Op mijn huidige Xantia ben ik een beetje uitgekeken en ik overweeg de aanschaf van een C5 (niet het nieuwste model). Aangezien ik niet van alle toeters en bellen weet (ik ben al blij als ik het gaspedaal kan vinden) vraag ik me af waar op te letten bij aanschaf.
Ik hoef geen snelheidsmonster maar ook geen slome bak en het moet ook geen Break zijn.
Gebruikerservaringen zijn meer dan welkom.
let bij de eerste modelen heel erg op electrische storingen
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Re: Aanschaf C5, waar op te letten
Marijke,
Mag ik http://www.c5club.nl aanbevelen, daar is nog meer specifieke C5 informatie dan hier.
Er zijn ook FAQ’s en draadjes over specifieke onderwerpen. Ben je bijgelezen en je hebt nog vragen, stel ze maar.
gr. Ronald
Ps. Het zit er vol met ex-Xantiarijders, dus je zult je er welkom voelen
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
citroenc2 schreef:let bij de eerste modelen heel erg op electrische storingen
dat valt reuze mee,
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Over wat voor electrische storingen hebben we het dan?
Ik heb een C5 uit 2001 en nooit een storing gehad… alleen me km tellers zijn vervangen vanwege het hangende teller probleem…
Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto
thamarty schreef:Over wat voor electrische storingen hebben we het dan?
Ik heb een C5 uit 2001 en nooit een storing gehad… alleen me km tellers zijn vervangen vanwege het hangende teller probleem…
gebruik de zoek functie eens op het forum en niet elke c5 is het zelfde je moet een beetje geluk hebben
Re: Aanschaf C5, waar op te letten
Ronald_Xantia schreef:Ben je bijgelezen en je hebt nog vragen, stel ze maar.
Even bijlezen… Van alles wat ik aan storingen en mankementen daar voorbij zag komen werd ik niet vrolijk. Maar ja, een Citroën staat voor spannend autorijden (wat ik vandaag met de Xantia - voor het eerst sinds ik ‘m heb - weer heb mogen ervaren).
Re: Aanschaf C5, waar op te letten
Marijke schreef:Ronald_Xantia schreef:Ben je bijgelezen en je hebt nog vragen, stel ze maar.
Even bijlezen… Van alles wat ik aan storingen en mankementen daar voorbij zag komen werd ik niet vrolijk. Maar ja, een Citroën staat voor spannend autorijden (wat ik vandaag met de Xantia - voor het eerst sinds ik ‘m heb - weer heb mogen ervaren).
wat is er mis met de xantia dan
Er gingen tijdens het rijden rode lampjes vervaarlijk branden. Gelukkig was ik vlakbij huis en heb meteen de garage gebeld om te vragen of ik me hierover grote zorgen moest maken. Klonk niet best en ik kon ‘m meteen brengen (super service altijd van Citroën, als er iets mis is wordt ik meteen geholpen).
Vlakbij de garage hield de stuurbekrachiging er ook mee op (dat bedoel ik o.a. met spannend autorijden ). Er lekt iets en maandag wordt er naar een ringetje gezocht om het te reparen. Tot die tijd verplaats ik me in een leen-AX.
Vergeef me dat ik vergeten ben wat er precies lekt, ik ben geen techneut, daar zijn mensen voor die dat gelukkig veel beter weten dan ik.
lijkt me iets met de lhm
Nu je het zo zegt, die term komt me bekend voor.
Tijd voor een andere auto, hoewel ik me de aankomende kosten liever had bespaard.
Marijke schreef:Nu je het zo zegt, die term komt me bekend voor.
Tijd voor een andere auto, hoewel ik me de aankomende kosten liever had bespaard.
lhm lek valt reuze mee over het algemeen en je moet niet vergeten er kan altijd iets kapot gaan want de xantia is min 6 jaar oud
Ik mag ook niet klagen. De auto is uit ‘99 en ik heb er 4 jaar probleemloos mee gereden.
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Re: Aanschaf C5, waar op te letten
Marijke schreef:Ronald_Xantia schreef:Ben je bijgelezen en je hebt nog vragen, stel ze maar.
Even bijlezen… Van alles wat ik aan storingen en mankementen daar voorbij zag komen werd ik niet vrolijk. Maar ja, een Citroën staat voor spannend autorijden (wat ik vandaag met de Xantia - voor het eerst sinds ik ‘m heb - weer heb mogen ervaren).
Lijkt veel erger dan het is hoor, als het een club betaamd, concentreren alle problemen zich op het forum.
Ja, er zitten een paar zwkke broeders (auto´s) tussen, maar de algehele tendens is dat men zeer tevreden is over een C5.
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
citroenc2 schreef:let bij de eerste modelen heel erg op electrische storingen
Een inmiddels breed verspreid verhaal, dat voor mij ook reden was om bij aanschaf van mijn eerste C5 het modeljaar 2001 over te slaan.
Na uitgebreid zelfonderzoek binnen de c5club ezijn er echter geen structurele elektronische problemen te melden bij de C5, ook niet bij de vroege versies.
Wat wel berucht en waar is dat je de meest gekke elektrische storingen of gedragingen kan krijgen als de accu slecht wordt.
Nieuwe accu erin, alle storingen weg, gewoon onderhoud dus.
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Re: Aanschaf C5, waar op te letten
Ronald_Xantia schreef:Lijkt veel erger dan het is hoor, als het een club betaamd, concentreren alle problemen zich op het forum.
Dat is natuurlijk helemaal waar.
Maar goed, rondkijkend op internet zie ik door de bomen het bos niet meer. Keuze uit een 1.6, 1.8 of 2.0, aantal PK’s… er mag wel een beetje pit in zitten dus waar zou ik me het best op kunnen concentreren?
Qua brandstof ben ik er ook nog niet helemaal uit. In het verleden heb ik LPG gereden, wat me erg goed beviel, nu rij ik benzine. Het aantal kilometers per jaar ligt tussen de 10.000 en 15.000, variërend van snelwegritten tot korte ritjes in de buurt.