[quote data=”” author=“Nico Wijnhoven” date=“1252147597”]Wat betreft de airco: a.s. zaterdag hang ik de pomp eronder, dus vullen is nog onmogelijk. En voor die 100-150 kilometer die ik er nu mee per week rij hoef ik geen airco.
Wat begrijp je niet aan de taxatiewaarde?
Dat als hij totalloss zou worden gereden, de verzekering dan 4500 euro gaat uitkeren voor een 17 jaar oude BX turbodiesel. :
Of bedoel je ermee dat hij als *klassieker* op 4500 euro is getaxeerd…want dan zou ik er geen 1900 euro voor vragen, ben je toch een dief van je eigen portemonnaie ?
En wat ik al eerder zei…..je verkoopt deze auto best wel voor rond die prijs ALS je dan maar wel een goed werkende airco erin hebt.
Ik heb al eerder 2 BX diesels gehad met airco, die beiden defect waren…zowel Compressor als Defroster en dat ging mij zeker 700 euro kosten.
Vandaar dat ik zei, dat als je dan die pomp erin hebt zitten, het beste naar een STEK servicepunt kunt gaan en daar de airco laat vullen en die tegelijk het systeem keuren.
Bram schreef:Nico Wijnhoven schreef:Wat betreft de airco: a.s. zaterdag hang ik de pomp eronder, dus vullen is nog onmogelijk. En voor die 100-150 kilometer die ik er nu mee per week rij hoef ik geen airco.
Wat begrijp je niet aan de taxatiewaarde?
Dat als hij totalloss zou worden gereden, de verzekering dan 4500 euro gaat uitkeren voor een 17 jaar oude BX turbodiesel. :
Dat is nou net de grap van die taxatie. Dat doen ze dan in principe wel.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mpostma schreef:Bram schreef:Nico Wijnhoven schreef:Wat betreft de airco: a.s. zaterdag hang ik de pomp eronder, dus vullen is nog onmogelijk. En voor die 100-150 kilometer die ik er nu mee per week rij hoef ik geen airco.
Wat begrijp je niet aan de taxatiewaarde?
Dat als hij totalloss zou worden gereden, de verzekering dan 4500 euro gaat uitkeren voor een 17 jaar oude BX turbodiesel. :
Dat is nou net de grap van die taxatie. Dat doen ze dan in principe wel.
Maar, als de verzekeraar twijfels heeft over deze waarde kunnen ze die dan wel weer aanvechten…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik twijfel er sterk aan of een BX, zelfs in de meest luxe uitvoering….voor de verzekering een waarde heeft van 4500 euro.
Je kunt hem (nog) niet vergelijken met een echte oldtimer zoals de DS e.d.
Ik zou daar de mening van een echte verzekerings-expert wel eens over willen horen….bij mijn weten is de dagwaarde van een BX TZD-turbo (of hij nu 2,5 of 3,5 ton heeft gelopen) rond de 800 euro.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Bram schreef:Ik twijfel er sterk aan of een BX, zelfs in de meest luxe uitvoering….voor de verzekering een waarde heeft van 4500 euro.
Je kunt hem (nog) niet vergelijken met een echte oldtimer zoals de DS e.d.
Ik zou daar de mening van een echte verzekerings-expert wel eens over willen horen….bij mijn weten is de dagwaarde van een BX TZD-turbo (of hij nu 2,5 of 3,5 ton heeft gelopen) rond de 800 euro.
Taxatiewaarde heeft in dit geval niets met verkoopwaarde te maken, maar met vervangingswaarde; wat ‘t kost om een BX in vergelijkbare staat te kopen of te brengen. Dat de waarde van elke TZD Turbo 800 euro is, is onzin, al zal ‘t best dat de dagwaarde daar standaard op wordt afgeschat.
Een tot in de puntjes onderhouden en strakke TZD Turbo is zowel verzekeringstechnisch (mits getaxeerd) als in de verkoop meer waard dan een of andere ragbak, maar dat lijkt me een open deur.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bram schreef:Ik twijfel er sterk aan of een BX, zelfs in de meest luxe uitvoering….voor de verzekering een waarde heeft van 4500 euro.
Je kunt hem (nog) niet vergelijken met een echte oldtimer zoals de DS e.d.
Ik zou daar de mening van een echte verzekerings-expert wel eens over willen horen….bij mijn weten is de dagwaarde van een BX TZD-turbo (of hij nu 2,5 of 3,5 ton heeft gelopen) rond de 800 euro.
Als ex-schade en waarde expert sluit ik hier graag bij aan. Nog een opmerking: als expert moet je te alle tijden de door jou opgeschreven en vastgestelde waarde kunnen verdedigen. Knappe vent die het aandurft een BX voor 4500 euro op te schrijven, en die waarde kan en durft te verdedigen bij een maatschappij
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Waar ‘t om gaat: als je denkt dat je auto meer waard is dan de standaard-dagwaarde volgens verzekeringsmij, dan moet je ‘m laten taxeren conform art. 7:960 BW (opvolger 275). Het is onwaarschijnlijk dat ‘ie dan precies op de dagwaarde getaxeerd wordt, zal vaak meer zijn. En als ‘ie dus tot in de puntjes is onderhouden of zelfs gerestaureerd kan de taxatiewaarde best richting 4500 euro gaan.
Overigens probeert hier iemand z’n auto te verkopen
beerpeet schreef:...Overigens probeert hier iemand z’n auto te verkopen
Ja…..maar wel met de vermelding dat hij een taxatierapport erbij heeft, waarin hij op 4500 is geschat.
Zonder die mededeling zou het inderdaad offtopic zijn.
Waterman schreef niet voor niets datgene wat ik ook al dacht :
Nog een opmerking: als expert moet je te alle tijden de door jou opgeschreven en vastgestelde waarde kunnen verdedigen.
Knappe vent die het aandurft een BX voor 4500 euro op te schrijven, en die waarde kan en durft te verdedigen bij een maatschappij
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Bram schreef:beerpeet schreef:...Overigens probeert hier iemand z’n auto te verkopen
Ja…..maar wel met de vermelding dat hij een taxatierapport erbij heeft, waarin hij op 4500 is geschat.
Zonder die mededeling zou het inderdaad offtopic zijn.
Waterman schreef niet voor niets datgene wat ik ook al dacht :
Nog een opmerking: als expert moet je te alle tijden de door jou opgeschreven en vastgestelde waarde kunnen verdedigen.
Knappe vent die het aandurft een BX voor 4500 euro op te schrijven, en die waarde kan en durft te verdedigen bij een maatschappij
Dat waterman hier een probleem mee heeft snap ik, wat hem betreft wordt elke BX in de gracht gemieterd. Wat jouw probleem hiermee is snap ik eerlijk gezegd niet. Als Nico een taxatierapport heeft dat conform de wettelijke regelingen is opgesteld en is geaccepteerd door de verzekeraars, dan geldt dit meestal als een aanbeveling, al moet duidelijk zijn dat de (verzekerings)taxatiewaarde doorgaans niet de verkoopwaarde zal zijn, wat Nico duidelijk ook begrijpt gezien ‘t verschil tussen zijn vraagprijs en de taxatiewaarde.
Bram schreef:
Waterman schreef niet voor niets datgene wat ik ook al dacht :
Knappe vent die het aandurft een BX voor 4500 euro op te schrijven, en die waarde kan en durft te verdedigen bij een maatschappij
Ik had niet gedacht dat jij en waterman het nog eens eens zouden worden. En dat terwijl het systeem van taxatie is niet zo ongebruikelijk. Want ook bij een strakke DS is de vervangingswaarde vaak veel hoger dan de dagwaarde of soms zelfs de getaxeerde waarde. Bij een BX in uitzonderlijk goede staat geldt hetzelfde.
De verzekeraars hebben een systeem verzonnen van dagwaarde die grosso modo de werkelijkheid aardig benaderd. Maar voor extreem mooie auto’s klopt dit systeem niet. Als je dan kan aantonen middels een taxatierapport dat jouw auto in betere staat is dan de dagwaarde zal de verzekeringsmaatschappij dit met een claim moeten uitkeren. Een recent taxatierapport is een goed middel hiervoor.
Zie ook: http://www.waltherdemunnik.eu/pageID_4146055.html
Nut van een taxatie
Bij het W.A. + Casco verzekeren van een “oldtimer” of klassieke auto wordt door de assuradeur in de meeste gevallen een Taxatie-Rapport van een beëdigd makelaar taxateur verlangd. Het is van belang dat het te verzekeren object wordt ondergebracht bij een assuradeur die conform artikel 7.960 van het Burgelijk wetboek verzekert. Het voordeel van een W.A. + Casco verzekering is dat bij eventuele calamiteiten de schade namens eigen assuradeur door een expert wordt vastgesteld en dat dan de getaxeerde waarde uitgangspunt is bij de schadevaststelling
Het zwakke punt bij taxatie lijkt mij dat je nog steeds moeten aantonen dat de auto na taxatie niet ver is achteruitgegaan (onderhoudsrekeningen?). Stel dat je taxatierapport 2 jaar oud is en je hebt sinds taxatie alweer 70.000 km gereden, een paar deuken gereden, etc.. dan zal de waarde toch onherroepelijk als lager worden ingeschat.
Voor een auto die weinig gebruikt wordt maakt het niet zoveel uit denk ik. Met een paar 1000 km heb je niet zoveel extra slijtage en de kans op deuken is ook minimaal dan.
Edit:
Vervangingswaarde
De vervangingswaarde van een auto kan een geheel andere zijn dan de taxatiewaarde. In sommige gevallen kan de vervangingswaarde zelfs oneindig hoog zijn. Bijvoorbeeld wanneer het om een uniek exemplaar gaat, waarvan er in de hele wereld maar een bestaat. Zo’n exemplaar is in principe onvervangbaar. Vervangingswaarde geldt ook voor niet klassiekers maar bijvoorbeeld jongtimers of gewilde sportauto’s. Voor deze auto’s kan gelden dat de vervangingswaarde hoger is dan de dagwaarde. Vooral voor verzekeringen is dit laatste erg belangrijk. Vraag en aanbod bepalen de waarde van een ‘gewone’ auto. Een verzekeringsmaatschappij moet namelijk het bedrag uitkeren om u in staat te stellen om exact dezelfde auto, in dezelfde staat voor uw deur te kunnen neer zetten.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
beerpeet schreef:
Dat waterman hier een probleem mee heeft snap ik, wat hem betreft wordt elke BX in de gracht gemieterd..
Iedere BX in gracht? waar moet ik m’n boot dan neerleggen??? Ik snap heus wel dat sommige BX’en zeldzaam zijn ( de sport/16V dus) maar een een Diesel of Turbo diesel verzekeren als klassieker?? Ik tracht slechts aan te geven dat aan het vaststellen van een taxatiewaarde ook risico zit voor de expert. Hij/zij moet dus goed weten waar ie mee bezig is. Helaas schrijven sommige experts maar wat op, zonder eerst eens goed te onderzoeken of zo’n waarde wel realistich is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:beerpeet schreef:
Dat waterman hier een probleem mee heeft snap ik, wat hem betreft wordt elke BX in de gracht gemieterd..
Iedere BX in gracht? waar moet ik m’n boot dan neerleggen??? Ik snap heus wel dat sommige BX’en zeldzaam zijn ( de sport/16V dus) maar een een Diesel of Turbo diesel verzekeren als klassieker?? Ik tracht slechts aan te geven dat aan het vaststellen van een taxatiewaarde ook risico zit voor de expert. Hij/zij moet dus goed weten waar ie mee bezig is. Helaas schrijven sommige experts maar wat op, zonder eerst eens goed te onderzoeken of zo’n waarde wel realistich is.
Is zo’n taxateur niet beedigd? Harms diesel is vorig jaar getaxeerd op 4300 EUR (optie: schuifkanteldak, 140.000 km, zeer goede staat). Ik neem aan dat als zo’n taxateur handelt volgens normen die gebruikelijk zijn, het taxatierapport waarde krijgt voor een verzekering. Als zo’n taxateur maar wat aanrommelt, neem ik ook aan dat ie zijn status snel verliest.
Edit: @bogaard77: je was me voor ops: Splits em anders af?
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
waterman771 schreef:beerpeet schreef:
Dat waterman hier een probleem mee heeft snap ik, wat hem betreft wordt elke BX in de gracht gemieterd..
Iedere BX in gracht? waar moet ik m’n boot dan neerleggen???
Dan verkoop je die toch? Alles voor ‘t hogere doel
waterman771 schreef:Ik snap heus wel dat sommige BX’en zeldzaam zijn ( de sport/16V dus) maar een een Diesel of Turbo diesel verzekeren als klassieker?? Ik tracht slechts aan te geven dat aan het vaststellen van een taxatiewaarde ook risico zit voor de expert. Hij/zij moet dus goed weten waar ie mee bezig is. Helaas schrijven sommige experts maar wat op, zonder eerst eens goed te onderzoeken of zo’n waarde wel realistich is.
Opnieuw: ‘t gaat er toch niet om dat ding als klassieker te verzekeren? ‘t Gaat erom dat ‘ie meer waard is dan de dagwaarde, en eventueel kun je ‘m met ‘t rapport nog casco verzekeren, al of niet dmv een klassiekerverzekering (dief van eigen portemonnee als je dat niet doet).
Idd zit er een risico aan voor de expert, maar een van de eisen aan zo’n taxatierapport is volgens mij toch wel dat onderzoek en een realistische bepaling van de vervangingswaarde. Anders is ‘t rapport simpelweg niet geldig en komt z’n certificering om te taxeren comform 7:960 BW in gevaar.
Edit: @bogaard77: je was me voor ops: Splits em anders af?
Boogaard heeft natuurlijk wel gelijk, alhoewel de opmerking van de TS over de taxatiewaarde dit soort discussie’s wel uitlokt…..ik open later vandaag wel een draadje over de waarde van bijzondere BX’en…kunnen we daar verder gaan met deze TZD-turbo (want hij blijft wel mooi natuurlijk ) als voorbeeld.
Of een moderator moet dit inderdaad kunnen afsplitsen met als titel *Taxatiewaarde bijzondere BX’en* ?
Totaal aantal Berichten: 25578
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Done.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb destijds mijn TZD inderdaad laten taxeren, omdat ik er veel geld (2000 euro) voor had betaald, en de staat uitzonderlijk goed is. Het ging me vooral om wat er gebeurt bij een aanrijding buiten mijn schuld; botst een of andere muts er achterop, auto total loss, krijg ik dagwaarde uitgekeerd. 800 euro ofzo dus, terwijl het ding veel meer gekost had.
Da’s een beetje zonde natuurlijk….