5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
   
OV versus de Citroën
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 17 mei 2007 12:46 AM
  [ # 61 ]

hier in de regio reed vroeger de TET, en ook de OAD.

voordeel van de OAD: de oudere touringcars werden later ingezet als streekbus; reed wel lekker.  (ik was passagier)

nadeeltje trouwens ook: een erg hoge instap, vergeleken met de buikschuivers van Twents (=Connection) die hier nu rondrijden.

de TET reed toen trouwens in van die donkerrode rammelbussen (jaren ‘70)

ik kan me trouwens nog herinneren dat we toen voor een paar gulden een ‘Zwerfkaart’  kochten in de vakanties, waarmee je onbeperkt met de bus kon.

Dus eerst met de Oad bus vanuit Wierden naar Holten, overstappen, naar Deventer, dan met de VAD richting Zwolle, en Kampen, of Zwartsluis…

dan was je een dag onder de pannen Wink

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 17 mei 2007 12:59 AM
  [ # 62 ]
mpostma schreef:

Ik vind Bussen toch meer iets om beschuit,  koffie of pasta in te bewaren. Mijn voorkeur gaat toch uit naar fijne toolie van Talbot, LINT, Bombardier of het helemaal rockende Alstom (of desnoods ons eigen Werkspoor)

Kan ik wel een beetje in komen. Een bus is gewoon heel erg leuk om zelf te besturen, maar de trein heeft toch een eigen soort sfeer, noem het maar een stukje romantiek. Ik ben nog een tijd terug speciaal naar het oosten gereisd om nog een keertje met een oude DE-2tje mee te rijden, voordat deze ouwetjes definitief van het spoor zouden verdwijnen. Echt treinengek (of bussengek) ben ik niet, maar ik hou er wel van.
En voor mijn dagelijkse pendelwerk (waar ik overigens binnenkort vanaf ben, want per 1 juni a.s. ben ik weer buschauffeur Very Happy ) tussen Voorburg en Hilversum is de trein gewoon perfect!! Als ik datzelfde stuk iedere dag met de BX zou moeten doen zou de lol er snel af gaan, want je rijdt alleen maar in de file op dat traject.
Kortom: autorijden is fijn, maar de trein is soms zo gek nog niet.  Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 17 mei 2007 01:11 AM
  [ # 63 ]
Matthijs2006 schreef:

Kan me nog herinneren dat chauffeurs op de Standaard Streekbus gewoon moesten schakelen.

Klopt…..de Leylands en Daffen hadden een 4-bak met een z.g schakeldom…een alu-kleurige standaard naast je waar het pookje op zat.
En zonder koppeling dus, met klembanden en zo werden de verschillende versnellingen in de bak geregeld.

Ik maakte er altijd een sport van om ZONDER schokken te schakelen…andere collega’s gooiden hem gewoon van 1 naar 2 (enz) zonder eerst even in de middenstand te wachten tot ie vrij was, waardoor alle passagiers dus een gooi kregen, vooral degenen die stonden. Rolling Eyes

In Haarlem hadden we in die tijd nog de z.g. Stads-Cubjes…..hoe vaak ik niet met mijn duim vast zat in dat (grote) schakeldom toen ik de pook verzette….ik heb wat gevloekt in die tijd Shocked

Deze 2 merken hadden toen nog de 6-cylinder diesel in het midden van de bus zitten (ipv meestal nu achterin)...waar weer een luik boven zat midden in het gangpad…de rubbers waren al wat versleten…dus de diesellucht rook ik zelfs voorin….heerlijke tijd Twisted Evil

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 17 mei 2007 01:19 AM
  [ # 64 ]

Jaaa, dat waren pas bussen. Ik heb er maar een paar keer mee gereden. Dat was een MB200DKDL564 uit 1981 met inderdaat 4 cinquingcieele* gangwissels, heerlijk reed dat..

Overgins, de 5692 t/m de 5697, en misschien wel meer, maar deze hebben we in Zwolle bij CXX, kun je ook zelf schakelen. Met druktoetsen kun je 12 versnellingen kiezen. Ik schakel meestal 5 - 7 - 9 - 10 - 11 - 12, en bij lege bus 6 - 9 - 10 - 11 - 12. Je kunt hem ook gewoon in automaat zetten, maar zelf schakelen is leuker. Helaas is dit ook zonder koppelingspedaal.

Test

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 17 mei 2007 01:24 AM
  [ # 65 ]

Maar rij jij in Zwolle dan?
Zit je ook weleens op de Hanzeliner naar Lelystad?

Die alu-standaard met dat pookje ja op de Std. Streekbus….ja dat was mooi toen…zie het nog zo voor me.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 17 mei 2007 02:58 AM
  [ # 66 ]

Het leuke aan het OV is dat als je met een geldig kaartje in je klauwen staat, de maatschappij (treinmaatschappij of busmaatschappij) je op de eindhalte MOET brengen. Al wordt de weg voor de bus weggegraven of de rails ter plekke omgesmolten tot Eendenchassis’. Zo heb ik eens gezien hoe 2 meiden met een bundel bagage zo groot dat er volgens mij een complete koelkast in zat per taxi op kosten van de NS vanaf station Roosendaal naar 1 of ander miniscuul achteraf stationnetje in Zeeland werden gebracht. Reden: de trein had vertraging waardoor ze hun overstap niet meer konden halen. Dus als iemand berekeningen gaat doen wat duurder is (OV of auto) reken dan ook een zo compleet mogelijk abonnement van de ANWB mee. Daarbij: als de trein instort, de bus een lekke band heeft of wat dan ook hoef je alleen maar te wachten tot er vervangend vervoer is. Verder hoef je 0,0 te regelen. Dat de trein toe is aan een complete revisie is niet jouw zorg, laat de NS daar maar mee omprutsen. En dat vind ik een ENORM voordeel van het OV. Verder tellen de eerder genoemde voordelen + het voordeel dat je niet om de weg hoeft te zoeken. Navigeren per OV vind ik eenvoudiger dan navigeren in de auto! Ik vermoed dat ik tot nog toe meer kilometers per OV heb gemaakt dan dat ik zelf achter het stuur heb gezeten en met het OV ben ik nog maar 1 keer door m’n eigen schuld verkeerd gereisd. Met de auto durf ik er niet eens een schatting van te maken Surprisedops:

Maarja, anderzijds kan het wel eens druk zijn, zijn er wel eens vervelende mede-passagiers, is er wel eens vertraging, enzovoorts. Al moet ik zeggen dat sommige berichten (met name die van Serge) zwaar overdreven zijn.

Ergens in december 2007 loopt m’n NS kortingskaart af en ik denk dat ik kort daarvoor er nog even lekker gebruik van ga maken. Een soort afscheid zeg maar. Want ondanks dat ik vind dat het OV absoluut pluspunten heeft, geef ik toch een beetje de voorkeur aan de auto, en nu ik Criezel heb denk ik dat het wel aardig afgelopen is met OV-reizen voor mij.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 17 mei 2007 03:20 AM
  [ # 67 ]

Bijzonder aan het stukje van Serge vind ik wel dat het volgens mij -als ik het goed heb gelezen- uit 1 hele lange zin bestaat. Heel knap!! halelujah

Ik heb eigenlijk maar 1 echt negatieve ervaring met het OV gehad. Met de enorme storm van afgelopen winter, ik weet niet meer precies wanneer dat was, stopte het OV ermee om een uur of 2 ‘s middags. En toen moest ik dus nog naar huis, maar er reed totaal niets meer. In de grote steden was nog wat geregeld in het kader van opvang van gestrande reizigers, maar ik heb tot ‘s avonds laat in Hilversum rond gezworven en kon geen kant uit, alle hotels zaten ook vol!! Ik kon me toen een vrij goede voorstelling maken van wat een zwerver moet doormaken, was echt niet leuk. Gelukkig was een vriend van me zo goed om me op te komen halen, met zijn Mercedes 240D (W123) uit 1980 was hij allesbehalve bang voor de harde wind. En hij had wel zin in een stukje rijden. Maar het OV liet me toen volkomen in de steek!!  Sad

Dus 3 keer raden hoe ik een weekje later, toen er weer een harde storm op komst was naar mijn werk ben gegaan? Precies, met de BX!!  Cool

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 17 mei 2007 03:40 PM
  [ # 68 ]
Matthijs2006 schreef:

Maar rij jij in Zwolle dan?
Zit je ook weleens op de Hanzeliner naar Lelystad?

Die alu-standaard met dat pookje ja op de Std. Streekbus….ja dat was mooi toen…zie het nog zo voor me.

Ja ik werk vanuit Zwolle. En ja, ik rij heel veel op lijn 330 ZWL - LLS.
Verder veel stadsdienst Zwolle, en streek. Ook doe ik wel eens dienst in Meppel Dedemsvaart en Hoogeveen. Een groot gebied dus.

Maar ik begrijp dat jij of iemand die je kent regelmatig met lijn 330 gaat?
Als je iemand van ruim 2 meter achter het stuur ziet zitten met een flinke bos haar en niet al te slank, dan ben ik dat waarschijnlijk Wink

Test

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 17 mei 2007 03:45 PM
  [ # 69 ]
André schreef:

Als je om 23:45 in Badhoevedorp staat met een kapotte aandrijfas
kom je er achter wat je aan het OV hebt; niets!!
Er is gewoon geen OV in Badhoevedorp na 18:00.
Het was ongeveer 3 uur lopen naar Haarlem-noord.

Ben je geen ANWB lid dan ?
Die zitten notabene met een hoofdwerkplaatst in BH dorp…vlak naast de A9 waar ook een carpoolplaats is.
De ANWB had je ongetwijfeld wel even gematsts met vervoer ergens naartoe of zo.

Jeetje Andre…...dat is een *kolere-eind* lopen zeg Shocked .....ik ken die omgeving natuurlijk goed en probeer me voor te stellen HOE je dan gelopen bent (niet over de A9 mag ik aannemen Laughing )....via de oude Schipholweg, Prins Bernhardlaan naar de Spaarndamseweg zeker ? Surprisedops:

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 mei 2007 03:57 PM
  [ # 70 ]
winnetou schreef:

Dus 3 keer raden hoe ik een weekje later, toen er weer een harde storm op komst was naar mijn werk ben gegaan? Precies, met de BX!!  Cool

Jaja, mijn moeder (die ook elke dag met de trein naar het werk gaat) was toen ook de sjaak. Kon bijna in Apeldoorn gaan overnachten Shocked

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 17 mei 2007 09:17 PM
  [ # 71 ]
André schreef:

[Ik ben nog nooit lid van de WW geweest.

Hadden ze me dan een lift gegeven?

Als je bij nacht en ontij de WW te hulp roept (als lid) zullen ze je niet 15 km laten lopen….ligt er een beetje aan wie je treft natuurlijk, maar ze hadden zeker een oplossing voor je gevonden.

Dus toch maar lid worden dan ? Cool
(ik ben al meer dan 30 jaar lid van ze)

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 17 mei 2007 09:30 PM
  [ # 72 ]
Thijsvandebles schreef:
Matthijs2006 schreef:

Maar rij jij in Zwolle dan?
Zit je ook weleens op de Hanzeliner naar Lelystad?

Die alu-standaard met dat pookje ja op de Std. Streekbus….ja dat was mooi toen…zie het nog zo voor me.

Ja ik werk vanuit Zwolle. En ja, ik rij heel veel op lijn 330 ZWL - LLS.
Verder veel stadsdienst Zwolle, en streek. Ook doe ik wel eens dienst in Meppel Dedemsvaart en Hoogeveen. Een groot gebied dus.

Maar ik begrijp dat jij of iemand die je kent regelmatig met lijn 330 gaat?
Als je iemand van ruim 2 meter achter het stuur ziet zitten met een flinke bos haar en niet al te slank, dan ben ik dat waarschijnlijk Wink

Nou ik heb een paar weken geleden in die 330 gezeten, had niks te doen en wilde een keer in zo’n grote bus zitten. Jij zat toen niet achter het stuur.  Cool

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 17 mei 2007 10:33 PM
  [ # 73 ]
Matthijs2006 schreef:
Thijsvandebles schreef:
Matthijs2006 schreef:

Maar rij jij in Zwolle dan?
Zit je ook weleens op de Hanzeliner naar Lelystad?

Die alu-standaard met dat pookje ja op de Std. Streekbus….ja dat was mooi toen…zie het nog zo voor me.

Ja ik werk vanuit Zwolle. En ja, ik rij heel veel op lijn 330 ZWL - LLS.
Verder veel stadsdienst Zwolle, en streek. Ook doe ik wel eens dienst in Meppel Dedemsvaart en Hoogeveen. Een groot gebied dus.

Maar ik begrijp dat jij of iemand die je kent regelmatig met lijn 330 gaat?
Als je iemand van ruim 2 meter achter het stuur ziet zitten met een flinke bos haar en niet al te slank, dan ben ik dat waarschijnlijk Wink

Nou ik heb een paar weken geleden in die 330 gezeten, had niks te doen en wilde een keer in zo’n grote bus zitten. Jij zat toen niet achter het stuur.  Cool

Nou jammer dan. Maar niet zo verwonderlijk, vanuit zwolle rijden wij met 6 bussen op Lelykstad, en zo’n beetje elke rit met een andere chaffeur. Elke bus gaat +/- 6 keer op en neer, dat zijn dus 36 chauffeurs per dag.

Niet denken dat we dan de rest van de dag niks doen. Vaak gaan we daarna op de stadsdienst, of streek, of een combi.

Had ik afgelopen Dinsdag, eerst naar Lelydorp, toen rondje op scholierenlijn in Zwolle, toen naar Dedemsvaart, en toen rondje op lijn 2 en 4 stadsdienst Zwolle. leuke afwisselende dag dus.

Test

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 18 mei 2007 02:22 AM
  [ # 74 ]
André schreef:

Als je om 23:45 in Badhoevedorp staat met een kapotte aandrijfas
kom je er achter wat je aan het OV hebt; niets!!
Er is gewoon geen OV in Badhoevedorp na 18:00.
Het was ongeveer 3 uur lopen naar Haarlem-noord.

Had je toen mij nummer maar Rolling Eyes  Of die van Bram Rolling Eyes

Wink

 

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 18 mei 2007 09:36 PM
  [ # 75 ]

Ik heb mijn fair share van OV wel gehad in m’n studententijd. Ik woonde in Delft, studeerde in Haarlem, heb stage gelopen in A’dam, Delfzijl en Maassluis.
Ik denk dat ik 50% van de tijd zonder problemen op de plek van bestemming ben gekomen.

Toch jammer, want in theorie vind ik reizen met het OV wel prettig. Al mijn briljante ingevingen kreeg ik per definitie in de trein, of het nou ging om oplossingen van problemen, muzikale ideetjes of wat dan ook. Wink

Toch grijp ik tegenwoordig eigenlijk altijd naar de auto. Uit luiheid, en in de wetenschap dat ik zonder al te veel problemen dichtbij het eindpunt kan komen.

Profiel  
 
 
5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook