Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Mijn DS 20 uit ‘69 (modeljaar 1970) heeft weinig druk in de veerbollen, daar ga ik wat aan doen. De druk voor de remmen wordt uit de veercylinders gehaald.
Nu dacht ik, omdat mijn bollen niet goed op druk zijn, staat er minder druk in mijn veercylinders. Dit omdat de evenwichttoestand tussen de druk van het gas in de veerbol en de druk van de hydrauliek sneller bereikt is. Hierdoor krijgen mijn remmen minder druk, ik heb namelijk nog steeds het idee dat ik weinig remkracht heb.
Klopt mijn redenering?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Deels. Alleen de achterremmen krijgen druk uit de veercylinders(achter). Voorremmen krijgen uit de hoofdbol en/of remaccu(indien aanwezig).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
ok, bedankt. Ik heb net een geweldige hydrauliek cursus van de club gehad, dus ik had het moeten weten…
Maar goed, ik laat die 2 bollen ook op druk brengen, kan geen kwaad. Maar eerst moet de DS voor de APK, zweet zweet. Ze is er vorig jaar ook met die remmen door gekomen, ze remt nu in ieder geval beter als vorig jaar (trommel remmen gesteld en ontlucht rondje gedaan)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gjvdh schreef:ok, bedankt. Ik heb net een geweldige hydrauliek cursus van de club gehad, dus ik had het moeten weten…
)
Ga je schamen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
De druk in je veercilinders wordt bepaald door het gewicht van de wagen! En die is natuurlijk altijd gelijk.
P = F/A <=> gewicht van voorkant auto / oppervlak van 2 veercilinders.
Wel is het zo dat er meer olie (volume) in de cilinders en bollen gepompt moet worden voordat de auto op hoogte is.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ja, daar kan ik inderdaad geen spelt tussen krijgen. Dan zal de wagen met nieuwe veerbollen sneller omhoog moeten komen, wanwege devolume opbrengst van de HD pomp.
Leuke theorie, nieuwe bollen erop met die handel, veert nu als een slopel. Ik wil deelbare bollen, dan ga ik van gelaste te lege bollen naar volle deelbare bollen. Dat wordt van slopel naar godin, wat een metamorfose, dat noem ik nou pimp my ride
Re: relatie tussen remdruk en veerbollen bij een DS
gjvdh schreef:
Nu dacht ik, omdat mijn bollen niet goed op druk zijn, staat er minder druk in mijn veercylinders.
Klopt mijn redenering?
Nee deze redenering klopt niet.
De remdruk achter komt inderdaad uit veercylinders. Maar de hydroliek druk in de veercylinders is onafhankelijk van de stikstof druk in de bollen. De hydroliek druk in de veercylinders is alleen afhankelijk van de wieldruk.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Redenering: er wordt net zolang olie naar de veerbol geperst tot de auto op rijhoogte komt en de hoogteregelaar de toevoer afsluit.
Als er weinig gas in de veerbol aanwezig is, is er bijgevolg veel olie.
Het systeem is dan in balans.
Als je olie nodig hebt om de remmen te bedienen (achter dus) stroomt de olie van de bollen naar de remmen, en de druk daalt in de veerbol. Als er (veel) te weinig gas in de bol zit wordt er te weinig olie verplaatst om de remmen te bedienen. In extremo: als er een lek membraam aanwezig is, en dus geen gas, dan werkt het systeem niet…
De voorremmen worden niet door de voorbollen aangestuurd, maar afhankelijk van het type door hogedruk/voorraadbol of rembol, dacht ik.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vlietmansje schreef:In extremo: als er een lek membraam aanwezig is, en dus geen gas, dan werkt het systeem niet…
Dat is dus niet waar , zie boven. F blijft gelijk , onafhankelijk van de gasdruk. Je hebt dus altijd een standaard druk op je achterremmen. Als de auto zwaarder beladen is is die druk hoger en daarmee ook de remdruk achter!
BTW, bij de ID is de remdruk= achter veercylinder druk. Bij de DS stuurt de achterveercylinder druk de “kar” in de rem servo en bepaalt zo de verdeling tussen voor en achter remdruk. De remdruk komt uit de Rembol ( of accumulator)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Waar het mij om gaat is dat je bij het aanvangen van remmen olie naar de remmen verplaatst, daardoor zakt de druk in de bollen. Als er weinig gas in de bollen zit zakt de druk veel sneller weg.
vlietmansje schreef:Waar het mij om gaat is dat je bij het aanvangen van remmen olie naar de remmen verplaatst, daardoor zakt de druk in de bollen. Als er weinig gas in de bollen zit zakt de druk veel sneller weg.
De druk in de wielbollen zakt niet, die is bepaalde door de aslast (zie antwoorden van egbert e.d.)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
eviltwin schreef:vlietmansje schreef:Waar het mij om gaat is dat je bij het aanvangen van remmen olie naar de remmen verplaatst, daardoor zakt de druk in de bollen. Als er weinig gas in de bollen zit zakt de druk veel sneller weg.
De druk in de wielbollen zakt niet, die is bepaalde door de aslast (zie antwoorden van egbert e.d.)
Juist! De auto zal wel zakken maar daarna komt de pomp wel in om bij te springen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
BTW, bij de ID is de remdruk= achter veercylinder druk. Bij de DS stuurt de achterveercylinder druk de “kar” in de rem servo en bepaalt zo de verdeling tussen voor en achter remdruk. De remdruk komt uit de Rembol ( of accumulator)
In het boek van Reynolds staat dat het boven beschreven systeem in het begin werd gebruikt op de DS, maar dat het vanaf 61 werd vervangen door het systeem van de ID break, waarbij de remdruk direct van de veercylinder komt. Wie heeft er nu gelijk?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens mij had de break altijd een paddestoel en daarmee de “kar” de berlines IS DSuper en DSpecial hebben een hangend pedaal en daarmee de simpele remservo die achterveerdruk gebruikt voor achterremmen.
Dit weet ik wel voor 99% zeker.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>