bxleek schreef:In ieder geval bedankt voor jullie info en kennis van zaken dat heeft er in ieder geval voor gezorgd dat onze keus een Xantia werdt. Dat schept al een hoop duidelijkheid.
Dus het gaat een Xantia Break 1.9 TD worden, of een 2.0i op LPG ?
Ik heb alleen ervaring gehad met de Xantia TD (2x) en ik moet zeggen dat het heerlijke reisauto’s zijn, alhoewel ze qua ruimte niet groter zijn dan een BX break.
Succes met zoeken i.i.g.
We gaan op zoek naar iets op gas omdat dat volgens mij het goedkoopste is in ons geval. (woon/werk ong. 250 km per week en elke maand wel een lange reis naar bijv. ardennen, parijs af en toe zuidwaarts en ieder weekend intensief gebruik) Ik heb net de belastingtarieven bekeken en het verschil tussen diesel en lpg is niet zo heel groot. Wat betreft brandstofverbruik van een Xantia heb ik echter nog niets kunnen vinden, misschien kan iemand mij een indicatie geven. Mijn huidige bx doet maar net aan 600km op een tank wat ik vrij duur vind. Met een tweedehands diesel maak ik me wel wat zorgen over uitstoot e.d voor de apk.
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96
bxleek schreef:We gaan op zoek naar iets op gas omdat dat volgens mij het goedkoopste is in ons geval. (woon/werk ong. 250 km per week en elke maand wel een lange reis naar bijv. ardennen, parijs af en toe zuidwaarts en ieder weekend intensief gebruik) Ik heb net de belastingtarieven bekeken en het verschil tussen diesel en lpg is niet zo heel groot. Wat betreft brandstofverbruik van een Xantia heb ik echter nog niets kunnen vinden, misschien kan iemand mij een indicatie geven. Mijn huidige bx doet maar net aan 600km op een tank wat ik vrij duur vind. Met een tweedehands diesel maak ik me wel wat zorgen over uitstoot e.d voor de apk.
Het fijne weet ik er niet van, maar wel dat (in ieder geval) de 1.8 8v motoren van de Xantia legendarisch niet-LPG bestendig zijn. De kleppen slaan in, raken uitgesteld en de kop moet vervolgens vervangen worden.
Ze worden vaak erg laag geprijsd (maar uiteindelijk dus niet goedkoop) aangeboden - dat heeft dus ook een heel goede reden. Remedie daartegen heet te zijn het plaatsen van een BX 1900 kop.
Een PSA-diesel heeft doorgaans geen enkel probleem met de uitstoot voor de APK; de echte probleemgevallen zitten bij duitse diesels. Als er niet al te rustig mee gereden is, óf als je ‘m voor de APK schoon kunt rijden, is er niets aan de hand. Diesel-autoos kopen van iemand die zich laat voorstaan op de enorme zuinigheid - terwijl dat eigenlijk niet past bij het model - is een negatieve indicatie.
Ich bin ein Breaker