2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Wat is goedkoper…nieuw of 2e hands autorijden ?
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 21 mei 2007 01:31 AM
  [ # 16 ]
André schreef:

Overigens is de meest genoemde reden om nieuw te rijden, de betrouwbaarheid.

da’s ook geen garantie bij een nieuwe Citroen   Wink

in de eerste 3 jaar:

1x een bobine-uitval
1x een injector-uitval
1x een nieuw panoramadak
1x een oliedruksensor-uitval
2x een motormanagementuitval
1x een passagiersraam-uitval

gelukkig wel allemaal garantie, maar toch Surprisedops:

inmiddels 60.000 km en 3 jaar verder, en we blijven lachen in de C3 !

voor mij vooralsnog geen ander merk, het bevalt te goed

(kan ook aan de dealer liggen Razz )

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
wizardwilly
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006

- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Gepost: 21 mei 2007 01:32 AM
  [ # 17 ]

Nu ik kan kiezen om een auto van de zaak te nemen, moet ik zelf even een rekensommetje maken wat voor mij het best past.
Ik heb nu een eigen auto met kilometer vergoeding voor alle zakelijk gereden km’s (incl. woon-werk).
Ik ben er nog niet uit. Een C4 met bijtelling etc is toch wel een stukje goedkoper, maar dan ga ik er in ruimte ook op achteruit. Anderzijds komt die ruimte ook maar enkele keren per jaar écht van pas en dan is zo’n koffer op dak ook een optie.

Blijft staan dan dat ik m’n fijne Picasso wel voor een goede prijs moet kunnen verkopen, anders heb ik wel meer afgeschreven dan de € 372,- per maand die volgens de ANWB koerslijst over de eerste 4 jaar moet rekenen.

Edit:link naar advertentie verwijderd

Verkocht, helaas schade gereden!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 21 mei 2007 01:33 AM
  [ # 18 ]
Nicci schreef:

je moet ook niet zoveel rijden . . .  Cool

over het algemeen wordt er met een nieuw auto gewoon 30000-40000km per jaar gereden vanwege het feit dat het overgrote deel lease autos zijn die gebruikt worden

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 21 mei 2007 02:37 AM
  [ # 19 ]

kijk mijn Berlingo schrijf ik een waarde van 2400€ toe (heb hem geruild met m’n Paso Ducati dus juiste waarde had die niet)
momenteel ben ik hem 100% op punt aan het zetten en op de eindmeet heb ik er dan 800€ tegen aan gegooid
de wagen heeft 220000km en loopt op LPG (gekeurd tot 2011)
hij heeft dan nieuwe koppakking (+koprevisie), nieuwe remmen rondom, nieuwe banden, middendemper nieuw, alle riemen nieuw
wat ga ik verder nog voor stukken hebben de volgende 50000km?

ik heb dus voor 3200€ een wagen wat even bedrijfszeker is als een nieuwe maar met dit verschil dat ik er binnen een jaar nogwel 2500-3000€ van kan maken

mijn vrouw haar 2.5jaar oude wagen met slechts 20000 op de teller is al 3500€ van de nieuwprijs (14500€) kwijt

verder je ga eens naar de supermarkt en dan knalt er zo een ... z’n winkelkar tegen je auto, met de 2é hands geen probleem ff lakstift en klaar, met de nieuwe? ff naar de spuiter die dan gelijk heel de deur moet spuiten…..

en ja ik doe het onderhoud zelf, bij de nieuwe niet omwille van de garantie, dus daar betaal ik nog eens voor werk dat ik zelf kan (dat zijn appels met appels vergelijken)


ik moet niet echt een nieuwe nee

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 mei 2007 04:08 AM
  [ # 20 ]
André schreef:

Overigens is de meest genoemde reden om nieuw te rijden, de betrouwbaarheid.

Klopt. Moet je geen last krijgen van kinderziektes die er juist op leeftijd weer vaak uit zijn.

Met nieuw rijden heb je een courante auto, naar de laatste inzichten der techniek (op gebied van verbruik/prestaties/veiligheid/comfort) en nul slijtage.

Met een oude auto weet je meer van kinderziektes en problemen (die je evt. kan anticiperen), je kan em gerust WA verzekeren ipv allrisk, je bespaart je een flinke hoeveelheid afschrijving OF je kan in een model rondrijden wat nieuw niet meer gemaakt wordt.

Tegen een moderne auto die met gemak 2500/3000 afschrijving kost, kan ik mij een hoop extra onderhoud permitteren. Ook bespaar ik aardig geld op de verzekering. Laat ik eens 500/1000 EUR per jaar kwijt zijn aan onderhoud voor mijn BX (wat gerust fors genoemd mag worden, want ik doe alles zelf) dan nog ben ik beduidend goedkoper uit. Afschrijving heb ik nu echt niet meer (auto gekocht voor nog geen 1000 EUR 6 jaar geleden).

Echter: ik lever flink in op betrouwbaarheid, ik moet regelmatig zwarte klauwen halen en mijn auto voldoet bij lange niet meer aan de laatste stand van de techniek. Maar goed: het heeft bij mij ook weinig met objecitiviteit te maken. Het is nu pure sport om em oud te laten worden.

Toch denk ik ook in Brams geval dat hij duidelijk goedkoper uit zal zijn dan met een nieuwe auto. En hij moet wel alles laten doen.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 21 mei 2007 12:48 PM
  [ # 21 ]

Volgens consumentenbond/ANWB rij je grofweg het goedkoopste in auto’s tussen de 3 en 6 jaar oud: grootste afschrijving gedaan, maar voor de grootste onkosten als katalysatoren, d-riemen e.d. Moet bekennen dat mijn Xantia redelijk in dat rijtje paste: gekocht als ex-lease auto (3 jr / 100.000km) en later net voor de al bedongen inruil verkocht (6 jr / 160.000km). Net voor de groooote d-riem beurt dus. Afschrijving: EUR 4,500 in 3 jaar.

Maar het maakt wel uit welke maat/soort auto je zoekt. Onze zoektocht naar een betaalbare 2e-hands 205 diesel bracht ons van Venlo tot Hengelo. Nagenoeg niets te vinden, of voor nagenoeg nieuwprijs. Zelfde nu bij zoektocht naar C3/206 - uiteindelijk “dus” een nieuwe Grande Punto gekocht. Kleine auto’s blijven populair, zeker ook de zuinige dieseltjes en hebben dus een hoge 2e-hands/restwaarde.

Grote voitures van vooral Franse en Italiaanse merken schrijven knalhard af. Ik wil niet weten hoeveel de eerste eigenaren van mijn XMs en CXen hebben afgeschreven. Of de lease-mij waar de Xantia (van mijn vader toen overigens) zat: van EUR 26,000 naar EUR 10,500 in 3 jaar tijd…

Voor mij geldt dus:
- middenklassers en groter: 2e of 3e-hands
- compactere auto’s: afhankelijk van aanbod (benzine-versies zijn veel ruimer voorradig) en budget

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 21 mei 2007 03:59 PM
  [ # 22 ]
mpostma schreef:

Echter: ik lever flink in op betrouwbaarheid, ik moet regelmatig zwarte klauwen halen en mijn auto voldoet bij lange niet meer aan de laatste stand van de techniek. Maar goed: het heeft bij mij ook weinig met objecitiviteit te maken. Het is nu pure sport om em oud te laten worden.

Toch denk ik ook in Brams geval dat hij duidelijk goedkoper uit zal zijn dan met een nieuwe auto. En hij moet wel alles laten doen.

Ik heb dit draadje beslist niet opgestart om een vergelijking met mijn auto(s) te maken…immers, ik rijd er nog parttime koerierwerk mee en krijg daarvoor km-vergoeding waar ik de reparatie’s van kan betalen…alhoewel het niet te gortig moet worden want dan kan ik eerst maandenlang ritten gaan maken voor ik die er weer uit heb. Confused
Voordeel is wel dat ik voor mijn prive rijden goedkoop kan dieselen….had ik dit niet dan zou er ook een benzineauto voor de deur staan.

Ik had dit misschien in de aanhef wat duidelijker moeten stellen….maar zoals ik hierboven al zei, het gaat mij om de gemiddelde autobezitter die hem gewoon voor het rijden naar zijn (of haar) werk gebruikt en de ritjes in de buurt, of voor de vakantie….zeg maar zo rond de 10 a 15.000 km per jaar.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 21 mei 2007 04:09 PM
  [ # 23 ]
Menno. schreef:
citroenc2 schreef:
Nicci schreef:

@Bram
euh, sorry, maar een auto van 3 jaar hoeft geen nieuwe uitlaat, wiellager of distributieriem . . . .

sorry nicci maar mijn xantia toen die 3 jaar oud was en 116000km had gelopen had wel een nieuwe uitlaat nodig en een d riem enz enz Wink

Geen beste kwaliteit Wink

het is en blijft citroen he Twisted Evil

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 21 mei 2007 04:11 PM
  [ # 24 ]
Menno. schreef:
citroenc2 schreef:
Nicci schreef:

@Bram
euh, sorry, maar een auto van 3 jaar hoeft geen nieuwe uitlaat, wiellager of distributieriem . . . .

sorry nicci maar mijn xantia toen die 3 jaar oud was en 116000km had gelopen had wel een nieuwe uitlaat nodig en een d riem enz enz Wink

Geen beste kwaliteit Wink  , m’n C5 uit ‘01 met 288K heeft nog steeds z’n eerste uitlaat Cool

Wat betreft de stelling , is ook een kwestie van iemand zelf wil , ik wil niet in een BX van €1000,- rijden , ookal zou dat misschien goedkoper zijn Laughing

Dat kan wel zo zijn, maar dit topic gaat erover of het goedkoper is.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 mei 2007 04:14 PM
  [ # 25 ]
Menno. schreef:

Wat betreft de stelling , is ook een kwestie van iemand zelf wil , ik wil niet in een BX van €1000,- rijden , ookal zou dat misschien goedkoper zijn Laughing

Absoluut. Als BXen nieuw werden gemaakt kon ik nog overwegen er eentje nieuw te kopen. Maar aangezien ze niet meer gemaakt worden ben ik gedwongen om in oude exemplaren te rijden Wink

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 mei 2007 04:56 PM
  [ # 26 ]
Menno. schreef:

Geen beste kwaliteit Wink  , m’n C5 uit ‘01 met 288K heeft nog steeds z’n eerste uitlaat Cool

Wat maar weer bewijst dat een uitlaat vooral gaat rotten als de wagen weinig gebruikt wordt.
Afgelopen week is mijn BX ook zijn achterste demper verloren. Deze is echt niet al rijdens weggerot. Nee, vooral toen hij jaren stil heeft gestaan.

Eigenlijk is het een stelling waar geen universeel antwoord op te geven is. Je kunt uiteraard heel goedkoop occasions rijden, maar eigenlijk sluit ik mij bij Menno aan, het kan mij weinig boeien!
Als ik nu goedkoper in een c5 zou kunnen rijden t.o.v. mijn huidige barrel, dan zou ik hem nog niet willen kopen.
Anders was ik ook wel voor een Xantia op G3 gegaan. Stukken goedkoper dan mijn BX-je. Maar ja, mijn smaak overheerst mijn gezond verstand zullen we maar zeggen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 mei 2007 05:01 PM
  [ # 27 ]
patje74 schreef:
Menno. schreef:

Geen beste kwaliteit Wink  , m’n C5 uit ‘01 met 288K heeft nog steeds z’n eerste uitlaat Cool

Wat maar weer bewijst dat een uitlaat vooral gaat rotten als de wagen weinig gebruikt wordt.

En met diesel gaan de uitlaten ook veel langer mee. Ik heb iets van 4/5 jaar gedaan met een tweedehands uitlaat onder de turbodiesel (zat bij mijn eerste turbodieselmotor) terwijl ik na hooguit 1.5 jaar met de 1400 op LPG alweer tegen een doorgerotte uitlaat aan keek.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 21 mei 2007 05:02 PM
  [ # 28 ]

Menno heeft wel een Diesel en die uitlaten gaan veel langer mee dan een benzineversie, mijn renno 25 heeft destijds 370000km en 12jaar met dezelfde uitlaat gedaan (ook diesel)

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 21 mei 2007 06:29 PM
  [ # 29 ]

ligt er denk ik maar helemaal aan welke auto het is. Een 2e hands auto die peperdure onderdelen heeft zal duurder uitvallen dan een nieuwe auto waarvan de onderdelen goedkoop zijn.

Over het algemeen denk ik niet dat het héél veel uitmaakt maar dat het toch in het voordeel van de 2e hands rijder valt.

Als ik even een economisch ongunstig geval neem als mezelf die elk jaar een andere auto koopt omdat ik dan weer wat anders wil en bv mijn ouders (tegenwoordig alleen ma Crying or Very sad ) die 6- 8 jaar met een auto doen (nieuw aangeschaft)

Even rekenvoorbeeldje:

laatste auto die ik gekocht en verkocht heb was voor mij de xantia. Gekocht voor 1500 euro incl jaar APK.
in dat jaar alleen een spoorstangverbinding moeten vervangen a 200 euro. Auto is verkocht voor 500 euro.
De auto heeft me dus 1200 euro gekost in een jaar tijd maar ik had er makkelijk nog een jaar mee kunnen rijden. Ik heb preventief de banden en LHM olie vervangen en remblokken, bij elkaar iets van 500 euro aan onderhoud wat ik niet meegerekend heb omdat het niet nodig was om er een jaar mee te rijden, dat was meer toekomstgericht.
Had ik er 2 jaar mee gereden dan had de auto me gekost:

aanschaf 1500
onderhoud: 700 (200 + 500)
apk keuring zeg 100 euro (zal vast wel wat kleins bijgezeten hebben)
totaal: 2300 euro, nou 500 krijg je er dan nog wel weer voor, dus in 2 jaar tijd 1800 euro aan kosten aan reparaties en afschrijving.

900 per jaar.

Nu kijk ik even naar mijn ouders:

kochten een mistubishi galant voor 25.000 euro

hebben ze altijd de beurtjes gegeven en reparaties laten doen wanneer ze nodig waren.
Ze hebben er 8 jaar in gereden, das best lang vind ik zelf maargoed.
Bij inruil hebben ze er nog 7000 euro voor gekregen (ook alleen omdat ze weer een nieuwe auto kochten maargoed) alleen aan afschrijving betaalden ze dus per jaar 2250 euro. Dan heb ik de reparaties ed niet meegeteld, ik denk als je die verdeeld over 8 jaar tijd dat je op een 2300-2400 euro zit per jaar.

2e hands rijden is dus voordeliger, ook al rij je heel lang met een nieuwe auto en economisch gezien totaal ongunstig met een 2e hands auto.

Zelfs al koop je voor 1000 euro een 2e hands wrak met apk en je gooit hem na een jaar weg dan is het voordeliger rijden ...

verder ben ik het met Erik Janszen eens dat ik geen 20.000 euro overheb voor een auto, en al had ik het wel dan nog kocht ik er geen auto voor.

Ik ben momenteel wel bezig zo goedkoop mogelijk te rijden.
De swift die ik momenteel heb heeft me 450 euro gekost aan aanschaf.
Daar was wel het nodige aan mis:

- wiellager
- 2 nieuwe deuren
- nieuwe motorkap
- nieuwe remschijven
- nieuwe remblokken
- andere remklauw
- nieuwe wisserblaadjes
- nieuwe voorbanden
- nieuwe claxon
- nieuwe vsnaar
- verse motorolie

Alles bij elkaar heeft deze kar me net over de 1400 euro gekost en een hoop werk (maar dat kost niks Wink ) . Hij ziet er nu weer fatsoenlijk uit, heeft weer een jaar apk en snort als een tevreden poesje en is met een gemiddeld verbruik van 1 op 14,5 ook nog eens retezuinig (de xantia deed met dezelfde stukjes weg 1 op 9 Shocked )

En zoals ie er nu bij staat kan ie over een jaartje weer fluitend door de apk en voor een euro of 8-900 weg.
das pas goedkoop rijden Twisted Evil

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Nicci
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 21 mei 2007 06:40 PM
  [ # 30 ]

dit soort rekenvoorbeelden win je de slag niet mee.
je hebt maar 1 jaar in je auto gereden, maar doet net alsof dat er 2 waren.
weet jij veel waar je tegen aan gelopen zou zijn dat 2e jaar?
die auto heeft je gewoon 2200 -500=1700 per jaar gekost.
en voor €1700 per jaar kan (als je niet teveel wensen hebt) al bijna nieuw rijden. VW Lupo zonder ook maar 1 optie? moet haast kunnen voor dat geld.
tenminste: als je er een jaar of 6 in rijdt.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook