http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=179058
Misschien heb je er wat aan.
gompy58 schreef:reden waarom ik een Driem bijvoorkeur bij een dealer doe is de garantie.
De “buurman” kan het wellicht voor een kratje bier, maar als de boel dan in de soep gaat heb j eeen probleem. Gebeurt dat bij een dealer dan mag die het oplossen…
Om dat soort redenen kun je alles wel bij de dealer laten doen, ook bij een koppeling wissel kan e.e.a. goed fout gaan. Blijft het risico van een goedkope occasion rijden, al het geld dat je erin pompt aan onderhoud en reparatie bij de garage, daar zie je niets meer van terug bij verkoop.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
uit: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=167826
02-04-2007
225.637 km
tijd voor de APK + versleten koppeling
Civer
APK € 33,61
klein onderhoud
bakolie + olie + filter
stuurkogel links € 16,50
koppelingsset € 184,20
lager 35x62-16 aandrijfas rechts € 43,07
lamp 21W € 0,97
ruitenwisser 16,47
ruitenwisser 15,98
lamp steek 1.2w (15x) € 10,20
sensor buitentemp. € 20,83
8 uur arbeid €400,-
€ 932,42prijzen in t vet zijn incl btw
zo’n nieuwe koppelingsset zou t toch wel een ton uit houden? dus waarom zou je t zelf willen leren vervangen…? (geintje , lijkt me ook interessant om te doen, maar tijd/plek/gereedschap is meestal de drempel…)
Er was in een ander draadje iemand die 350.000 km met zijn koppeling had gedaan.
Het probleem met koppelingen is de berijder en het (gebrek aan) onderhoud. Naarmate de plaat slijt wordt hij dunner en komt het pedaal omhoog, tot de ruimte weg is en hij continu enigszins wordt ingedrukt.
En dan heb je een probleem. Ook het wegrijden (filerijden) kan een probleem zijn, de truuk is om binnen zo kort mogelijke tijd de koppeling helemaal op te laten komen. Dus een klein beetje gas, dan binnen een paar meter de koppeling los en dan meer gas.
Op die manier doe je minstens 200.000 km met je koppeling.
Koppelingsplaat slijt niet van kilometers maar van koppelen… Hier in Noord-Nederland komen kapotte koppelingsplaten alleen voor uit auto’s uit het westen. (filerijden) Een rustig bereden auto zonder file doet zonder problemen 400.000 of meer km met een plaat.
Maar met veel filerijden en aanhangers en strepen trekken kan je dit met de helft of meer inkorten
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Vandaag even bij kreazyV8wuppo langs geweest. afgezien van het feit dat het een zeer leerzaam en gezellige middag was zijn we tot de volgende conclussie gekomen…
Het is niet mijn koppeling die aan het aflopen is, maar het druklager. De boel is iig bijgesteld zodat het minder belast word. Zoals het nu is kan ik het ook veel beter doseren en rijd het een stuk prettiger.
De schatting is dat ik er ws nog wel een 10k mee kan rijden maar daar kan natuutlijk geen garantie voor worden gegeven.
Het blijkt dat de voorste hoogteregelaar schoongemaakt moet worden Die reageert te laat. kreazyV8wuppo heeft me dat ding laten zien en aangegeven hoe eea uit en in elkaar moet. Dat gaan we binnenkort dus even schoonmaken. Kan gewoon terwijl de boel onder de auto blijven zitten.
Het blijkt overigens dat de auto ook niet horizontaal staat. Achter staat te laag en voor te hoog. Samen ongeveer een cm of 5. Aangezien ik de 31e naar CP ga komt dat ook wel ok.
De bedoeling is dat het druklager,, de DB riem en multieriem vervangen worden. Een pb met een euro voorstel komt nog en de bedoeling is dat we het samen gaan doen zodat ik gewoon weet hoe mijn eigen auto in elkaar zit.
Als laatste hebben we ook nog een aanpassing gedaan aan de LHM. Er is iets bijgedaan. wat precies weet ik niet, maar de terugweg was een wereld van verschil.
De wagen is strakker geworden, klappert een stuk minder aan de voorkanten stuurt strakker. De comfi bollen gaan er dus absoluut onderuit. Als alles goed gaat kunnen example en ik daar nog iets mee regelen zodat we alletwee helemala tevreden gaan worden.
wordt vervolgt dus.
het was niet je druklager , maar je drukgroep, deze is min of meer lam, daar de plaat de drukgroep overleeft heeft.
het goedje wat ik erin heb gedaan tja hehe,, mag ik dat nou nog ff an mezelf houden hehe..
je neus ligt te laag en je achterwerk is te wulps in de lucht.
en de dame word binnenkort dus geheel ingeregelt afgestelt en bewerkt zoals het een dame in deze klasse betaamt.
strak elegant en loepzuiver…
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Dat zijn mooie berichten!
Maarre die comfi bollen hoef ik nie meer
Mijn dame begint steeds beter te veren en ik heb besloten om dit nog even een kans te geven voordat ik weer sloepje wil spelen wink
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
71,= per uur? Goeie grutten. Ik betaal bij een geen-merk garage 45 euro en als ik gek wil doen ga ik naar de Citroën dealer in Raalte voor 54,= per uur. 17 euro per uur verschil bij een dealer, dat tikt lekker snel aan.
Jeroen
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
De uurprijs is echt aan de hoge kant. Mijn specialist rekent 45 per uur, ex btw. Incl. is dat 53,55.
Vraag eens een gratis offerte aan bij . Kan via internet, verplicht tot niets en je hebt wel een indicatie avn de prijs.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
jongens de uurprijzen zijn uit meerdere dingen opgebouwd een dealer in het oosten van het land is goedkoper dan er 1 uit de randstad dat komt mede door de gebouwen die duurder zijn enz enz
in plaats van een prijs te bekijken kan je ook kijken hoe het werk wordt gedaan bij een dealer is het vaak wel zo dat ze alles van je auto af weten in tegenstelling van een merkloze garage
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Klopt als een zwerende vinger, maar dan nog zit er erg veel kaf tussen het koren. wink
Sommige dingen zal ik ook altijd bij de specialist laten doen maar het meeste werk laat ik gewoon bij mijn garage doen ( niet citroendealert )
eXaMple schreef:Klopt als een zwerende vinger, maar dan nog zit er erg veel kaf tussen het koren.
Sommige dingen zal ik ook altijd bij de specialist laten doen maar het meeste werk laat ik gewoon bij mijn garage doen ( niet citroendealert )
idd maar die beslissing is voor iedereen anders
ik doe zelf ook een hoop en de moeilijke dingen met een risico gaan bij mij naar de dealer dan maar iets meer kwijt maar geen gezeur achteraf
ik heb zonet op http://www.mijngarage.nl een paar zeer voordelige prijzen gezien voor het vervangen van D-riem en spanrollen. Totaal iets meer dan 300,-, voor een 2.1td..
Kijk eens op die site, misschien vind je wel fatsoenlijke prijzen
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
hogervp schreef:De uurprijs is echt aan de hoge kant. Mijn specialist rekent 45 per uur, ex btw. Incl. is dat 53,55.
Mijn garage rekent dat ook (algemene vakgarage). Ik schrik echt van prijzen als € 66 of € 71,40 (ex! € 85,00 inclusief BTW!).
Voor dat soort bedragen kun je gewoon naar “het oosten” rijden en daar je auto laten repareren. Ik bedoel, als je op die 3,3 uur arbeid al € 100 bespaart…
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?