In deze draad ontspon zich een discussie of men nu goedkoper uit is met een nieuwe auto…of juist een 2e hands :
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=180522&postdays=0&postorder=asc&start=15
Ik ben (met Knackor) van mening dat als je een nieuwe of hele jonge auto koopt, je aan afschrijving (en vaak dure beurten) meer geld kwijt bent, dan dat je een leuke 2e hands hebt gekocht waar de afschrijving al grotendeels door anderen is betaald…en je voor (bijvoorbeeld) 1500 euro een auto koopt die nog relatief weinig km’s heeft gereden (ligt er aan of het benzine, LPG of diesel is qua km. st.)...maar er wel de nodige kosten aan zitten te komen van onderdelen die zo onderhand aan het eind van hun latijn zijn….zoals koppeling, cylinderkop (kleppen bij LPG)...en dergelijke.
Over zaken als nieuwe banden, uitlaat, accu, remmen e.d. heb ik het natuurlijk niet, dat zijn zaken die je ook hebt met een 3 jaar oude auto.
En vergeet niet dat nieuwe auto’s nu vaak onderdelen hebben die je veel geld kosten als er storingen aan zijn….zoals de computer e.d.
Steek maar van wal…ik heb alvast een balletje opgegooit.
Een nieuwe auto heeft garantie,indien je hem door dealer laat onderhouden,beurten zijn echter vrij prijzig.
Bij een oudere 2ehands is het vaak zo dat je veel zelf kunt doen (mocht je dit willen),omdat het eenvoudigere techniek is en tevens er meer goedkope (2eh/gereviseerde) onderdelen zijn.
Denk ook eens aan duurdere verzekering bij een nieuwe auto,die verzekeren de meesten niet gewoon WA.
En nieuwe techniek moet zich nog bewijzen,oudere techniek heeft dit al gedaan (dus je weet min of meer waar je aan begint).
En tot slot,wat is de prijs van de auto en hoe lang (hoeveel km) wil je er mee rijden,op een nieuwe (dure/grote) schrijf je heel veel af,zeker bij de minder populaire merken en modellen.
Het hangt van te veel factoren af om hier een kort en eenduidig antwoord op te geven. Maar ik denk dat er heel veel uitzonderingen zijn.
Het lijkt een pleidooi voor een 2ehands auto,maar ik redeneer vanuit mijn situatie,ik heb geen €20.000 voor een auto,en wanneer ik die had,kocht ik er zeker geen auto voor.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
We waren er min of meer wel uit in het vorige topic, maargoed: tweedehands rijden is goedkoper.
Met een nieuwe auto heb je al gauw een paar duizend euro afschrijving per jaar, daarbij verzeker je een nieuwe auto all-risk, en hij moet gewoon de nodige onderhoudsbeurten krijgen om garantie te houden.
Deze beurten moeten bij de dealer gebeuren dus dat kost ook een hoop geld, je kan er sowieso weinig zelf aan doen omdat de meeste nieuwe auto’s vol hangen met elektronica die je alleen kan uitlezen met speciale diagnose-apparatuur. En als je wel zelf wat kan vervangen betaal je daar de hoofdprijs voor omdat het voor een nieuwe auto is, en gebruikte onderdelen voor een nieuwe auto zijn ook niet te vinden.
Eveneens ben ik tevens ook.
ik twijfel nog steeds, omdat mijn ervaringen tot nog toe anders zijn. ik heb een ZX van 10 jaar gehad die me 9 cent de km kostte aan afschrijving en onderhoud. daarna had ik een Polo van 6 jaar oud, die me ook 9 cent de km kostte. nu rijd ik een C4 en als ik een schatting maak over een jaar of 5 a 7 dan zou ik met een beetje mazzel ook op die 9 cent de km kunnen uitkomen. dat ligt natuurlijk aan restwaarde en hoeveelheid onderhoud. altijd moeilijk in te schatten.
ik vind overigens wel dat je eerlijk moet vergelijken: of je doet je onderhoud zelf, of je brengt hem naar de dealer. Niet een nieuwe auto naar de dealer brengen en voor een 2e hands betogen dat je het allemaal zelf kan. ik denk dat de meeste mensen niet zelf een auto kunnen repareren.
aan een nieuwe wagen mag je meestal niet sleutelen tot hij uit garantie gaat
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Nicci schreef:ik vind overigens wel dat je eerlijk moet vergelijken: of je doet je onderhoud zelf, of je brengt hem naar de dealer. Niet een nieuwe auto naar de dealer brengen en voor een 2e hands betogen dat je het allemaal zelf kan. ik denk dat de meeste mensen niet zelf een auto kunnen repareren.
Niet alles kun jezelf natuurlijk, maar objectief is wat voor jou specifiek van toepassing is.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
daar heb je een punt. zelf onderhouden is objectief gezien niet op mij van toepassing
Nicci schreef:ik vind overigens wel dat je eerlijk moet vergelijken: of je doet je onderhoud zelf, of je brengt hem naar de dealer. Niet een nieuwe auto naar de dealer brengen en voor een 2e hands betogen dat je het allemaal zelf kan. ik denk dat de meeste mensen niet zelf een auto kunnen repareren.
Je hebt gelijk….we moeten dus de reparatie’s rekenen van een nieuwe of oude auto….zelf sleutelen is natuurlijk altijd goedkoper.
Punt is wel dat men een 2e hands auto vaak niet (meer) bij een dealer laat repareren maar (als Citrofielen) steeds meer bij de z.g. Citroen-specialisten….die qua uurloon meestal een stuk goedkoper zijn.
En ik heb dit draadje niet geopend om vergelijkingen te maken met ‘‘exotische’’ modellen als de C6 ....of Exclusive (duurste) uitvoeringen…..maar meer bedoeld voor vergelijkingen van de opvolgers van de gemiddelde BX, ZX (Xsara) en de Xantia…t.o.v. de C3, C4 en C5 modellen van nu.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik zeg…
het zijn toch 2 heel verschillende dingen die je koopt als je een 2dehands koopt of een nieuw ?
je koopt met een nieuwe auto ook een stuk bedrijfs zekerheid en comfort.
wil je echt uitrekenen wat goedkoper is zul je eerst wat criteria moeten opstellen.
over hoeveel tijd wil je rekenen en hoeveel kilometers ?
ik ken iemand die reeds 10 jaar en 5 ton in zijn nieuw gekochte mercedes 200 d rond tuft, en die heeft w.s. een lagere cent per km verhouding dan menig 2de hands bx..
dus zet eerst maar eens wat vergelijkende rekenvoorbeelden op om het antwoord op dit topic te achterhalen.
erik wijngaarden schreef:
het zijn toch 2 heel verschillende dingen die je koopt als je een 2dehands koopt of een nieuw ?
Of je nu een 2e hands (goede) auto koopt of een (bijna) nieuwe, beiden worden geacht je comfortabel van A naar B te brengen (toch ?)....ik kom tijdens het rijden genoeg mensen tegen in splinternieuwe Citroens en denk dan bij mezelf : ik ben er net zo snel als jij, alleen ben jij alweer een X-aantal euro’s kwijt…wegens de afschrijving en omdat er weer zoveel km op de klok staat (= ook prijsvermindering)....wat mij in mijn 14-jaar oude BX diesel dus niks interesseert.
je koopt met een nieuwe auto ook een stuk bedrijfs zekerheid en comfort.
Zoals gezegd…..dat *comfort* heb je ook in een auto van 10 of 15 jaar oud….zelfs airco was er vaak al, airbags (xantia, zx)..en ook al heb je 2 of 3 jaar garantie op een nieuwe auto, ik hoef je maar te wijzen op diverse klaagzangen van eigenaren met een jong type Citroen, ook op dit forum.
wil je echt uitrekenen wat goedkoper is zul je eerst wat criteria moeten opstellen.
over hoeveel tijd wil je rekenen en hoeveel kilometers ?
ik ken iemand die reeds 10 jaar en 5 ton in zijn nieuw gekochte mercedes 200 d rond tuft, en die heeft w.s. een lagere cent per km verhouding dan menig 2de hands bx..
We hebben het hier over Citroen en niet over Mercedes, Toyota e.d.
Tijd zeg je dat iemand met een auto doet ?....hoeveel mensen houden hun auto vanaf nieuw af aan 10 jaar lang en rijden er 5 ton mee : ....ik ken er niet zo veel, behalve dan de zakelijke leaserijders (vertegenwoordigers e.d.) maar daar gaat het mij in deze draad niet om…ik heb het hier over de doorsnee autobezitter.
Anders stonden er maar verdomd weinig Citroen’s van 1 of enkele jaren oud te koop.
dus zet eerst maar eens wat vergelijkende rekenvoorbeelden op om het antwoord op dit topic te achterhalen.
Zelfs als ik de diverse auto’s van de laatste 4 jaar bij elkaar optel, wat ik er aan reparatie’s aan heb betaald, ben ik veel goedkoper uit met een BX diesel dan met (bijvoorbeeld) een C4 HDI, nog afgezien dat ik dan geen HP vering meer heb, dus hoezo *comfort*.
Om nog maar te zwijgen over een C5 die qua afschrijving vrij snel naar beneden zakt in waarde.
Voorbeelden kun je zelf opzoeken op Carbase.
De aanschaf van mijn Citroens bedroeg meestal rond de 1000 euro (op die ene Xantia en Saxo na, welke ik overigens met weinig verlies weer heb verkocht en had er genoeg km-vergoeding mee opgereden).
Dus ik wil het hier hebben over degenen die op particuliere basis een nieuwe (of zeer jonge) Citroen hebben gekocht….en die vergelijken met de eigenaren van de *oudjes*.....de ZX, BX, XM e.d.
@Bram
ik zie dat je nogal wat auto’s hebt gehad . . .
had je zoveel geluk met die auto’s ofzo? als ik namelijk een auto op leeftijd koop, moet er binnen een jaar altijd wat aan gebeuren. of het nu de wiellager, de uitlaat, distributieriem of iets anders is, er is altijd wel iets. en als je dat (plus APK en de gebruikelijke beurten) laat doen ben je zo maar €500 a €1000 per jaar kwijt.
het wil er bij niet in dat jij dat niet hebt. en de grap is natuurlijk dat we deze discussie begonnen, omdat iemand zijn BX nogal zat was juist vanwege de hoge onderhoudskosten.
erik heeft gelijk als hij zegt dat het nogal van de situatie afhangt en welke eisen je stelt aan je automobiel.
Re: Wat is goedkoper…nieuw of 2e hands autorijden ?
Ik vind dit topic nogal een open deur.
Nicci schreef:had je zoveel geluk met die auto’s ofzo? als ik namelijk een auto op leeftijd koop, moet er binnen een jaar altijd wat aan gebeuren. of het nu de wiellager, de uitlaat, distributieriem of iets anders is, er is altijd wel iets. en als je dat (plus APK en de gebruikelijke beurten) laat doen ben je zo maar €500 a €1000 per jaar kwijt.
het wil er bij niet in dat jij dat niet hebt. en de grap is natuurlijk dat we deze discussie begonnen, omdat iemand zijn BX nogal zat was juist vanwege de hoge onderhoudskosten.
Dat vetgedrukte heb je ook al met een auto van 3 jaar oud, dan komen er ook de APK aan…..met evt nieuwe remmen, uitlaat, banden e.d. aan…dus wat maakt DAT het verschil met een auto van 12 of 14 jaar oud ?
Soms had ik geluk en kon ik een jaar met weinig onkosten rondrijden (zat er net een nieuwe D-riem en/of koppeling in)...de anderen moest ik soms inderdaad voor 5 a 700 euro aan laten repareren…maar vergeet niet dat ik zo’n 30 tot 40.000 km p/j maak…dus dan slijt de boel wel even harder als dat je hem alleen gebruikt voor het wekelijkse ritje naar schoonmoeder..of de paar km’s naar het werk.
Ik heb vooral nogal vaak van BX moeten wisselen, vanwege de lekkages (motorolie, LHM)...die mij deden besluiten om maar weer eens een andere te proberen.
Hoe dan ook….ik heb geen last van 2000 euro per jaar aan afschrijving.
@Bram
euh, sorry, maar een auto van 3 jaar hoeft geen nieuwe uitlaat, wiellager of distributieriem . . . .
Nicci schreef:@Bram
euh, sorry, maar een auto van 3 jaar hoeft geen nieuwe uitlaat, wiellager of distributieriem . . . .
sorry nicci maar mijn xantia toen die 3 jaar oud was en 116000km had gelopen had wel een nieuwe uitlaat nodig en een d riem enz enz
je moet ook niet zoveel rijden . . .