Hallo!
Ik heb een VDO CC voor de BiX op de kop weten te tikken, helaas zonder inbouwhandleiding… Heeft er iemand ervaringsverhalen/handige tips voor mij?
Heb al rondgekeken met de zoekfunctie, maar helaas?!
Als het er wel is, misschien een link?
Voor de info: het is bedoeld voor een 19TZi Break Automaat…
Thnx!!!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Misschien werken specifiekere vragen beter:
Beschikt de automaat-bak van de BX over een pulse-gever?
Zo ja, kent iemand de pulse-verhouding per km?
En praten we dan over een sinusvormige pulse of meer een Hall-gever?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoi,
Een BX heeft geen pulsgever, tenzij er een boardcomputer inzit zoals bij de GT en DIGIT.
Je kunt er een gebruiken van een ouder model XM ( serie 1), of van een CX Gti Turbo met boardcompu. Deze kun je gewoon tussen de twee delen van je tellerkabel schroeven. Zo’n ding geeft een blokvormig signaal, wat je kunt controleren met een LED spanningszoeker. Een Hall gevertje dus.
Succes! Ik heb ook eeb VDO CC in mijn sm geklust met een signaalgever van een Cx, werkt prima!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank je! Nu dus op zoek naar zo’n pulsgever…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Gewoon een type 1 XM op de sloop bezoeken. Als ie hydractive heeft, heeft ie ook een pulsgever
Nou, de cruisecontrol zit er in… (Thnx Gijs!)
Wat bleek nou? Er zat al een pulsegever in! De auto lijkt voor 99% zeker al eens over cruisecontrol te hebben beschikt?!
Die pulsegever is echter onbestemd. In tegenstelling tot de meeste kreten over die dingen op internet beschikt hij slechts over 2 aansluitingen/draden (ipv 3), waardoor het ons niet helemaal duidelijk was hoe het ding aangesloten moest worden. :
Na proefdraaien met een boormachine leek de multimeter een zwakke opbrengst te laten zien, en dus hebben we in eerste instantie signaal en massa aangesloten. Maar de cruisecontrol wil nog niet, en we weten 99% zeker dat ‘m dat in die aansluitingen zit.
De vraag is dus: hoe dan wel?
Ons vermoeden is dat er een (constante) voeding op aangesloten moet worden, maar dan kun je er weer geen massa op kwijt. Bovendien hebben de aansluitingen geen duidelijk kleurverschil?! Maakt het dan dus niet uit? Je bent zo snel bang dat je zo’n ding intern om zeep helpt?!
Zoals gezegd, op internet praten ze eigenlijk alleen maar over pulsegevers met 3 aansluitingen (geel, zwart, rood of blauw, zwart, rood) en nauwelijks over versies met 2 aansluitingen. De enige opmerking die ik zo’n beetje heb gevonden is dat de versies met 2 aansluitingen ‘waarschijnlijk’ een sinus-frequentie afgeven, in tegenstelling tot de block-frequentie van de 3-poot-versies?
(Op de pulsegever staat enkel en alleen 5000 PPM)
Wie helpt?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ik heb in mijn XM serie 1 een oude Pioneer navigatie ingebouwd. Deze heeft één draad (roze op foto) voor de pulse die ik op een van de twee aansluitingen heb aangesloten.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
oudelut schreef:Nou, de cruisecontrol zit er in… (Thnx Gijs!)
Wat bleek nou? Er zat al een pulsegever in! De auto lijkt voor 99% zeker al eens over cruisecontrol te hebben beschikt?!
Die pulsegever is echter onbestemd. In tegenstelling tot de meeste kreten over die dingen op internet beschikt hij slechts over 2 aansluitingen/draden (ipv 3), waardoor het ons niet helemaal duidelijk was hoe het ding aangesloten moest worden. :
Na proefdraaien met een boormachine leek de multimeter een zwakke opbrengst te laten zien, en dus hebben we in eerste instantie signaal en massa aangesloten. Maar de cruisecontrol wil nog niet, en we weten 99% zeker dat ‘m dat in die aansluitingen zit.De vraag is dus: hoe dan wel?
Ons vermoeden is dat er een (constante) voeding op aangesloten moet worden, maar dan kun je er weer geen massa op kwijt. Bovendien hebben de aansluitingen geen duidelijk kleurverschil?! Maakt het dan dus niet uit? Je bent zo snel bang dat je zo’n ding intern om zeep helpt?!Zoals gezegd, op internet praten ze eigenlijk alleen maar over pulsegevers met 3 aansluitingen (geel, zwart, rood of blauw, zwart, rood) en nauwelijks over versies met 2 aansluitingen. De enige opmerking die ik zo’n beetje heb gevonden is dat de versies met 2 aansluitingen ‘waarschijnlijk’ een sinus-frequentie afgeven, in tegenstelling tot de block-frequentie van de 3-poot-versies?
(Op de pulsegever staat enkel en alleen 5000 PPM)Wie helpt?
Hmmm, ik heb ook een pulsegever met 2 draden. Ik ga toch zo naar de SM en zal meteen even kijken voor je! Post ik vanavond wel ff het resultaat
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
JanO schreef:
Ja, die roze draad hebben wij ook liggen. De grote vraag bij ons is echter: wat moet je op de andere pool aansluiten?
Ik zie bij jou zelfs 3 draden samenkomen op 2 aansluitingen? Heb je dan massa én voeding en de signaaldraad bij de massa afgetapt?
En vraag me ook af of het dan nog uitmaakt op welke aansluiting + en op welke - komt te zitten, aangezien er geen (kleur)coderingen zijn aangegeven…? :
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
waterman771 schreef:Hmmm, ik heb ook een pulsegever met 2 draden. Ik ga toch zo naar de SM en zal meteen even kijken voor je! Post ik vanavond wel ff het resultaat
Super! Ik ben wel heel benieuwd!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
ik vroeg me net af hoe het er nu mee staat…
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:ik vroeg me net af hoe het er nu mee staat…
Ten opzichte van gisterochtend zit-ie er in ieder geval in (gisteren is alles ingebouwd), ten opzichte van gisteravond is er geen verschil en doet-ie het helaas (nog) niet… Ik wil eerst wat meer info over hoe aan te sluiten voor ik het ding om zeep help met een sluiting of zo ops:
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ja, die roze draad hebben wij ook liggen. De grote vraag bij ons is echter: wat moet je op de andere pool aansluiten?
Ik zie bij jou zelfs 3 draden samenkomen op 2 aansluitingen? Heb je dan massa én voeding en de signaaldraad bij de massa afgetapt?
En vraag me ook af of het dan nog uitmaakt op welke aansluiting + en op welke - komt te zitten, aangezien er geen (kleur)coderingen zijn aangegeven…?
Die twee zwarte draden die met een stekker aan de pulsgever zitten zijn origineel, ik neem aan dat die naar de (hydractieve en/of motormanagement) ecu gaan. Alleen die roze draad komt van de navigatie, die heeft blijkbaar aan één draad genoeg. Ik heb hem afgetapt van een van de zwarte draden. Gewoon gegokt, was gelijk goed…
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders