Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Heb je de achtersilentblocs nog vervangen?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nee. Zien er nog goed uit en voorlopig is mijn budget ver ten einde. Eerst rijden met dat kreng
Er hoort slechts 1 ophangbeugeltje aan de coque te zitten voor de handremkabel en dat is rechts zodat de kabel niet tegen de uitlaat komt.
Dus het klopt dat je hem links mist…..
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ha kijk, dan hoef ik dus ook niets te improviseren. Vond het al zo raar dat er geen enkel spoor van een gebroken las of iets dergelijks te zien was. Dank voor de toevoeging!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Vanmiddag weer tijd om verder te bouwen. Eerst de op maat gemaakte remleiding achter gemonteerd en alles goed vastgezet. Dan de rem- en de brandstofleidingen aan de voorkant verder afgewerkt. Daarvoor moest ik ook eerst de reeds gereviseerde hoofdremcilinder ‘even’ terug inbouwen. Gelukkig kun je er bij een 11B nog een beetje bij, bij een Légère schijnt het echt een drama te zijn. Goed, de leidingen zoals ze uit het verstevigingsprofiel onder de bodem komen…
En hoe ze omhoog kronkelen naar respectievelijk de HRC en het brandstoffilter…
Een wat serieuzer brandstoffilter geplaatst dan het plastic dingetje dat er vroeger zat (vond die uit mijn CX altijd wel ‘mooi’)...
Dan begonnen met het opbouwen van de remmen. Nieuwe wielremcilinders, nieuw belegde schoenen, de schoenen netjes afgesteld met de juiste ringen en shims, zodat er geen zijdelingse speling meer op kan treden (zat allemaal veel te los, ontdekte bij toeval in het onderdelenboek dat hier shims bij hoorden en zodoende kwam ik op het spoor van de juiste montage). Helaas helaas bleek toen dat de rempasser die ik heb op een haar na niet over de naaf van de achteras past. Ergo, voor ik de remschoenen op de juiste manier kan afstellen moet er nog even een haartje uit het hulpstuk van de rempasser worden gedraaid. Dat hoop ik vanavond te laten doen, want een rem maakt natuurlijk nog geen zomer… (en ik heb helaas geen vier garagekriks…)
Tot slot nog twee fotootjes van de speciale dop die ik heb gebruikt om de achterste krukasmoer in situ vast te zetten (was al tijdens het proefdraaien losgelopen wegens een uitgebroken borglip).
En voor wie een beetje thuis is in traxen en nu denkt, ‘huh, daar kun je toch helemaal niet bij en vooral, huh, daar zit toch ook nog een distributiedeksel overheen’, de hier gebruikte motor komt uit een ID, staat door het kortere koppelingshuis van de ID een paar centimeter verder naar voren dan standaard en in dit geval heeft hij ook nog een balansschijf aan de verlengde krukas die dus door het distributiedeksel steekt. En de moer waarmee die schijf vast zit, die was dus losgelopen.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb destijdes een stukje van de krukas afgezaagd, draad er op getapt en een met splitpen geborgde moer erop gezet. Daarna het traction distributiedeksel er weer opgezet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat had ook gekund, maar ik heb plaats genoeg voor de balansschijf, dus waarom moeilijk doen als het ook eenvoudig kan (omdat ik moderne motorsteunen gebruik ipv de losse veren die origineel aan de zijkant van het blok zitten, heb ik het vierkante rubber achterop niet meer nodig, daarom kan de balansschijf blijven zitten).
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ok. Volgens mij is het trouwens een torsiedemper.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ook een mooie naam
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Geen plaatjes vandaag, alleen maar ergernis. Nu de rempasser is aangepast dacht ik snel verder te gaan met de remschoenen. Niets was minder waar. Met geen mogelijkheid kreeg ik de achterremmen ver genoeg terug gesteld om de trommels over de voeringen te krijgen. Ook niet met de handrem volledig losgesteld. Wat blijkt, de gebruikte remvoering is een mm te dik. Terug geweest naar het revisiebedrijf dat ze belegd heeft. Trommels meegenomen en de voeringen in laten slijpen op de trommels. Vanavond met een andere trax gespeeld, dus geen tijd meer gehad om te passen of het nu wel gaat. Dat zal voor morgen zijn. Voor paste het overigens wel (gelukkig).
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja, ze zitten er op. Alles netjes afgesteld inclusief de handrem. Jippie. Nou nog een beetje olie er in en de lucht er weer uit en we zouden moeten kunnen remmen.
Verder frummelen we rustig verder met allerlei beugeltjes, afdekplaatjes, afstellingen etc. etc. etc.
Begint er alweer op te lijken…..goed bezig! Wel siliconenolie erin gooien hoor.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom jouw voorkeur voor dat siliconenspul Aard?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Er gaat gewoon Dot 4 in. Ik wil rijden met die auto, niet stallen
Marc, dan heb je nooit meer vastzittende remcilinders door roestvorming . Aangezien je bij siliconenvloeistof uit moet gaan van een nieuw schoon remcrcuit is dit je kans….