Omdat ik mijn banden wil vervangen en 16” velgen heb, zit ik een beetje te dubben over de bandenmaat. Ik heb nu 205/55-16 Continental (betonblokken), dit heeft ongeveer dezelfde omtrekmaat als de originele 195/65-15. Om niet meer iedere straatklinker te voelen wil ik er Michelin onder leggen en de wanghoogte vergroten. Dat zou dan 205/60-16 worden. De diameter wordt dan 1,8 cm groter en de omtrek 5,6 cm. Volgens mij moet dit wel in de wielkasten passen, maar zie ik andere nadelen over het hoofd? Afwijking kmteller, minder trekkracht merkbaar, gewicht banden+velg? Iemand ervaring?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Hi Jan,
Voor berekeningen kun je hier kijken:
Zelf had ik onder mijn oude Xantia dikke 215/55/16 banden/velgen. Paste maar net, maar reed top. Alleen ff belangrijk om je meter te hereiken met de tomtom. Bij mij was 100 ook 100 en da’s best handig om te weten.
Nou ben ik van mening dat als het past en goed staat het dus OK is en let dan ook niet op regeltjes en zo. Als wegligging/verbruik en looks in orde zijn hang ik het er dus op.
Succes!
Hans
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Hi Jan,
Voor berekeningen kun je hier kijken:
Zelf had ik onder mijn oude Xantia dikke 215/55/16 banden/velgen. Paste maar net, maar reed top. Alleen ff belangrijk om je meter te hereiken met de tomtom. Bij mij was 100 ook 100 en da’s best handig om te weten.
Nou ben ik van mening dat als het past en goed staat het dus OK is en let dan ook niet op regeltjes en zo. Als wegligging/verbruik en looks in orde zijn hang ik het er dus op.
Succes!
Hans
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8