Na de Citroën C4 Picasso (5-zitter) te hebben getest, mochten we de iets oudere en grotere broer testen: de Citroën C4 Grand Picasso. We hebben al wat vergelijkingsmateriaal omdat we de Citroën C4 Picasso hebben getest, dus ik ben benieuwd hoe de Citroën C4 Grand Picasso is ten opzichte van de 5-zitter.
Eerst indruk
De allereerst foto’s van de Citroën C4 Picasso kwamen van de C4 Grand Picasso. Waarom Citroën eerst met de 7-zitter kwam is mij niet bekend, maar een reden zou kunnen zijn dat je het mooiste (of lekkerste) altijd voor het laatst bewaard. De C4 Grand Picasso is zichtbaar groter dan de Xsara Picasso of de C4 Picasso. De C4 Grand Picasso doet me haast denken aan de C8 die nog weer wat groter is als de C4 Grand Picasso. Bij de C4 Picasso is het de aflopende daklijn die hem zo sportief laat ogen, bij de C4 Grand Picasso hebben ze de daklijn doorgetrokken naar achteren en vrij direct naar onderen getrokken waardoor het oogt als een normale en grote MPV.
Exterieur
Zoals ik al eerder zei is de C4 Grand Picasso het grotere broertje van de normale C4 Picasso. Het grootste verschil zit het in de zitplaatsen en de achterkant van de auto. Hoewel ik de achterkant van de Grand Picasso niet heel snappend vindt hebben ze bij Citroën toch weer een kunstwerk van de achterlichten weten te maken. Van ver af zijn ze al leuk, maar als je dichtbij staat zie je helemaal dat de lampen mooi zijn vormgegeven. Autolampen ontwerpen kunnen ze wel bij Citroën, je zou er bijna een atelier mee kunnen inrichten. Bij de normale C4 Picasso is een knik in de lijnen van de deuren te vinden en die mis ik bij de C4 Grand Picasso. De doorlopende lijn bij de C4 Grand Picasso accentueert juist de lengte van de auto en de knik maakt de auto juist wat dynamischer. De doorlopende lijn laat de C4 Grand Picasso ook wat normaler en soberder ogen dan hij is. Eigenlijk kan je zeggen dat de C4 Picasso een twee-eiige tweeling is. De C4 Grand Picasso is dan de grotere en normale tweeling en de 5-zitter de kleinere, ondeugende en sportieve tweeling.
Bij onze testauto (C4 Grand Picasso 1.8 16V Prestige) waren de bumpers niet in de kleur mee gespoten en persoonlijk vind ik dat lelijk. Dat is niet alleen bij de C4 Grand Picasso het geval, maar bijna alle auto’s: ze lijken direct zo goedkoop en plasticachtig.
Interieur
Dat het interieur hetzelfde is als de 5-zitter zal niemand verbazen. Wel is onze testauto een goedkopere versie dan de 5-zitter waar we mee gereden hebben. Dit biedt ons de kans om ook een vergelijking te maken tussen een luxe- en een goedkopere uitvoering. Na al een paar kilometers gereden te hebben viel mij al op dat alles nog meer plastic lijkt dan bij de C4 Picasso. Het kost dus wat minder geld, maar dat gevoel krijg je misschien wel ‘driedubbel’ terug. Alle functies werken allemaal hetzelfde als bij de C4 Picasso, alleen zit er een andere display in die weer iets goedkoper oogt. Een groot pluspunt zijn de stoelen die in onze uitvoering zitten. Op het eerste gezicht lijken ze hard en niet comfortabel, maar je zit echt in de stoel en je voelt overal steun: heerlijk. Alleen de armsteunen ontbraken nog. De C4 Grand Picasso is voor een gezin met meerdere kinderen een geweldige praktische auto. Het op- en inklappen van de achterste stoelen gaat zeer gemakkelijk door aan een touw te trekken. De 6e en 7e stoel zijn niet geschikt voor volwassenen, maar een tiener kan er goed zitten. Als het je niet veel uitmaakt hoe het interieur er precies uitziet dan, zou ik kiezen voor de goedkopere versie. Vind je echter het interieur belangrijk dan zou ik wat dieper in de buidel tasten en een wat duurdere uitvoering kiezen. Persoonlijk zou ik er achteraf spijt van krijgen als ik de goedkopere uitvoering had gekocht.
Uiteindelijk is het zeker geen straf om met de kinderen een lange reis naar Zuid-Frankrijk te maken met de C4 Grand Picasso. Het is zeker een praktische auto, met veel (opberg)ruimte.
Rijden
Het rijden is net zoals bij de 5-zitter zoals je van een Citroën mag verwachten. Natuurlijk geen hydraulische vering, maar de C4 Grand Picasso is goed afgeveerd. Onze testauto is voorzien van een 125pk sterke 1.8 16v benzinemotor die ik vond tegenvallen. Persoonlijk heb ik liever een motor die wat extra trekkracht heeft dan je eigenlijk nodig hebt, zodat je af en toe snel kan inhalen. De motor in onze testauto had genoeg kracht om de auto voor te stuwen, maar snel inhalen zit er niet in. Wil je rustig en comfortabel rijden dan is de 1.8 16v prima, maar wil je af en toe ook rap inhalen of optrekken dan zou ik voor de bijna 20pk sterkere 2.0 16v (143pk) gaan.
Na twee keer een testauto te hebben gereden die voorzien was van een automaat, moet ik eerlijk bekennen dat ik een paar keer de handgeschakelde testauto heb laten afslaan. Voor mij bestaat er geen twijfel over: ik kies voor de automaat. Wil je comfortabel rijden (en dat wil je in een Citroën), dan moet je gewoon voor de automaat kiezen. Niet dat de handgeschakelde versnellingsbak slecht is, nee zeker niet, maar persoonlijk vind ik het gewoon een stuk lekkerder rijden. Met de automaat bedoel ik de verschrikkelijke EB6V (zie rijtest met de 5-zitter) semi-automaat, maar de echte automaat die wel soepel schakelt. Verder rijdt de auto gewoon goed, zoals je mag verwachten van een Citroën. Je hebt ook niet de indruk dat je in een grote MPV rijdt. Je hebt een geweldig zicht naar buiten en het panoramische dak maakt het rijden natuurlijk nog plezieriger.
Conclusie
De Citroën C4 Grand Picasso is een super praktische gezinsauto. Hij ziet er gewoon goed uit en rijdt lekker. Wel heb je zelf de keuze om extra te kunnen genieten van de C4 Grand Picasso. Persoonlijk zou ik de goedkopere uitvoeringen mijden en een iets wat duurdere uitvoering en dikkere motor kiezen. De goedkopere uitvoeringen zijn merkbaar goedkoper. Ik denk dat de perfecte uitvoering begint bij de Ambiance uitvoering met een volledige automaat en een 2.0 HDiF. Met deze uitvoering is genieten gewaarborgd. Nogmaals, de Séduction en Prestige uitvoeringen zijn zeker niet slecht, maar het oogt allemaal wat goedkoper. De kwaliteit is zeker niet minder, want de hedendaagse Citroën is gewoon goed.
Tekst: Gert Timmerman (erwt)
Foto’s: Martijn Koevoets
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Ik probeer ‘m mooi te vinden…...............................,het lukt maar niet.
Mijn vrouw vindt ‘m trouwens wel mooi.
Met z’n vieren in je Eendje.
wat betreft die bumpers van de C4 Picasso, ze komen zo lelijk en goedkoop over omdat ze zo ontzettend groot zijn, vooral aan de voorkant is het eigenlijk geen gezicht.
wanneer je een exclusive of een ambiance uitvoering hebt met de fraaie velgen heb je een schitterende auto
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
weer lekker strak fotografeerweer!
gooi de volgende keer er eens wat meer interieur fotos tegenaan…
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
weer een mooi verslag
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Prachtige foto’s weer. Leuk verslag, ik vind dit alleen de minder mooie auto van de twee.
willen jullie van het citroënforum Autotest (of hoe het heet) eens een 2cv testen?? of een Hy busje?? het leek me leuk om allemaal tests van klassieke citroëns te zien op dit forum!!
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed verslag. Mooie foto’s. Wel even meer aandacht voor de tekst volgende keer. Veel taal - en stijlfouten….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De EB6V bak is gewoon helemaal top. Iedereen die hem afkraakt heeft er maximaal 1000 km in gereden. Ik zal je garanderen dat het na 1000 km een sublieme bak is, dat weet ik uit ervaring (6600 km).
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
Na bijna 5000km in mijn 2.0 HDI EB6V Exclusive ben ik het deels met de conclusies eens.
Eens: Kies een duurdere variant. Da’s toch echt baden in luxe
Oneens: Smaken verschillen, ik vind de GC4P veel mooier dan de C4P. De EB6V is echt goed. Geen kruipen, vlot genoeg schakelen, altijd zelf kunnen ingrijpen (bijv anticiperen vlka voor inhaalpoging).
Overigens: de Exclusive heeft pneumatische achtervering. Fantastisch hoe je een zwaarbeladen Picasso (box op dak, bagageruimte vol, fietsendragen op de haak) zich netjes ziet oprichten.
Ik had hiervoor een Peugeot 807. Vet enige dat die auto voor heeft op de GC4P is ong 1000 liter meer inhoud achter de voorstoelen. Verder klopt de GC4P zo’n 807 op alle punten.
eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen
Ik vind het een gave auto maar wat ik jammer vind, en dat was standaard perfect in de Xsara Picasso, is het feit dat er geen grote la meer zit onder de bijrijdersstoel en tevens zijn de bodem-kastjes achterin alleen in de duurste varianten te vinden….bij de Xsara zitten ze er standaard en zijn daarin zelf behoorlijk dieper/groter.
Buiten dat vind ik het jammer dat de nieuwe Picasso mega veel zwaarder is dan de Xsara Picasso… je moet een 2.0 HDiF nemen wil je een beetje in de buurt komen van de performance van (mijn huidige) 1.6 HDiF waarmee ik menige TDI het leven zuur maak..
Groetjes
Harry
De enige keer dat ik me vergiste was toen ik dacht dat ik me vergiste…
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Mijn zoon heeft hem een weekend meegehad,en hem nu ook besteld
Wat een zalige en fijne auto