Op de site van DS club Nederland stond een smeertip. Geprobeerd maar hielp niet. Ik heb 2 klokjes, maar geen van beiden werkten al een tijdje niet meer. Vandaag nog maar eens gekeken. Ik maakte het grijze massakabeltje los en stak een losse draad van 1.5 (dikker) erin en nam elders massa. Beide klokjes deden het weer. Dus een nieuwe massakabel getrokken achteraan het radiobakje en de zaak loopt weer. Misschien het proberen waard als het jouwe ook niet meer werkt.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb vandaag toevallig twee defecte klokjes naar de horlogemaker gebracht met verzoek er minimaal een te repareren…
Wordt vervolgd.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb twee keer geprobeerd mijn klokje te repareren. Het probleem bij mij is dat het onrust aanloopt tegen de spoel/printplaat die ertussen zit. Verbuigen en smeren helpt, maar na een paar dagen stopt-ie er dan weer mee, meestal na over een hobbel rijden. De tweede keer heb ik het lager ook strakker gesteld, met het idee dat het onrust dan stabieler draait, maar dat werkte ook maar kort…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan dat asje afstellen door boven losser en beneden strakker te draaien. Of andersom als ie naar beneden moet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
fluidphreak schreef:Ik heb twee keer geprobeerd mijn klokje te repareren. Het probleem bij mij is dat het onrust aanloopt tegen de spoel/printplaat die ertussen zit. Verbuigen en smeren helpt, maar na een paar dagen stopt-ie er dan weer mee, meestal na over een hobbel rijden. De tweede keer heb ik het lager ook strakker gesteld, met het idee dat het onrust dan stabieler draait, maar dat werkte ook maar kort…
Je moet proberen het onrust zo te verbuigen dat de magneetjes zo dicht mogelijk langs de printplaat lopen. Verder kan het zijn dat het onrust niet stevig op het asje zit en zo verschuift. asje ter plekke ontvetten en druppel seconden lijm kan dat verhelpen.
Volgens mij is het probleem eigenlijk dat de permanente magneetjes op de onrust in de loop van de jaren hun kracht verliezen en daarom niet meer goed aangestuurd worden door de spoel op de printplaat. Ik heb zitten denken aan vervanging van deze magneetjes, maar de massa moet gelijk blijven. Kortom nog niet zo simpel.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik zat zelf te denken in de richting van een nieuw electronisch uurwerkje dat je in hetzelfde huis bouwt, zou niet al te moeilijk moeten zijn.
Edit: wel met bestaande wijzerplaat en wijzers natuurlijk!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
fluidphreak schreef:Ik zat zelf te denken in de richting van een nieuw electronisch uurwerkje dat je in hetzelfde huis bouwt, zou niet al te moeilijk moeten zijn.
Edit: wel met bestaande wijzerplaat en wijzers natuurlijk!
Dat zat in een peugeot van de zelfde tijd… helemaal elkektronisch…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Egbert schreef:[
Volgens mij is het probleem eigenlijk dat de permanente magneetjes op de onrust in de loop van de jaren hun kracht verliezen en daarom niet meer goed aangestuurd worden door de spoel op de printplaat. Ik heb zitten denken aan vervanging van deze magneetjes, maar de massa moet gelijk blijven. Kortom nog niet zo simpel.
Door het magnetisch veld van de spoel worden de magneetjes juist in prima staat gehouden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Een specialist die soms met excentrieke, maar altijd juiste oplossingen kwam adviseerde mij eens het loopwerk op z’n kop te monteren. Daar had hij naar eigen zeggen al vele klokjes mee hersteld.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb het Quartsklokje van een Renault Super5/21/19 nog wat gebruikt. Past zo in het dashboard. De wijzerplaat en het kader met glas van de DS heb ik overgezet en de witte Renaultwijzers oranje geschilderd. Nu heb ik een werkend klokje met secondewijzer.
Het ombouwen is wel een rotklusje en vergt wat meet, zaag, boor en schuurkunst…
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Freek1971 schreef:Een specialist die soms met excentrieke, maar altijd juiste oplossingen kwam adviseerde mij eens het loopwerk op z’n kop te monteren. Daar had hij naar eigen zeggen al vele klokjes mee hersteld.
Mijn klokkenmaker is liefhebber van Porsche 356, dus nog alle vertrouwen dat ik met een originele verder kan rijden…
Wordt vervolgd.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:Freek1971 schreef:Een specialist die soms met excentrieke, maar altijd juiste oplossingen kwam adviseerde mij eens het loopwerk op z’n kop te monteren. Daar had hij naar eigen zeggen al vele klokjes mee hersteld.
Mijn klokkenmaker is liefhebber van Porsche 356, dus nog alle vertrouwen dat ik met een originele verder kan rijden…
Wordt vervolgd.
VERVOLG: eindelijk is een klokje gerepareerd, kostte wel efkes € 65, het andere kan nog gemaakt worden voor € 95. Nu afwachten of de levensduur weer 30 jaar is….
Wat er nu precies aan mis was weet ik nog steeds niet, helaas.
Ben wel blij dat het gat met de uitstekende draadjes weet gedicht is.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:fluidphreak schreef:Ik zat zelf te denken in de richting van een nieuw electronisch uurwerkje dat je in hetzelfde huis bouwt, zou niet al te moeilijk moeten zijn.
Edit: wel met bestaande wijzerplaat en wijzers natuurlijk!
Dat zat in een peugeot van de zelfde tijd… helemaal elkektronisch…
Inderdaad! in een peug 305 zit een quartz mechaniek in en die past mits enig knutselwerk in de behuizing van een SM klokje en eventueel in een DS klokje!!