Forummers ,
Waar moet je op letten , wat en hoe kun je controleren of de turbo
van een XM serie 2 goed is .
Hoe kun je de turbo het beste testen bij een proefrit ?
Alvast dank voor de tips .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Benzine of TD?
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Oh ja even vergeten .
Het gaat om een benzine uitvoering .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik zou een van de kunststof buizen aan de drukzijde loshalen en een stukje gaan rijden zonder turbodruk, dat moet je gegarandeerd merken want je bent zo’n 40 a 50 pk kwijt.
Ook moet je bij een geopende motorkap volgens mij dan aan het open einde van die buis de turbodruk kunnen voelen als je je hand er tegen houdt en met je andere hand wat gas geeft.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
80-120 in zijn 4 duurt ongeveer 6,5 seconden. Probeer dat eens zou ik zeggen, als die kapot is lukt dat niet lijkt me.
Correct me if I am wrong.
Als je 50 in 4 of 5 rijdt, gas geeft en hij versnelt zonder probleem naar bv 80 of zo, doet die turbo het ook wel.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb die turbo er laatst uit gesleuteld en er weer in en toen ben ik vergeten om een van de slangklemmen van de drukbuis vast te draaien. Ik ging een proefritje maken en dat ging allemaal prima, trok als een leeuw in zijn tweede. Plotseling hoor ik een plof onder de motorkap en het vermogen leek meteen gehalveerd.
Motorkap open en het bleek dat die drukbuit ter plaatse van de losse slangklem gewoon uit elkaar was geblazen. Spulletje weer in elkaar geschoven en slangklem vastgezet, rijden en de leeuw was weer helemaal terug. Als je die buis dus even uit elkaar haalt bij een aansluiting moet je dat absoluut merken.
Ik heb mijn tweede turbo er nu onder vandaan gehaald. Ik ga hem vervangen door de originele maar nu is de scheur gelast. Want…
Die turbo’s scheuren in het gedeelte dat tegen je uitlaatspruitstuk zit.
ik ben absoluut niet de enige.
Luister naar gebrom alsof de uitlaat lek is, maar dan komt het geluid onder uit de motor.
Nieuwe kost je minimaal 800 maar dan zit ie er nog niet onder.
Erik
TCT 93