Hallo Allemaal,
Ik ben nu aan het sparen voor een Citroën ZX, Het liefst de 2 liter 16 klepper maar dit zal mijn studentenbeurs vermoedelijk niet kunnen betalen. Nu was ik aan het kijken naar zo´n 1.4 , Die met meegespoten bumpers enz. Nu is de vraag wat zijn de ervaringen met een 1.4 als je kijkt naar reparaties en verbruik. Wat verbruikt zo´n 1.4 en is hij een beetje betrouwbaar ?
Ik weet dat ie niet het vermogen van een 2 liter zal hebben, maar rijdt het een beetje ???
Groetjes Bram
Als ik mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi!
Het gaat hier wel om het model met de 3 deurtjes ,
Maar dit zal voor het blok niet veel uitmaken ivm met degelijkheid enz.
Groetjes Bram
Als ik mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi!
nou dr is niet veel dat kapot kan gaan en het comfort is natuurlijk goed voor een auto van de tijd van de ZX. verbruiken lopen uiteen, van 1:12 tot zelfs 1:20, normaal rijden haal je rond de 1:14. waar je goed om moet denken is dat een 1.4 theoretisch een tank heeft van 54 liter, echter, voordat ik wist dat daar een luchtbel in zit heb ik bijna stilgestaan op de snelweg reparaties zijn voor zover ik goed te betalen mocht er al iets kapot gaan. je zult nog wel meer reacties lezen van andere forummembers
Mannen, bedankt voor de reactie.
Ik zie ook vaker een nieuw stuur zo hoe de xantia dat heeft en de saxo en ik spot vaker het vierkantere design, heeft dit met het bouwjaar te maken of is dat gewoon voor de looks door de eigenaar erin gezet ?
Verder rest de vraag, rijd zo´n 1.4 een beetje qua wegligging en vermogen ?
Gr Bram
Als ik mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi!
Een 16V zal wel lastig worden voor zijn studentenbeurs, het verbruik is niet mals en zelf repareren is ook niet makkelijk en goedkoop. Een 1.4i is zuinig, makkelijk zelf te repareren en goedkoop in aanschaf, lijkt mij de perfecte studenten auto.
De wegligging van een ZX is gewoon superieur voor een simpel ogende auto met comfortabele vering, komt o.a. door de licht meesturende achteras. Het vermogen is ok, je kan prima meekomen in het verkeer, de top ligt op c.a. 175km/h voor een 1.4i.
mssl schreef:Benzineverbruik zal rond de 1 op 15 zitten
Ohh, ik mocht willen dat ik dit haalde! Ik haal de helft…
Verder prima bakkie, fijn bochtenwerk, lekkere stoelen. Over de wegligging ben ik wat minder te spreken, snel glijden en vooral met regen is het oppassen geblazen! Ligt natuurlijk ook aan de bandjes, deze hebbik van de dealert erbij gekregen…
Volcane 1.9I
Pimpert schreef:Over de wegligging ben ik wat minder te spreken, snel glijden en vooral met regen is het oppassen geblazen! Ligt natuurlijk ook aan de bandjes, deze hebbik van de dealert erbij gekregen…
Dat moet wel aan de banden liggen, ik had ook last van glijden met de flutbanden (kwikfit huismerk) die erop zaten. Nieuwe Michelin Energy erop en het was een stuk stiller en geen glijden meer in de regen.
Wat de bochten betreft, een standaard ZX houd met gemak een verlaagde auto met sportonderstel enzo bij. Ik heb nogal wat verlaagde golfjes in de bocht bij het Prins-Clausplein op de A12 eruit gereden . Zware domper voor de sjonnies achter hun golfje, eruit gereden worden door een Citroen
haha, mag ook wel voor 500 euri aan banden!
Volcane 1.9I
Mannen,
Bedankt voor de reactie,
Ik vind het jammer dat er geen middemater is , een 1.6 16v ofso
Maarja we zien wel wat het wordt.
Zeker is dat het een Citroën zal zijn!
Groet Bram
Als ik mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi!
Er is wel een 8V 1.6 en dat is een heel lekkere ZX hoor!
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Er is wel een 8V 1.6 en dat is een heel lekkere ZX hoor!
Het verbruik daarvan is weer hoger dan een 1.4i, terwijl deze motor in de ZX niet echt veel beter presteert dan een 1.4i. Daarnaast is de 1.6i in een ZX van de XU serie, deze motor is een stuk minder sleutelvriendelijk dan de TU serie, waar de 1.4i tot behoort.
Dat van het sleutelen zal ik niet ontkennen. Bij een 1.6 zit het hele motorhok vol. Bij een 1.4 kun je nog een rondje om de motor lopen.
Er is trouwens ook nog een 1.8!
Jos van der Voort
Afgezien daarvan is de 1.6 XU toch een stuk sterker en robuuster dan een 1.6 TU zoals in de 306 en Saxo.
Geen wonder dat deze motor een stuk groter is dan de TU serie.
Voor zover ik het weet heb jij helemaal geen ervaring met de 1.6 XU ???
Die motor is een stuk groter en zwaarder dan het 1.6 TU speelgoed, dat til je niet effe op.
De koppakking sneuvelt alleen als er sprake van een koelprobleem is, bij een TU sneuvelt deze standaard om de 100K.
Wat het olieverbruik betreft, dat is gewoon uitdrogen/verharden van de klepseals, een kwestie van slijtage bij hogere km-standen.
Voor het echte werk moet je toch een XU motor hebben
Marco ZX AURA 1.4i schreef:Heb de meeste gangbare dingen vevangen die stuk gaan/waren en dit kost je geen fortuin. echt niet. Ook ga ik er dit jaar mee naar frankrijk en dit doe ik met een gerust hart…
Jouw ZX zoals ik deze heb gezien en gehoord is gewoon in top-conditie, je kunt echt met een gerust hart op vakantie gaan
Ik heb zelf al twee jaar een 1.4i en ben er zeer tevreden over.Misschien iets te licht op de snelweg maar verder een prima auto,paar kleine dingetjes maar geen gekke dingen,182.000 op de teller en over twee weken weer naar La France!
Wanneer je 40.000 km probleemloos rijdt in een Citroen dan heb je geluk is de publieke opinie,en wanneer jouw collega’s BMW of Japanner kapot gaat hebbben ze pech,das janken zeg,maar wel comisch.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?