




























Totaal aantal Berichten: 10404
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Textar zijn de beste.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Goed nieuw probleem
Dinsdag bracht Madame weer met de CX de kinderen naar zwemmen:
- starten: slaat na 3-4 seconden zelf aan, draait mooi rond
- maar na 5 a 10 seconden: opeens dood
- weer starten: slaat weer weer aan, weer na 5-10 seconden dood
- dit tot 4x toe nodig.
Omdat de terugrit gewoon goed ging, beschouwden we dit als een vervelende karaktertrek. Echter, vanochtend moest ze met de jongste weg: weer “drama” volgende SMS die ik net kreeg.
Wat kan dit voor een ongein zijn!? Iets met de LMM toch weer? En wat kan ze er aan doen - ik zit op 200km afstand deze week weer en ze heeft de CX morgen en overmorgen weer nodig!
Groet en dank,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
dat is super vervelend….
en nu…. of zij fixt het zelf even….. of de auto wisselen met die van jou, of zij brengt de auto naar de garage. hoe dan ook goed zoeken. op een afstand kan ik het helaas niet goed inschatten.
doet de benzine pomp het nog ? bobine/vonk ? slechte stekker verbindingen…. the usual…
sterkte !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Thx, helaas is de andere auto nu bij mij, op 200km dus. En ik had nog wel aangeboden vanochtend de CX mee te nemen. “Nee laat maar, de kinderstoelen staan nog in de CX en dan moet je eerst de BMW weghalen die voor de garage staat, ik neem de CX wel” was het antwoord…
Tja, hoop dat we het op afstand gefixed krijgen maar klinkt lekker vaag. Warm wel maar koud eerst-wel-en-dan-toch-maar-niet.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Hmm, vervelende situatie zeg…
Ligt er thuis een reserve injectie relais? Kan Madame dat zelf omsteken? Want hoewel er veel oorzaken kunnen zijn, is dat w.m.b. suspect nr. 1 in deze situatie.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het is een 2400, die is niet zo relais-gevoelig. Het klinkt alsof er te weinig benzinetoevoer is bij koude motor, hij slaat dan wel aan via de koude-start injector, maar dat duurt niet lang. Helpt het om flink gas te geven vlak na het starten?













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Goed net eindelijk vrouwlief aan de telefoon gehad:
- ze moest vanochtend zeker 10x starten
- steeds sloeg de CX aan (dus niet verzopen?) en nu al binnen paar seconden weer af
- ook met weinig of met flink gas bijgeven - één keer max. 3000 rpm gehaald en ook toen plop weer uit
- na 10e/11e keer bleef de CX gewoon lopen
- naar de afspraak gereden, die duurde een uur, daarna deed de CX het gewoon alsof er koud niets gebeurd was
- maar naar de afspraken dinsdag en woensdag ermee ziet ze nu niet meer zitten, terecht eigenlijk
Onze brainstorm lijkt op wat Fluid al aanhaalde:
- koude start doet ‘t op de speciale koudstartinjector
- maar de motor krijgt dan geen/weinig peut
- benzinepomp? hm, dan zou de koudstartinjector toch ook geen benzine moeten krijgen?
- drukventiel die teveel terug naar de tank doet lopen tijdens weekje stilstand, zodat er koud weer druk moet worden opgebouwd? Of loopt ook de koudstartinjector via dit drukventiel?
- Geen vonk lijkt ons stug, de CX slaat immers aan - of wacht even wordt de bobine wellicht tijdens het (koud) starten anders aangestuurd dan daarna? Hm als dat al zo is, dan zou de CX het warm toch ook niet moeten doen?
En wat kan dit veroorzaakt hebben:
- de halve slag tegen de klok in van de LMM-stelschroef is paar weken geleden en pas sinds dinsdag treedt dit euvel op
- ik heb vorige weekend het remblokje rechtsachter goed gedaan, daarna een proefrit gemaakt (maar met niet ijskoude motor, ik had de CX al gestart om in de hoogste stand te komen). Kan ik hier iets bij de benzinepomp geraakt hebben dat dit koud-warm-gedrag veroorzaakt!?!?
Alle ideeën welkom! Dank,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Voel eens heel goed, boven en onder aan de luchtslangen tussen LMM en gasklep, en kijk of er geen omloopslangen los liggen. Een motor met een luchtlek doet wat jij omschrijft, alleen meestal zonder het op een gegeven moment wel goed werken. Er zijn echter allerlei luchtlekken mogelijk en soms wil iets net wel of net niet dicht blijven bij normaal rijden. Kijk het in ieder geval even na.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Rogier 1975 schreef:
- steeds sloeg de CX aan (dus niet verzopen?) en nu al binnen paar seconden weer af
Kan een injectie nog wel verzuipen? Of doen alleen carbs dat?













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Luchtlek? Interessant idee, La Léo dacht aan de koudstartinjector die misschien wel wat maar te weinig/kort peut geeft. En met gas bijgeven “blaas je de motor weer uit, want geef je ook extra lucht”. We zoeken samen verder, ga straks weer bellen en kijken of ik telefonisch kan helpen foutzoeken
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Kijk ook goed aan de onderkant van slangen. Soms kunnen deze ingescheurt zijn bij verbindingen. Dan lijkt alles in orde, maar aan de onderkant zit dan de elende.
Haal des noods verdachte slangen los en monteer ze weer stevig terug.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
goede suggestie !
ik had dat ook, de plastic inlaat harmonica (90 graden bocht) zat een scheur in - en dat aan de onderkant.
suc6 !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
OK, maar dat wordt dan weekendwerk vrees ik, ben pas vrijdagavond weer thuis en mijn vrouw werkt morgen en woensdag ook voordat ze de auto nodig heeft
Ben bang dat ze niet eens tijd heeft de koudstartinjector los te koppelen en te proberen.
In ieder geval allemaal bedankt, we zoeken “vrolijk” verder
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Kapotte slangen lijkt me zeer sterk. Dan zou de motor ook slecht of in elk geval beduidend minder goed lopen als ze warm is en dat is niet het geval. 2400 IE is erg gevoelig voor kapotte luchtslangen dus dat merk je te allen tijde.
Edit: is het een idee de Wegenwacht te laten langskomen en die dan in de richting van de koudstartinjector te gidsen? Die mensen weten wel hoe ze dat moeten testen!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
De duur van stilstand lijkt ook invloed te hebben op de startperikelen:
- ruim 1 week: 10-15x starten nodig
- 1 dag: 2-3 pogingen nodig voor Madame blijft lopen
- Frappant, wellicht toch iets met benzine die terugloopt naar den tank, of kan dat niet bij een injectieorgel?
Maar gelukkig hoefde de echte Madame dus niet te fietsen dinsdag binnen Eindhofuh en woensdag naar Leerdam. Terug wel bijna woensdag, dat moet een feest geweest zijn ter plekke Sleutel omdraaien: kleine prrt van de startmotor en niets meer. Gezien de twee (b)engeltjes op de achterbank is daar een tong afgebeten alvorens keurig “verdorie, nu doettie niets meer” te zeggen geloof ik
. Daarna bleek het handig dat ik het nummer van La Léo in haar foon had geprogrammeerd want ik was natuurlijk lekker niet bereikbaar die middag. La Léo vroeg na even nadenken of de dashboardlampjes nog iets deden. Ahum, wacht even, vrouwlief was op de heenweg door een bui gereden en had ‘t licht toen aangezet, later in de zon geparkeerd en dan zie je die lichtjes niet meer hé.
Wel bleek madame nog steeds een ir. Topwijf : hop de V70 van d’r vriendin naast de CX, startkabels zoeken in de CX, kreng ff opladen, weer starten en wegwezen om de oudste nog op tijd bij tannisles te krijgen
Na mijn voicemail afgeluisterd te hebben teruggebeld: eerst hard lachen en daarna toch maar toegegeven dat ik met de CX zonder lichtpiepert altijd al huiverig was, dat míj dit zou overkomen…
Kortom: karakterdame heeft gewoon verzorging door karakterdame nodig?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005