Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Yep daar houden we wel van. Maar deze van Lars: mag er ook zijn bijvoorbeeld.
Ik ben zo vrij geweest om de foto van de Digit op mijn Flickrpagina te plaatsen. Dan kan de grote versie wel gelinkt worden.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Vanavond was Wouter hier. We zouden alleen even de uitlaatspruitstukpakking vervangen. Dat had nog een staartje.
De pakking tussen het spruitstuk en de voorpijp was ook overleden, en die had ik niet op vooraad. En deze pakking maak je ook niet met vloeibare pakkingkit of melkpakken.
Dus Wouter is met een half lekke voorpijp weer naar Hoofddorp teruggereden (hij is nu onderweg).
Ook wouden we de wielen er even af hebben. Rechtsvoor maakte hij soms rare geluiden. Één van de wielbouten RV ging erg moeilijk. Toen deze eruit was bleek waarom. Het schroefdraad was helemaal vermolmd.
Zowel de bout, als de flens van het wiellager.
Dus er maar een compleet nieuw fuséélichaam ingezet. Lag nog op de plank, met een goede fuséékogel. Dus dat ging wel.
Aankomende maandag zet ik een nieuwe pakking in de voorpijp, en dan isie weer dicht.
Oh ja, de pizza was heerlijk.
Test
Nogmaals bedankt, Thijs!!
Helaas is de terugreis iets minder rooskleurig verlopen als Thijs schetst.
Op exact dezelfde plek als waar ik eerder op de dag een BX-eigenaar had geholpen om zijn band te verwisselen, ontstond ineens een enorme rookpluim achter mijn BX. Precies op een punt waar het 6-baans is (afslag Schiphol op de A4). Ik was dus bijna thuis, maar door de enorme hitte van de overal weggeblazen uitlaatgassen, was de hoofdslang naar de HD-pomp zover beschadigd, dat ie barstte. LHM spoot eruit en kwam tegen de uitlaat aan—> rookwolk.
Zag er (wederom ) spectaculair uit, maar het stelde niet erg veel voor. De Wegenwacht was er binnen 10 minuten. Die heeft de LHM-slang bij het vat doorgeknipt en een nieuwe slang langs de oliepeilstok en over de dynamo gemonteerd. Vooral de aansluiting op de HD-pomp was lastig met gladde vingers.
De BX staat nu voor de deur en ik rijd er voorlopig even niet mee. Maandag wel nog een ritje naar Thijs om die pakking te vervangen. Uiteraard moet er ook ooit weer een nieuwe LHM-slang van het vat naar de pomp op, maar voorlopig vertrouw ik de bypass van de wegenwachtmonteur wel.
Helaas geen foto’s voorlopig, aangezien ik na de vermoeide rit thuis aankwam, en daar mijn pc aantrof. En wel in zo’n toestand dat ie niet meer aan wilde. Ik zit nu even op mijn werk dit te typen, en hoop vanavond mijn pc nieuw leven in te blazen. Want een auto én een pc op 1 dag stuk vind ik toch iets te gortig.
To be continued dus…..
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
XBXG schreef:Nogmaals bedankt, Thijs!!
Helaas is de terugreis iets minder rooskleurig verlopen als Thijs schetst.
Op exact dezelfde plek als waar ik eerder op de dag een BX-eigenaar had geholpen om zijn band te verwisselen, ontstond ineens een enorme rookpluim achter mijn BX. Precies op een punt waar het 6-baans is (afslag Schiphol op de A4). Ik was dus bijna thuis, maar door de enorme hitte van de overal weggeblazen uitlaatgassen, was de hoofdslang naar de HD-pomp zover beschadigd, dat ie barstte. LHM spoot eruit en kwam tegen de uitlaat aan—> rookwolk.Zag er (wederom ) spectaculair uit, maar het stelde niet erg veel voor. De Wegenwacht was er binnen 10 minuten. Die heeft de LHM-slang bij het vat doorgeknipt en een nieuwe slang langs de oliepeilstok en over de dynamo gemonteerd. Vooral de aansluiting op de HD-pomp was lastig met gladde vingers.
De BX staat nu voor de deur en ik rijd er voorlopig even niet mee. Maandag wel nog een ritje naar Thijs om die pakking te vervangen. Uiteraard moet er ook ooit weer een nieuwe LHM-slang van het vat naar de pomp op, maar voorlopig vertrouw ik de bypass van de wegenwachtmonteur wel.
Helaas geen foto’s voorlopig, aangezien ik na de vermoeide rit thuis aankwam, en daar mijn pc aantrof. En wel in zo’n toestand dat ie niet meer aan wilde. Ik zit nu even op mijn werk dit te typen, en hoop vanavond mijn pc nieuw leven in te blazen. Want een auto én een pc op 1 dag stuk vind ik toch iets te gortig.
To be continued dus…..
Het zit je ook niet mee he BX-en zouden jou wel wat gunstiger gezind mogen zijn wat mij betreft.
Eveneens ben ik tevens ook.
Die slang ligt hier nog wel Wouter. Maandag maken we het ding weer helemaal klaar. Al zijn we er tot 3 uur in de nacht mee bezig.
Test
Thijsvandebles schreef:Die slang ligt hier nog wel Wouter. Maandag maken we het ding weer helemaal klaar. Al zijn we er tot 3 uur in de nacht mee bezig.
Thanks Thijs. Ik ben er de hele dag niet echt vrolijk over, maar dit krikt mijn humeur weer een beetje op.
Nu eerst maar eens met de trein en daarna met de fiets naar huis. Thuis aangekomen ga ik eens lief tegen de BX praten, opdat ze ook weer lief tegen mij gaat doen.
Nu maar hopen dat mijn pc het weer doet, want dan kan ik mijn foto’s plaatsen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Thijsvandebles schreef:Die slang ligt hier nog wel Wouter. Maandag maken we het ding weer helemaal klaar. Al zijn we er tot 3 uur in de nacht mee bezig.
Thanks Thijs. Ik ben er de hele dag niet echt vrolijk over, maar dit krikt mijn humeur weer een beetje op.
Nu eerst maar eens met de trein en daarna met de fiets naar huis. Thuis aangekomen ga ik eens lief tegen de BX praten, opdat ze ook weer lief tegen mij gaat doen.
Nu maar hopen dat mijn pc het weer doet, want dan kan ik mijn foto’s plaatsen.
You’re welcome.
Ik heb net ook boven de werkband een rij TL bakken opgehangen, dus we hebben nog meer licht. Nog meer reden om ook snachts aan BXen te sleutelen.
Test
nounou, wanneer krijg je het weer eens rustig met de eigen auto’s??
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Nu ik weer thuis ben en mijn pc het wonderwel weer doet, begin ik maar aan een foto-update van wat er gisteren allemaal is gebeurd met de BX 14 Bleu Olympe.
De reden dat ik even naar Thijs ben gereden, is het feit dat het motorgeluid een decibelletje tehoog was geworden. De uitlaatspruitstukpakking was aan vervanging toe.
Met een noodgang dwars door de Noordoostpolder gereden om nog net op tijd bij de automaterialenzaak in Steenwijk te komen (ik reed 160 km/h waar 80 was toegestaan… ops: ). Maar ik was wél op tijd. ops:
Bij Thijs aangekomen ging de BX, ontdaan van zijn voorwieltjes, de lucht in:
Het ontblote uitlaatspruitstuk, waar al te zien is dat er weinig meer over is van de originele pakking:
Hier is het spruitstuk gedemonteerd en is te zien wat er nog van de oude pakking over is, zeker in vergelijking met de nieuwe pakking(en):
Het losse uitlaatspruitstuk met pulsairsysteem:
De nieuwe pakkingen op hun plaats:
Het bleek al snel dat de pakking tussen spruitstuk en de eerste uitlaatbocht ook behoorlijk gaar was en vol met uitlaatplaksel zat:
Toen de uitlaat eenmaal zat, leek de klus geklaard. Helaas bleek dat een van de wielbouten van de rechter voorvelg kapot gedraaid was. De schroefdraad van zowel de wielbout als de remschoen waren kapot gedraaid. Helaas viel dit niet al te makkelijk te verhelpen, want nu moest het gehele fuseehuis worden vervangen…
Na eerst even lekker gegeten te hebben, en na wat losgehaald te hebben, lag in no-time dit niet meer bruibare onderdeel naast de BX:
Nadat een tweedehands exemplaar en de wielen weer waren gemonteerd, kon de motor gestart worden. Helaas bleek toen dat de lekkage uit de nog niet vervangen pakking tussen uitlaatspruitstuk en de uitlaatbocht toch wel erg last had van de nare eigenschap van het doorlaten van uitlaatgassen.
Op een foto ziet dat er zo uit:
[Edit] Het filmpje van de rookontwikkeling komt nog, zodra Youtube eindelijk eens klaar is met uploaden…[/edit]
Ondanks de hevige rookontwikkelen ben ik maar gewoon naar huis gereden. Wat kon er immers gebeuren?
Onderweg nog even een foto gemaakt van de 150.000 km op de teller: klik!
Alles ging goed, totdat ik rond 2 uur vannacht op de A4 reed bij de afslag Schiphol. Ineens zag ik in mijn linker spiegel een enorme rookwolk achter de BX hangen. Te gek voor woorden dat dan niemand even seint ofzo.
Het ironische was dat ik precies op dezelfde plek aan de andere kant van de snelweg eerder op de dag nog een BX-eigenaar had geholpen om zijn lekke band te vervangen…
Dus daar stond ik weer, voor de 10e keer in 2007: ops: ops:
Er kwam ineens zo veel rook uit de motor, dat dat niet enkel de uitlaatgassen konden zijn. Toen zag ik ineens onder de auto dit liggen…:
Mij kwam de zeer bekende geur van LHM tegemoed. Het spoot werkelijk onder de auto vandaan. Waar kon dát nu ineens vandaan komen?
Wat bleek: door de hete uitlaatdampen uit de lekkende pakking, was de hoofdslang op de HD-pomp gescheurd. Na 18 jaar was die zo fragiel en hard geworden dat de haarscheurtjes open waren gebarsten.
Het is niet goed te zien op deze foto, maar de rubberen leiding vlak voor de lekke uitlaatpijp is echt totaal verwoest…:
Hier is het vol met dat mooie groene goedje, wat dus op de uitlaat terecht kwam en de rookontwikkeling veroorzaakte:
De wegenwacht heeft de slang doorgeknipt die van het LHM-reservoir naar de HD-pomp loopt en vervangen door een by-pass die niet meer zo dicht tegen de lekkende uitlaatpakking komt. Dit zit voorlopig wel even goed, maar maandag zal het een en ander worden vervangen:
Oftewel; ik ben gewoon thuisgekomen en het verhaal over de Bleu Olympe gaat binnenkort weer verder.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
hel1 schreef:nounou, wanneer krijg je het weer eens rustig met de eigen auto’s??
Ooit, wanneer alles eens is vervangen. Maar BX rijden blijft een avontuur hè, zoals de heer Eric V altijd zei.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Het moet een avontuur zijn van leuk rijden, niet een avondtuur van wanneer val ik in panne…
Maar das mijn mening
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
jaja, die droom hebben we allemaal, maar dan gaat er wel weer eens iets stuk wat je al een behoorlijke tijd geleden hebt vervangen…
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Och, als Wouter niet stil komt te staan, rijdt hij niet.
Wel vervelend, Wouter, maar dat gaat wel weer goedkomen. Succes maandag! Ga je dat bij Thijs doen?
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Kom je nog weleens dezelfde wegenwachters tegen Wouter? Btw, er staat me bij dat je maar een beperkt aantal hulpvragen per jaar mag hebben, of bestaat er zoiets als een premium-account?
Overigens kunnen die lieden nogeens lekker improviseren met een BX, ik hoor die lui alleen maar klagen over de electronica van tegenwoordig, jou helpen ze gewoon weer op weg.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Bij mij helpt dat iig!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.