Als je lage toeren wil op hogere snelheid lijkt het me logisch dat je voor een 5 bak kiest.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
met ax in zijn 5 120 rijden is al niet stil ofzo dus ja in de 4…
die speling kan mischien komen door schakelstangen die gaar maar dat weet ik niet zeker, en wat bedoel je met wollig?
die van mij schakelde ietsjes zwaar en met nat weer juist heel licht maar dat was iets met koppeling ofzo.
Speling op je versnellingspook is eigenlijk altijd te wijten aan de schakelstangen (versleten).
Vier-versnellingsbak (MA4):
Code:
1st .............. 3.417 : 1 (12/41 teeth)
2nd .............. 1.810 : 1 (21/38 teeth)
3rd .............. 1.130 : 1 (31/35 teeth)
4th .............. 0.810 : 1 (43/35 teeth)
Reverse .......... 3.583 : 1 (12/43 teeth)
Final drive ...... 3.588 : 1 (17/61 teeth)
Vijf-versnellingsbak (MA5; BENZINEmodellen):
Code:
1st .............. 3.417 : 1 (12/41 teeth)
2nd .............. 1.950 : 1 (20/39 teeth)
3rd .............. 1.360 : 1 (28/38 teeth)
4th .............. 1.054 : 1 (37/39 teeth)
5th .............. 0.850 : 1 (41/35 teeth)
Reverse .......... 3.583 : 1 (12/43 teeth)
Final drive ...... 3.444 : 1 (18/62 teeth)
Vijf-versnellingsbak (MA5; DIESELmodellen):
Code:
1st .............. 3.417 : 1 (12/41 teeth)
2nd .............. 1.810 : 1 (21/38 teeth)
3rd .............. 1.276 : 1 (29/37 teeth)
4th .............. 0.975 : 1 (40/39 teeth)
5th .............. 0.767 : 1 (43/33 teeth)
Reverse .......... 3.583 : 1 (12/43 teeth)
Final drive ...... 3.938 : 1 (16/63 teeth)
(Uit de Haynes Service and Repair Manual for Citroën AX)
Hmm, even wat gezocht over versnellingsbakverhoudingen en zoals te zien draait de 4-bak een lager toerental dan de 5-bak (!). Eigenlijk is een dieselbak het leukste, maar die hebben vaak al zo gigantisch veel gelopen.
Met speling op de versnellingsbakhevel bedoel ik de steun waarop de schakelstangetjes zijn bevestigd aan de bak. Die is te bewegen en bij de trs-bak is het soms een beetje zoeken naar de versnellingen. De 4-bak schakelt gewoon strak, al heeft die meer gelopen.
Tijd voor een update, al gaat het betrekkelijk langzaam de laatste weken omdat die andere auto ook aandacht vraagt. Maar goed; ik heb er ruim de tijd voor.
Het dashboard heb ik met succes verwijderd en deze gaat vervangen worden door een GT-dash. Bij het verwijderen werd duidelijk dat dit een goede keuze was, want tot het contactslot was de isolatie van de bedrading weggesmeuld.
Ik neem aan dat een GT-dash en kabelboom 1-op-1 gaat passen. Moet ik nu echter ook de kabelboom uit de motorruimte gebruiken op m’n trs-blok om ook die toerenteller en kvs-temp.meter werkend te zien krijgen of is het relatief gemakkelijk om die draaden even zelf te trekken vanaf de tellerbak?
Graag een advies.
Verder het karretje ook nog even goed gewassen, want zolang ik de garage nog niet verlengd is, moet deze nog even buiten wachten en dat maakt ‘m nogal goor onder de bomen. Maar nu de auto weer schoon is, valt me pas echt op hoe fraai het koetsje nog is ondanks de twee ton op de klok. Het wit is nog echt helder wit en er zitten gewoon geen deuken in. Binnenkort maar weer eens een foto-sessie doen.
Maanden verder, maar d’r is veel gebeurd met dit wagentje! Nadat alle bekabeling was hersteld, bleek dat de vorige eigenares met geen woord had gelogen. Het is starten en lopen, zelfs nu het zo koud is. Doordat de bx wat kuurtjes heeft en niet bepaald zuinig is te noemen in de stad, heb ik er toch al zo’n 5000 km mee gereden.
Ondertussen natuurlijk wel flink gewerkt aan items ter verhoging van het comfort: gti-interieur, elektrische ramen, centrale vergrendeling, GT-dash met alle metertjes.
Ander nieuws dat er nog een ax op komst is . Niet om mee te gaan rijden, maar als onderdelendonor. Mijn huidige ax heeft een relatief korte 4-bak en de nieuwe aankoop (moet nog opgehaald worden) een 5-bak met een lange vijfde versnelling, zodat ik op de snelweg comfortabel kan toeren met een laag toerental. Verder is dat een 1400 met standaard grotere remmen en stabilisatorstang, dus de hele voortrein van die auto komt onder mijn 1100.
Als ik hersteld ben van mijn hersenschudding zal ik eens wat fotootjes maken.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
ben benieuwd
Dit is ‘m!
Matige foto, ik weet het, maar wel een aardige auto. Ik haal ‘m toch een beetje met weemoed uit elkaar, zeker omdat het kleurtje ‘m niet misstaat en een 14 TGS gewoon mooi uitgevoerd is (1400cc, velours interieur, electrische ramen, centrale vergrendeling etc.). Van de andere kant; de lijst met technische aandachtspunten is wat lang en omdat er ooit een (kleine) schade is geweest, is er een type I front opgezet , wat er vreemd uitziet.
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Wat bedoel je met vreemd?
Als in type1 voorfront op een type2? Of omdat het erop gebeund zit?
Succes met het sleutelen iig!
Let wel op dat type1 en type2 een andere maat fusee hebben.
Draagarmen van een type2 passen niet op type1 voorpootjes, maar ik neem aan dat je die ook overzet?
Wellicht ook de rembekrachtiger overzetten, maar ik weet niet zeker of die van een TGS ‘sterker’ is dan standaard. Dat zou je ‘s aan Citrosan kunnen vragen.
Groet, Rogier
Nou, het vreemde is de type I-kap en -bumper en alleen voorschermen met skirts. En dan alles scheef gemonteerd .
Ik zet alles over! Ben ook benieuwd naar het effect van de stabilisator-stang voor. Volgens mij zijn alle hoofdremcilinders gelijk, maar dat kijk ik nog wel even na. Ik bewaar ‘m in ieder geval wel.
Bendix 19 heel veel ax’en, Bendix 20 GTI’tjes over het algemeen. Bendix 20 is groter, groter = in dit geval beter.
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Nou de tgs is gister ook nog net voor het donker opgeruimd. In de haast geen foto geschoten, maar het was een bijzonder gezicht toen het koetsje op onze gewone aanhanger stond. Met z’n tweeen is zo’n koetsje ook best te hanteren. Wat rest zijn nog nog een hoop onderdelen, die hun bestemming zullen vinden bij het opwaarderen van mijn ax. Nu eerst maar eens de garage opruimen
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
geen bxen meer? of komt er wel weer eens 1?
Er komt op zeker tzt wel een bx, maar nu even niet. Ik ga van baan veranderen en wil ook verhuizen. Dus de prioriteiten zijn even verschoven. Neemt overigens niet weg, dat ik mijn ax verder naar wens inricht. Gister de centrale vergrendeling voorzien van een radiografische module. Ik kan nu vanaf 30 meter de auto openen . Dank voor Macnail!
Nu nog even de draden aansluiten op de knipperlichten en dan is het feest compleet.
Volgens mij heb ik nu de meest zuinige benzine-ax gemaakt hier. Een 1100 inj.-blok met TGS-bak, welke een ‘lange’ 5 heeft. Toerental bij 120 km/h zit nu op ong. 3200 t/pm!
Weer wat zelf geklust dus, het is iedere keer weer een overwinning als iets lukt en nog leuker als het echt een duidelijke verbetering oplevert. In dit geval zeker, want met 4-bak zat het toerental bij 120 km/h zo rond de 4000 t/pm. Nu is het een stukkie prettiger om lange afstanden met de ax de rijden.
M’n auto ook weer wat beter leren kennen, want toen ik eronder lag zag ik eindelijk waarom het kvs-peil heel langzaam daalt. Aan de achterkant lekt er kvs uit het waterpomphuis. Bij het vervangen van de d-riem en pomp, kan ik dat meteen meenemen.