CX bollen (75 bar) erop, lijkt een beetje op mijn oplossing met non-hydractiefbollen (70 bar). Mischien heeft de CX bol ook nog wel een grotere boring, zal inderdaad wel lekker veren…..
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Het is op zich al een grotere bol die van de CX.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Halve liter, net als de beugel die hier voor me staat
Proost!
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Ries schreef:Halve liter, net als de beugel die hier voor me staat
Die beugels van Grolsch zijn maar 45 cl ;’(
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
ja, gek hè, en toch noemen ze die ‘halve liters’...
Nee hoor, das niet gek. Dat is puur marketing. Bedenk maar dat jij met het idee lekker een halve liter grolsch naar binnen te gaan hikken een beugeltje pakt en lekker gaat zitten. MAAR! Dan blijkt ineens dat het maar 0,45l is….Dus dan pak je een tweede, en drinkt daar nog eens 0.05l uit. Heb jij je halve liter! En twee beugels gekocht, in plaats van 1.
Zie je wel!!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
...en wat moet je dan verder met die 2e halve waar een beetje uit is
ff on topic: is het hoogteregelaarprobleem al opgelost? Tja, je moet toch je postje save stellen.
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb wel interesse in die kapotte elektroklep! Zit daar je xtra bol op?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Ik heb wel interesse in die kapotte elektroklep! Zit daar je xtra bol op?
Nee, die bol zit op een verdeelstuk in het midden van zowel de vooras als de achteras. De electroklep is bol-loos…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gisteren heb ik m’n HDpomp vervangen. De stuurbekrachtiging kreeg weer genoeg druk, de debietregelaar siste niet meer en de auto veerde veel beter! Hij zweefde, ik kon weer het verschil tussen de normaal- en sportstand voelen en klinkerwegen voelden zacht aan. De minimale hobbeltjes die ik nog voelde was een kwestie van andere banden en wagenhoogte goed afstellen. Ik had dus al die tijd in de sportstand gereden, die bij mij niet zo extreem is door nonhydractieve bollen (voor 70 bar en grotere gaatjes in de demper). Wel verdacht vond ik dat ik bij gymmen van laag naar hoog displaymeldingen kreeg over remdrukverlies en hydraulische drukverlies, plus natuurlijk het rode stoplampje. Dat had ik bij mijn oude pomp ook, dus zo heel veel beter is deze niet, maar goed.
Wederom heeft het slechts één dag geduurd . de vering was weer een stuk minder. Verschil in normaal- en sportstand voel ik heel soms, meestal niet terwijl m’n verklikkerledje wel reageert. Op een klinkerweg rammelt m’n dashboard weer harder dan al mijn vorige BX-en bij elkaar. Gisteren was-tie helemaal stil op diezelfde weg bij dezelfde snelheid .
Misschien zat er gister nog lucht in het systeem en veerde dat zo lekker. Dus vandaag de aanvoerslang even losgehaald tot de pomp droog liep en daarna dezelfde procedure als gisteren na het vervangen van de pomp. Proefritje: maakt niets uit. Geen invloed van lucht (waarschijnlijk).
Het kan ook zijn dat bij de nieuwe gebruikte pomp vuil in de plunjers voor afdichting zorgde, wat door de schone LHM teniet werd gedaan (hypothetisch). Ik kan de pomp zo weer terug brengen en ruilen voor een andere bij Citroville. Zij halen ze van goedrijdende auto’s af, maar of een pomp echt goed is kun je pas zien als hij ingebouwd is. 35 euro vindt ik trouwens een schappelijk prijsje.
De plunjer die de derde bol afsluit en vrijgeeft wordt hydraulisch bediend door systeemdruk, afhankelijk van de stand van de elektroklep. Mijn idee is dat waneer de systeemdruk of pompopbrengst te laag is, die plunjer de derde bol niet goed vrijgeeft. Door de hogere druk in mijn bollen is de druk in het veergedeelte tijdens het rijden misschien hoger dan de systeemdruk op die momenten, waardoor de sportstand blijft, terwijl de elektronica en elektroklep goed werken. De grote veerbewegingen (die wel goed gaan) verbruiken door de 70 bar bollen ook meer van de drukopbrengst. De opbrengst van de pomp is dus in mijn geval extra belangrijk. De oude pomp was aangetoond te slecht, de nieuwe net niet goed genoeg?
Dit hele verhaal is gebaseerd op mijn eigen logica, niet gehinderd door enige vakkennis… Is het nou onzin of zou dit de oorzaak van mijn veerproblemen kunnen zijn?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
hoe duur is die pomp als je hem nieuw besteld want de mijne is ook naar god denk ik
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
JanO schreef:Gisteren heb ik m’n HDpomp vervangen. De stuurbekrachtiging kreeg weer genoeg druk, de debietregelaar siste niet meer en de auto veerde veel beter! Hij zweefde, ik kon weer het verschil tussen de normaal- en sportstand voelen en klinkerwegen voelden zacht aan. De minimale hobbeltjes die ik nog voelde was een kwestie van andere banden en wagenhoogte goed afstellen. Ik had dus al die tijd in de sportstand gereden, die bij mij niet zo extreem is door nonhydractieve bollen (voor 70 bar en grotere gaatjes in de demper). Wel verdacht vond ik dat ik bij gymmen van laag naar hoog displaymeldingen kreeg over remdrukverlies en hydraulische drukverlies, plus natuurlijk het rode stoplampje. Dat had ik bij mijn oude pomp ook, dus zo heel veel beter is deze niet, maar goed.
Wederom heeft het slechts één dag geduurd . de vering was weer een stuk minder. Verschil in normaal- en sportstand voel ik heel soms, meestal niet terwijl m’n verklikkerledje wel reageert. Op een klinkerweg rammelt m’n dashboard weer harder dan al mijn vorige BX-en bij elkaar. Gisteren was-tie helemaal stil op diezelfde weg bij dezelfde snelheid .
Misschien zat er gister nog lucht in het systeem en veerde dat zo lekker. Dus vandaag de aanvoerslang even losgehaald tot de pomp droog liep en daarna dezelfde procedure als gisteren na het vervangen van de pomp. Proefritje: maakt niets uit. Geen invloed van lucht (waarschijnlijk).
Het kan ook zijn dat bij de nieuwe gebruikte pomp vuil in de plunjers voor afdichting zorgde, wat door de schone LHM teniet werd gedaan (hypothetisch). Ik kan de pomp zo weer terug brengen en ruilen voor een andere bij Citroville. Zij halen ze van goedrijdende auto’s af, maar of een pomp echt goed is kun je pas zien als hij ingebouwd is. 35 euro vindt ik trouwens een schappelijk prijsje.De plunjer die de derde bol afsluit en vrijgeeft wordt hydraulisch bediend door systeemdruk, afhankelijk van de stand van de elektroklep. Mijn idee is dat waneer de systeemdruk of pompopbrengst te laag is, die plunjer de derde bol niet goed vrijgeeft. Door de hogere druk in mijn bollen is de druk in het veergedeelte tijdens het rijden misschien hoger dan de systeemdruk op die momenten, waardoor de sportstand blijft, terwijl de elektronica en elektroklep goed werken. De grote veerbewegingen (die wel goed gaan) verbruiken door de 70 bar bollen ook meer van de drukopbrengst. De opbrengst van de pomp is dus in mijn geval extra belangrijk. De oude pomp was aangetoond te slecht, de nieuwe net niet goed genoeg?
Dit hele verhaal is gebaseerd op mijn eigen logica, niet gehinderd door enige vakkennis… Is het nou onzin of zou dit de oorzaak van mijn veerproblemen kunnen zijn?groet, Jan
Deze plunjer verdenk ik ook al een hele tijd, zoals ik ook al in mijn topic schreef en in mijn pb zei…
Zou het dan toch? Ik heb echt precies dezelfde symptomen als jij. Op lange hobbels voel je hem wel schakelen, maar korte hobbels en klinkers zijn om te huilen…
Xsara Coupe
Deze plunjer verdenk ik ook al een hele tijd, zoals ik ook al in mijn topic schreef en in mijn pb zei…
Zou het dan toch? Ik heb echt precies dezelfde symptomen als jij. Op lange hobbels voel je hem wel schakelen, maar korte hobbels en klinkers zijn om te huilen…Xsara Coupe
Jouw pb was voor mij aanleiding om ook eens die richting te zoeken. Ik weet dat mijn elektronica goed werkt, ik weet inmiddels dat mijn elektroklep ook goed werkt, dus blijft alleen de hydractiefregelaar over. Of indirect het veiligheidsventiel, de hogedrukregelaar of de pomp.
Op het Xantiaclubforum zijn veel leden die met exact de zelfde problemen worstelen. Evenals op club-xm.com, waar iemand zelfs z’n hogedrukregelaar (tevergeefs) gereviseerd heeft. De pomp ligt het meest voor de hand bij mij, omdat die op andere terreinen ook al tekort schoot. Bovendien maak je met comfortbollen grotere veerbewegingen en stel je daarmee hogere eisen aan de drukopbrengstvoorziening.
In jouw pb schrijf je dat je ook aanwijzingen hebt gevonden die wijzen in de richting van de ‘isolationpiston’. Daar ben ik wel benieuwd naar!
groet, Jan
PS De pomp ga ik zowiezo weer omruilen. Een nieuwe kost honderden euro’s…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Wat is honderden euro’s? Als ik kan uitsluiten dat het daar aan ligt heb ik dat er best voor over…
Ik voel zeg maar wel de pomp in mn gaspedaal. Zodra die afslaat voel ik dat mn gaspedaal een beetje gaat trillen… Is dit normaal?
Xsara Coupe