Alsof ze het aanvoelen…
Sinds het zonnetje niet meer schijnt blaast mijn ventilator niet meer.
Ik heb vanmiddag alle zekeringen nagelopen en die zijn allemaal in orde.
Kan iemand mij uitleggen waar ik verder moet zoeken? Heb op de kop onder m’n dashboard en van bovenaf onder mijn motorkap gekeken maar werd er niet wijzer van…
Nu is het lastig omdat de ramen beslaan maar als het strax weer warm is zou ik het toch wel fijn vinden als ie het gewoon weer deed.
Het gaat trouwens om een 1.4i Reflex uit ‘94 met om en nabij 118k op de teller.
Thanx
Die knop (weerstand) misschien waarmee je hem harder en zachter kunt laten draaien ?
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Andere optie (heb ik ook gehad) is dat de kachelmotor op één of andere manier eruit is gepiept. Vaak zijn het dan de koolborstels (en ik heb vreselijk moeite gehad die te vinden)
Is een gepriegel en je moet solderen, maar ze zijn te vervangen die koolborstels.
Als geen enkele stand het meer doet, dan denk ik dat de kachelmotor zelf de boosdoener is, als de zekering en bedrading nog goed is.
Demonteren en direct 12V opzetten om uit te testen kan uitsluitsel geven.
Mocht je echt een andere nodig hebben, ik heb nog zo een ding liggen.
ZX1.4i schreef:Is een gepriegel en je moet solderen, maar ze zijn te vervangen die koolborstels.
Problemen had ik vooral met de leverbaarheid van de borstels. Zijn namelijk gelijkstroomborstels en, zoals de man bij de elektromotorenrevisie hier zei: Meneer, kachelaanjagers zijn wegwerpartikelen (dus ik heb overmaatse gelijkstroomkoolborstels liggen).
Kijk eens aan, ik wist niet eens dat er verschil is tussen gelijkstroom en wisselstroom borstels.
Kachelaanjagers wegwerpartikelen?
Die krengen kosten voor een ZX c.a. €175 per stuk, die verkoper is niet goed bij zijn hoofd
ZX1.4i schreef:
Die krengen kosten voor een ZX c.a. €175 per stuk, die verkoper is niet goed bij zijn hoofd
Was dat maar zo…...
Mijn ZX heeft airco. Dan zit er dus een aftapleidinkje aan. En kost ie 320.
EW schreef:ZX1.4i schreef:
Die krengen kosten voor een ZX c.a. €175 per stuk, die verkoper is niet goed bij zijn hoofd
Was dat maar zo…...
Mijn ZX heeft airco. Dan zit er dus een aftapleidinkje aan. En kost ie 320.
Ach ja, dat klopt, met een Airco ben je helemaal duur uit
Er is een adres ergens in Beilen, dacht Citrofieten ofzoiets, die verkoopt die dingen nieuw voor een leuke prijs, zelfs voor de modellen met airco.
Allen, bedankt voor jullie reactie’s!
Zodra het droog is ga ik op zoek naar waar jullie over schrijven.
Jullie horen nog van me!
Tjeerd ik hoop dat je hetzelfde euvel hebt als ik had (kachelweerstand) dan ben je goedkoop klaar,tip via de motorruimte is echt makkelijker suk6.
Zoals eerder beschreven:
Ruitenwisser eraf (kapje omhoog en moer eraf)
Zwarte plaat onder voorruit los (torx,soort inbus met andere kop)
Rooster los (gelijmd)
Weerstand 1/4 slag tegen klok in draaien kabel los
Nieuwe er in en alles in omgekeerde volgorde
LET WEL de parafaan (zwarte plastic plaat onder je ruit) kan bros zijn dus gebruik niet te veel kracht om hem weer onder de rubber te krijgen.
Kostte ( en ik ben beginner) een uur.Met dank aan dit forum!
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
EW schreef:ZX1.4i schreef:Is een gepriegel en je moet solderen, maar ze zijn te vervangen die koolborstels.
Problemen had ik vooral met de leverbaarheid van de borstels. Zijn namelijk gelijkstroomborstels en, zoals de man bij de elektromotorenrevisie hier zei: Meneer, kachelaanjagers zijn wegwerpartikelen (dus ik heb overmaatse gelijkstroomkoolborstels liggen).
Ik heb dit even nagevraagd aan mijn collega’s van de electra afdeling, hun antwoord was, koolborstels zijn koolborstels, wat een onzin gelijkstoomborstels. De collega in kwestie heeft zelf een 205 en heeft de aanjager zelf al eens voorzien van nieuwe borstels. Als ze de juiste maat niet hebben, gewoon iets nemen dat wat groter is en op maat vijlen, werkt perfect.
Hij gaf nog de tip voor het veertje dat om het draadje heenzit, mocht je het kwijtraken, een veertje uit een balpen werkt ook goed
Hij blaast weer…
Allen,
Nogmaals bedankt voor al jullie bruikbare reactie’s!
Ik ben vanmiddag er mee bezig geweest. Het bleek inderdaad de kachelweerstand te zijn, nieuwe koste me bij de dealer maar €11,-.
Al met al is de meeste tijd gaan zitten in het terugplaatsen van het rooster onder het rubber van de voorruit, wat een rotklus zeg!
Maar goed, het zit allemaal weer op z’n plek en de ventilator werkt weer!
Zonder jullie had ik hem waarschijnlijk naar de garage gebracht!
Many Thanx
Ik heb hier ook een ZX staan met kapotte kachel-fan… Hopelijk hetzelfde probleem. Ik ga het morgen eens proberen.
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
En ja hoor… hij doet het weer!!
Smeltzekeringetje van €0.87 er met veel gepruts ingewrongen en alles weer OK.
Alleen dat raamrubber op z’n plek krijgen was minder leuk.
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
ff oprakelen..
heb denk ik het zelfde probleem soms draait de ventilator wel en een andere keer hoor ik hem alleen zoemen.
zou dit kunnen duiden op het zelfde probleem of is het iets anders? is ie mss overleden?
zou een duur grapje zijn dan begrijp ik uit de reacties want heb een zx 1.4 met airco
groet Emil
ik zeg maar zoo das korter dan dierentuin:))