Klopt, in één van de oliekanalen zit een heel klein filtertje. Maar daar hoeft verder niets mee te gebeuren.
koppakkingtest
Heb de kop nog niet laten testen; heb het wel gevraagd in Krommenie bij ReneeSpaan in Krommenie, maar hij heeft dat toen niet gedaan.
Is er zelf achter te komen / is die test zelf uit te voeren dan?
Twijfels, twijfels…
Toen ik de auto net had heb ik een radiateur- (en andere lekjes-)stopmiddel bij Brezan gehaald. Als ik de motor warm startte gaf-ie flinke witte rook, duidend op een doorzwetende koppakking (water naar de cylinder, naar de corrosie op de bougie te zien tweede cyl. van rechts.
Sindsdien, al weer ruim twee jaar geen rookpluim, maar wel bruin koelwater wat met grote hoeveelheden via de radiateurdop eruit werd gegooid. Verder bloemkool en/of andere reut uit de radiateur gespoeld met “Flush” van Wynns en de thermostaat uitgebouwd en onlangs nog een koelwaterslangetje richting kachel vervangen (daar ging de druk tgv werktemperatuur uit verloren en dus ook mijn koelwater), maar het bijvullen blijft nodig.
Gisteren door regen en storm naar Drunen geweest nog (zie flitspaalfoto’s Utrecht en Den Bosch ivm te lage snelheid ) wel weer 1/2 liter water erbij in de buurt van Drunen (niet te warm, maar in de file heeft de fan ook nog gewerkt, dus hij heeft wel een goede temp gehad; >80’C),
blablabla, nou weet ik nog niet of het wel of niet MOT, maar wat kan er anders zijn? Wat ze met de auto hebben uitgevroten voordat ik hem kocht; overbelast, achterste veerbollen waren aan gort, maar dat is de hydrauliek en dat heb ik allemaal in de hand, maar wat het aftrappen van de TRI? Kweenie.
Als ik bij de dealer onderdelen haal kijken ze vaker naar de monopoint-gegevens. Zal ze daarover nog spreken als ik al die onderdelen ga bestellen op het Olympialplein.
Re: koppakkingtest
mcvdberg schreef:Sindsdien, al weer ruim twee jaar geen rookpluim, maar wel bruin koelwater wat met grote hoeveelheden via de radiateurdop eruit werd gegooid.
Bruin koelwater en het eruit gooien van het koelwater kan eigenlijk bijna niets anders zijn dan de koppakking.
Als de rest van de auto goed is, dan zou het zonde zijn om de BX alleen vanwege de koppakking weg te doen. Het schijnt dat de auto na een koppakkingwissel een stuk lekkerder rijd, omdat de boel open is geweest en schoongemaakt is. Ik heb dit wel gemerkt bij mijn ZX en de monteur bij de specialist die zegt dat het inderdaad komt doordat de boel schoongemaakt en opnieuwe afgesteld is.
De BX heeft een grotere motorruimte, dus ik denk dat het voor een 1.6i in een BX makkelijker sleutelen is dan bij een ZX met 1.6i.
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-08-2004
- Xantia Turbo Diesel
- BX TZD Turbo
- Xantia 1.8 16V Pallas
Kan het dan nog erger als bij een BX?
bx gek schreef:Kan het dan nog erger als bij een BX?
Ja, veel erger… al eens aan een XM V6 24V gaan sleutelen? Dan heb je in de BX een zee van ruimte, hoewel de BX GTi 16V ook de ruimte vrij beperkt is.
Re: koppakkingtest
mcvdberg schreef:Heb de kop nog niet laten testen; heb het wel gevraagd in Krommenie bij ReneeSpaan in Krommenie, maar hij heeft dat toen niet gedaan.
Is er zelf achter te komen / is die test zelf uit te voeren dan?
Als je de benodigde apparatuur hebt, is die gemakkelijk zelf uit te voeren. Het is niet meer dan het testen of er CO in het koelsysteem zit.
Maar het klopt dat alle symptomen die jij beschrijft toe te schrijven kunnen zijn aan een kapotte koppakking.
Overigens kun je voor onderdelen vaker beter terecht bij een Citroën-specialist of onderdelenzaak dan bij de dealer, want die weten nog amper wat een BX voor een auto is.
dealer en BX
Bij het Olympisch stadion in Asd kennen ze mij en de BX wel als vaste klant; van oliepeilstok tot retourleidingen; ze hebben het op de plank of binnen 24 uur uit Frankrijk binnen. Echt handig en allemaal originele spullen en specifiek voor het model en motortype die heus niet veel duurder zijn dan ... dan wat? Imitatie isernie.
Kan het erger? Ik heb mijn oog laten vallen op een Xantia 3.0 v6 Activa, nog minder ruimte om te sleutelen Wel een erg lekker ding! Maar nog niet zeker of ik hem binnenkort mag kopen van de huidige gebruiker.
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-08-2004
- Xantia Turbo Diesel
- BX TZD Turbo
- Xantia 1.8 16V Pallas
Uit Frankrijk of Oosterhout?
Want in Osterhout zit het grote magazijn voor citroën
bx gek schreef:Uit Frankrijk of Oosterhout?
Want in Osterhout zit het grote magazijn voor citroën
Zal wel Oosterhout zijn, want daar zit inderdaad het grote Citroen-Magazijn. Maar vergis je niet, een hoop dealers halen hun onderdelen ook bij Carfix in Amsterdam, dus is het altijd handig om ook even de prijs bij Carfix op te vragen, meestal ben je goedkoper uit.
Enige nadeel is dat je wel exact moet weten wat je wil hebben of je moet een onderdeelnummer hebben, want echt verstand van zaken hebben ze daar niet bij Carfix.
Vandaag ben ik bij RobGT geweest, blijkt dat zijn vader een uit Duitsland geimporteerde luxe BX1.6i uit 1991 heeft, kon het type niet echt achterhalen. Even onder de motorkap gekeken, blijkt een zee aan ruimte te zijn om te sleutelen, er zit niet veel in de weg om de kop eraf te krijgen. Het kleppendeksel schijnt niet eraf te hoeven, de 10 stuks Torx kopbouten zitten er niet onder maar ernaast.
Een koppakking vervangen bij een BX1.6i lijkt mij eigenlijk helemaal niet zo lastig.
ZX1.4i schreef:Vandaag ben ik bij RobGT geweest, blijkt dat zijn vader een uit Duitsland geimporteerde luxe BX1.6i uit 1991 heeft, kon het type niet echt achterhalen. Even onder de motorkap gekeken, blijkt een zee aan ruimte te zijn om te sleutelen, er zit niet veel in de weg om de kop eraf te krijgen. Het kleppendeksel schijnt niet eraf te hoeven, de 10 stuks Torx kopbouten zitten er niet onder maar ernaast.
Een koppakking vervangen bij een BX1.6i lijkt mij eigenlijk helemaal niet zo lastig.
Het verschil zal wel zijn dat die 1.6i een monopoint zal zijn geweest en dat we hier spreken over een mulitpoint dus met een stuk groter inlaatspruitstuk, dan het monopointhuis.
Volgens mij was dat ook een Multipoint, ik zag namelijk geen monopointhuis zitten.
ZX1.4i schreef:Volgens mij was dat ook een Multipoint, ik zag namelijk geen monopointhuis zitten.
Dan word ik nieuwsgierig naar de uitvoering want naar mijn weten is de 1.6i nooit als multipoint geleverd, met als uitzondering de 16TRi enkele jaren, maar dat was voor 1991.
De 1.6i uit 1988 met de lekke kop heeft dus toch Multipoint injectie?, ik zag het al op de database van autoweek.nl, maar die zitten er ook weleens naast.
De (luxe) BX1.6i van de vader van RobGT is dus een import uit Duitsland, er stond geen type uitvoering op.
@RobGT, als je dit leest kun je effe een foto plaatsen van de motor van die BX.
meet
Nou heb ik een bericht gehad dat er een grote meeting op hande is en heb gestemd voor de bloemenveiling; ik zal een partytent meenemen om door te kunnen sleutelen aan mijn koppakking tijdens de regen
1-op 30 oktober gaan we een meeting houden op het terein van de bloemenveiling of te Aalsmeer
of ...
2- op 30 oktober gaan we een meeting houden op het parkeerterein van de witte bergen. ( aan de A2 nabij laren )
De laatste optie lijken mij de plaatselijk te verkrijgen consumpties iets duurder (onder de rook van Laren/Blaricum/Eemnes). Motel “De Witte Bergen” is een mooie lokatie voor een show-meet, niet een knutsel meet.
Ben bang dat ik een en ander door elkaar haal; heb voor een sleutelmeeting in ieder geval de spullen paraat, maar nog geen lokatie.
Komende week ga ik een plek zoeken voor een samenscholing om constructief te sleutelen.
De Aalsmeer of Eemnes-meeting is mogelijk meer gericht op het schoonlikken van elkaars grill; NOU, heb ik een boel vliegen! al ben ik echt niet te beroerd om dan en daar ook met smerige klauwen rond te lopen.
Mijn vriendin vindt het maar zozoz wat ik nu allemaal ventleer…Weekeinde?