Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je naar de praktijk kijkt zie je dat men er meestal voor kiest om leidingen met elkaar te verbinden als het om korte afstanden gaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dat lijkt hier ook effectief omdat de dominante vrijheidsgraden van de leidingen haaks op elkaar staan. Of het echt werkt, zal je oliedrukmeter tijdens het rijden moeten bewijzen
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 10322
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik vind het een mooi experiment!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zomaar even een bedenking bij het koperen leiding verhaal, de olieleiding die aan de buitenkant van het onderblok naar de cilinderkop gaat is ook van koper…
En zo ziet een gebruikte standaard olieleiding er uit in de handel…
Maatstaf is niet wat de “handel” op de markt brengt, maar juist wat constructief gezien wenselijk / noodzakelijk is.
Dit heeft Waterman duidelijk geschreven.
Overigens het ik ongeveer 2 jaar geleden een 6 cyl. Delahaye uit 1936 onder handen gehad ivm oliedruk probleem.
Bij deze motor zit de oliepomp uitwendig aan het motorblok en lange stalen leidingen in de motor en zijn hard
gesoldeerd.
De nokkenaslager smering geschiedt van buiten dwz elke cylinder heeft een boring en elk punt met een banjoring uit staal
met hard gesoldeerde stalen dunne leiding.Ook de toevoerleiding zit uitwendig en is uit staal.
Beste Graddus/Marc,
De leidingen waarvan je hierboven foto’s hebt geplaatst zijn origineel van verkoperd staal. Zowel de leiding van pomp naar blok als de uitwendige dunne van blok naar cilinderkop.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Kijk Aard, dat is info waar ik wat mee kan. Ik ben geen metallurg, maar zou je dat dan kunnen vergelijken met bijvoorbeeld Cunifer remleiding?
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. Cunifer heeft een andere samenstelling. Cunifer breekt net zo snel bij voortdurende trillingen, dat zie je bv als je bij een SM een hogedrukleiding van cunifer maakt.
Maar: waarom wil je niet gewoon aannemen dat een stalen leiding, en dan liefst van knappe kwaliteit zoals o.a.gebruikt in hydraulische toepassingen, niet gewoon beter is voor jouw toepassing?
Staal heeft maar 1 nadeeltje: het is wat lastiger te buigen. Maar met goed gereedschap en wat geduld lukt dat wel en anders laat je het ff doen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zou met die koperen leidingen naar een hydrauliekboer gaan. Die kunnen dat voor je buigen in elke gewenste (gangbare) maat. Wat voor aansluiting zit er op je pijp? Want ook gangbare fittingen zetten ze er zo op voor je. Als je uitlegt waar het voor is, dat er geen specifieke keur op hoeft, niet hoeft gespoeld te worden e.d. en dat een stukje restmateriaal prima is, dan hoeft het niet zo duur te zijn.
Oh en verder: Wat een goede zet om dit te ontwikkelen! Heel erg gaaf.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Precies, als je de koperen als voorbeeld meeneemt maken ze dat vlot voor je.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb U een PN geszonden.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Oh jee, ik zie dat ik hier nog verder achterloop dan bij het project zelf. Eens even kijken of ik jullie kort bij kan praten. Ondertussen zijn de leidingen in staal en zit alles al voor het echie gemonteerd. Plaatjes zeggen meer dan woorden.
Leiding in staal.
Alles op zijn plek.
Carter gemonteerd. Negeer de teenslippers en zie net onder de motorsteun het oliefilter zitten. Voor in beeld zie je trouwens de sensor voor de oliedrukmeter (better safe than sorry).
Proefdraaien op de startmotor leerde dat je natuurlijk nooit oliedruk kunt genereren wanneer de versnellingsbak niet is gemonteerd, daar de olie langs de nokkenas gewoon naar buiten loopt. Dat liep ie overigens hard genoeg, dus er wordt wel degelijk olie door het blok gepompt. Wat we ook geleerd hebben uit die kleine test, is dat de kunststof oliefiltervoet niet stijf genoeg is. Bij montage trekt ie wat krom, waardoor het geheel niet oliedicht is. Op dit eigenste moment is tante pos druk bezig om een aluminium versie, die een bevriend verspaningsbedrijf voor me uit de CNC heeft laten lopen, deze kant op te brengen. Ik ben zo benieuwd wat dat gaat opleveren.
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat van die oliedruk die wegloopt als de bak er niet tegenaan zit zegt me niets eigenlijk. Dwz: ik kan me niet herinneren dat ik daar bij testen zonder bak tegenaan ben gelopen. Weet je zeker dat dat goed zit bij die nokkenas ?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Jazeker wel, de keerring zit achter de v-snaar poelie op de versnellingsbak en tussen bak en motor hoort vloeibare pakking volgens het boek (die er ook niet tussen zat, verklaart meteen waarom het zo lekte aan de voorkant van het blok).
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ach ja, oud type motor natuurlijk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste