radiator ontluchten xsara 1.9 td ‘99
liv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 19-05-2007

Gepost: 26 mei 2007 05:55 PM

Hoe ontlucht ik de radiator van mijn Xsara turbo diesel (phase 1)
De thermostaat is er deels uitgehaald door de duitse wegenwacht, die was blijven hangen, de klep is er vanaf gehaald.. maar nu heb ik denk ik last van lucht in de radiator. Ik kan zo gauw geen ventiel ontdekken. Kan dit handmatig bij dit type of alleen automatisch dmv de circulatie?
Moter wordt nog steeds te heet bij hogere toeren met airco en warm weer, bovenste deel van radiator is niet goed heet terwijl de rest dat wel is. Kan natuurlijk ook verstopt zijn. stationair koelt hij wel goed.

Ik denk nog niet meteen aan een lekke koppakking (ik heb hier ervaring mee met vorige auto). Ik zie namelijk nog geen witte rook, rare geluiden, of slechte start, of water verlies door druk opbouw, en ook geen belletjes in reservoir of troep in mijn olie of koelvloeistof..

Wie weet er iets van bij deze auto..
Stel dat er een nieuwe radiator in moet kan ik deze zelf inbouwen lijkt me niet zo moeilijk, waar moet ik op letten..

mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 mei 2007 07:10 PM
  [ # 1 ]

Ik weet niet of het bij jouw bouwjaar ook nog zo is, maar ik herinner me dat er achter de motor ook nog een ontluchtingsschroef zat.

Lastig probleem trouwens….de thermostaat is er deels uit gehaald ?
Dit moet je me toch even uitleggen….want wat je schrijft doet me inderdaad denken aan een niet openende thermostaat….vooral omdat de helft van de radiator niet goed warm wordt.

Profiel  
 
liv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 19-05-2007

Gepost: 26 mei 2007 09:43 PM
  [ # 2 ]

De monteur van de ADAC heeft eerst laten zien dat hij niet goed werkte, de De thermostaat bleef dicht staan bij een heet gedraaide moter.
De radiator + bovenste slang bleef koel terwijl het blok heet was.
Het dekseltje voor de thermostaat werd verwijderd en er kwam inderdaad geen water uit het blok het liep enkel uit de slang, thermostaat klepje bleef dus dicht. Hij heeft de thermostaat er vervolgens helemaal uitgehaald en er een deel vanaf gehaald, of beter gezegd het thermostaat deel verwijderd. (ik bedoelde dit met ‘de klep verwijderd’)
Na een tijdje rijden werdt het toch weer snel veel te heet, toen bleek dat er niet genoeg water in het reservoir zat, vervolgens bijgevuld en toen koelde hij tot thuiskomst (200 km verder) wel beter maar nog steeds niet helemaal goed. Het bovenste deel van de radiator blijft dus veel koeler dan het lager gelegen deel dat notabe precies voor de koelfan zit.

Ik zal even verder zoeken naar nog een ontluchtingsventiel.. achter de moter zei je? Ik kan daar echter niet zo goed bij door interkoeler en turbo.

Er zit wel een vrij grote een inbus schroefdop aan de recherbovenkant van de radiator maar dit lijkt me op het eerste gezicht niet op een ontluchtings ventiel..of is dat toch ook een mogelijke ontluchtings schroef?

mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98

Profiel  
 
hweetink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 19-05-2007

Gepost: 26 mei 2007 10:58 PM
  [ # 3 ]

Ik weet niet precies of een diesel exact dezelfde koeling heeft als een benzine auto maar bij mijn xsara 1.6i heb je drie punten waar je moet ontluchten.
1. Op het termostraathuis door het licht los draaien van de sensor.
2. Op de radiator (rechts als je er voor staat) zit een kraantje boven op de radiator.
3. Tegen het schutbord bij de kachel doorvoer een klein zwart dopje dit moet in zijn geheel losgedraaid worden.

succes
Harry

Citroen C3 AIRCROSS

Profiel  
 
liv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 19-05-2007

Gepost: 30 mei 2007 05:12 AM
  [ # 4 ]

Ik heb alle ontluchtingspunten gevonden, echter de radiator lijkt gewoon aan z’n eind te zijn, ziet er inderdaad ook wat gehavend uit. Dus die wordt volgende week vervangen gelijk met de thermostaat en sensor. Koppakking is vandaag getest en is niet lek ( zucht) maar nu maar wel zorgen dat dat zo blijft.

mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98

Profiel  
 
liv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 19-05-2007

Gepost: 22 juni 2007 05:22 PM
  [ # 5 ]

update Auto heeft nieuwe termostaat en radiator gekregen van garage, echter het probleem met het maar niet goed kunnen ontluchten bleek te liggen aan een metalen radiator slang die was doorgerot.. Deze lekke leiding werd echter pas ontdekt nadat de nieuwe radiator was geplaatst en afgevuld. Dus wel een onnodig dure reparatie geworden.

mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook