hallo allemaal,
ik heb een probleempje met mijn xm.
Sinds een aantal dagen gaf het dashboard een waarschuwing dat de koelvloeistof moest worden bijgevuld.
Dat heb ik gedaan, maar het lampje bleef branden (samen met de stop). Ik heb daar eigenlijk niet zo veel aandacht aan besteed, en ben blijuven rijden omdat ik wist dat ik er water had bijgedaan.
Al snel bleek dat ik er weer water bij moest doen. Wat ik dan ook gedaan heb.
Die avond reed ik naar huis en merkte dat mijn ruiten zwaar aandampten… hoe meer ik mijn aanjager opzette, hoe minder ik zag. En de damp ging niet weg, als ik de blazer afzette.
Enkele km verder zette ik nogmaals de blazer aan en kwam er direct een dikke rookpluim mee, donkerkleurig en stinkend.
De volgende ochtend ben ik de wagen gaan inspecteren en mijn verbazaing was groot toen ik een plas “olieachtig water” ontdekte aan passagierskant… niet onder de wagen, maar in het interieur. De hele bodem was nat en er stond echt een plas water tegen de kant van de deur…
Uiteraard kon er weer enorm veel water in de radiator en staat het oliepijl onverwacht heel laag.
iemand die dit al eens gezien heeft en mij kan helpen?
ciao
dries
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Da’s duidelijk de kachelradiator. Hoeveel werk het bij een XM is, kunnen de XM-kenners je vast wel vertellen.
Heb je lang met te weinig vloeistof rond gereden? Nu maar hopen dat ze niet oververhit geweest is….
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
patje74 schreef:Da’s duidelijk de kachelradiator. Hoeveel werk het bij een XM is, kunnen de XM-kenners je vast wel vertellen.
Heb je lang met te weinig vloeistof rond gereden? Nu maar hopen dat ze niet oververhit geweest is….
half uurtje werk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik ben even aan het snuffelen geweest op dit forum en idd een aantal draadjes gevonden betreffende hetzelfde probleem…
ik weet niet of ik het zelf kan doen, heb weinig tijd. Heb al gezien dat het om en bij de 250 euro zal kosten om het te laten doen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik vond alleen de onverwachtse daling van het oliepeil een beetje verontrustend. Voor je aan de slag gaat zou ik in ieder geval even een controle ronde maken.
dat is waar… mijn olie verbruik staat traditioneel wel hoog, maar het niveau heeft toch wel een duik gemaakt op een aantal dagen tijd…
hopelijk niet te lang gereden zonder voldoende water, zodat er geen koppakking problemen zijn ontstaan… een “join de culasse” kan ik missen als kiespijn.
“join de culasse
ik vrees dat eigenlijk wel, daar je nogal wat door gereden hebt ondanks de rode lampen.
maar heb je een themp meter, en zo ja is die in het rood geweest 110 + graden, en zo ja hoelang dan?
mvgr wupke:een V8 hoeft maar 1X in het rood te zijn, om de “join de culasse eruit te ploppen..
een “join de culasse” kan ik missen als kiespijn
Integendeel, zonder join de culasse kom je niet ver
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=179380&highlight=kachelradiateur
XM TCT Ambiance`94
Nog ff Bibber!
Middenconsole los , zijkanten daarvan ook ; dan zie je het kachelhuisje al zitten .
Aan de rechterkant daarvan haal je wat schroefjes weg en de plastieke klemmetjes buig je naar buiten (3) , om het afsluitklepje vrij te maken .
Voor je de buisjes los maakt de koelvloeistof aftappen , anders komt het weer op je vloerbedekking .( je kunt een slang met een pot eronder op de aanvoerpijp doen en aan de afvoerpijp een slang om je radiator leeg te blazen bijv. )
Dit plus wat er in de link staat moet wel zo`n beetje voldoende zijn om het te fixen .
Slangen in `t motorcompartiment kun je doorverbinden met een buisje , dan kun je voorlopig blijven rijden tot je eens zin hebt om de boel te repareren ( t is toch redelijk weer nog )
En oh ja , mijn koelvloeistof was ook heel vettig hoor , dus denk nou niet meteen aan een lekke koppakking
Kun je trouwens ook makkelijk controleren , maar daar zijn weer andere draadjes voor .
Succes , Dirk
XM TCT Ambiance`94
ik word helemaal gelukkig als ik dit hoor.
Bij ‘n andere X, een ZX, moet het complete dasboard eruit…
Ach kom, bij het verkeer type peugeot 205 moet inderdaad het halve dashboard worden verwijderd (lijkt sterk op de zx) en ook dat ik prima te doen met de Haynes erbij.
Dus kom, trek je klusbroek aan, koop een nieuwe radiator voor een tientje of 6 (?) en ram die boel er in een ochtendje in! Hoe eerder hoe beter, want na de vervanging in maart van de radiator in de 205 stinkt het interieur nog steeds naar koelvloeistof!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
malle pietje schreef:Ach kom, bij het verkeer type peugeot 205 moet inderdaad het halve dashboard worden verwijderd (lijkt sterk op de zx) en ook dat ik prima te doen met de Haynes erbij.
Dus kom, trek je klusbroek aan, koop een nieuwe radiator voor een tientje of 6 (?) en ram die boel er in een ochtendje in! Hoe eerder hoe beter, want na de vervanging in maart van de radiator in de 205 stinkt het interieur nog steeds naar koelvloeistof!
Een ochtendje??? Man, in 10 minuten zit ie er in!
Alleen ff de kap aan de rechterzijkant van de konsole losmaken, de plaat onder het dashbord, en dan nog twee schroeven losdraaien en je schuift de radiateur er zo uit…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou eh .. , H2O man , volgende keer mag jij`t even voor me doen in 10 minuten , betaal ik je 10 minuten arbeidsloon uit ! HAHA !
De 1e keer is `t altijd zoeken , de 2e keer OK , in een uurtje .
XM TCT Ambiance`94
daarom zeg ik, in een ochtendje, neem je de tjid ervoor en als het niet lukt in 10 minuten heb ik het niet gedaan
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dirk de Pirk schreef:Nou eh .. , H2O man , volgende keer mag jij`t even voor me doen in 10 minuten , betaal ik je 10 minuten arbeidsloon uit ! HAHA !
De 1e keer is `t altijd zoeken , de 2e keer OK , in een uurtje .
ok, plus voorrijkosten komt dat dan op 150 euro
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste