Kan John daar niet iets op verzinnen?
Ik heb even vol aandacht je draadje zitten lezen, Marc. Ik was eigenlijk op zoek naar foto’s van Arras.
"Life is what happens to you, while you’re busy making other plans." (John Lennon)
Project Cabrio
Gokje: spruitstuk lassen en dat een par uur in de oven leggen ? En dan heb ik het niet over 180 of 200 graden, maar meer iets van 500 tot 600 graden. Volgens mij ben je dan in elk geval van de materiaalspanning af.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Lelijke Eend schreef:Gokje: spruitstuk lassen en dat een par uur in de oven leggen ? En dan heb ik het niet over 180 of 200 graden, maar meer iets van 500 tot 600 graden. Volgens mij ben je dan in elk geval van de materiaalspanning af.
Gewoon opwarmen en traagjes laten afkoelen (dus niet onder water steken ofzo) zorgt ervoor dat je materiaalspanning zoiezo al veel verminderd.
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Door lassen heb je altijd materiaalspanning. Dat neemt toe als je het meteen na het lassen even in water gooit om af te laten koelen. Dan wordt het knetterhard en barst het zomaar. Laat je het uitgloeien (in de oven gooien en langzaam af laten koelen) dan verdwijnt die spanning bijna helemaal. Tevens wordt het materiaal zachter waardoor het enigzins vervormt als het ongelijkmatig verwarmd wordt waardoor je minder spanning hebt. Dus alleen rustig af laten koelen na het lassen is niet genoeg
Schijt aan originaliteit.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Lelijke Eend schreef:Laat je het uitgloeien (in de oven gooien en langzaam af laten koelen) dan verdwijnt die spanning bijna helemaal.
Als ik het mij goed herinner (laatste materiaalkundevak is ook al weer een jaar of 13 geleden) ook wel nagloeien genoemd.
Kan goed zijn. Ik vind de namen voor de verschillende processen niet zo heel erg interessant zeg maar
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Kijk nou toch, er wordt hier lekker gebabbeld in mijn topic en ik heb het niet eens door. Even een kleine update. Afgelopen zaterdag met het hele Arraskampeergezelschap naar 75 heures pour 75 ans de traction avant geweest in Arras. Cruisend met de Trax, een peugeot 203 en de muppet hebben we met zijn twaalven de tocht volbracht. De trax heeft het netjes gedaan, alleen het gestuiter van de remmen maken dat rijden met de auto toch steeds onaangenamer wordt. Het wordt langzaamaan tijd voor een flinke aanpak van de techniek. Binnenkort eerst maar eens werk maken van dat remprobleem en dan de rest ook maar op de schop. Voor de puristen, het laten blinken van de carrosserie staat nauwelijks op mijn lijstje
Je lijstje bevalt me wel.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De techniek moet gewoon verder aangepakt worden. Ik wil een betrouwbare fijn rijdende auto die er uit ziet alsof ie elk moment uit elkaar kan vallen
Dan vond je Oude Criezel ook vast aantrekkelijk
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Na twee weken terug de Trax al eens uit het vet euh stof te hebben getrokken zijn we gisteren op het gemak naar Zolder gekacheld om onze opwachting te maken op Citroenstory…
Op de terugweg kregen de heren op de voorbank een beetje dorst dus werd er aangelegd bij een raststaette. Bij vertrek verraste het krasse oude wijf ons met een onheilspellend geschraap uit de voortrein. Snel de opblaasbare wegenwachter uit de kofferbak getrokken en voor we het wisten…
Het kostte wat moeite om de monteur weer in zijn doosje te krijgen, maar al snel waren we weer fluitend op pad.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
graddus schreef:
Het kostte wat moeite om de monteur weer in zijn doosje te krijgen, maar al snel waren we weer fluitend op pad.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Het is maar goed dat je de monteur weer in het doosje hebt gekregen. Het is al lawaaiig genoeg in zo’n trax.
Remt het beestje nu ook beter?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hij bonkt wel wat minder, maar ok is het nog steeds niet. We gaan nu in ieder geval ALLE terugtrekveren vervangen en de boel helemaal opnieuw afstellen. Maar daarvoor moet er eerst even een stukje speciaalgereedschap worden aangeschaft op CM…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste