1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Niet afslaan motor bij aangekoppelde caravan
Leo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-05-2007

Gepost: 08 mei 2007 12:53 AM

Sinds kort zijn wij in het bezit van ee 3 jaar oude C5 break 2.0 HDI 66kW. De auto wil niet afslaan als de caravan is aangekoppeld?? Als de caravan is afgekoppeld en de auto een tijdje stil staat doet hij alles weer normaal. Ik stop de auto door in zijn 3 de koppeling te laten opkomen. Is dit normaal??

Profiel  
 
Herman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 28-04-2006

- C3 aircross
Gepost: 08 mei 2007 01:03 AM
  [ # 1 ]

dan zal toch in de trekhaak stekker een verbinding niet kloppen want je schakelt stroom af van de motor maar via stekker caravan komt er weer stroom op die bedrading, zoiets moet wel te meten zijn. Grrrr

Gr. Herman
C5 (X7) 2.0 16v Ligne Business, Sedan (Berline) Ph3, 140pk Gris Aluminiun,RT4/Navigatie-kleur en (Radio/Tel.en CD)en C5 clubKPH.
www.c5club.nl

Profiel  
 
Ernst Visser
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 29-10-2006

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 08 mei 2007 11:29 PM
  [ # 2 ]

Ik denk dat Herman gelijk heeft. Wanneer je een 13 polige stekkerdoos hebt is er doorgaans een constante stroom draad, pin 9, en een draad waarop alleen 12V staat bij ingeschakeld contact, pin 10. Wanneer deze twee pinnen worden verbonden in de stekker of ergens in de caravan blijft er na het uitschakelen van het contact nog steeds stroom op de ontsteking staan. Wanneer de draden van de koelkast en de caravan accu zijn omgewisseld krijgt de auto 12V van de caravanaccu op de ontsteking (als de caravan tenminste een accu heeft).
Of de draden zijn omgewisseld kun je controleren door een pool van de caravanaccu los te halen. Als dat niet helpt zijn accu en koelkast waarschijnlijk met elkaar verbonden (zowel met de plus als met de min). Wanneer dat laatste het geval is loopt de caravan accu snel leeg wanneer de caravanaccu in de laadstand staat en de auto niet verbonden is met de caravan.

Het aansluitschema kun je vinden op :
http://www.caravans.net/rijden/verbindingstekkers.php

Profiel  
 
Jalu
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006

- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 09 mei 2007 02:13 AM
  [ # 3 ]
Ernst Visser schreef:

Ik denk dat Herman gelijk heeft. Wanneer je een 13 polige stekkerdoos hebt is er doorgaans een constante stroom draad, pin 9, en een draad waarop alleen 12V staat bij ingeschakeld contact, pin 10. Wanneer deze twee pinnen worden verbonden in de stekker of ergens in de caravan blijft er na het uitschakelen van het contact nog steeds stroom op de ontsteking staan. Wanneer de draden van de koelkast en de caravan accu zijn omgewisseld krijgt de auto 12V van de caravanaccu op de ontsteking (als de caravan tenminste een accu heeft).
Of de draden zijn omgewisseld kun je controleren door een pool van de caravanaccu los te halen. Als dat niet helpt zijn accu en koelkast waarschijnlijk met elkaar verbonden (zowel met de plus als met de min). Wanneer dat laatste het geval is loopt de caravan accu snel leeg wanneer de caravanaccu in de laadstand staat en de auto niet verbonden is met de caravan.

Het aansluitschema kun je vinden op :
http://www.caravans.net/rijden/verbindingstekkers.php

Ontsteking? TS heeft het toch over een HDi?

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 09 mei 2007 02:24 AM
  [ # 4 ]
Jalu schreef:

Ontsteking? TS heeft het toch over een HDi?

Aanstuuring van verstuivers of aansturing van onsteking zal wel op de zelfde manier worden aangestuurd Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 mei 2007 02:44 AM
  [ # 5 ]
PjotrBlom schreef:
Jalu schreef:

Ontsteking? TS heeft het toch over een HDi?

Ik denk dat hier sprake is van het veel besproken Multiplex verhaal Confused

Profiel  
 
Leo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-05-2007

Gepost: 09 mei 2007 03:08 PM
  [ # 6 ]

Er zit een “oude” stekker op. Als ik de caravan met draaiende motor loskoppel blijft hij dus gewoon draaien met de sleutels uit het slot. Ik kan ook gewoon weg rijden. Wel lastig met het stuurslot maar verder geen probleem. Ik denk dus niet dat het iets in de caravan bedrading is dan moet hij stoppen als ik de stekker daarvan er uit trek.

Multiplex probleem???

Profiel  
 
Ernst Visser
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 29-10-2006

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 10 mei 2007 12:54 AM
  [ # 7 ]

Helemaal gewend aan auto’s op benzine..

Bedoel je met oude stekker 7 polig?
Bij een 7 polige stekker heb je tegenwoordig meestal op pin 2 een aansluiting voor een mistlamp. Er is dan geen constante stroomdraad en ook geen +12V geschakeld over het contact. Caravans uit het pre mistlamp tijdperk die wel een koelkast of een accu hebben gebruiken pin 2 voor +12V. Heeft de caravan een accu? 12 V van de caravanaccu op de mistlampaansluiting van de auto kan niet goed zijn. Wanneer de auto een oude aansluiting heeft met +12V geschakeld op pin 2 en de caravanaccu geeft constant stroom op pin 2 gaat het ook niet goed. De caravan accu loskoppelen (dus niet laden) tijdens het rijden zou het probleem in dat geval moeten oplossen.
Gewoon kortsluiting door slechte draden of water in de contactdoos of in de stekker kunnen ook de boosdoener zijn.

Profiel  
 
Leo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-05-2007

Gepost: 10 mei 2007 10:21 AM
  [ # 8 ]

Nog even duidelijker.
Als ik de caravan aankoppel dan doet alles het “normaal” totdat er een bepaalde tijd is verstreken (ca. 5 min.). Dan begint het. Ook bij loskoppelen is het zo dat er een bepaalde tijd overheen gaat voordat hij het weer normaal doet. Als ik de caravan loskoppel en laat de motor afslaan dan gaat na verloop van tijd (ca. 15 sec.) het kontact vanzelf uit. Start ik weer en zet de motor met de sleutel uit dan blijft hij nog steeds doorlopen. Ook nu is het probleem na enige tijd weer over. Of de auto heeft een geheugen voor een kortsluiting of het kan niet aan de caravan liggen.

Wel bedankt voor het mee denken. Ik wil nog niet naar de garage omdat ik denk dat ze dan beginnen met het vervangen van de electronica wat natuurlijk toch in de papieren gaat lopen.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 10 mei 2007 10:55 AM
  [ # 9 ]

Wat doet de wagen als er een andere caravan achter zit? Is het dan het zelfde of niet? In het laatste geval wordt het tijd om de caravan eens door te meten.

Profiel  
 
Ernst Visser
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 29-10-2006

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 10 mei 2007 09:16 PM
  [ # 10 ]

Als ik de caravan aankoppel dan doet alles het “normaal” totdat er een bepaalde tijd is verstreken (ca. 5 min.). Dan begint het. Ook bij loskoppelen is het zo dat er een bepaalde tijd overheen gaat voordat hij het weer normaal doet. Als ik de caravan loskoppel en laat de motor afslaan dan gaat na verloop van tijd (ca. 15 sec.) het kontact vanzelf uit. Start ik weer en zet de motor met de sleutel uit dan blijft hij nog steeds doorlopen. Ook nu is het probleem na enige tijd weer over. Of de auto heeft een geheugen voor een kortsluiting of het kan niet aan de caravan liggen.

De elektronica in de auto kan natuurlijk stuk zijn, maar een onjuiste aansluiting van de aanhanger kan vanwege de ingewikkelde elektronica in de C5 gevolgen hebben die wij niet kunnen overzien. Iets met geheugen of vertraging zou kunnen.

Wanneer ik zou moeten controleren wat er mis is zou ik het volgende doen:
1. Suggestie van Patje74: Probeer een andere caravan of een fietsenrek. Als de C5 dan naar behoren reageert kun je naar de caravan kijken.
2. Heeft de caravan een accu? Zo ja koppel deze eens los.
3. Heeft de caravan een koelkast op 12V. Zet deze dan niet op 12V.
4. Ziet de contactdoos op de auto er nog netjes uit? Roest?
5. In de stekker van de caravan kijken. Wanneer je geen mistlamp op de caravan hebt pin 2 loshalen. Daarna de rest van de aansluitingen controleren.
6. Toch maar naar de garage of kwaal voor lief nemen.

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 11 mei 2007 01:02 AM
  [ # 11 ]

Het zit m zeker in de bedrading van de trekhaakof de bedrading van de caravan. Begin maar eens met het doormeten van de trekhaakbedrading,

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 14 mei 2007 02:51 AM
  [ # 12 ]

Meet niet zomaar lukraak ivm canbus systeem. Je weet al dat het fout zit, dus laat een garage met de goede testers met led’s meten, je kan zelfs ook met een goede tester simuleren.

Profiel  
 
Leo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-05-2007

Gepost: 15 mei 2007 11:12 PM
  [ # 13 ]

Allen bedankt voor de informatie.

Heb wat zitten proberen. Toen ik de caravan allen maar aansloot, zonder de motor te starten ging de display in het dashboard aan. De caravan losgekoppeld en daarna heeft de C5 zo’n 3 dagen niet willen afslaan. Afgelopen zaterdag deed hij het ineens weer wel.

Het lijkt of het iedere keer anders is????

Is dit soms gerelateerd aan de CAN-bus???

Heb zelf wel ervaring met CAN-bus in industriele omgeving maar niet in auto’s.

Profiel  
 
sat2000
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 143
Geregistreerd: 23-10-2006

Gepost: 17 mei 2007 12:55 AM
  [ # 14 ]

de stekker (in de auto) waar de constante plus op aangesloten zit van de stekkerdoos bevat 2 voedingen. waarschijnlijk is de verkeerde voedingsdraad aangesloten op de stekkerdoos waardoor dit probleem waarschijnlijk ontstaat.
je vind deze stekker door de bekleding die onder het linker achterraam zit te verwijderen. de stekker ligt vlak onder het raam en er zal waarschijnlijk een oranje draad op zijn aangesloten. deze oranje draad even aansluiten op de andere voedingsdraad in de stekker, caravan aankoppelen en proberen of het probleem over is.

Profiel  
 
Leo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-05-2007

Gepost: 11 juni 2007 10:43 PM
  [ # 15 ]

Heb het geprobeerd met een motor trailer en hetzelfde resultaat. Hier zit alleen verlichting op en geen konstante spannings draad.

Wat mij nu laatst overkwam!! Stopte de auto met de koppeling ingetrapt en de motor stopte. Sinds die tijd doet hij weer gewoon????

Is dit een soort reset?????

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook