1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Afneembare trekhaak: 7- of 13 polig ?
MaestroNL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 27-01-2007

Gepost: 04 mei 2007 01:24 PM

Ook wij hebben de afneembare trekhaak alsnog besteld (het kan er maar gewoon opzitten nietwaar Wink ) maar ik zou toch graag willen weten wat het verschil is van een 7- of 13-polige aansluiting. In de brochure van Citroen staat geen prijsverschil, nu weet ik ook uit ervaring dat meer niet altijd beter is…...

Wat is nou het verschil en waar gebruik je de 7 en 13 polige aansluiting voor?

Groet,

Patrick

DS4 HDi 160 Sport Chic
Grand C4 Picasso 2.0i (benzine) Exclusive EB6V

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 04 mei 2007 01:42 PM
  [ # 1 ]

Re: Afneembare trekhaak: 7- of 13 polig ?

Ik zou hoe dan ook een 13-polige multicon laten monteren, dan kun je zowel de 7-polige als de 13-polige stekkers achter in je auto rammen Very Happy

hier heb je de 2 verschillende contrastekkers:

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
MaestroNL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 27-01-2007

Gepost: 04 mei 2007 02:27 PM
  [ # 2 ]

Trekhaken
Klassiek kogel type zwanenhals 5- en 7-zits 9427AC 175 307
Demontabel zonder gereedschap 5- en 7-zits 9427AF 384 516
Kabelbundelset 7-13 polig 5- en 7-zits 942896 99 264

Ik denk dat ik een foutje heb gemaakt, ik denk dat het inderdaad de “Multicon” is. 7-13 zal wel de multi zijn en niet 7 OF 13….. toch?

Misschien dat Martijn dit zo uit zijn blote hoofd weet?

DS4 HDi 160 Sport Chic
Grand C4 Picasso 2.0i (benzine) Exclusive EB6V

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 04 mei 2007 03:12 PM
  [ # 3 ]

Re: Trekhaak

KCie schreef:

Bij veel caravans is de standaard 13 polig jaeger, maar wanneer je alleen af en toe een fietsendrager of bagagewagen aan de trekhaak hebt kun je het beste voor een 7-polige kiezen.

13 polig is voor mistachterlichten, continuestroom etc.

Mocht je toch een keer een caravan moeten trekken dan kun je altijd een verloop kopen van 13 polig naar 7 polig (bij de gamma o.a.)

Dat klopt niet helemaal, vooral dat laatste niet… Mijn advies zou zijn om een 13-polige stekker te laten monteren met een multicon aansluiting. Als je die monteert heb je alle aansluitingen zitten en kan het (bijna) nooit misgaan. Als je een 7 polige laat monteren krijg je op aansluiting 2 de pool voor je mistachterlicht en krijg je geen constante stroomdraad. Nou heb je die met een fietsendrager of lichte aanhanger ook niet nodig, maar als je een keer een caravan trekt dan is dat wel verdraaid makkelijk.

Er zijn ook (vooral oudere) caravans met de constant-stroom aansluiting op pool twee. Dan zou je dus af kunnen met een 7-polige aansluiting, maar dan gaat bij een geleende aanhanger wél het mistachterlicht continu branden… Niet handig.

Het voordeel van een Multicon t.o.v. een Jeager systeem is dat in de multicon een 7 én een 13-polige stekker passen. Meer gebruikersgemak, en er zijn nu eenmaal nogsteeds meer aanhangers met een multiconstekker…

Eén advies, controleer na aflevering wel ook even direct de juiste werking van de stekkerdoos met de eigen aanhanger. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende manieren om de boel aan te sluiten bij auto’s maar ook bij aanhangers. En het is lastig als je er de dag voor de grote vakantie achter komt dat het nét niet helemaal is zoals het had moeten zijn…

Gr Martijn

Profiel  
 
MaestroNL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 27-01-2007

Gepost: 04 mei 2007 03:17 PM
  [ # 4 ]

Martijn, die afneembare trekhaak van Citroen met de 7-13 polig is dat een Multicon aansluiting?

Trekhaken
Klassiek kogel type zwanenhals 5- en 7-zits 9427AC 175 307
Demontabel zonder gereedschap 5- en 7-zits 9427AF 384 516
Kabelbundelset 7-13 polig 5- en 7-zits 942896 99 264

DS4 HDi 160 Sport Chic
Grand C4 Picasso 2.0i (benzine) Exclusive EB6V

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 04 mei 2007 03:22 PM
  [ # 5 ]
MaestroNL schreef:

Martijn, die afneembare trekhaak van Citroen met de 7-13 polig is dat een Multicon aansluiting?

Trekhaken
Klassiek kogel type zwanenhals 5- en 7-zits 9427AC 175 307
Demontabel zonder gereedschap 5- en 7-zits 9427AF 384 516
Kabelbundelset 7-13 polig 5- en 7-zits 942896 99 264

Als er in de documentatie staat “7-13 polig” dat wordt er bedoeld dat er een 7 polige én een 13 polige stekker in past, dus dat is idd de multicon aansluiting. Die achterste 6 cijfers zeggen me echter niets…

Gr Martijn

Profiel  
 
wimZ
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 28-12-2006

Gepost: 04 mei 2007 06:49 PM
  [ # 6 ]

ik heb op mijn gc4p de multicon (west?) laten monteren, en dit werkt perfect.
Ik rij af en toe met een aanhanger van de zaak met een 13 polig en heb zelf een boot op een trailer met een 7 polige aansluiting.
Ik heb nooit geen verloop meer nodig, en alles werkt zoals het hoort.

Als je nu een trekhaak laat monteren adviseer ik iedereen deze stekkerdoos, kom je nooit voor verrassingen te staan.

Overigens was een knipperlicht van mijn aanhanger kapot en werd dit direct in het display met een piepje erbij vermeld!!

GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....

Profiel  
 
Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 09 mei 2007 10:40 AM
  [ # 7 ]

In de docu staat 7 -13. Dit betekent dat beide mogelijk zijn. Je moet zelf aangeven welke aansluiting je wilt. Dit moet je doorgeven aan je dealer en hij zet dan de gewenste contactdoos erop.
Overigens kun je op een 7 polige aansluiting ook een constante stroomdraad laten zetten. Als je dit wenst moet je dat apart aangeven want het wordt niet standaard gedaan.

Gerrit

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  
 
MaestroNL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 27-01-2007

Gepost: 09 mei 2007 11:47 AM
  [ # 8 ]
Gerrit T schreef:

In de docu staat 7 -13. Dit betekent dat beide mogelijk zijn. Je moet zelf aangeven welke aansluiting je wilt. Dit moet je doorgeven aan je dealer en hij zet dan de gewenste contactdoos erop.
Overigens kun je op een 7 polige aansluiting ook een constante stroomdraad laten zetten. Als je dit wenst moet je dat apart aangeven want het wordt niet standaard gedaan.

Gerrit

Huh? Dat zou raar zijn dan zou er moeten staan 7 / 13 ( / staat voor OF, - zou moeten staan voor EN). Ga toch snel nog even een mailtje sturen naar de dealer wat er nou wordt gemonteerd…...

DS4 HDi 160 Sport Chic
Grand C4 Picasso 2.0i (benzine) Exclusive EB6V

Profiel  
 
wimZ
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 28-12-2006

Gepost: 09 mei 2007 11:04 PM
  [ # 9 ]

Ik heb de multicon en het is 7 EN 13 polig !!!
Past alle twee en zonder verloop .

(natuurlijk niet tegelijk Laughing )

GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....

Profiel  
 
MaestroNL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 27-01-2007

Gepost: 10 mei 2007 12:00 PM
  [ # 10 ]

Het is gelukkig geregeld dankzij een zeer adequate en flexibele dealer (Muliticon erop). Ik ben toch wel erg blij dat ik hem daar gekocht heb Very Happy

DS4 HDi 160 Sport Chic
Grand C4 Picasso 2.0i (benzine) Exclusive EB6V

Profiel  
 
KAarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 10-11-2006

Gepost: 10 mei 2007 12:55 PM
  [ # 11 ]
wimZ schreef:

Ik heb de multicon en het is 7 EN 13 polig !!!
Past alle twee en zonder verloop .

(natuurlijk niet tegelijk Laughing )

Wat kost dat nou, achteraf laten monteren van een dergelijke trekhaak?

Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Exclusive Gris Aluminium Pack Hifi sinds 17 januari 2007

Profiel  
 
wimZ
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 28-12-2006

Gepost: 10 mei 2007 11:53 PM
  [ # 12 ]

bij mij heeft de dealer het gedaan voor het luttele bedrag van € 800,=
voor de vaste uitvoering, ik vond het vreselijk veel geld, maarja zonder trekhaak is lastig mijn boot naar het water brengen…

GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 11 mei 2007 12:15 AM
  [ # 13 ]
wimZ schreef:

bij mij heeft de dealer het gedaan voor het luttele bedrag van € 800,=
voor de vaste uitvoering, ik vond het vreselijk veel geld, maarja zonder trekhaak is lastig mijn boot naar het water brengen…

Dan hebben ze je mooi genept, Wim.  Confused

Hieronder de prijzen volgens de officiele accessoireprijslijst:

Vaste trekhaak (9427AC) : 307,-
demontabele (9427AF)    : 516,-
kabelbundelset (924896)  : 264,-  (dit is dus de Multicon)

Alle prijzen zijn incl. BTW en montage, dus:

Vaste trekhaak, compleet gemonteerd: 571,-
demontabele, compleet gemonteerd   : 780,-

Dus voor dat geld (800,-) hadden ze je wel een demontabele mogen monteren.  Wink

Profiel  
 
wimZ
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 28-12-2006

Gepost: 11 mei 2007 01:37 AM
  [ # 14 ]

heeft dit ook niet te maken met een extra module ivm de parkeersensoren?

GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 11 mei 2007 02:12 AM
  [ # 15 ]

Nee hoor. Die parkeersensoren hebben er niets mee te maken. Dat is gewoon een kwestie van je trekhaak ‘aanmelden’ bij je boordcomputer zodat hij weet dat wanneer je iets inplugd in je Multicon-connector, dat hij de parkeersensoren uit moet schakelen.
Beetje vreemd, maar ik weet niet of toen jij je auto kreeg, deze accessoirelijst er al was.
Jij was natuurlijk wel een van de eersten.  Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook