Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Hoe haal ik een auto op uit Duitsland?
Ja rijdend of op transport natuurlijk
Eerste vraag al, tenaamstelling hoe gaat dat? Net als in ons land met onze rijbewijs naar het postkantoor of…?
Op transport gaat niet, vanwege hoog gewicht regellen van trekkend vervoer ed ed. Discussie over!
Rijdend! Goed en dan? De wagen zal op een duits export plaatje moeten, waar te krijgen en waar op te letten? En de verzekering?
Laatste mogelijk opstakel. Wagen is al van kenteken afgeschreven. Is dat een probleem om een paar platen erop te krijgen of zijn enkel een bos papieren genoeg om er een export plaat bij te krijgen en hoeft de wagen niet persoonlijk geschouwt te worden door een duitse stempellaar?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
probeer groene platen te regelen
ben je van dat hele kenteken gedoe af
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Met NL groene platen mag je in Duitsland niet rijden!! Als je ophaaladres vlak over de grens zit kun je het risico misschien nog nemen. Is de afstand groter dan bv 15 km of voert die over/door drukke wegen zou ik het ten zeerste afraden. Kan heel erg duur worden.
Als de auto in Duitsland al van kenteken is dan zijn de Amtsplaketten ook verwijderd en kun/mag je er niet meer mee rijden. In Duitsland haal je je kenteken bij het KFz Amt en dat krijg je alleen als je kunt aantonen dat de auto is aangemeld bij de (Duitse) verzekering. Die geven speciaal daarvoor een verklaring af. Er is weliswaar een tijdelijk kenteken verkrijgbaar maar alleen als je in Duitsland woonachtig bent. Mag je ook niet mee over de grens.
Het makkelijkst is transport op een ambulance. Alternatief is bij het RDW een zogenaamd belastingkenteken aanvragen. Dat zijn die kleine witte platen waar je vrachtwagens nog weleens mee ziet rijden. Daarmee mag je ook over de grens en de verzekering is volgens mij inbegrepen. Maar dat zou je bij het RDW moeten navragen.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Er zijn export-platen inclusief kortdurende WA-verzekering te verkrijgen bij de Duitse RDW (de bovengenoemde KFZ-stelle). dat kost ongeveer € 150.
Het is volgens mij wel zo dat de wagen aangemeld is en een geldige keuring (HU (hauptuntersuchung) / AU (abgasuntersuchung)) noodzakelijk is om daarvoor in aanmerki8ng te komen. Of dat echt zo is: waarschijnlijk zal een google daarop genoeg antwoorden opleveren.
Nederlandse zgn. ‘Groene platen’ moet je inderdaad niet doen! Dat is zowel voor de garagist die ze uitleent als jouzelf geen goed idee qua financiën..
Re: Auto uit het apenland hiernaast.
GoodOldDiesel schreef:Hoe haal ik een auto op uit het apenland hiernaast?
Apenland ?
Je hebt het over onze gezellige oosterburen ?
is het laten transporteren echt geen optie ?
Ik heb er laatst eens voor gebeld en , ok het is niet gratis, maar op zich viel het wel mee. Ik merkte dat over de prijs heel goed te praten is als je het niet direct “morgen” gedaan wilt hebben. Als de tansproter een “weekje” de tijd heeft kan deze ‘m inplannen als er een gaatje valt. Zij blij en jij blij met de prijs.
Het is iig het de moeite van het informeren waard denk ik.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Het gaat namelijk om een bestelbusje… Dus ja het gewicht is dan hoog en de formaten fors dat het 2 plekken op een transport combi vraagt.
De auto die ik op het ook heb, heeft wel een TUV, gasprufung (oid?) tot 09/2008.
Maar ik kan dus gewoon met de papieren naar het duitse RDW lopen en daar een paar plaatjes halen.
Net zoals de nederlandse RDW dat doet met export papieren / platen, alleen verkopen zij geen verzekering.
Bovendien als dit slechts 150 Euro kost is dit altijd goedkoper dan transport….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Een bestelbusje past nog makkelijk op een autoambulance. De meeste echte autoambulance(aanhangers) mogen al gauw 3ton laden. Een VW LT35 of een Mercedes Sprinter ervoor en het stelt niet veel meer voor.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
WYD schreef:Een bestelbusje past nog makkelijk op een autoambulance. De meeste echte autoambulance(aanhangers) mogen al gauw 3ton laden. Een VW LT35 of een Mercedes Sprinter ervoor en het stelt niet veel meer voor.
Ja en dat heb ik allemaal niet en zal vast wel niet de enige zijn welk dit probleem kent. Vandaar ik helder probeer te krijgen, voor mezelf,maar ook eventueel anderen, hoe je dit regelt.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
ALs je in Duitsland een export kenteken regelt ( bij de grens) ben je verzekerd in heel Europa
En je kunt natuurlijk ook een karetje huren ?
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Schijnt een artikel in autoweek 24 van 2006 te staan over importeren van Duitsland naar Nederland.
Spaart iemand toevallig autoweken?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
de zijn verschillende manieren en elke keer hoor je ook iets anders
bel gewoon de rdw en bijv de duitse douane voor info
ik rij ze zelf altijd via een aanhanger hier heen maar werd onlangs gewezen op de groene platen dat dat mogelijk zou zijn
verder heeft men me ook al over zo exportkenteken vertel maar daar zaten ook nadelen aan hoorde ik
gewoon zelf bellen en ontdekken zou ik zeggen
ik weet niet hoever je moet maar zou je niet kunnen regelen dat die duitser rijd
idd idd RDW bellen, zijn alleraardigst, nemen echt de tijd voor je (als je eenmaal aan de beurt bent. )
als de auto uit een land binnen europa komt kun je zonder afspraak naar ieder rdw station met de auto om em te laten zien aan RDW en duane (zitten er ook). Daar wordt het een nederlandse auto. Je kunt ook een afspraak maken dan weet je wanneer je aan de beurt bent.
APK kan bij je eigen apk mannetje of eventueel ook direct bij de RDW.
.komma
Dirkman schreef:idd idd RDW bellen, zijn alleraardigst, nemen echt de tijd voor je (als je eenmaal aan de beurt bent. )
als de auto uit een land binnen europa komt kun je zonder afspraak naar ieder rdw station met de auto om em te laten zien aan RDW en duane (zitten er ook). Daar wordt het een nederlandse auto. Je kunt ook een afspraak maken dan weet je wanneer je aan de beurt bent.
APK kan bij je eigen apk mannetje of eventueel ook direct bij de RDW.
vergeet niet dat de auto op een 1 dagskenteken daar heen moet of met een aanhanger
o ja dat 1 dagskenteken daar moet je ook nog verzekkering voor zien te regelen
misschien, heel misschien, is auto kopen in nederland gewoon slimmer
nou..
er is veel moois te koop over de grens. en prijzen liggen soms opmerkelijk anders. voor XM bijvoorbeeld is duitsland een goed land. Daar liggen citroens veel minder in de markt en wordt er anders gereden.
ik ken er goenoe die op internet een auto zien en een enkeltje milaan doen of zo. Het is een gekke wereld.
.komma