1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
gescheurde aandrijfas stofhoes APK punt?
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 09 mei 2007 04:37 PM

Hallo,

Mijn Bix moet voor de apk, alles is volgens mij ok enkel de stofhoes is gescheurd. lijkt mij een punt voor afkeuring, nietwaar? Is dat goed zelf te vervangen of weet iemand wat dat ongeveer kost om te laten doen? Als het geen afkeuringspunt is, laat ik het lekker zo! Iemad tips?

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 09 mei 2007 04:52 PM
  [ # 1 ]

Is inderdaad afkeur.

Een klein scheurtje is nog wel te repareren met lijm.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 09 mei 2007 05:04 PM
  [ # 2 ]

tja dacht ik al. Hij is helemaal door dus moet vervangen worden. Dure grap en/of goed zelf te doen?

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 09 mei 2007 07:19 PM
  [ # 3 ]
M'thijs schreef:

tja dacht ik al. Hij is helemaal door dus moet vervangen worden. Dure grap en/of goed zelf te doen?

Ligt er aan hoe handig je bent. Dat hoesje zelf (met bijbehorende smeerspul) kost een eurootje of 15 meen ik.

Ik heb het laten doen en was 50 euro incl. kwijt.

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 09 mei 2007 07:30 PM
  [ # 4 ]

Hoesje kost iets van 12 euro ofzo. Vervangen is niet het moeilijkste.

-Borgmoer aandrijfas los (35)
-Auto drukloos maken en opkrikken.
-Wiel eraf
-Fusee kogel los (18oud)(19nieuw)
-Stabilisatorverbindingsstang los , onderkant gaat het makkelijkst(16) (Deze     hoeft niet persé los, maar is wel makkelijk)
-Nu kun je het Fuséé lichaam van de auto af bewegen en tegelijkertijd de as eruit duwen. DENK EROM: Als de korte as betrefd, die zit aan bestuurderszijde, dan is de kans groot dat je de as uit de bak trekt. Dit is opzig niet erg, maar er komt wel een liter olie uit de bak gestroomd. Dus even het afwasteiltje van je vrouwe eronder Smile
Als het de lange as betrefd trek je hem niet uit de bak, maar trek er toch maar niet aan, de kans dat je hem met hoes en al uit de trapezoïde trekt is aanwezig, en die losse lager naaldjes die daarin zitten wil je echt niet kwijtraken.
- Oude hoes erom weg, nieuwe hoes er weer op met ligarex oid, en klaar.
-Zet alles weer zo vast als het zat. Vooral de aandrijfasmoer, die mag echt goed vast!

Succes

Test

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 09 mei 2007 07:42 PM
  [ # 5 ]

Oh ja, als er versnellingsbak olie uitgestroomd is, moet daar even wat nieuwe in. Niet de oude olie gebruiken, want dat teiltje van je vrouw bleek achteraf toch niet schoon te zijn, bovendien is dit de kans van je leven om zonder verder werk de bakolie te verversen.

Zet de wagen op de krik, en demonteer het voorwiel aan bestuurderszijde, Als dit de kant was waar de ashoes ook stuk was dan heb je mazzel.
Als je richting motor kijkt zie je een raar gevormd plaatje aan de zijkand van de versnellingsbak. Dit zit met een stuk of 10 boutjes vast. Op allemaal past dop 11, behalve op één, daar kun je dop 19 op kwijt. Handig, zelfde maat als je wielbouten. Als je er in slaagd deze zonder kleerscheuren te demonteren, verplaats je zelf dan even tot onder de motorkap. Links van de accu, en kun je bij de v-bak. Daar zit ergens een kunstof plug ingedraaid. Ik vergeet altijd of het nou 17 of 19 is, maar met één van die 2 kun je deze plug eruit draaien. Giet hier NIEUWE versnellingsbak olie in, totdat het er aan de zijkand uitstroomd. Zet hier dus weer even dat afwasteiltje van de vrouw onder. De afwas wacht wel even. Zorg wel dat de auto recht staat, dus niet met de krik eronder een halve meter de lucht in. Dus krik even goed laten zakken.
Als het peil dus bereikt is, schroef je zowel boven als onder de pluggen er weer in, en dan kan ik je feliciteren.
Helemaal aan de onderkant zit ook een aftapplug, als je het helemaal goed wil doen dan draai je die er ook nog even uit. Dan loopt alle olie eruit, dus wel een teiltje lenen in de keuken die in elk geval 1,6 liter kan herbergen. Dat zit er namelijk in een BE bak.
Als olie kun je 70W90 of gewone ATF olie gebruiken. Bij de betere automaterialenzaak kunnen ze je hier ook over adviseren.

Succes

Test

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 09 mei 2007 07:47 PM
  [ # 6 ]

Aanvulling op het bovenstaande:

Als je de fusees los hebt en de aandriijfas met homokineet uit de naaf kan je de homokineet scheiden van de aandrijfas. Klem de aandrijfas in een griptang zodat je houvast hebt. Sla met een moker tegen de achterzijde van de homokineet. Deze zal na een goed gerichte klap scheiden van de aandrijfas. Nu kun je de nieuwe hoes om de aandrijfas schuiven. Het geheel vullen met nieuw vet. Aandrijfas weer in de homokineet slaan tot hij klikt op het veerringetje. Klemmen om de hoes en de boel terug monteren.

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 09 mei 2007 08:32 PM
  [ # 7 ]

Geweldig bedankt allemaal, ik heb weer wat te doen! Had een specialiset gebeld en die vroeg er 100 euro voor, vond ik nogal duur. Heb net een hoes gekocht voor 15 euro.

Heb uit voorzorg zojuist APK gedaan, heb toch een gratis herkeuring binnen 7 werkdagen. Dan wist ik meteen of de rest van de auto ok is en of deze klus nog wel de moeite loont. Gelukkig wel, hij is weliswaar hierop afgekeurd, moet ook de remslangen vervangen (voor aan beide zijden) van de APK meneer, maar da’s denk ik een makkie. Dat waren de enige punten.

Ik ga vanavond aan de slag, hopelijk krijg ik het af! Zal jullie op de hoogte houden of het is gelukt, thanks anyway!

Groet M’thijs

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 09 mei 2007 08:34 PM
  [ # 8 ]

Succes, lijkt me een leuke uitdaging!

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 10 mei 2007 12:02 AM
  [ # 9 ]
M'thijs schreef:

Geweldig bedankt allemaal, ik heb weer wat te doen! Had een specialiset gebeld en die vroeg er 100 euro voor, vond ik nogal duur. Heb net een hoes gekocht voor 15 euro.

Heb uit voorzorg zojuist APK gedaan, heb toch een gratis herkeuring binnen 7 werkdagen. Dan wist ik meteen of de rest van de auto ok is en of deze klus nog wel de moeite loont. Gelukkig wel, hij is weliswaar hierop afgekeurd, moet ook de remslangen vervangen (voor aan beide zijden) van de APK meneer, maar da’s denk ik een makkie. Dat waren de enige punten.

Ik ga vanavond aan de slag, hopelijk krijg ik het af! Zal jullie op de hoogte houden of het is gelukt, thanks anyway!

Groet M’thijs

Als je het juiste gereedschap bij de hand hebt, dan stelt het allemaal niet veel voor. Zorg wel dat je dus een dopsleutel maat 35 hebt met een grote hevel, want die asmoer zit, als het goed is, behoorlijk vast.
Je hebt verder ook nog een poulietrekker nodig om de fuseekogel los te maken.
De hoes vervangen inclusief twee remleidingen voor, daar ben je in een paar uurtjes mee klaar. Best een leuke klus om te doen.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 10 mei 2007 01:33 AM
  [ # 10 ]

precies, leek mij ook een leuke klus, kwam er vanavond alleen achter dat ik geen dop 35 heb, mijn grootste is 34…  Sad
Heb dus lekker op de bank gelegen, morgen ff maatje 35 kopen en dan aan de slag!

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 10 mei 2007 02:15 AM
  [ # 11 ]

Koop anders een grote sleutel maat 35 (of 36) op een verlengpijp. Facom maakt deze dingen, en ik heb er één gekocht een jaar of wat geleden.
Ideaal, krijg er alles mee los.
Is dus gewoon een ringsleutel, met aan de ene kant de ring, en aan de andere kant een verlengstuk.
Officiëel is de asmoer maat 35, maar 36 past ook héél goed.

Test

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 10 mei 2007 10:11 AM
  [ # 12 ]

nog even een vraagje: moet ik voor het fusee een spciale poelietrekker hebben of gaat dat met een standaard huis-tuin-en-keuken poelietrekker?

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 10 mei 2007 10:12 AM
  [ # 13 ]
JanS schreef:

Aanvulling op het bovenstaande:

Als je de fusees los hebt en de aandriijfas met homokineet uit de naaf kan je de homokineet scheiden van de aandrijfas. Klem de aandrijfas in een griptang zodat je houvast hebt. Sla met een moker tegen de achterzijde van de homokineet. Deze zal na een goed gerichte klap scheiden van de aandrijfas. Nu kun je de nieuwe hoes om de aandrijfas schuiven. Het geheel vullen met nieuw vet. Aandrijfas weer in de homokineet slaan tot hij klikt op het veerringetje. Klemmen om de hoes en de boel terug monteren.

kun je dit ook met een poelietrekker doen ipv. meppen met moker?

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 10 mei 2007 12:36 PM
  [ # 14 ]
M'thijs schreef:

nog even een vraagje: moet ik voor het fusee een spciale poelietrekker hebben of gaat dat met een standaard huis-tuin-en-keuken poelietrekker?

dat gaat prima.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 10 mei 2007 12:37 PM
  [ # 15 ]
M'thijs schreef:
JanS schreef:

Aanvulling op het bovenstaande:

Als je de fusees los hebt en de aandriijfas met homokineet uit de naaf kan je de homokineet scheiden van de aandrijfas. Klem de aandrijfas in een griptang zodat je houvast hebt. Sla met een moker tegen de achterzijde van de homokineet. Deze zal na een goed gerichte klap scheiden van de aandrijfas. Nu kun je de nieuwe hoes om de aandrijfas schuiven. Het geheel vullen met nieuw vet. Aandrijfas weer in de homokineet slaan tot hij klikt op het veerringetje. Klemmen om de hoes en de boel terug monteren.

kun je dit ook met een poelietrekker doen ipv. meppen met moker?

En dit moet inderdaad echt met een moker.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook