Vanmiddag de voorste hydractiefregelaar onder de wagen vandaan gehaald en uitgebreid schoongemaakt. Zie foto
De auto rijdt wat beter, voor kan ik verschil tussen comfort- en sportstand voelen, achter blijft stug. Die regelaar komt deze week ook aan de beurt als het weer mee zit. De voorste regelaar was best wel een beetje vuil van binnen en er kwam melkachtige lhm uit (? anderhalve maand geleden ververst). Misschien is dit de oplossing van het veerprobleem; het niet goed bewegen van de zuiger die de bol vrijgeeft?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
olie die melkachtig is? dr is water bijgekomen?
Zou je denken, maar dat kan niet. Ik heb die olie bewaard in een potje en toen ik net keek was het melkachtige weg. De lhm is wel een beetje donkerder en een beetje troebel. De olie werd met grote kracht in het potje gespoten toen ik een warteltje losdraaide omdat de bol nog onder druk stond. Het zal misschien lucht zijn geweest?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ja dan zal t lucht/schuim zijn geweest.
je bent niet afhankelijk van je xm? voor t geval je een schroefje vergeet…
ieksEmmu schreef:ja dan zal t lucht/schuim zijn geweest.
je bent niet afhankelijk van je xm? voor t geval je een schroefje vergeet…
Nou, ik woon een metertje of 400 van m’n werk en ga meestal met de XM .... ops: Ik ben zo lui dat ik wel zorg dat ik geen schroefjes vergeet.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
kreazyV8wuppo schreef:
als je de schokbrekers (die 2 schijfjes) nu bewerkt zoals ze de comfortbollen doen, dan zal je sportstand soepeler zijn, en je gewone stand zachter.
let wel, trail and error, dus 0,10 mm per stap opboren…liefst 0,05 mm..
mvgr wupke.
Die dempertjes beïnvloeden alleen de comfortstand. In de sportstand worden ze afgesloten door de plunjer. De olie moet dan door een kanaaltje met een kogeltje dat naar links of naar rechts afsluit.
Deze dempertjes kun je beter aanpassen dan die van de veerbollen, want de sportstand blijft dan intakt (veiligheid).
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Na de succesvolle hydractiefregelaarschoonmaakactie van gisteren was vandaag de achterste regelaar aan de beurt. Auto op bokken, drukloos maken en zoals altijd eerst checken of de hydrauliekleidingen wel los willen. Daar ging het gelijk al fout. Zowel de twee dikke als de twee dunne leidingen zaten muurvast in de wartels geoxideerd. Het enige wat dan nog rest is een hele lange kruipoliecampagne.
Om dat ik het helemaal gehad heb met een in m’n rug bonkende achterkant, heb ik besloten om die hele hydractive zooi te laten voor wat het is en andere maatregelen te nemen (ja Ries, je hoort het goed…).
Ik had nog twee Xantia bollen van 45 bar liggen en heb die opgeboord tot 1,5 mm, ongeveer de specificaties van non-hydractief achtercomfortbollen. Bolletjes gemonteerd ipv de onlangs door Chyparse gevulde en opgeboorde bollen en snel een proefrit: Geweldig!!! De auto zweeft van achteren! Geen lawaai, gebonk en gestuiter, ik had geen idee dat de achtervering zoveel effect zou hebben op het geheel. Nou was de voorvering weer de zwakste schakel. Voor had ik al gewone non-hydractieve bollen. Deze heb ik er ook afgehaald en opgeboord van 1,65 naar 1,8 mm. Het verschil is uiteraard kleiner dan bij de achtervering, maar net genoeg om klinkers en putdeksels veel zachter en vooral stiller te passeren. Het veert wat wolliger (zou nog meer mogen) en wat ik nu nog voel heeft met banden en wagenhoogte te maken.
Hopen dat ze morgen ook nog zo lekker veert. De lucht van de bollenwissels zal er wel uit zijn, denk ik. Anders zet ik er misschien wel CX bollen op, ongeveer hetzelfde, maar dan 500 cc. Ben benieuwd!
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Jan, je wordt op deze manier nog een echte expert op zweefgebied, goed bezig, ik hoop alleen dat hij wel veilig blijft want een XM is wel snel hoor. Het bizarre is dat je er weinig van merkt. Zo ging ik laatst met mijn zus en zwager even naar Oldenzaal, zegt zus: hoe hard gaan we eigenlijk?
Kijk ik op de snelheidsmeter, gaan we ruim 170 en daar merk je weinig van met een XM.
Als ik met de Jaguar 170 ga zit je in een bulderende storm kwa geluid, de motor hoor je niet maar wat een luchtverplaatsing om die bak heen.
En mijn XM turbo zit zo op 200.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
JanO schreef:Na de succesvolle hydractiefregelaarschoonmaakactie van gisteren was vandaag de achterste regelaar aan de beurt. Auto op bokken, drukloos maken en zoals altijd eerst checken of de hydrauliekleidingen wel los willen. Daar ging het gelijk al fout. Zowel de twee dikke als de twee dunne leidingen zaten muurvast in de wartels geoxideerd. Het enige wat dan nog rest is een hele lange kruipoliecampagne.
Om dat ik het helemaal gehad heb met een in m’n rug bonkende achterkant, heb ik besloten om die hele hydractive zooi te laten voor wat het is en andere maatregelen te nemen (ja Ries, je hoort het goed…).
Ik had nog twee Xantia bollen van 45 bar liggen en heb die opgeboord tot 1,5 mm, ongeveer de specificaties van non-hydractief achtercomfortbollen. Bolletjes gemonteerd ipv de onlangs door Chyparse gevulde en opgeboorde bollen en snel een proefrit: Geweldig!!! De auto zweeft van achteren! Geen lawaai, gebonk en gestuiter, ik had geen idee dat de achtervering zoveel effect zou hebben op het geheel. Nou was de voorvering weer de zwakste schakel. Voor had ik al gewone non-hydractieve bollen. Deze heb ik er ook afgehaald en opgeboord van 1,65 naar 1,8 mm. Het verschil is uiteraard kleiner dan bij de achtervering, maar net genoeg om klinkers en putdeksels veel zachter en vooral stiller te passeren. Het veert wat wolliger (zou nog meer mogen) en wat ik nu nog voel heeft met banden en wagenhoogte te maken.
Hopen dat ze morgen ook nog zo lekker veert. De lucht van de bollenwissels zal er wel uit zijn, denk ik. Anders zet ik er misschien wel CX bollen op, ongeveer hetzelfde, maar dan 500 cc. Ben benieuwd!groet, Jan
Hahaha, ik volg je relaas met interesse Jan, en respecteer je doorzettingsvermogen.
Ik vond je voorvering al stug aandoen, vertelde ik je toen maar achter was deze juist vrij zacht, tenminste, 2 maand geleden.
Het is voor mijn gevoel logisch dat de achtervering veel invloed heeft op het zijdezacht glijden.
Toen mijn pa nog een xj had was hij ook vrij soepel aan de voorkant, door zijn gewicht op de voorwielen, net zoals de xm eigenlijk, achter bleek hij wat stugger en was de xm de baas.
Maar speciaal voor jou, hieperdepier hoera!
Dank jullie wel, jongens. Ik zie het nou wel goed komen met die vering. Ik ben nogal een perfectionist, dus alles moet werken zoals het hoort. Maar als je daardoor bijna een jaar in een slecht verende auto rijdt moet je toch wat dingen loslaten. Qua veiligheid is de wegligging vergelijkbaar met een non-hydractieve XM met licht opgeboorde bollen. Bij mij zitten er dan ook nog de middendempertjes in. Het zijdelings rollen is maar iets toegenomen. Ik moet dan wel bochten veel harder nemen dan als ik normaal doe. Duiken bij hard remmen doet ie ook niet, dus de veiligheid is nog wel oke, temeer daar ik een rustige rijder ben die relaxt wil zweven ipv scheuren.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ach, dat gezwam over de veiligheid.
Dat zal allemaal wel.
Als je vaak hard over der Autobahn rijdt en moet uitwijken oid dan heb je een punt, maar wanneer komt dat voor.
Bij mij nooit eigenlijk.
En hoeveel mensen rijden er nog in een eend of een gsa of een ouwe bx, Nee, die zijn lekker veilig…
Lekker veren, das veilig, voor je gemoedstoestand
Dat ben ik wel met je eens, maar er kan een moment komen dat je zeer heftig moet sturen en of remmen en de XM is door de makers daar op berekend. Je hebt vast wel eens dat filmpje gezien van Tiff Needle waar de XM als een rasechte sportwagen tussen de pilonnen doorscheurt of het niks is. En dat moet kunnen met een XM.
Ik ben ook geen wilde rijder, maar als er vandaag of morgen een spelend kind tussen de auto’s door de straat komt oprennen, wil ik zeer scherp kunnen sturen om het lieftallige schepsel te ontwijken.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Dat willen we allemaal, denk ik, maar toen ik jaren geleden met mijn niet meer werkende hydractief een schepseltje moest ontwijken, lukte dat best.
En waarom niet, helt de boel iets meer over dan normaal, so what.
Alleen moest ik ABS improviseren, door de gillende banden de vrije baan weer te geven om er om heen te kunnen sturen…warm kreeg ik het toen wel.
Dus dan krijg je de discussie van mag ik mijn ABS kapot laten zodra deze in storing ligt…en met al die nieuwerwetse attracties die je tegenwoordig op nieuwe auto’s vindt, maar dat is een beetje off topic.
Jan0, ga je straks de bollen voor ook nog weer wat aanpassen? Grotere demperdoorlaat? Daarna voelt de achtervering weer wat stug, dus achter nog ietsje opboren. Uhh, waarom stap je niet over op een grote Amerikaanse boot, die zweven ook zo lekker, op en neer en heen en weer. En dan heb je ook niet al dat gedonder met die hydractieve zaken . . .
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569