Help, ik zit met een dilemma.
Enige tijd geleden heb ik mijn XM te koop gehad. Was niet zo’n heel succes en ik wilde hem eigenlijk ook niet kwijt.
Maar, ik moet dagelijks zo’n 15km heen en weer terug reizen naar mijn werk. Ik zat te denken aan een scooter en dan met heel slecht weer de auto te pakken.
Of de XM te stallen, een goedkoop autootje erbij kopen en daarmee te rijden. Alleen het stallen zal waarschijnlijk op mijn pad gebeuren en dan met zo’n hoes er over heen.
Of de XM alsnog te verkopen/inruilen voor dagelijks vervoer. Vind ik aan de een kant zonde om dat ik graag de auto wil houden en aan de andere kant krijg ik er nooit meer voor terug wat ik er in heb gestopt.
Graag jullie wijze raad gevraagd in dit dilemma.
Groet, Tim
Ford Focus 1.6 16v Trend 2007 205dkm
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic 2011 81dkm
Ex.
1x Renault Clio 1.4 16v Ludo 2001
2x Xantia 1.8 16v G3
1x Xantia 2.0HDI 110 pk
1x C3 1.4 16v X-TR 2004
XM V6 Ambiance Aut.+Leer
Citroën Xantia 2.0 16v berline 2000 148dkm
we kunnen alle raad geven van de wereld maar jij moet beslissen iedereen zou zeggen houden maar kijk gewoon zelf eens hoe of wat
hoe bijzonder is de auto bijv
in wat voor staat is de auto
enz enz
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2862.jpg)
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Wat was er niet zo’n succes aan je verkooppoging ? Ik begrijp dat je hem het liefst erbij houdt, maar een auto lang stilzetten wordt hij ook niet beter van en ik vind dat je een auto best zakelijk mag bekijken.
Nu C5 tijger…
Dat is het probleem, ik loop er al een tijdje mee.
Het probleem is dat deze auto niet gemaakt is voor die korte stukjes. Vooral in de brandstofkosten.
De staat van de auto is netjes. Er zitten een paar plekjes aan en een klein deukje. En er moeten nog een paar kleine technische puntjes worden opgelost. Maar er is al zo’n € 2600,- in de afgelopen anderhalf jaar versleuteld.
In hoeverre hij bijzonder is, de auto heeft 183.000km gereden en dat is volgens mij wel netjes voor een V6 automaat van 1993.
En het probleem is dat je er niet zoveel meer voor terug krijgt voor deze auto.
Vandaar mijn dilemma.
Ford Focus 1.6 16v Trend 2007 205dkm
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic 2011 81dkm
Ex.
1x Renault Clio 1.4 16v Ludo 2001
2x Xantia 1.8 16v G3
1x Xantia 2.0HDI 110 pk
1x C3 1.4 16v X-TR 2004
XM V6 Ambiance Aut.+Leer
Citroën Xantia 2.0 16v berline 2000 148dkm
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2862.jpg)
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Dat snap ik helemaal, volgens mij haal je die 2600€ ook nooit meer bij verkoop boven water. Dát is echt een gigantisch nadeel om een liefhebbers auto van de hand te doen.
Voor mijn XM tijdperk had ik een Golf 1 GTI, die was in puike staat en het laatste jaar heb ik hem voor 5000€ getuned. Een half jaar daarna verkocht ik hem voor 3500€. Dat deed flink zeer en dat geeft me nu nog een draaimaag als ik erover begin.
Je kunt natuurlijk je verlies nemen en de wijze les eraan overhouden. Sinds mijn Golf avontuur schrijf ik voor mezelf het onderhoud gelijk af, dat geld is gewoon weg. De rest van de investeringen overweeg ik op basis van hoe het komende jaar eruit ziet. Blijft mijn werk hetzelfde en is de auto voor de rest in staat om nog een jaar mee te gaan, dan die ik het ‘groffe werk’, en anders verkoop ik hem met defect.
Kortom, ik schrijf alles wat met auto (van de XM prijsklasse) te maken heeft zo snel mogelijk af voor mezelf en plan grote kosten zodanig dat ik er nog maximaal 1-2 jaar aan vastzit (liever 1 dus).
Misschien is het een idee om hem in de verkoop te zetten voor - ik noem maar wat 2000€ en dan flink hopen op een liefhebber, als hij zo goed is als dat jij het voelt, is die liefhebber misschien zo gevonden. Dan heb je wel wat pijn, maar toch wat minder, een soort middenweg zoeken dus.
Als je hem toch echt liever houdt (wat op zich geen raar idee is), dan ben je die investeringen nog niet kwijt, de vraag is natuurlijk hoe de toekomst eruit ziet, zometeen heb je hetzelfde probleem alleen verkoop je hem dan na maanden of jaren stilstand ....
Nu C5 tijger…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_397.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Tsja wat noem je een goedkoop autootje?
Niet nieuw neem ik aan, dus… ook daar komen kosten aan.
Je weet nu wat je aan deze auto hebt. Buiten stallen lijkt me een mindere optie, kou en vocht hebben dan veel meer effect op de roestgevoelige onderdelen (elektronica) dan wanneer ie geventileerd/verwarmd binnenstaat, ook al gebruik je een buitenhoes.
Ik zat zelf ook te denken aan een AX-je i.p.v. mn 2.0i XM, dat scheelt flink wat belasting en benzine. Dan in de zomer periode mn V6 voor het grote genieten + een vakantie en in de pekelwinter lekker AXen.
Maar ja, probeer een XM met stadse lidtekens maar eens kwijt te raken, en de zoektocht naar een perfecte AX is ook een utopie…
Ik denk dat ik de bollenvering ook zou missen, evenals de zee van ruimte…
Vandaar dat ik toch voor die verse koppelingsset heb gekozen en er lekker mee blijf dooorrijden. De V6 komt wel als de 2.0i écht op is!
Voor mij is de Citroen XM hét model van Citroen, vandaar mijn irrationele keuzes, het is maar hoe gek je van je XM bent.
Scooter + XM lijkt me geen slechte combi toch? Je spaart benzine en je kan blijven genieten van je V6!
Het plezier van het dagelijks rijden in de XM overtreft het ‘plezier’ van je met een scooter in het woon/wegverkeer begeven ontelbare keren.
Met de scooter ga je zo’n 40 liter brandstof per maand sparen. Ik kan niet in je portemonnaie kijken, maar ik zou die extra, hoeveel euro is het, 60 of zo per maand graag neertellen. Een scooter erbij is ook weer een aardige investering.
De XM voor lange perioden buiten stallen lijkt mij ook geen goed idee. Ik ben bang dat je spijt krijgt indien je haar 1) weg doet, of 2) oplegt.
En dat was mijn duit in het zakje
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Nou, ik zou een V6 automaat met die km-stand direct wegdoen, daar vind je werkelijk geen liefhebber voor. Kost je veel te veel, levert je veel te weinig op en een scooter is veel toffer!
Ik geef je een krat pils en, nou kom, een doos sigaren, dan neem ik m wel onder mn hoede! Jij een zorg minder en ik, ach, ik help mensen graag
(neem er desnoods een krantenwijk bij, want een dergeljike wagen is de moeite van het behouden waard. En dat buiten laten staan, ach, daar vindt je op den duur ook wel weer wat op).
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Jan-hendrik schreef:Het plezier van het dagelijks rijden in de XM overtreft het ‘plezier’ van je met een scooter in het woon/wegverkeer begeven ontelbare keren.
Met de scooter ga je zo’n 40 liter brandstof per maand sparen. Ik kan niet in je portemonnaie kijken, maar ik zou die extra, hoeveel euro is het, 60 of zo per maand graag neertellen. Een scooter erbij is ook weer een aardige investering.
De XM voor lange perioden buiten stallen lijkt mij ook geen goed idee. Ik ben bang dat je spijt krijgt indien je haar 1) weg doet, of 2) oplegt.
En dat was mijn duit in het zakje
ik ben het hier wel mee eens.
Die scooter ernaast gaat je meer kosten dan het rijden in je XM.
Een fatsoenlijke scooter kopen , daar kun je je xm voor naar de garage sturen als het nodig is.
Daarbij, de xm blijft in de wegenbelasting en de verzekering voor een scooter is ook niet gratis. Denk overigens even aan de aanschaf van een helm, die moet je wel nieuw kopen lijkt mij en kost een leuke duit.
Conclussie, als het om het geld gaat is het of het een of het ander. De tussen weg die je nu bedacht hebt zet totaal geen zoden aan de dijk financieel gezien in possitieve zin. Daarbij een auto die stlstaat is duurder in onderhoud dan een auto die je rijd. Ik spreek uit ervaring…..
Stallen gaat het ook niet worden ben ik in ieder geval uit.
Ik heb een nieuw scootertje gezien voor € 1250,- en daar komt dan nog een helm bij. Brandstofkosten inclusief verzekering zijn zo’n € 35,- per maand tegenover alleen de brandstofkosten van de XM ad € 126,- per maand. Scheelt toch behoorlijk.
Ik klink misschien als een krent, maar het loopt toch op. ops:
Andere optie is de auto inruilen voor een kleinere/goedkopere auto wel het liefst Citroën.
Ben er nog niet helemaal uit.
Maar ik merk dat de meeste de auto toch zouden houden.
Ford Focus 1.6 16v Trend 2007 205dkm
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic 2011 81dkm
Ex.
1x Renault Clio 1.4 16v Ludo 2001
2x Xantia 1.8 16v G3
1x Xantia 2.0HDI 110 pk
1x C3 1.4 16v X-TR 2004
XM V6 Ambiance Aut.+Leer
Citroën Xantia 2.0 16v berline 2000 148dkm
wat voor scooter heb je gezien :
Kymco, wel een leuk scootertje om te zien. Nog niet op gereden.
Ford Focus 1.6 16v Trend 2007 205dkm
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic 2011 81dkm
Ex.
1x Renault Clio 1.4 16v Ludo 2001
2x Xantia 1.8 16v G3
1x Xantia 2.0HDI 110 pk
1x C3 1.4 16v X-TR 2004
XM V6 Ambiance Aut.+Leer
Citroën Xantia 2.0 16v berline 2000 148dkm
Toolman schreef:Kymco, wel een leuk scootertje om te zien. Nog niet op gereden.
ok heb zelf een peugeot eleyseo maar ding staat al een paar jaar stil omdat ik nooit tijd heb om er op te rijden
citroenc2 schreef:Toolman schreef:Kymco, wel een leuk scootertje om te zien. Nog niet op gereden.
ok heb zelf een peugeot eleyseo maar ding staat al een paar jaar stil omdat ik nooit tijd heb om er op te rijden
Dat wil ik geloven met zoveel auto’s .
Ford Focus 1.6 16v Trend 2007 205dkm
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic 2011 81dkm
Ex.
1x Renault Clio 1.4 16v Ludo 2001
2x Xantia 1.8 16v G3
1x Xantia 2.0HDI 110 pk
1x C3 1.4 16v X-TR 2004
XM V6 Ambiance Aut.+Leer
Citroën Xantia 2.0 16v berline 2000 148dkm
dan kun je beter een Visa of een AX erbij nemen.
wegenbelasting is dan meen ik 70 euro per 3 mnd,, verzekering 150 euro,,, en verbruik ligt rond de 1 op 15 +.
als je dat langs een koude scoot houd,, nah liever de auto dan een 2 wieler, los van de veiligheid.
stallen van een Xm,,, neuh is NOT DONE imo…
gebruik hem dan alleen voor de langere ritten,, het boodschapenwerk kan de VISA of AX wel af…
aanschaf visa of ax = vanaf gratis tot 1000 euro voor een leuk mobiel.
mvgr wupke:die mischien binnenkort een Visa 1400 trs gaat aanbieden…
Toolman schreef:citroenc2 schreef:Toolman schreef:Kymco, wel een leuk scootertje om te zien. Nog niet op gereden.
ok heb zelf een peugeot eleyseo maar ding staat al een paar jaar stil omdat ik nooit tijd heb om er op te rijden
Dat wil ik geloven met zoveel auto’s
.
valt wel mee me werk is vaak te ver om het met de scooter te doen en in het weekend ben ik meestal weg dus dan voor die paar keer per jaar heb ik geen zien om een paar honderd euro aan verzekkering te gaan lappen