Beste medeforummers,
Hieronder volgt het verslag van de meeting, die ik gister had in en rondom Metz (Frankrijk), met enkele leden van het Franse BX-forum.
Rendez-vous vond plaats om 9.30 uur voor de MacDonald’s in Metz. We waren uiteindelijk met 5 auto’s:
- een XM Turbo D12 uit 1998van de webmaster (zijn 2 BX’en hadden technische problemen)
- een BX 14 Calanque uit 1991, omgebouwd tot GT (Calanque heet in Nederland Cannes) met lederen interieur en verder alles electrisch ingebouwd.
- een BX GTI 16Soupapes uit 1992 in schitterende staat.
- een BX TRD Turbo uit 1989, welke de meest bijzondere van allemaal was. Aan de buitenkant een doffe auto, maar voorzien van onboard computer, welke is weggewerkt in het dashboardkastje. Deze pc bedient o.a. het navigatiesysteem welke is ingebouwd onder het vakje bovenop het dashboard!! Verder heeft deze BX one-touch bediening op alle de ramen. Daarnaast is met 1 knop in de middenconsole het zo te bedienen dat alle ramen tegelijkertijd opengaan. Dat is vooral handig als je auto de hele dag in de zon heeft gestaan.
Maar het mooiste is nog wellicht het feit dat deze TRD Turbo vanaf afstand start, met bediening in de plip. Het blijft geweldig om te zien hoe een BX vanop afstand voorgloeit en dan zo ineens start en omhoog komt!!
Ook is deze BX voorzien van een enorme stereoinstallatie. Aan beide zijden van de kofferbak zijn grote speakers weggewerkt + een accu voor de onboard computer.
Onder dit alles bevindt zich een platte ruimte over de gehele breedte van de kofferbak, waarin 4 versterkers zijn geplaats…
- Mijn BX 14.
Enkele foto’s van de ontmoetingsplaats:
Al snel gingen we op weg naar een autosloperij. De weg ernaar toe voerde ons over schitterende weggetjes en door hele mooie dorpjes:
(laatste 2 foto’s zijn vanuit de XM genomen)
Aangekomen bij de sloperij kon het feest beginnen!!
Ik plaats eerst de foto’s van de diverse Citroëns die er te vinden waren en daarna komen de andere bijzondere/zeldzame auto’s, die je in Nederland niet meer ziet rijden op de wegen, laat staan op sloperijen.
Een BX Leader D type 1, ooit geïmporteerd uit Duitsland, met slechts 2 ton op de klok. Als ik me goed herinner zijn er slechts 750 Leader S’s gebouwd!!
En Een schitterende lichtbruine BX:
Een witte BX GTI 16Soupapes, die helaas al was ontdaan van zijn sideskirts. Het (prachtige) interieur was echter nog geheel in tact. Helaas was de motor kapot…
Verder een blauwe BX Millésime middenin een stapel auto’s en een hele mooie en complete goudkleurige BX 16 TRS uit 1985:
Een BX 16 TRS in Bleu Romantique uit 1985, een BX TRD Turbo Break in Rouge Florentin uit 1989 en een bruine BX waarvan het dak is opengezaagd…:
Een Duitse BX 14 TGE Royale en het trieste einde van een Dyane:
Een CX type 1 en een two-tone CX Break:
Een CX 2000 uit 1977 (wellicht ouder??), een blauwe DS in de struiken en een geplette 2CV (vergezeld van een witte Renault 4):
Een C35 met caravanopbouw en een schitterende goudkleurige Visa 11RE met satellietdashboard:
Een schitterende Visa 17D en een grijze AX met vreemd typeplaatje….
En dan de klapper van de dag!!
Een BX 16 TRS, die op 3 januari 1983 van de band rolde. Dit is met afstand de oudste BX die ik ooit heb gezien in levenden lijve. Blijkbaar stond ie al jaren buiten en uiteindelijk is ie vorige week op deze sloperij terecht gekomen. Aan zo’n hele vroege BX type 1 zijn enkele details die midden-1983 zijn veranderd. Zo heeft ie nog het alleroudste type dashboard zonder rondingen, is de kleurcode nog GVEcR i.p.v. EVEcR, staan kleurcode en orga-code niet onder de veerbol aan de bestuurderskant, maar vlak onder de koplamp aan de bestuurderskant en heeft de bekleding voor mij onbekend motiefje en nog. Volgens mij zijn er nog wel wat meer kleine details die anders zijn. Ook lag een van de originele TRX-velgen er nog naast, met een zeldzame TRX-wieldop.
Helaas was deze BX echt helemaal rot, en heb ik enkel het tellerblok kunnen redden. Daar staat trouwens een productiedatum op van november 1982 (zie detailfoto)!!
Hieronder wat foto’s van andere bijzondere/zeldzame/leuke auto’s op de sloperij.
Talbot Solara, Talbot Samba en Renault 4F:
Peugeot 604 uit 1978 en Peugeot 305:
Lada Niva en Fiat Tipo DGT (met digitaal dashboard!!!)
Een leuke Opel Monza, nog een van de laatste voordat Opel echt bagger werd, naar mijn mening:
Na afloop van het bezoek aan de sloop kunnen de BX’en worden volgeladen met leuke spulletjes die we op de sloop vonden:
Zo, het was een leuke meeting!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Dat ziet er inderdaad gezellig uit! Leuke foto’s, die navigatie !
mooie fotos wouter jammer dat ik het niet wist had graag meegeweest
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gave Bixies daar hoor! Die Monza is trouwens een Manta!
Die Fransen doen blijkbaar (nog) niet zo moeilijk met het mileu, als ik zie dat die wrakken gewoon nog op het gras staan.
In NL zijn het vrijwel allemaal sloperijen geworden met lekdichte vloeren…opvangbakken voor diverse vloeistoffen enz.
Mooie foto’s, Wouter…ik kijk er met genoegen naar.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Bram schreef:
In NL zijn het vrijwel allemaal sloperijen geworden met lekdichte vloeren…opvangbakken voor diverse vloeistoffen enz.
kom is vaker mee naar de achterhoek
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
leuke fotos ja!
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
McDean schreef:Bram schreef:
In NL zijn het vrijwel allemaal sloperijen geworden met lekdichte vloeren…opvangbakken voor diverse vloeistoffen enz.
kom is vaker mee naar de achterhoek
Inderdaad sloperijen waar ik dan kom heb je dat niet.
Wel erg mooi zo’n franse sloperij. Wanneer gaat het hele nederlandse forum er naar toe?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Zo heeft ie nog het alleroudste type dashboard zonder rondingen,
Kun je dit nog wat beter uitleggen? Of is dit verschil ook in de folders terug te zien?
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
McDean schreef:Bram schreef:
In NL zijn het vrijwel allemaal sloperijen geworden met lekdichte vloeren…opvangbakken voor diverse vloeistoffen enz.
kom is vaker mee naar de achterhoek
leuk! een sloperijmeeting in de achterhoek!
ene, wouter errug fijne foto’s!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
woutersmits schreef:McDean schreef:Bram schreef:
In NL zijn het vrijwel allemaal sloperijen geworden met lekdichte vloeren…opvangbakken voor diverse vloeistoffen enz.
kom is vaker mee naar de achterhoek
leuk! een sloperijmeeting in de achterhoek!
ene, wouter errug fijne foto’s!
dan moet ik er nog wat bij zoeken zodat we ons kunnen blijven vermaken
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
He Wouter, wat dat dashboard niet te completeren met gewone type 1 onderdelen? Want het is natuurlijk wel een uniek item!
mssl schreef:Shit he…..dat 16V interieur wil ik wel voor weinig meenemen ops: ! Wouter, de motor was kapot….weet je ook wat precies? (gewoon even voor de weet ops: )
Ik zal het eens navragen wat er met de motor aan de hand was.
Wat betreft die sideskirts, die komen binnenkort op die BX Calanque die van de partij was.
toniclight schreef:Zo heeft ie nog het alleroudste type dashboard zonder rondingen,
Kun je dit nog wat beter uitleggen? Of is dit verschil ook in de folders terug te zien?
Jeroen
In het eerste productiejaar van de BX, was het dashboard kaarsrecht, dus zonder rondingen.
Ik hoop dat onderstaande foto’s dat een beetje duidelijk maken:
[het kaarsrechte dashboard van mijn BX 16 TRS uit augustus 1983, zie pijltje]:
[het dashboard van september 1983 tot 30 juni 1986, met een bolling in het dashboard]:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
mssl schreef:Weer wat geleerd over de type 1
Ik ook. Nooit geweten van dat dashboard.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
ik wist wel dat er iets was.. nu weet ik het precies. Thanx wouter