2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
DIRAVI stuurt zwaar bij stilstand: wel of geen storing?
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 mei 2007 08:01 PM
  [ # 16 ]

Bij de XM weet ik dat niet maar bij de SM zitten die twee bollen gekoppeld.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 26 mei 2007 12:53 PM
  [ # 17 ]
bogaard77 schreef:

Bij de XM weet ik dat niet maar bij de SM zitten die twee bollen gekoppeld.

Weet je dat zeker? Volgens mij zit er een prioriteiten systeem op waardoor alleen de remmen de remaccu kunnen leegtrekken Confused:

Ik weet bijvoorbeeld dat we ooit met een kokende motor met de CX op een berg stonden. Met de motor uit kan je een aantal bochten naar beneden rijden, dan heeft de DiRaVi de hoofdaccu leeg. Maar op dat moment kan je nog gewoon remmen. Omdat die remaccu niet door DiRaVi kan worden leeggetrokken. Idea

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 10 juni 2007 01:06 AM
  [ # 18 ]

Nou, vandaag bij Rene Spaan in Krommenie geweest, daar zijn alle bollen gecheckt en de accubol en diravibol waren allebei lek, de laatste was zelfs compleet met LHM gevuld.

Verschil is zeker merkbaar, stuur draait nu ‘acceptabel’, maar nog steeds niet zoals jullie het omschrijven. Ik kan m’n stuur nu wel draaien bij het parkeren, terwijl ik lichtjes rem (automaat), maar het progressief zwaarder sturen - zwaarder naarmate de stuurhoek groter wordt - blijft… behalve als ik niet stilsta, dan gaat het stuur heel licht.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 27 augustus 2009 07:31 PM
  [ # 19 ]

heb je dit uiteindelijk nog opgelost gekregen?
M’n xm heeft namelijk krak hetzelfde. Eerste halve slag goed, daarna echt loodzwaar.

Tijdens het rijden echter geen problemen.

M’n diravi-bol is zo’n grijze en is vorig jaar vervangen en volgens de factuur is dan ook de voorraadbol (die helemaal vooraan de auto) ook vervangen

Wie heeft raad voor mij?

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 29 augustus 2009 08:33 PM
  [ # 20 ]

Nee, ik heb het niet opgelost gekregen. Conclusie was dat het stuurhuis een grote interne lekkage heeft en dat er een nieuw stuurhuis in moet. Ramp om te doen zonder brug, eigenlijk ook met, en laten doen was me op dat moment te duur. En nu ook, want ik heb een andere auto. Wink

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Mark XMV6.24excl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 20-11-2009

Gepost: 20 november 2009 10:00 PM
  [ # 21 ]
stalsie schreef:

heb je dit uiteindelijk nog opgelost gekregen?
M’n xm heeft namelijk krak hetzelfde. Eerste halve slag goed, daarna echt loodzwaar.

Tijdens het rijden echter geen problemen.

M’n diravi-bol is zo’n grijze en is vorig jaar vervangen en volgens de factuur is dan ook de voorraadbol (die helemaal vooraan de auto) ook vervangen

Wie heeft raad voor mij?


Heb jij het nu wel opgelost. Ik heb het namelijk ook al enige tijd en tot nu toe heb ik er mee leren leven.

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 20 november 2009 11:57 PM
  [ # 22 ]

Nog niet opgelost, en er ook wel wat mee leren leven.

Zou het kunnen dat die diravi bol op 1 jaar stuk gaat? Had het gedacht dat het snel verergerde.
Logischte lijkt idd lek stuurhuis, maar heb er eigenlijk enkel last van bij het inparkeren,of kort keren.

Mochten jullie tips hebben om te controleren of er daadwerkelijk interne lekkage is, wil ik die graag horen. Lees hier vaak om de retourslangen een voor een te bekijken, maar lees nergens dewelke.


Groetjes!

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 23 november 2009 05:40 PM
  [ # 23 ]

wat ook opvalt, is dat het stuurprobleem vééél groter is als er meer gewicht in de auto zit.
Gisteren zaten we met 4 volwassen personen in de auto en hij stuurde in stilstand echt bijna niet meer.


Logisch te verklaren?

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 24 november 2009 07:09 AM
  [ # 24 ]
Lampie schreef:

Nee, ik heb het niet opgelost gekregen. Conclusie was dat het stuurhuis een grote interne lekkage heeft en dat er een nieuw stuurhuis in moet. Ramp om te doen zonder brug, eigenlijk ook met, en laten doen was me op dat moment te duur. En nu ook, want ik heb een andere auto. Wink

Hallo Lampie,
Ik zag jouw problemen een beetje laat, dus mijn reactie is misschien een beetje voor bij het natafelen..
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Bij mij liep er alleen op gegeven moment zo’n liter LHM per 3 weken uit… buren niet blij dus…
Maar het kan ook een interne lekkage zijn en dat zie je niet zo gauw, maar heeft wel hetzelfde effect.

Ik heb ‘m laten vervangen met een 2dehandse en dat kostte me ongeveer 2000,00.
Dat lijkt mischien wel veel, maar er is toen véél meer gedaan dan alleen maar dát.
- motorblok eruit
- Uitlaatspruitstuk gevlakt en alle tapeinden vernieuwd
- de “onbereikbare” voorraadbol vernieuwd
- motorsteun vernieuwd
- laswerk aan de onderkant
- en nog e.e.a. aan “kleinigheden” en controles….

Er zijn twee mogelijkheden om het stuurhuis te vervangen zònder het motorblok eruit te halen.
- Subframe loshalen en laten zakken òf
- Motorblok oplichten en de boel er zo uitwurmen… moet je geen dikke handen hebben.

Als het èrg koud is stuurt ie nu nog wel wat zwaarder, maar warm gaat ie als een tierelier…
Zoals gezegd, wèl laat, maar misschien heb je er toch wat aan.

groet
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 24 november 2009 02:18 PM
  [ # 25 ]

Tja, ik heb de betreffende auto niet meer, en m’n huidige stuurt wel goed.
Maar toch interessant voor degene die mijn auto gekocht heeft of anderen met hetzelfde probleem.
Dus toch bedankt! Smile

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 25 november 2009 12:50 PM
  [ # 26 ]

Ik heb laatst mijn veerbollen met max 0,2mm extra opgeboord en mijn diravi stuurt nu ook een stuk lichter en komt sterker naar de middenstand. Vooral met parkeren is het nu een eitje Wink (@Lampie, toen jij met mijn XM reed waren de veerbollen nog niet opgeboord). Mijn diravibol en voorraadbol zijn trouwens 2 jaar oud maar beide nog steeds op 62bar.

In de XM werkplaatshandboek zag ik ook een dergelijke probleembeschijving en de oplossing was om een klein filertje in een aansluiting bij de Diravi aanvoerleiding weg te halen. De tekening die daarbij zat was veel te onduidelijk om te kunnen zien bij welke leiding c.q. aansluiting het filtertje zit. Tenzij het 1 aansluiting is en als je er makkelijk erbij komt…

Wellicht dat iemand op het forum het filtertje herkent en dit duidelijk kan beschijven waar het zit.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 25 november 2009 11:38 PM
  [ # 27 ]

Interessant dat filtertje. Ik heb even op de tekeningen gekeken, maar daar vind ik het niet op terug. Ik heb nog een los DIRAVI stuurhuis ergens, ik zal eens kijken of het daar nog ergens in of aan te vinden is. De vraag is alleen, waar heb ik dat stuurhuis gelaten Smile . Kun je misschien het betreffende stuk uit het WPH eens inscannen?

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 26 november 2009 12:09 AM
  [ # 28 ]

Ik wil best dat klein stukje scannen, maar of je er wijzer van wordt? Het grove zwart-wit tekeningetje wat erbij zit is waardeloos.

Vrijdag zal ik de WPH van mijn werk halen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 november 2009 12:30 AM
  [ # 29 ]
Citrophile schreef:

Ik heb laatst mijn veerbollen met max 0,2mm extra opgeboord en mijn diravi stuurt nu ook een stuk lichter en komt sterker naar de middenstand. Vooral met parkeren is het nu een eitje Wink.

Toch is dat raar: de bollen die invloed op de diravi hebben zijn namelijk NIET voorzien van een schokdemper. Daar kun je dus niets aan opboren! Ook de tussenbol is demperloos. Er zijn maar 4 bollen met een demper: voor ieder wiel 1 en die hebben geen invloed op de werking van de Diravi, maar alleen op het veergedrag.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 26 november 2009 12:57 AM
  [ # 30 ]

Ik geef toch aan dat ik de veerbollen heb opgeboord. De rest van de bollen hebben inderdaad geen dempergaatjes.

Bij een BX 19TZI met stuurbekrachtiging die ik eerder heb gehad merkte ik ook dat na het opboren van de veerbollen de stuurbekrachtiging lichter bediende. Ik kan dat alleen verklaren doordat er minder demping in het gehele systeem aanwezig is.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook