13 van de 86
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
80-99-ZT de Trax van Graddus, modificircus
Gepost: 09 december 2011 10:06 PM
  [ # 181 ]

Dat zou een verklaring kunnen zijn, ik ben erg nieuwsgierig. Waar resideer jij CdG? Het lijkt me erg leerzaam om het eens in real life te komen bezichtigen (op korte termijn als het even kan).

Profiel  
 
Gepost: 09 december 2011 10:09 PM
  [ # 182 ]

Even voor jouw begripvorming, het schakelen bij deze vierbak gebeurt met twee bewegingen. Als je de ingaande schakelas in het deksel van de versnellingsbak bekijkt, dan kun je zien dat dit eigenlijk twee assen zijn. Een holle, die je met de hevel draait om de versnellingen in te leggen. Daarin zit een dunnere, die je in en uit moet schuiven om de positie van 1-2, 3-4 en achteruit te selecteren. Die dwarsbeweging lijkt bij jouw auto dus elektrisch te worden bediend.

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 09 december 2011 10:15 PM
  [ # 183 ]

het is de auto van mijn vader, ik zelf (student) heb een DS en ben ook niet echt technisch onderlegd. Vandaar dat de werking ervan mij niet helemaal bekend is. Wat in ieder geval aanwezig is op de Traction is een relais vooraan op de versnellingsbak (zichtbaar op de foto’s). Daarnaast zit er een micro schakelaartje (volgens mijn vader uit de koffieautomaten wereld) in het schakelmechanisme achter het dashboard. Naar mijn weten wordt dit switchje geraakt wanneer je de eerste versnelling en de tweede inschakelt. Bij 3 en 4 gaat die niet via t schakelaartje en zal dus neem ik aan het relais niet aangestuurd worden. Geeft dit enige opheldering?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Gepost: 09 december 2011 10:17 PM
  [ # 184 ]

Ik heb geen idee of het mogelijk is zo’n solenoide op twee posities te laten rusten. Het is wel interessante materie, al weet ik niet helemaal zeker of ik nou zo kapot ben van een deels elektrische bediening.

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 09 december 2011 11:13 PM
  [ # 185 ]

een solenoid is een aan of uit schakeling er zit geen tussenweg in, dus voor de achteruit lijkt het me een mooie,logische oplossing. rest alleen de vraag hoe bedien je de binnen schuif om 1,2 en 3,4 te schakelen?

gr Mark

Profiel  
 
Gepost: 09 december 2011 11:15 PM
  [ # 186 ]

En als je die bediening toch al hebt, waarom dan niet ook gewoon de achteruit daarmee schakelen? Vanwege het schakelpatroon of de ruimte in de uitsnijding van het dashboard?

Profiel  
 
Gepost: 09 december 2011 11:18 PM
  [ # 187 ]

Het is natuurlijk zo dat je voor de schakeling tussen 1-2 en 3-4 niet veel kracht nodig hebt, maar dat je de achteruit moet inschakelen tegen de veerdruk van de achteruitbeveiliging in.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 december 2011 11:18 PM
  [ # 188 ]

Die dingen bestaan ook in een uitvoering met een stand 0-1-2.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 09 december 2011 11:33 PM
  [ # 189 ]

Dat zou dan de micro switch verklaren. Als we dat ook zo kunnen maken zijn we zo klaar Laughing

gr Mark

Profiel  
 
Gepost: 09 december 2011 11:36 PM
  [ # 190 ]

Om de een of andere domme reden heb ik meer vertrouwen in een mechanische verbinding smile

Profiel  
 
Gepost: 09 december 2011 11:40 PM
  [ # 191 ]

Zomaar een hersenspinsel. Om de dwarsbeweging in het H-patroon te maken moet je aan de kabel trekken, de pook draait achter het dash om een kogel. Hoe haalbaar zou het zijn om de pook uittrekbaar te maken om de achteruit in te schakelen?

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 09 december 2011 11:41 PM
  [ # 192 ]

Ik vind het anders een heel mooi systeem met de solenoid. Maar ik hoor het al we gaan moeilijk doen als het makelijk kan Laughing

gr Mark

Profiel  
 
Gepost: 09 december 2011 11:43 PM
  [ # 193 ]
Profiel  
 
Gepost: 09 december 2011 11:59 PM
  [ # 194 ]

De bestaande pook beweegt achter het dashboard om een kogel. Voorbij die kogel loopt de pook nog een stukje door op een smalle platte punt, die je doorheen een plaatje met een H-patroon beweegt. Dit H-patroon zou dus uitgebreid moeten worden met een extra sleuf, of zelfs maar een verbrede sleuf voor de vierde versnelling, zodat je ruimte hebt om de pook tegen de veerdruk (van de beveiliging in de bak) in te drukken om de achteruit in te kunnen schakelen. Ik heb niet de indruk dat het gat in het dashboard waar de pook doorheen gaat zo smal is dat er niet voldoende ruimte zou kunnen zijn voor deze extra beweging.

Profiel  
 
Gepost: 10 december 2011 12:00 AM
  [ # 195 ]

Het is niet heel goed te zien, maar het geeft een idee.

http://www.ctaservice.nl/images/odboek/vbsc.htm

Profiel  
 
 
13 van de 86
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook