26 van de 39
« Eerste  < Vorige 24 25 26 27 28 Volgende >  Laatste »
   
XBXG’s BX 14 [deel 1]
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 16 juli 2007 12:53 AM
  [ # 376 ]

Het was even stil rond de Blauwe Wolk, maar vandaag ben ik begonnen om de veerpoten te verwisselen. Ondanks de nieuwe veerbollen, veert ie nog heel erg stroef. Ik kan dan wel de veerpoten gaan inspuiten met teflonspray, maar ik kan natuurlijk ook de zeer goede en soepele veerpoten van de BX 16 TZI overzetten.

Gisteren nog even 2 assteuntjes gekocht, zodat ik beide BX’en omhoog kon zetten.

Alles verliep voorspoedig, totdat ik de veerbollen van de TZI wilde losdraaien. Die zitten dus muurvast, ook al gebruikte ik mijn bollentang en een kettingtang.  Evil or Very Mad

Dan maar begonnen met de veerbollen van de BX 14, en die gingen makkelijk los, zoals het hoort.

Helaas brak daarna een van de 3 boutjes bovenaan de rechter veerpoot!  Shocked  Evil or Very Mad  Crying or Very sad

En om het nog erger te maken, bleek ik geen sleutel 16 te hebben om de bout onderaan de veerpoot los te draaien. Wel had ik een lange dop 16, maar daarvan was de ratel stuk, dus dat schiet ook niet echt op.

Nu ga ik morgen na mijn werk dus even langs de Gamma om een steeksleutel 16 te scoren.

De BX 14 moet nu dus overnachten op assteunen.  Confused

Toch maar even wat foto’s van vandaag.

Eerst beide BX’en omhoog zetten:

De veerbol van de BX 14 ging dus wel makkelijk los:

Ook de wartel ging makkelijk los:

Hier de afgebroken bout….

Veerpoot laten zakken:

En hier dus de bout 16 onderaan de veerpoot…

Morgen hoop ik de klus alsnog af te krijgen.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 juli 2007 01:01 AM
  [ # 377 ]

Ik moet binnenkort ook veerpootjes wisselen. Is het een moeilijke klus ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 16 juli 2007 01:09 AM
  [ # 378 ]
Lelijke Eend schreef:

Ik moet binnenkort ook veerpootjes wisselen. Is het een moeilijke klus ?

Nee, zolang je maar al het gereedschap bij de hand hebt.  Surprisedops:

Zie ook hier voor tips.

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 16 juli 2007 02:03 AM
  [ # 379 ]
XBXG schreef:
Lelijke Eend schreef:

Ik moet binnenkort ook veerpootjes wisselen. Is het een moeilijke klus ?

Nee, zolang je maar al het gereedschap bij de hand hebt.  Surprisedops:

Zie ook hier voor tips.

Veerbol losdraaien….? Leiding losmaken….? Echt niet! Grote moer bovenop losdraaien, goeie klap erop met een kunststof hamer en de veerpoot is los…! Geen risico op kapotte wartels, gebroken bouten en al dat soort meer…  Rolling Eyes

Gr Martijn

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 juli 2007 02:42 AM
  [ # 380 ]
Martijn de Ruijter schreef:
XBXG schreef:
Lelijke Eend schreef:

Ik moet binnenkort ook veerpootjes wisselen. Is het een moeilijke klus ?

Nee, zolang je maar al het gereedschap bij de hand hebt.  Surprisedops:

Zie ook hier voor tips.

Veerbol losdraaien….? Leiding losmaken….? Echt niet! Grote moer bovenop losdraaien, goeie klap erop met een kunststof hamer en de veerpoot is los…! Geen risico op kapotte wartels, gebroken bouten en al dat soort meer…  Rolling Eyes

Gr Martijn

@Martijn. Die moer bovenop kan anders verrekte vastzitten. Het is een moer 35 had ik al eens gezien. Wellicht dat ik met mijn nieuwe 3/4 duims wringijzer nog eens kan proberen hem los te draaien.

Zonder dat kreeg ik het eerder nooit voor elkaar: zat ie te vast. Vandaar dat de meete hobbyisten toch aangewezen zijn op verwisseling van de veerpoot met schotel.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 16 juli 2007 02:45 AM
  [ # 381 ]
Martijn de Ruijter schreef:
XBXG schreef:
Lelijke Eend schreef:

Ik moet binnenkort ook veerpootjes wisselen. Is het een moeilijke klus ?

Nee, zolang je maar al het gereedschap bij de hand hebt.  Surprisedops:

Zie ook hier voor tips.

Veerbol losdraaien….? Leiding losmaken….? Echt niet! Grote moer bovenop losdraaien, goeie klap erop met een kunststof hamer en de veerpoot is los…! Geen risico op kapotte wartels, gebroken bouten en al dat soort meer…  Rolling Eyes

Gr Martijn

Dat wist ik niet eens. Maar ja, ik heb ook geen sleutel 35.  Laughing

Overigens is de door mij (en Marten) gevolgde werkwijze degene die is beschreven in het werkplaatshandboek van de BX.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 16 juli 2007 03:19 AM
  [ # 382 ]
XBXG schreef:
Lelijke Eend schreef:

Ik moet binnenkort ook veerpootjes wisselen. Is het een moeilijke klus ?

Nee, zolang je maar al het gereedschap bij de hand hebt.  Surprisedops:

Zie ook hier voor tips.

Als ik vragen mag - waarom worden al die veerpoten in vredesnaam vervangen? Is er zo’n enorme interne lekkage ofzo?
Zo nee, zijn ze al eens goed ingespoten met het juiste spul? Die dingen van die blauwe zijn nog amper ingelopen lijkt me, die kunnen toch nog niet op zijn?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 juli 2007 03:22 AM
  [ # 383 ]

Trouwens, als je die veerpoot van de TZI in de stalling drukt kan ie ook wel toe met 2 boutjes Wink Of je boort em uit. boutje uit de schotel tikken en er een andere bout voor in de plaats.

En hopen dat straks niet weer een bout van de TZI veerschotel afbreekt.

Trouwens, wat betreft dat stug veren. Volgens mij moet dat ding gewoon rijden en gaat ie dan vanzelf wel weer soepeler veren. Maar dat kost wel wat tijd Wink (en je moet em dan wel eens regelmatig gebruiken)

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 16 juli 2007 03:27 AM
  [ # 384 ]
mpostma schreef:

Trouwens, als je die veerpoot van de TZI in de stalling drukt kan ie ook wel toe met 2 boutjes Wink Of je boort em uit. boutje uit de schotel tikken en er een andere bout voor in de plaats.

En hopen dat straks niet weer een bout van de TZI veerschotel afbreekt.

Trouwens, wat betreft dat stug veren. Volgens mij moet dat ding gewoon rijden en gaat ie dan vanzelf wel weer soepeler veren. Maar dat kost wel wat tijd Wink (en je moet em dan wel eens regelmatig gebruiken)

Inspuiten met PTFE kettingspray (Shell) en voor verse LHM zorgen - want ook van binnenuit kan er stroeverigheid optreden. Dat merk je als je op hydraurincage rijdt, dat rijdt érg stroefjes…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Gepost: 16 juli 2007 04:09 AM
  [ # 385 ]

Nulon bij de LHM doen, groot verschil…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 16 juli 2007 10:09 AM
  [ # 386 ]

Nulon

Wat is “Nulon”?

Jeroen

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 16 juli 2007 01:42 PM
  [ # 387 ]
mpostma schreef:

Trouwens, als je die veerpoot van de TZI in de stalling drukt kan ie ook wel toe met 2 boutjes Wink Of je boort em uit. boutje uit de schotel tikken en er een andere bout voor in de plaats.

Er zit niks anders op dan de kapotte veerpoot op de TZI te monteren en rijdend naar de stalling te rijden.  Rolling Eyes

Profiel  
 
Gepost: 16 juli 2007 08:56 PM
  [ # 388 ]
toniclight schreef:

Nulon

Wat is “Nulon”?

Jeroen

Degene die ik gebruik is nulon hydraulique voor hydraulische systemen(graafmachines enzo).
Het is op basis van PTFE(aka Teflon) en is een additief dat de smering bevorderd om het mooi te zeggen…
Je krijgt dus soepelere vering…(indien de poten stram zijn/waren)

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 17 juli 2007 12:30 AM
  [ # 389 ]

Vanvond na mijn werk even bij de Gamma 2 mooie speeltjes gekocht: een steeksleutel 16 en een grote ratel.

Toen ik thuis aankwam op de parkeerplaats, stond de BX 14 nog zielig met haar neus de lucht in. De voorwielen weer eraf gehaald. Binnen 15 minuten (!) had ik toen beide veerpoten eraf gehaald. Zo zie je maar, met het juiste gereedschap kom je een heel eind.

Toen waren er 2 redenen om zsm ermee op te houden:

- de veerbollen van de TZI wilden nog steeds niet los (wordt morgen opgelost)
- zeer hevig onweer op komst, en dan wil je niet onder de bomen staan sleutelen aan je Bixjes.  Rolling Eyes

Toch nog even 2 foto’s kunnen maken van de vorderingen van vandaag:

Beide veerpoten van de BX 14. Ik zie nu pas dat ze links en rechts dus identiek zijn.  Shocked  Ze zijn overigens makkelijk uit elkaar te houden, aangezien er één veerpoot bij is, die maar 2 ipv 3 schroeven bovenaan op de schotel heeft.  Confused

Aan de linker zijde van de BX 14 met een spin even de remschoen vastgezet. Op deze manier kan de kleine aandrijfas niet spontaan eruit lopen:

Morgen is het hopelijk iets beter weer, en zal ik de veerpoten van beide BX’en hebben verwisseld.  Cool

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 19 juli 2007 01:14 AM
  [ # 390 ]

Zo, binnen een uurtje zaten de veerpoten van de TZI gemonteerd en wel in de BX 14!!!  Cool

De montage ging bijzonder goed en stukken beter dan bij de TZI. Vandaag een mooie krik gekocht, die ik onder de fusees kon zetten. Met het palletje in mijn achterhoofd schoven de veerpoten netjes de opening van de fusee in. En dat alles zonder ook maar een druppel van de zojuist aangeschafte smeermengsels nodig te hebben!

Toen alles vast zat heb ik alles goed gecheckt—> alles zat goed vast, al heb ik mijn vraagtekens bij de HD-leiding van de linker veerpoot, aangezien daar tijdens het aandraaien ervan een paar hele kleine druppeltjes LHM uit kwamen. Dat was gelukkig over toen ik de BX weer op zijn wielen zette en de assteunen eronder vandaan haalde.

De testronde was een veraaaaaaademing! Was een schitterend veergedrag, wat een wagen! Wat ben ik blij met mijn Blauwe Wolk.  love6

Nu kan ik met een gerust hart de TZI naar de stalling rijden en rijkhalzend uitkijken naar de dag dat mijn BX 14 als dagelijkse auto zal gaan dienen.
Alles wat ook maar enigszins was over te zetten uit de TZI, zit nu in/op de BX 14, behalve natuurlijk de LPG-installatie.

Nog even snel wat foto’s gemaakt:

Profiel  
 
 
26 van de 39
« Eerste  < Vorige 24 25 26 27 28 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook