Ik heb mijn polyester dak laten spuiten en jawel er waren direct al “speldeknoppen” op de lak te zien. Ik wist dat dit kon gebeuren, maar heb nergens kunnen vinden hoe dit te voorkomen. Wie weet een afdoende oplossing?
Is er eerst een primer gespoten speciaal voor polyester ondergronden?
Vermoedelijk zit daar het probleem.
Volgens zeggen wel!
oplossing:
ik heb nog een witr dak staan voor 40E, erg mooi!
.komma
Ik denk niet dat ik het dak er nogmaals af ga halen. Ik wacht eerst de oplossing van het spuitbedrijf af (polijsten) en andere ideeën van het Forum. Bedankt voor je aanbod.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Afhankelijk van de onderlaag (dus of het dak al eerder gespoten is geweest) zul je eerst een zgn. ‘neutraliser’ moeten aanbrengen.
Deze voorkomt een reactie van oude verflagen met de volgende (nieuwe) laag.
Dan een primer voor polyester om het geheel af te maken met de kleurlagen en eventueel een blanke laklaag.
Wanneer dit niet is gebeurd krijg je inwerking/reactie van onderliggende lagen,wat zich uit in verflaag-beschadigingen als ‘puntjes’.
Succes met de afhandeling.
‘Spirit of avant-garde’
Ik heb het idee dat er wel eerder “iets” mee is gedaan. Als ik nl het dak waste waren de zijkanten van de auto “versierd” met witte strepen. Welke neutraliser (merk) bedoel je en is dit ook nodig als het dak niet eerder is gespoten?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Een beetje spuit-/carrosserie-/schadeherstelbedrijf weet wat te gebruiken.
Merk kan ik wel geven,maar er zijn er zoveel.
Ik mag aannemen dat elk bedrijf is aangesloten bij een eigen verfleverancier,en dat deze ook neutralizers in hun gamma hebben.
Deze worden gebruikt als men er niet zeker van is wat voor verf er onder ligt of als de aan te brengen verflaag anders is als de oude (bijvoorbeeld; vroeger gebruikte men veel celluloselakken,tegenwoordig veel 2K-lak).
Zo’n neutralizer voorkomt dan dat oude lagen gaan reageren met nieuwe.
Pas ná het aanbrengen van deze laag kan met met primen,eventueel plamuren en opnieuw primen, en de diverse spuitlagen de klus klaren.
‘Spirit of avant-garde’
Bedankt voor je informatie. Ik laat je nog horen hoe het is afgelopen.
Vorige week maandag de auto gebracht. Zou woensdag klaar zijn. Niet dus. Weer hetzelfde. Woensdag de hele dag in de zon laten staan, om de gassen zoveel mogelijk eruit te halen. Donderdag nog een keer proberen. Ze zouden nu eerst spuitplamuur aanbrengen, rustig laten drogen (dus niet in de droogcabine). Vrijdag aan het eind van de middag weer gespoten en rustig laten drogen. Zaterdagochtend heb ik de auto opgehaald. Geen blaasjes te zien.
Van anderen hoor ik wel dat het vrijwel gegarandeerd terug komt, wat je ook probeert. We zullen wel zien. Tot vandaag is het nog steeds goed.
op het Matraforum heb ik gelezen dat polyester niet met water mag geschuurd, waarom stond er niet bij maar het zou wel die speldekoppen opleveren na een tijdje
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ze hebben niet met water geschuurd
Ik heb het vermoeden dat het minder te maken heeft met het soort verf, en meer met de aanwezigheid van lucht in de glasvezels van het polyester. Als de vezels niet goed doordrenkt zijn met hars, is er dus ruimte voor… lucht. Als na het spuiten de laklaag wel luchtdicht is, maar niet uitgehard, heb je kans dat uittredende lucht blaasjes gaan vormen (luchtbellen). Het is daarom zaak de eventueel aanwezige lucht goed ‘in te pakken’, bijv. met een laag spuitplamuur.
Nat schuren van polyester kan dezelfde problemen geven: het water trekt in de vezels en wil, zeker in de warme spuitcabine of in de volle zon, graag verdampen.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb bij mijn dak hetzelfde. Goed voorbehandeld, goed sluitend in de primer gespoten, nat geschuurd (op het laatst met korrel 1.000) en lang laten drogen. Volgens de spuiter ging het spuiten perfect. Na een tijdje wilde hij de auto uit de droogcabine halen en zag een soort luchtputjes uit de blanke lak komen. Ik heb het laten zitten en wil die putjes nog navullen met blanke lak en polijsten. Volgen mij had hij ‘em niet in de droogcabine moeten laten uitharden.
Het blijft lastig met dat polyester…