JXR schreef:Ik heb nu ongeveer 2 dagen niet gereden en zat net nog even in de auto. Heb nog even de bekleding gecheckt en die was nog steeds zeiknat. Ding blijft dus lekker doorlekken. Probleem is dat ik alleen nog geen tijd heb om er naar te kijken. Anyway. De vloeistof is dus gevaarlijk? Zijn er nog andere bijkomende gevaren/problemen als ik hier nog een paar dagen mee moet wachten om het te fixen?
Mwah, als de vloeistof bruin is, is dat gevaarlijk voor de motor, want al veels te lang geen verse koelvloeistof meer gehad waardoor intern corrosie optreedt. En met een kapotte motor boeit het interieur niet zo heel erg meer - toch?
Als je de kachelradiateur zou moeten vervangen, of als de kraan lek is, heeft dat wschl ook heel veel met die oude koelvloeistof te maken.
Verder kan de bodem van de auto gaan doorrotten als er te lang natte vloerbedekking op blijft liggen; om die droog te krijgen moet je die er echt uit halen, een vervelend maar noodzakelijk klusje.
Ich bin ein Breaker
Okay, eigenlijk dringt nu pas tot me door dat doorrijden dus schadelijk is
Dat terwijl ik net afgelopen weekend met 2 motoren op de aanhanger naar Duitsland ben geweest en ongeveer 1000km heb gereden, slik!
Ik begrijp dus dat de kachelmotor/radiator dus in verbinding staat met het koelsysteem van de motor en dat het koelsysteem dus lekt in m’n interieur?
Waar ik dan flink verbaasd van sta is dat de vloeistof idd bruinig is. Dat is voor mij nieuw dat koelvloeistof bruin is!
Maar eventueel met bijvullen zou ik dus eventueel nog kunnen doorrijden?
Ik ga denk ik maar even vanavond of morgen m’n dashboard uit elkaar slopen. Het moet maar even, die bak moet niet meteen al de soep in lopen
Wel weer fijn nu ik net een heerlijk ongestoord weekendje met m’n vriendin had geplant. Dit soort dingen komen altijd zo lekker strategisch getimed!!
JXR schreef:Okay, eigenlijk dringt nu pas tot me door dat doorrijden dus schadelijk is
Dat terwijl ik net afgelopen weekend met 2 motoren op de aanhanger naar Duitsland ben geweest en ongeveer 1000km heb gereden, slik!Ik begrijp dus dat de kachelmotor/radiator dus in verbinding staat met het koelsysteem van de motor en dat het koelsysteem dus lekt in m’n interieur?
Klopt wel zo’n beetje ja. De kachelradiateur wel; de ventilatormotor zit boven in de paravanbak onder de voorruit.
Waar ik dan flink verbaasd van sta is dat de vloeistof idd bruinig is. Dat is voor mij nieuw dat koelvloeistof bruin is!
Maar eventueel met bijvullen zou ik dus eventueel nog kunnen doorrijden?
Gewoon iedere 2 jaar verversen luidt het devies.
Wat voor kleur heeft het spul in het expansievaatje? Als dat ook bruin is, dan is het echt hoog tijd.
En bij het aftappen kom je het enige juiste antwoord pas tegen. Bij een BX die ik had hadden ze - om voor aankoop de viezigheid te maskeren - heel fijn wat verse koelvloeistof op het slootwater gegoten. Zag het er toch net uit alsof het verversd was maar het was echt al oeroud.
De kachel doorstroomt wat minder en zou wel wat drab kunnen hebben opgespaard, maar als er idd bruin uit lekt zal de rest v/h koelsysteem niet veel beter zijn.
Ich bin ein Breaker