












Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zo op aanraden van Léo en anderen vandaag nogmaals aan de achterremmen gewerkt: nu wel de klauwen los gehaald. Drie van de vier remklauwen goed los van de auto kunnen reinigen. Eén van de wartels was al zodanig beschadigd ooit dat ik die niet fatsoenlijk los kreeg, heb die klauw aan de auto laten zitten.
Wel grappig: zonder compressor maar met dubbelzuiger-voetpomp krijg je ook de zuigers los Wat gaan die krengen er daarna zelfs met LHM laagje wel moeilijk in, hoort het dat je niet alleen héél recht moet duwen maar ook nog aardig wat kracht zetten? Oh en de eerste keer kreeg ik als unterbeun natuurlijk een volle straal LHM over mijn GS2000 shirt heen, ach, die kan het onderhand hebben wat citrovloeistof
Net alles in elkaar geprutst. Vrouw gelukkig thuis, da’s makkelijk met ontluchten zo’n remvoet lenen i.p.v. met een stok klooien. Proefrit gemaakt, alles lijkt het weer te doen. Nu ooit de voorremklauwen ook nog zo’n beurt, maar met het afstellen van de handrem e.d. zie ik daar een peu tegenop om zelf te doen.
Starten doet Madamme nu trouwens na 1 of 2 korte pogingen zonder gas bij te geven, ‘t is gewoon een nukkig oud wijf uhhh een oude dame met karakter hebben we maar geconstateerd
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hmm, gisteravond nog niet maar vandaag wel: een schurend geluid rechtsachter tijdens het afremmen. Vooral te horen als de auto bijna stilstaat, zeg van 30 tot 0 voor een rotonde of stoplicht.
Mijn idee: de rem"revisie” heeft nut gehad, ik heb iets losgemaakt dat lang niets gedaan heeft. En zit nu met verglaasde remblokken???
- zo ja, gewoon doorrijden en -remmen totdat de glaslaag weggesleten is? Of nieuwe blokken ondanks de nog dikke voeringen?
- zo nee, wat heeft deze prutser nú weer fout gedaan dat niet fout kan/mag gaan?
Dank en groeten zweverts, in deze post #1000 zie ik
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Hoe zagen de achterremschijven eruit? Omdat deze niet veel te doen hebben bij een CX + het mogelijke klemmen (wat je nu hebt verholpen) zouden deze verroest kunnen zijn. Dan ben je ze nu aan het ‘polijsten’ en gaat het schurende geluid vanzelf over.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ik ben geen expert, maar je verglaasd de blokken toch niet zomaar…. of ze zijn oud en minder.
als ze dat wel zijn, kan je er toch niet veel meer mee….. ?
beetje roest op de schijven er idd af “polijsten” door de remmen even goed te gebruiken.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Een paar keer hard achteruitrijden op een parkeerterreintje en dan hard remmen, dat activeert de achterremmen.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat van dat achterruit rijden werkt niet zover ik begrepen heb…. Het remsysteem weet niet of je voor of achterruit rijdt, dus zal altijd de remverdeling hetzelfde houden.
Wat wel werkt is gewicht in de kofferbak gooien en daarmee gewoon rond gaan rijden. Door het extra gewicht in de kofferbak laat het systeem de achterremmen harder werken.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Door hard achteruit te rijden en dan te remmen wordt het gewicht van de auto verplaatst naar achteren -> meer druk op de achterremmen.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klopt, maar toch heb ik mij laten vertellen dat dat niet helemaal zo werkt.
De enige verklaring die ik zo even kan verzinnen is dat het remsysteem zich daarop niet snel genoeg kan aanpassen, want het gewicht schiet natuurlijk pas naar achter nadat je de rem ingetrapt heb.
Goed met een volle kofferbak kan je gewoon rondrijden en ook vanaf 100 km/h remmen bijvoorbeeld





























Totaal aantal Berichten: 10404
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Rogier 1975 schreef:Zo op aanraden van Léo en anderen vandaag nogmaals aan de achterremmen gewerkt: nu wel de klauwen los gehaald. Drie van de vier remklauwen goed los van de auto kunnen reinigen. Eén van de wartels was al zodanig beschadigd ooit dat ik die niet fatsoenlijk los kreeg, heb die klauw aan de auto laten zitten.
Wel grappig: zonder compressor maar met dubbelzuiger-voetpomp krijg je ook de zuigers los
Wat gaan die krengen er daarna zelfs met LHM laagje wel moeilijk in, hoort het dat je niet alleen héél recht moet duwen maar ook nog aardig wat kracht zetten? Oh en de eerste keer kreeg ik als unterbeun natuurlijk een volle straal LHM over mijn GS2000 shirt heen, ach, die kan het onderhand hebben wat citrovloeistof
Net alles in elkaar geprutst. Vrouw gelukkig thuis, da’s makkelijk met ontluchten zo’n remvoet lenen i.p.v. met een stok klooien. Proefrit gemaakt, alles lijkt het weer te doen. Nu ooit de voorremklauwen ook nog zo’n beurt, maar met het afstellen van de handrem e.d. zie ik daar een peu tegenop om zelf te doen.
Starten doet Madamme nu trouwens na 1 of 2 korte pogingen zonder gas bij te geven, ‘t is gewoon een nukkig oud wijf uhhh een oude dame met karakter hebben we maar geconstateerd
Stok? Gewoon transparante slang die lang genoeg is op de ontluchtnippel en in het voorraadvat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Rogier ik neem aan dat je de blokken eruit hebt gehad, hoe zagen ze eruit dan ?
Ik zou iig niet gaan prutsen met de blokken, als die dingen verglaast zijn gewoon wegmikken en voor een paar tientjes nieuwe halen, kost je de kop niet.
en verder als je vooruit rijdt en een keer flink remt doen ze het achter ook wel.
Mark
CX 2000 pallas ‘78













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hm, volgens vrouwlief blijft die rem nu ook bij optrekken nog vrolijk doorgrommen/schuren (niet piepen, echt veel rauwer, lager geluid). Van ‘t weekend nog eens wieltje eraf, blokken er opnieuw in. En anders nieuwe blokken. En als het dan nog niet wil, neem ik de CX lekker eens mee door de week naar mijn opdracht hier in Delft. Mag Van Bemmelen zich erop uitleven. Maar stap voor stap, DIT moet ik toch zelf op kunnen lossen.
Meest domme wat ik gedaan zou kunnen hebben: blok verkeerd om gemonteerd? Maar past dat wel? En is dat niet meer gillen, staal op staal, en ook bij hogere snelheden? Zat wel net in een te krappe ruimte te sleutelen aan die rechterkant, iets te gehaast omdat het al laat was, dus wie weet…
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Goed, tijd voor het opzoeken van het “ik ben een rund ” draadje. ‘s Avonds doorklussen en net niet de ruimte pakken die je nodig hebt leidt tot domme fouten, dat is weer duidelijk.
Ik dacht dus dat staal-op-staal een hoog gillend geluid als een “zingende zaag” zou geven, niet dus . Resultaat: een remschijf met groeven aan één kant. Voortaan met zo’n geluid dus niet dat uitje met dochterlief doorzetten “want het is maar paar km”, maar die 15 minuten pakken om het wiel eraf te halen, blokje goed te monteren en wiel weer terug te zetten met de momentsleutel. Kluns, prutser, beun, komt u maar…
De blokken hadden nog ongeveer 10mm “vlees”, dus gewoon goed erin gezet en nu eens kijken of het verhaal dat remblokken op een gegroefde remschijf snel slijten waar is. Tis toch achter, zo snel zal het vast niet gaan? En komende weken/maanden eens tijd vinden:
a. Om een set remschijven en -blokken te bestellen via het web
b. En te leren hoe dit te monteren. Vraagbaak heeft het over “de twee bouten verwijderen”, zijn dat die twee kruiskopbouten??
c. En een betere leidingsleutel scoren, want vorige keer durfde ik de rechterwartel dus niet helemaal kapoet te draaien. Maar om de schijf eraf te krijgen, moet zeker ook de binnenste remklauw eraf - of kan die evt. blijven zitten?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
remschijf achter:
wiel er af
remklauw er af ( 2 bouten)
boutje remschijf losmaken
schijf af halen
nieuwe schijf ( of gewoon een goeie 2e hands) er op en in elkaar beunen. uurtje werk als de schijf niet vestgerot zit op de naaf.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dat is snel Waterman, dank!
De 2 remklauwbouten ken ik - welke zijn het dan voor de schijven, idd die 2 verzonken kruiskopbouten?
En een niet meewerkende wartel (vroeger te veel kracht op uitgeoefend met slecht materiaal denk ik), wat doen je daar aan?
Zijn deze schijven en deze blokken goed en redelijke prijs? Of kan ik beter de standaard blokken van 35 euro pakken ipv deze Textars?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rogier 1975 schreef:welke zijn het dan voor de schijven, idd die 2 verzonken kruiskopbouten??
Juist.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste