ook onder een Ph1 passen grotere wielen (standaard op duurdere versies)
de 15” wieltjes zijn inderdaad wat minimalistisch, dan is 16” (of 17”) wat meer in verhouding.
18” en groter (225/35 R19 past er ook onder ops: ) is over the top.
de standaard wielen kunnen natuurlijk altijd gebruikt worden voor de winterbanden
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
ronama schreef:
..........en het feit dat de auto langer is
Is de Ph2 langer? dat wist ik niet.
Phritz schreef:ronama schreef:
..........en het feit dat de auto langer is
Is de Ph2 langer? dat wist ik niet.
in ieder geval de neus, ivm verbeterde crashbestendigheid op voetgangers
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Phritz schreef:ronama schreef:
..........en het feit dat de auto langer is
Is de Ph2 langer? dat wist ik niet.
jawel hoor
de ph 1 is 4.62m
en de ph 2 is 4.75m
en dat merk je echt in de kofferbak
remahac5 schreef:bij C5 zou ik naast gewonde bekende punten waar je op let bij aankoop 2de handsje ook extra letten of er geen roestblaasje zijn onder de handgreep van achterklep bij de kentekenlampjes zit sommige C5 roesten oa. de mijne van maart 2002.
Dat is informatie waar ik iets aan heb. Mijn Xantia heeft een blaar op de motorkap, ik zal meteen eens kijken of het onderhoudsboekje een stempel heeft.
De schade viel overigens mee, er hoefde alleen een afdichtring vervangen te worden en er zit weer verse LHM olie in, ik was 121 euro kwijt, waarvan het grootste deel arbeidsloon. Bij de garage heb ik nog even om een rode C5 gelopen, het is wel veel auto wat je krijgt. Zal wel weer even wennen met parkeren worden, de doorsnee parkeerplekken hier zijn hier vaak vrij krap. Maar het is een mooie auto.
Nu eerst de Xantia maar even uitmesten en schoonmaken. Misschien wil ik ‘m helemaal niet meer kwijt als ie weer staat te glimmen
om eerlijk te zijn zou ik de xantia houden als je naar het geld gaat kijken want een xantia uit 99 is al redelijk afgescherven dus die zakt niet meer zo hard
de c5 uit 2001 -2002 die blijven voorlopig hard zakken vanwege het feit dat er heel veel lease vrijkomt ook al een deel type 2 dus de vraag wordt kleiner naar c5 type 1 en daarbiij komt nog dat er een overschot is aan type 1 momenteel
dit is alleen kwa geld
@remahac5 dat roestplekje is toch alleen de break
XTR schreef:in ieder geval de neus, ivm verbeterde crashbestendigheid op voetgangers
juist niet de neus! voor is het minder dan 2cm extra, achter 5cm als de Ph.2 al beter is voor voetgangers dan ligt dat aan de motorkap. Maar goed als je hem niet mooi(er) vindt, is dit nauwelijks reden om per se een Ph.2 te nemen, ze beginnen zo rond de 16k.
Vanwege de aanstande onthulling van de X7, worden er nu al nieuwe C5s gedumpt, dat zal de waardes nog enigszins drukken. Een nieuwe van 30k is over drie jaar nog geen 15k meer waard. Een 2e hands van 15k nu, is over drie jaar nog maar ~7. Het is dus mogelijk om een van de eerste (2001) te krijgen voor 7k. Daarmee kan je nog makkelijk 5jaar plezier hebben. Da’s dus voor ~100eur aan afschrijving per maand. Geen geld eigenlijk, de wb+verz is net zo veel.
@Jumper [list]je hebt gelijk met je opmerkingen over budget, maar ik vind wel dat er te vaak een verkeerde nadruk gelegd wordt op het geld. je koopt per definitie niet meer dan het recht om nog meer geld uit te mogen geven. Ex-lease auto’s zijn zowel een zegen als een vloek, vooral als ze bijna uit de lease gaan wordt het onderhoud uitgesteld, dus die 140dkm beurt is maar nauwelijks gedaan.[/list:u]
Geven die garages ook op welk onderhoud ze wilden uitvoeren, maar niet mochten uitvoeren van de leasmaatschappij?
Koop je bij zo’n ex-lease tent kan je mazzel hebben, maar reken er ook op dat je gelijk >500eur kwijt bent voor een achterstallige beurt en dat je nul garantie hebt.
Dus, Marijke, mijn adviezen:
* Weet wat je wilt. Bepaal je eisen zo goed mogelijk, wijk hiervan niet te makkelijk af omdat de kleur je heel erg bevalt of omdat het 500eur goedkoper is.
* De redenen om van een Xantia naar een C5 te gaan: meer luxe, meer ruimte, meer snufjes. Zorg dan ook dat deze erop zitten. En werken! De nummer een om te controleren is de zgn Com2000. Dit is het hele kluster van staakjes aan het stuur, dus probeer de radiobediening, wissers knipperlichten etc. Voel of de knopjes en staakjes soepel gaan. Bekijk de onderhoudshistorie of hij al eens vervangen is.
* Een C5 zonder ESP, parkeerhulp of Xenon biedt niet veel meer dan een Xantia, behalve dan meer ruimte, nieuwere techniek en veel betere crashbestendigheid. Met minder dan 15dkm per jaar kan je ook overwegen een van de laatste Xms te kopen. Probeer een zo goed mogelijk uitrusting vinden. Liefst de Exclusive. De parkeerhulp heb je er zo uit qua kosten
* Houd je van comfort, dan is H3+ absoluut aan te bevelen, ironisch genoeg, herkenbaar aan de Sport knop:
Zoals je ziet, net als je Xantia kan een C5 omhoog en omlaag, maar dan elektronisch geregeld, altijd even proberen dus. Voor de veiligheid is ESP fantastisch, herkenbaar aan de ESP knop schuin voor de pook.
* comtroleer zo veel mogelijk bij een testrit. Als je niet technisch bent neem iemand mee die weet hoe een auto moet klinken, die banden remmen, etc kan beoordelen. Slijtageonderdelen kan je incalculeren, dus hoeven geen probleem te zijn, zolang als je het terugziet in de prijs. Let extra op aankomend groot onderhoud, distributie, koppeling. Ook daarop kan je onderhandelen.
* ook als je niet technisch bent, kan je slijtage v/h stuur, pookknop, stoelen, duurklinken/handvatten beoordelen. Daarnaast gaten voor trekhaak, carkit (dat wil je dus niet) Vuil/krassen Of de vorige eigenaar roker was, kinderen, of een hond had. Allemaal zaken om mee af te dingen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Die roest is vervelend zeg. Gisteren tijdens het wassen ben ik op de blaar op de motorkap geen enkel plekje roest tegengekomen.
Net even bij een Citroëndealer in de buurt geweest om eens te kijken wat ik voor de Xantia terug zou kunnen krijgen, bij een C5 uit ‘01 van 10.950 euro kon ik ca. 3.000 euro inruil krijgen. Ze hebben er eentje te koop staan een jaar ouder dan die van mij voor rond de 7.000 euro
Verder ben ik hier qua aankooptips weer een stuk wijzer geworden, waarvoor dank.
Overigens is de C6 ook wel bijzonder fraai… helaas niet weggelegd voor de gewone sterveling zoals ik.
remahac5 schreef:wat betreft de verschillen met xantia heeft de c5 dus op dit punt minpunt t.ov. miijn vorige citroen xantia, die zat goed inde lak en toen ik die inruilde voor c5 na 8 jaar geen enkele roest.
tsja een Xantia break heeft een kunststof kofferklep dus die is makkelijk roest bestendig te maken
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Nou, de eerste proefrit in een C5 zit erop. Qua vermogen was deze niet echt anders dan de Xantia, maar het reed wel een stuk aangenamer. Maar deze auto gaat het niet worden wegens de zichtbare aanwezigheid van roest, deukjes en lakschade in de portieren en een interieur dat er na 4 jaar al erg sleets uitziet.
Terug naar huis nog even bij de Citroëndealer in Woudenberg gestopt en daar stond een C5 2.0 16V exclusive automaat te koop. Deze auto zag er een stuk beter uit, is wel iets duurder dan ik in gedachten had maar hij komt met 12 maanden garantie i.p.v. 6 en ik krijg een uitermate gunstige prijs voor de Xantia. Iets zegt mij dat ik zaterdag even een ritje ga maken in deze auto. En over de prijs viel wellicht zelfs nog te praten .
Een automaat lijkt me ook buitengewoon fijn rijden, met name in de onvermijdelijke file.
Ik ben van een handgeschakelde 2 liter xantia naar een 2 liter c5 automaat gegaan en wil nooit meer anders dan automaat. Heerlijk!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
PSA schreef:Ik ben van een handgeschakelde 2 liter xantia naar een 2 liter c5 automaat gegaan en wil nooit meer anders dan automaat. Heerlijk!
Mijn volgende word ook een automaat! Ik heb er nu onlangs in gereden en das echt de max!!
Ik heb ‘m gekocht
Allemachtig wat rijdt zo’n automaat fijn zeg. Ik vond mezelf al helemaal de bink met m’n airco en elektrische ramen, maar die C5 zit echt propvol leuke toeters en bellen. Het zou me niets verbazen als dat ding zelfs koffie kan zetten.
De boekjes heb ik al mee naar huis gekregen, kan ik mooi van tevoren vast studeren wat ik met al die knoppen aan moet.
Ik ben helemaal blij!
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gefeliciteerd! En nu maar rap aanmelden op http://www.c5club.nl!
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Sinds vrijdagavond staat het grote donkergrijze monster te glimmen voor de deur. En gisteren natuurlijk een stuk rijden ermee en dat was beslist geen straf! Mijn echtgenoot was mee dus helaas kon ik niet even voluit plankgas rijden (hij haat hardrijden), maar je hebt het idee dat je echt over de weg zweeft.
Ik denk dat ik morgen met een grote grijns op m’n gezicht naar m’n werk rij .
Jammer genoeg hebben de vogels ‘m ook gespot, de eerste drets heeft ie al te pakken