Veel meer dan olie verversen valt er ook niet te onderhouden
Maar als ik weer 10.000 gereden heb zal ik het boek er even bij pakken. Volgens mij hoef ik alleen elke 30.000 meer te doen dan alleen olie en elke 80.000 de distributie.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Dus Criezeltje met de bumper er tegenaan gezet, gas geven en ... niets. Alleen slippende bandjes. Poging 2 ging een stuk beter, want toen had ik de heftruck van de handrem gehaald.
Het gaat goed met Criezel zo te horen. Zonder al teveel onderhoud tuft het vrolijk door. Ik ben benieuwd naar wat er op het dak komt.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Wat er op het dak zit heeft iedereen kunnen zien op het kampeerweekend vna de BX club Helaas bleek daar ook het gepiep wat van links voor kwam niet de remschijf te zijn maar een drooggelopen wiellager. Moet even een nieuwe in dus. Ik overweeg sterk de 2 veerpootjes die ik van Wupke heb gekregen wat op te knappen (nieuwe wiellagers + remblokken + remschijven + nog wat piefjes en poefjes waarvan het geen bezwaar is om het te vervangen) en dan de complete veerpoten te vervangen. Ik rij al een paar duizend (!!!) kilometer met een piepend wiellager, dan zal een paar honderd kilomter meer geen bezwaar zijn.
Ik hoop alleen wel dat als ik de veerpoten vervang, de sporing goed blijft. Ik heb namelijk de sporing laten stellen (vergeten te melden) en het zou zonde zijn als dat weer moet.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Wat er op het dak zit heeft iedereen kunnen zien op het kampeerweekend vna de BX club Helaas bleek daar ook het gepiep wat van links voor kwam niet de remschijf te zijn maar een drooggelopen wiellager. Moet even een nieuwe in dus. Ik overweeg sterk de 2 veerpootjes die ik van Wupke heb gekregen wat op te knappen (nieuwe wiellagers + remblokken + remschijven + nog wat piefjes en poefjes waarvan het geen bezwaar is om het te vervangen) en dan de complete veerpoten te vervangen. Ik rij al een paar duizend (!!!) kilometer met een piepend wiellager, dan zal een paar honderd kilomter meer geen bezwaar zijn.
Ik hoop alleen wel dat als ik de veerpoten vervang, de sporing goed blijft. Ik heb namelijk de sporing laten stellen (vergeten te melden) en het zou zonde zijn als dat weer moet.
onzin.
alleen de wielhub wisselen.
PIC>
dikke bout achterop lossen, veerpoot eruit, 2 fusee’s los en de naafmoer eraf..
uitwisselen en klaar ..
de hele bende nieuwe schijven ed eronder schroeven is ramklare onzin
mvgr wupke
Ik zie wel effe joh. Alleen vermoed ik dat het lager er in geperst moet worden, dus ik ga wel een complete veerpoot of wielhub of wat dan ook in z’n geheel klaar maken (heb 2 complete veerpoten liggen) en dat er in 1 keer onder schroeven. Al met al zal dat langer duren, maar de tijd dat m’n BX stil staat zal minder lang zijn (tenminste, dat denk ik…).
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik zie wel effe joh. Alleen vermoed ik dat het lager er in geperst moet worden, dus ik ga wel een complete veerpoot of wielhub of wat dan ook in z’n geheel klaar maken (heb 2 complete veerpoten liggen) en dat er in 1 keer onder schroeven. Al met al zal dat langer duren, maar de tijd dat m’n BX stil staat zal minder lang zijn (tenminste, dat denk ik…).
lager wisselen kun jij niet.
benodigde gereedschappen heb je niet.
dus zie de pic en wissel dat ding ff uit.
ik doe dat in 20 minuten,, jij in 2 uur,,klaar..
mvgr wupke
Desnoods doen we het morgenavond even hiero?
Emiel
Ik ga eerst eens kijken (in de boekjes) hoe alles in elkaar zit. Misschien kan ik geschikt gereedschap maken ofzo ...
Schijt aan originaliteit.
Dat fuseeding is bij mij laatst in 20 minuten verwisseld, maar dan zonder het lager te verwisselen. Bij mijn BX ging het namelijk om een versleten schroefdraad van een van de wielbouten.
Overigens komt het gepiep bij jouw BX van rechtsonder en niet van linksonder. Ik heb er een uur in mee mogen rijden, dus ik heb het wel goed kunnen localiseren.
Verder ben ik het met Wuppo eens dat je enkel het wiellager hoeft te vervangen. Voor de rest rijdt Criezel goed.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Het aanbod blijft nog 20 minuten gelden, anders trek ik het in wegens enorme eigenweizigheid van de topicstarter…
Emiel
Je aanbod had ik niet gelezen Emiel ! Maar ik ga er graag op in, overigens, wil ik er wel een nieuw lager in hebben. Anders kan ik over 10.000km weer.
Enneh, het geluid komt inderdaad van rechts ops: Mijn fout, links en rechts haal ik wel eens een beetje doorelkaar.
Schijt aan originaliteit.
Nieuw lager lukt niet morgenavond natuurlijk, geen persgereedschap enzo..
Ik kan eventueel wel je begeleiden en helpen met het vervangen van je fuseelichaam met lager, die had je toch liggen gebruikt?
Emiel
Ja, die moeten er maar in. Wupke legde via MSN net uit hoe veel kilometer die wiellagers mee gaan, dus denk ik dat er niet meteen nieuwe lagers in hoeven. Wel even de wieltjes balanceren want vanaf 140km/u begint er iets te treillen. En dat kan niet goed zijn voor de lagers.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ja, die moeten er maar in. Wupke legde via MSN net uit hoe veel kilometer die wiellagers mee gaan, dus denk ik dat er niet meteen nieuwe lagers in hoeven. Wel even de wieltjes balanceren want vanaf 140km/u begint er iets te treillen. En dat kan niet goed zijn voor de lagers.
Sodeknetter rij jij zo hard??
Emiel
Lelijke Eend schreef:Ik zie wel effe joh. Alleen vermoed ik dat het lager er in geperst moet worden, dus ik ga wel een complete veerpoot of wielhub of wat dan ook in z’n geheel klaar maken (heb 2 complete veerpoten liggen) en dat er in 1 keer onder schroeven. Al met al zal dat langer duren, maar de tijd dat m’n BX stil staat zal minder lang zijn (tenminste, dat denk ik…).
Ik kan je van harte aanraden een hele fusee te wisselen ipv een wiellager, want dat is me een k*tklus! Je hebt er niet alleen een lagerpers voor nodig maar het kan ook nog eens heel veel gepruts zijn om het borgringetje los te krijgen. Als je een fusee uitwisselt ben je redelijk zeker van het resultaat met veel minder getob.
Ich bin ein Breaker