Het was even stil rond de Blauwe Wolk, maar vandaag ben ik begonnen om de veerpoten te verwisselen. Ondanks de nieuwe veerbollen, veert ie nog heel erg stroef. Ik kan dan wel de veerpoten gaan inspuiten met teflonspray, maar ik kan natuurlijk ook de zeer goede en soepele veerpoten van de BX 16 TZI overzetten.
Gisteren nog even 2 assteuntjes gekocht, zodat ik beide BX’en omhoog kon zetten.
Alles verliep voorspoedig, totdat ik de veerbollen van de TZI wilde losdraaien. Die zitten dus muurvast, ook al gebruikte ik mijn bollentang en een kettingtang.
Dan maar begonnen met de veerbollen van de BX 14, en die gingen makkelijk los, zoals het hoort.
Helaas brak daarna een van de 3 boutjes bovenaan de rechter veerpoot!
En om het nog erger te maken, bleek ik geen sleutel 16 te hebben om de bout onderaan de veerpoot los te draaien. Wel had ik een lange dop 16, maar daarvan was de ratel stuk, dus dat schiet ook niet echt op.
Nu ga ik morgen na mijn werk dus even langs de Gamma om een steeksleutel 16 te scoren.
De BX 14 moet nu dus overnachten op assteunen.
Toch maar even wat foto’s van vandaag.
Eerst beide BX’en omhoog zetten:
De veerbol van de BX 14 ging dus wel makkelijk los:
Ook de wartel ging makkelijk los:
En hier dus de bout 16 onderaan de veerpoot…
Morgen hoop ik de klus alsnog af te krijgen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik moet binnenkort ook veerpootjes wisselen. Is het een moeilijke klus ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik moet binnenkort ook veerpootjes wisselen. Is het een moeilijke klus ?
Nee, zolang je maar al het gereedschap bij de hand hebt. ops:
Zie ook hier voor tips.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
XBXG schreef:Lelijke Eend schreef:Ik moet binnenkort ook veerpootjes wisselen. Is het een moeilijke klus ?
Nee, zolang je maar al het gereedschap bij de hand hebt. ops:
Zie ook hier voor tips.
Veerbol losdraaien….? Leiding losmaken….? Echt niet! Grote moer bovenop losdraaien, goeie klap erop met een kunststof hamer en de veerpoot is los…! Geen risico op kapotte wartels, gebroken bouten en al dat soort meer…
Gr Martijn
Martijn de Ruijter schreef:XBXG schreef:Lelijke Eend schreef:Ik moet binnenkort ook veerpootjes wisselen. Is het een moeilijke klus ?
Nee, zolang je maar al het gereedschap bij de hand hebt. ops:
Zie ook hier voor tips.
Veerbol losdraaien….? Leiding losmaken….? Echt niet! Grote moer bovenop losdraaien, goeie klap erop met een kunststof hamer en de veerpoot is los…! Geen risico op kapotte wartels, gebroken bouten en al dat soort meer…
Gr Martijn
@Martijn. Die moer bovenop kan anders verrekte vastzitten. Het is een moer 35 had ik al eens gezien. Wellicht dat ik met mijn nieuwe 3/4 duims wringijzer nog eens kan proberen hem los te draaien.
Zonder dat kreeg ik het eerder nooit voor elkaar: zat ie te vast. Vandaar dat de meete hobbyisten toch aangewezen zijn op verwisseling van de veerpoot met schotel.
Martijn de Ruijter schreef:XBXG schreef:Lelijke Eend schreef:Ik moet binnenkort ook veerpootjes wisselen. Is het een moeilijke klus ?
Nee, zolang je maar al het gereedschap bij de hand hebt. ops:
Zie ook hier voor tips.
Veerbol losdraaien….? Leiding losmaken….? Echt niet! Grote moer bovenop losdraaien, goeie klap erop met een kunststof hamer en de veerpoot is los…! Geen risico op kapotte wartels, gebroken bouten en al dat soort meer…
Gr Martijn
Dat wist ik niet eens. Maar ja, ik heb ook geen sleutel 35.
Overigens is de door mij (en Marten) gevolgde werkwijze degene die is beschreven in het werkplaatshandboek van de BX.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Lelijke Eend schreef:Ik moet binnenkort ook veerpootjes wisselen. Is het een moeilijke klus ?
Nee, zolang je maar al het gereedschap bij de hand hebt. ops:
Zie ook hier voor tips.
Als ik vragen mag - waarom worden al die veerpoten in vredesnaam vervangen? Is er zo’n enorme interne lekkage ofzo?
Zo nee, zijn ze al eens goed ingespoten met het juiste spul? Die dingen van die blauwe zijn nog amper ingelopen lijkt me, die kunnen toch nog niet op zijn?
Ich bin ein Breaker
Trouwens, als je die veerpoot van de TZI in de stalling drukt kan ie ook wel toe met 2 boutjes Of je boort em uit. boutje uit de schotel tikken en er een andere bout voor in de plaats.
En hopen dat straks niet weer een bout van de TZI veerschotel afbreekt.
Trouwens, wat betreft dat stug veren. Volgens mij moet dat ding gewoon rijden en gaat ie dan vanzelf wel weer soepeler veren. Maar dat kost wel wat tijd (en je moet em dan wel eens regelmatig gebruiken)
mpostma schreef:Trouwens, als je die veerpoot van de TZI in de stalling drukt kan ie ook wel toe met 2 boutjes Of je boort em uit. boutje uit de schotel tikken en er een andere bout voor in de plaats.
En hopen dat straks niet weer een bout van de TZI veerschotel afbreekt.
Trouwens, wat betreft dat stug veren. Volgens mij moet dat ding gewoon rijden en gaat ie dan vanzelf wel weer soepeler veren. Maar dat kost wel wat tijd (en je moet em dan wel eens regelmatig gebruiken)
Inspuiten met PTFE kettingspray (Shell) en voor verse LHM zorgen - want ook van binnenuit kan er stroeverigheid optreden. Dat merk je als je op hydraurincage rijdt, dat rijdt érg stroefjes…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Nulon bij de LHM doen, groot verschil…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
mpostma schreef:Trouwens, als je die veerpoot van de TZI in de stalling drukt kan ie ook wel toe met 2 boutjes Of je boort em uit. boutje uit de schotel tikken en er een andere bout voor in de plaats.
Er zit niks anders op dan de kapotte veerpoot op de TZI te monteren en rijdend naar de stalling te rijden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
toniclight schreef:Nulon
Wat is “Nulon”?
Jeroen
Degene die ik gebruik is nulon hydraulique voor hydraulische systemen(graafmachines enzo).
Het is op basis van PTFE(aka Teflon) en is een additief dat de smering bevorderd om het mooi te zeggen…
Je krijgt dus soepelere vering…(indien de poten stram zijn/waren)
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Vanvond na mijn werk even bij de Gamma 2 mooie speeltjes gekocht: een steeksleutel 16 en een grote ratel.
Toen ik thuis aankwam op de parkeerplaats, stond de BX 14 nog zielig met haar neus de lucht in. De voorwielen weer eraf gehaald. Binnen 15 minuten (!) had ik toen beide veerpoten eraf gehaald. Zo zie je maar, met het juiste gereedschap kom je een heel eind.
Toen waren er 2 redenen om zsm ermee op te houden:
- de veerbollen van de TZI wilden nog steeds niet los (wordt morgen opgelost)
- zeer hevig onweer op komst, en dan wil je niet onder de bomen staan sleutelen aan je Bixjes.
Toch nog even 2 foto’s kunnen maken van de vorderingen van vandaag:
Beide veerpoten van de BX 14. Ik zie nu pas dat ze links en rechts dus identiek zijn. Ze zijn overigens makkelijk uit elkaar te houden, aangezien er één veerpoot bij is, die maar 2 ipv 3 schroeven bovenaan op de schotel heeft.
Aan de linker zijde van de BX 14 met een spin even de remschoen vastgezet. Op deze manier kan de kleine aandrijfas niet spontaan eruit lopen:
Morgen is het hopelijk iets beter weer, en zal ik de veerpoten van beide BX’en hebben verwisseld.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Zo, binnen een uurtje zaten de veerpoten van de TZI gemonteerd en wel in de BX 14!!!
De montage ging bijzonder goed en stukken beter dan bij de TZI. Vandaag een mooie krik gekocht, die ik onder de fusees kon zetten. Met het palletje in mijn achterhoofd schoven de veerpoten netjes de opening van de fusee in. En dat alles zonder ook maar een druppel van de zojuist aangeschafte smeermengsels nodig te hebben!
Toen alles vast zat heb ik alles goed gecheckt—> alles zat goed vast, al heb ik mijn vraagtekens bij de HD-leiding van de linker veerpoot, aangezien daar tijdens het aandraaien ervan een paar hele kleine druppeltjes LHM uit kwamen. Dat was gelukkig over toen ik de BX weer op zijn wielen zette en de assteunen eronder vandaan haalde.
De testronde was een veraaaaaaademing! Was een schitterend veergedrag, wat een wagen! Wat ben ik blij met mijn Blauwe Wolk.
Nu kan ik met een gerust hart de TZI naar de stalling rijden en rijkhalzend uitkijken naar de dag dat mijn BX 14 als dagelijkse auto zal gaan dienen.
Alles wat ook maar enigszins was over te zetten uit de TZI, zit nu in/op de BX 14, behalve natuurlijk de LPG-installatie.
Nog even snel wat foto’s gemaakt:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX