1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
koelvloeistof in interieur en rookontwikkeling…
bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 07 mei 2007 01:12 PM

hallo allemaal,

ik heb een probleempje met mijn xm.

Sinds een aantal dagen gaf het dashboard een waarschuwing dat de koelvloeistof moest worden bijgevuld.

Dat heb ik gedaan, maar het lampje bleef branden (samen met de stop). Ik heb daar eigenlijk niet zo veel aandacht aan besteed, en ben blijuven rijden omdat ik wist dat ik er water had bijgedaan.

Al snel bleek dat ik er weer water bij moest doen. Wat ik dan ook gedaan heb.

Die avond reed ik naar huis en merkte dat mijn ruiten zwaar aandampten… hoe meer ik mijn aanjager opzette, hoe minder ik zag. En de damp ging niet weg, als ik de blazer afzette.

Enkele km verder zette ik nogmaals de blazer aan en kwam er direct een dikke rookpluim mee, donkerkleurig en stinkend.

De volgende ochtend ben ik de wagen gaan inspecteren en mijn verbazaing was groot toen ik een plas “olieachtig water” ontdekte aan passagierskant… niet onder de wagen, maar in het interieur. De hele bodem was nat en er stond echt een plas water tegen de kant van de deur…

Uiteraard kon er weer enorm veel water in de radiator en staat het oliepijl onverwacht heel laag.

iemand die dit al eens gezien heeft en mij kan helpen?

ciao
dries

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 mei 2007 01:17 PM
  [ # 1 ]

Da’s duidelijk de kachelradiator. Hoeveel werk het bij een XM is, kunnen de XM-kenners je vast wel vertellen.
Heb je lang met te weinig vloeistof rond gereden? Nu maar hopen dat ze niet oververhit geweest is….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 mei 2007 01:31 PM
  [ # 2 ]
patje74 schreef:

Da’s duidelijk de kachelradiator. Hoeveel werk het bij een XM is, kunnen de XM-kenners je vast wel vertellen.
Heb je lang met te weinig vloeistof rond gereden? Nu maar hopen dat ze niet oververhit geweest is….

half uurtje werk!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 07 mei 2007 01:38 PM
  [ # 3 ]

ik ben even aan het snuffelen geweest op dit forum en idd een aantal draadjes gevonden betreffende hetzelfde probleem…

ik weet niet of ik het zelf kan doen, heb weinig tijd. Heb al gezien dat het om en bij de 250 euro zal kosten om het te laten doen.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 mei 2007 01:41 PM
  [ # 4 ]

Ik vond alleen de onverwachtse daling van het oliepeil een beetje verontrustend. Voor je aan de slag gaat zou ik in ieder geval even een controle ronde maken.

Profiel  
 
bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 01-11-2005

Gepost: 07 mei 2007 01:56 PM
  [ # 5 ]

dat is waar… mijn olie verbruik staat traditioneel wel hoog, maar het niveau heeft toch wel een duik gemaakt op een aantal dagen tijd…

hopelijk niet te lang gereden zonder voldoende water, zodat er geen koppakking problemen zijn ontstaan… een “join de culasse” kan ik missen als kiespijn.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 mei 2007 03:45 PM
  [ # 6 ]

“join de culasse

ik vrees dat eigenlijk wel, daar je nogal wat door gereden hebt ondanks de rode lampen.
maar heb je een themp meter, en zo ja is die in het rood geweest 110 + graden, en zo ja hoelang dan?

mvgr wupke:een V8 hoeft maar 1X in het rood te zijn, om de “join de culasse eruit te ploppen.. Wink

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 07 mei 2007 04:32 PM
  [ # 7 ]

een “join de culasse” kan ik missen als kiespijn

Integendeel, zonder join de culasse kom je niet ver Wink

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 08 mei 2007 03:31 AM
  [ # 8 ]
Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 08 mei 2007 03:52 AM
  [ # 9 ]

Nog ff Bibber! Very Happy
Middenconsole los , zijkanten daarvan ook ; dan zie je het kachelhuisje al zitten .
Aan de rechterkant daarvan haal je wat schroefjes weg en de plastieke klemmetjes buig je naar buiten (3) , om het afsluitklepje vrij te maken .
Voor je de buisjes los maakt de koelvloeistof aftappen , anders komt het weer op je vloerbedekking .( je kunt een slang met een pot eronder op de aanvoerpijp doen en aan de afvoerpijp een slang om je radiator leeg te blazen bijv. )
Dit plus wat er in de link staat moet wel zo`n beetje voldoende zijn om het te fixen .
Slangen in `t motorcompartiment kun je doorverbinden met een buisje , dan kun je voorlopig blijven rijden tot je eens zin hebt om de boel te repareren ( t is toch redelijk weer nog )
En oh ja , mijn koelvloeistof was ook heel vettig hoor , dus denk nou niet meteen aan een lekke koppakking Shocked
Kun je trouwens ook makkelijk controleren , maar daar zijn weer andere draadjes voor .
Succes , Dirk gitar

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 mei 2007 05:02 AM
  [ # 10 ]

ik word helemaal gelukkig als ik dit hoor.

Bij ‘n andere X, een ZX, moet het complete dasboard eruit…

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 08 mei 2007 12:44 PM
  [ # 11 ]

Ach kom, bij het verkeer type peugeot 205 moet inderdaad het halve dashboard worden verwijderd (lijkt sterk op de zx) en ook dat ik prima te doen met de Haynes erbij.

Dus kom, trek je klusbroek aan, koop een nieuwe radiator voor een tientje of 6 (?) en ram die boel er in een ochtendje in! Hoe eerder hoe beter, want na de vervanging in maart van de radiator in de 205 stinkt het interieur nog steeds naar koelvloeistof!  puke

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 mei 2007 12:49 PM
  [ # 12 ]
malle pietje schreef:

Ach kom, bij het verkeer type peugeot 205 moet inderdaad het halve dashboard worden verwijderd (lijkt sterk op de zx) en ook dat ik prima te doen met de Haynes erbij.

Dus kom, trek je klusbroek aan, koop een nieuwe radiator voor een tientje of 6 (?) en ram die boel er in een ochtendje in! Hoe eerder hoe beter, want na de vervanging in maart van de radiator in de 205 stinkt het interieur nog steeds naar koelvloeistof!  puke

Een ochtendje??? Shocked  Man, in 10 minuten zit ie er in! Cool
Alleen ff de kap aan de rechterzijkant van de konsole losmaken, de plaat onder het dashbord, en dan nog twee schroeven losdraaien en je schuift de radiateur er zo uit…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 08 mei 2007 03:29 PM
  [ # 13 ]

Nou eh .. , H2O man , volgende keer mag jij`t even voor me doen in 10 minuten , betaal ik je 10 minuten arbeidsloon uit ! HAHA ! Very Happy
De 1e keer is `t altijd zoeken , de 2e keer OK , in een uurtje .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 08 mei 2007 03:58 PM
  [ # 14 ]

daarom zeg ik, in een ochtendje, neem je de tjid ervoor en als het niet lukt in 10 minuten heb ik het niet gedaan Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 mei 2007 04:08 PM
  [ # 15 ]
Dirk de Pirk schreef:

Nou eh .. , H2O man , volgende keer mag jij`t even voor me doen in 10 minuten , betaal ik je 10 minuten arbeidsloon uit ! HAHA ! Very Happy
De 1e keer is `t altijd zoeken , de 2e keer OK , in een uurtje .

ok, plus voorrijkosten komt dat dan op 150 euro Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook