Wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn met mijn ZX?
Hij start moeilijk (2-4 keer starten voor hij goed aanslaat), en sinds een paar dagen valt hij tijdens het rijden (alleen met een warme motor) stil als ik voor een stoplicht sta. Vandaag stopte hij zelfs tijdens het rijden (vlak voor ik stilstond sloeg hij gelukkig weer aan).
Ik had het idee dat het aan de bougies lag, dus daar heb ik 2 weken geleden al nieuwe in zitten. Ook heb ik het luchtfilter nagekeken, die was niet overdreven vies ofzo, toch nog schoongeblazen met de compressor, maar ook dat helpt er niet aan. Een beurt heeft hij eind september nog gehad en ik heb sindsdien zo’n 20.000 kilometer gereden, dus dat lijkt me ook het probleem niet. Omdat een collega van mij aan vocht dacht, heb ik mijn boegiekabels allemaal losgehad, schoongemaakt en ingespoten, maar ook dat hielp niks.
Wat ik wel merk is dat hij onder de 3000 toeren niet lekker trekt, schokkend zech maar, alsof hij niet elke slag lekker meedraait.
Ik hoop dat een van jullie een antwoord heeft.
Goret,
Orvan.
Re: HELP…mijn ZX start moeilijk, en valt stil
Orvan schreef:Hij start moeilijk (2-4 keer starten voor hij goed aanslaat), en sinds een paar dagen valt hij tijdens het rijden (alleen met een warme motor) stil als ik voor een stoplicht sta. Vandaag stopte hij zelfs tijdens het rijden (vlak voor ik stilstond sloeg hij gelukkig weer aan).
Zou iets kunnen zijn met de regeling van het stationair toerental.
Het beste is om de computer te laten uitlezen bij een dealer of een Citroen Specialist.
Dat uitlezen kun je ook zelf doen, tenzij je een dealer of specialist weet die het voor niets zou willen doen.
wat een bekend probleem!
heb hetzelfde gehad met mijn zx
het probleem zit in de gaskleppotmeter, die schijnt dan niet meer goed op de signalen te reageren
nieuwe inzetten en probleem is weg
een helemaal nieuwe kost 350 heb ik mij laten vertellen door de garage
maar op de sloop ken je ze voor 40-50 euro halen
nadeel is dan wel dat er een risico is dat je weer een kapotte koopt
sloop er dus 1 uit een schadeauto die staat in ieder geval niet op de sloop vanwege een defecte motor
succes ermee en laat even weten wat je bevindingen zijn
groeten, maarten
it never gets any easier!
B_iks schreef:Dat uitlezen kun je ook zelf doen, tenzij je een dealer of specialist weet die het voor niets zou willen doen.
Geen idee of je dat zelf kunt doen bij een 1.8i, ik weet alleen dat het bij een 1.4i TU en 1.6i XU kan. Verder is het zo dat je met uitlezen alleen de grote storingen kan uitlezen, om alles uit te lezen moet je toch echt naar de dealer. Voor die laatste storingen gaat het lampje ook niet branden, maar er word wel een storing opgeslagen, ten minste volgens de Haynes.
Bedankt allemaal,
Ik heb vanavond mijn boordcomputer helemaal los gehaald, en na een paar minuten weer aangesloten. Daarna starte hij gewoon in een keer. Ik heb hem een tijdje stationair laten draaien om eens goed te luisteren wat hij deed, maar hij liep veel rustiger en gelijkmatiger stationair dan ooit tevoren. Morgen eens zien of het euvel op deze mannier werkelijk verholpen is.
Overigens is het zeker weten iets elektronisch, want als ik mijn (hoe heet dat ding wat met de luchtinlaat het stationair toerental regelt?) er tussenuithaal, trekt hij veel beter in de lage toeren (beneden de 3000) en blijft hij wel stationair lopen (zei het springend tussen de 1000 en 2000 toeren). Eigenlijk zou ik willen dat hij altijd zo lekker trekt in de lage toeren, ik denk ook dat hij dat voorheen ook gewoon deed. Dat is nu dus nog niet het geval….helaas.
Misschien toch maar eens laten uitlezen, wie weet is het maar een kleinigheidje (hoop het, want op grote uitgaven voor mijn lieve zx zit ik niet meer te wachten, dan zal ik hem denk ik toch inruilen )
Ik hou jullie wederom weer op de hoogte
Groet
Orvan
Gisteren ben ik bij de Citroen dealer geweest om het spul eens te laten uitlezen, maar dat ging niet, ze kregen maar geen communicatie met de boordcomputer.
Wel wist een van de monteurs daar te vertellen dat bij de zx-jes wel eens een ontluchtingsslang (voor de ontluchting bij het tanken) wil afbreken waardoor al het vocht en vuil wat je achterwiel omhooggooit in je tank terecht komt. En ja hoor, daar zat het probleem. Dus ik heb gewoon een nieuw benzinefilter meegenomen (nog geen 19 euro).
Thuis mijn achterwiel eraf gehaald, een bypass gemaakt voor die ontluchting met slangetjes en klemmetjes en mijn nieuwe benzinefilter geplaatst. (nu maar hopen dat er nog niet al te veel vuil in mijn tank zit, anders gaat mijn brandstofpomp naar de haaien). Het oude filter was echt vervuild, kreeg er zelfs nauwelijks lucht doorheen geblazen. De benzine die er uit kwam lopen langs de ene kant was gewoon zwart (de andere kant nog helder, kan je nagaan hoeveel zo’n filter er uit weet te halen). Hierna nog even mijn bougies schoongemaakt omdat ik het idee had dat hij maar op drie poten liep (was ook zo). Nu rijd mijn Furio weer als toen ik hem kocht, heerlijk al die trekkracht bij de lage toeren.
Ik zal kijken of ik foto’s kan maken van de bypass, simpele oplossing waar een ander misschien ook wat mee kan.
Allemaal bedankt voor het meedenken
Groet
Orvan
Voor die foto´s houdt ik me aanbevolen…
Jos van der Voort
ZX-Cruiser schreef:Had soortgelijke problemen (ook een geknapte slang aan de vulhals) en heb wel de hele tank schoon gemaakt.
Maar het filter houdt gelukkig veel tegen.
Heb pics van die operatie op m’n site staan.
Goeie foto’s Cruiser. Ziet er naar uit dat je er werk genoeg aan gehad hebt. Bij mij is alles nu ook weer in orde, heb alleen mijn tank (nog) niet schoongemaakt.
Orvan schreef:Wel wist een van de monteurs daar te vertellen dat bij de zx-jes wel eens een ontluchtingsslang (voor de ontluchting bij het tanken) wil afbreken waardoor al het vocht en vuil wat je achterwiel omhooggooit in je tank terecht komt. En ja hoor, daar zat het probleem. Dus ik heb gewoon een nieuw benzinefilter meegenomen (nog geen 19 euro).
Klasse van deze monteur, dit soort gouden tips krijg je niet vaak meer bij een dealer.
Ik heb op jouw site gezien dat er ook een filtertje aan je benzinepomp zit, dus ik ga daar zometeen ook eens naar kijken, kan nooit kwaad en is zo gedaan zag ik wel.
Erg goeie en duidelijke site trouwens, heb er al heel veel van geleerd, staat in mijn favorieten nu
Groet,
Orvan
wauw! zo’n tip kreeg ik inderdaad niet
ik ga ook maar eens kijken dit weekend wat er bij mijn benzinetank allemaal mis is
cruiser: hoe heb jij de binnenkant schoongemaakt? gewoon doorspoelen met water?
orvan: die foto’s van de bypass zijn zeer welkom!
en als laatste vraag, mijn benzinemeter werkt bij driekwarttank niet meer, dat wil zeggen: als ik de tank volgooi geeft hij volle tank aan, maar als de meter begint te zakken naar driekwart valt hij opeens als een baksteen naar beneden om daar af en toe in de bochten nog omhoog te komen, maar als de tank dan nog leger is blijft dat ook uit
het lampje gaat nog wel branden als mijn tank bijna leeg is gelukkig
zou dit te verhelpen zijn met schoonmaken? of is hij echt kapot?
bekend probleem? of kan ik er gewoon 1 op de sloop uitbouwen?
alvast bedankt voor de antwoorden, mooi medium dit
groeten, maarten
it never gets any easier!
heeft mijn vader die toevallig voor zijn verjaardag gekregen van mij ma…
de supersoocer voor 50+ers
wordt hij toch nog voor iets anders gebruikt dan de tuintegels!
whaha
it never gets any easier!
Als ik dit verhaal van Orvan nog eens nalees, dan denk ik toch echt dat het bij hem ook de stappenmotor is. Die zit met twee schroefjes op het monopoint huis.
Een andere met 3 maand garantie heb ik net gekocht voor 40 euro, wat ik een nette prijs vind. Ik zou het daarin zoeken.
Jos van der Voort