BX19trs schreef:Oplossing: kachelkraan vervangen door een buisje, vervolgens een huis-radiator, liefst wit met zwarte vingertasten erop achter in criezel plaatsen, deze met koperen buizen koppelen aan het koelcircuit, en voilá, je hebt centrale verwarming in criezel! (met een kachelkraan op de radiator).
Emiel
Pak dan gelijk een thermostaatkraan!
Ich bin ein Breaker
doe het dan wel elektrisch, heb je climate controll. alleen dan de airco nog
Dat ik zuiniger stook is door anderhalve tip van Gerard Maas (gaspedaal niet in 1 keer naar de bodem stampen en vroeger schakelen). Anders zou ik het niet weten.
Enneh, een radiator achterin ? Waar moet ik die kwijt dan ? Achterruitverwarming werkt ook niet helemaal. Slechts 3 of 4 lijntjes doen iets. Heb ik al een oplossing voor: speciale geleidende verf op de kapotte lijntjes smeren.
Verder kraakt/piept er iets bij het koppelingspedaal als ik de koppeling in trap. Het zit niet bij de koppeling zelf. Het is er sinds m’n bijna catastrofale noodstop. Mijn vermoeden is dat ik m’n lompe poten toen zo ruw op het koppelingspedaal geramd heb, dat ik toen iets krom/kapot/scheef getrapt heb.
Verder staat het oliepeil maar net boven het minimum. Ik zit sterk te denken aan een vervroegde oliewissel. Dan wil ik voortaan olie van het werk gebruiken (daar onderhouden ze o.a. tractoren en dieselheftrucks die ze in de verhuur hebben, dus dat moet wel goede olie zijn).
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Dat ik zuiniger stook is door anderhalve tip van Gerard Maas (gaspedaal niet in 1 keer naar de bodem stampen en vroeger schakelen). Anders zou ik het niet weten.
Dat heet op het “koppel” rijden en dat is eigenlijk ook de enige manier om vlot en zuinig met een 1.9D te rijden.
Die tip is overigens best wel vaak beschreven op het forum door mij, aangezien de Xantia mijn 3e 1.9D is ken ik deze motor heel goed
Lelijke Eend schreef:Dat ik zuiniger stook is door anderhalve tip van Gerard Maas (gaspedaal niet in 1 keer naar de bodem stampen en vroeger schakelen). Anders zou ik het niet weten.
Enneh, een radiator achterin ? Waar moet ik die kwijt dan ?
Achterruitverwarming werkt ook niet helemaal. Slechts 3 of 4 lijntjes doen iets. Heb ik al een oplossing voor: speciale geleidende verf op de kapotte lijntjes smeren.
Verder kraakt/piept er iets bij het koppelingspedaal als ik de koppeling in trap. Het zit niet bij de koppeling zelf. Het is er sinds m’n bijna catastrofale noodstop. Mijn vermoeden is dat ik m’n lompe poten toen zo ruw op het koppelingspedaal geramd heb, dat ik toen iets krom/kapot/scheef getrapt heb.
Verder staat het oliepeil maar net boven het minimum. Ik zit sterk te denken aan een vervroegde oliewissel. Dan wil ik voortaan olie van het werk gebruiken (daar onderhouden ze o.a. tractoren en dieselheftrucks die ze in de verhuur hebben, dus dat moet wel goede olie zijn).
ik heb eens een eend gezien met een waterbuis door zn spruitstuk heen, daarna een warmte slang naar de achterkant van de tuut, om daar in een kachelradiator te verdwijnen.
die radiator zat in een blikken huis, met een 12 V ventilator eronder.
type PC maar dan wat forser uitgevallen.
die blies de warme lucht door een gewelft rooster tegen de achterbank, en deels tegen de achterruit.
inventieve oplossing die nog werkte ook.
je koppeling.
nylon cups in e scharnierpunt eens smeren met teflonspray zou wel eens antie piepwerking kunnen bewerkstelligen.
daarnaast, beter opletten om noodstops te voorkomen.
mvgr wupke
Goeje tips ! Morgen uitvogelen of ze op het werk teflonspray hebben.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Dat ik zuiniger stook is door anderhalve tip van Gerard Maas (gaspedaal niet in 1 keer naar de bodem stampen en vroeger schakelen). Anders zou ik het niet weten.
De manier om een Bosch-diesel snel op toeren te krijgen is toch wel het pedaal de grond in stampen. Moet je wel tijdig overschakelen uiteraard, maar dat moest altijd al.
Enneh, een radiator achterin ? Waar moet ik die kwijt dan ?
Achterruitverwarming werkt ook niet helemaal. Slechts 3 of 4 lijntjes doen iets. Heb ik al een oplossing voor: speciale geleidende verf op de kapotte lijntjes smeren.
Ik kan je dat afraden; als het ook maar een beetje te dik gaat ziet het er écht niet uit, zelfs niet op Criezel, en het hindert ook omdat je het in de binnenspiegel steeds ziet. Ik had ook zo’n auto (ook een witte break btw), “gelukkig” is toen de achterruit daarvan gebroken.
Verder kraakt/piept er iets bij het koppelingspedaal als ik de koppeling in trap. Het zit niet bij de koppeling zelf. Het is er sinds m’n bijna catastrofale noodstop. Mijn vermoeden is dat ik m’n lompe poten toen zo ruw op het koppelingspedaal geramd heb, dat ik toen iets krom/kapot/scheef getrapt heb.
Een beetje WD40 naar omhoog spuiten en het is weg.
Verder staat het oliepeil maar net boven het minimum. Ik zit sterk te denken aan een vervroegde oliewissel. Dan wil ik voortaan olie van het werk gebruiken (daar onderhouden ze o.a. tractoren en dieselheftrucks die ze in de verhuur hebben, dus dat moet wel goede olie zijn).
Als ie maar niet onder het minimum zit is er niets aan de hand - ahum ops:
Wisselen moet je om de 10.000 km - alweer ahum ops: - maar met volsyntheet rijd ik wel wat langer rond.
Als ze dat op je werk hebben moet je dat er absoluut ingooien - maar schik niet van de lekkages die je kunt krijgen als je eerst op semisyntheet reed. Dat ging bij mijn 2 diesels vanzelf weer weg na een paar 1000 km, en dat heb ik al vaker gehoord.
Syntheet en semisyntheet staat elkaar enigzins naar het leven, en de syntheet verdrijft als het ware de dikkere olie. Totdat die weg is kun je wat lekkage hebben.
Ich bin ein Breaker
Ik ga niet m’n hele achterruit vol verven Alleen daar waar ik breukjes in de geleidende streepjes vna het achterruit kan ontdekken.
Verder wordt mijn olie netjes om de 10.000km ververst, of er nou oud frituurvet of de allerbeste superolie in zit.
En als het lekt ... Ach, hij houdt het toch al niet goed binnen Binnenkoert maar weer eens blok afspuiten om te zien waar het vandaan komt. En uitvogelen wat er bij de 30.000km beurt moet gebeuren. Want daar begin ik bij in de buurt te komen geloof ik (en anders krijgt Criezel een beurtje teveel).
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik ga niet m’n hele achterruit vol verven
Alleen daar waar ik breukjes in de geleidende streepjes vna het achterruit kan ontdekken.
Ik vond het een drama en het vlekte nogal; plak het erg goed af oid, want op schoon glas reist dat soort verf prima heb ik gemerkt.
Verder wordt mijn olie netjes om de 10.000km ververst, of er nou oud frituurvet of de allerbeste superolie in zit.
Nou, prima dan toch? Bijvullen kan altijd, voortijds verversen moet je alleen doen als je weet dat er een achterstand geweest is.
En als het lekt ... Ach, hij houdt het toch al niet goed binnen
Binnenkoert maar weer eens blok afspuiten om te zien waar het vandaan komt. En uitvogelen wat er bij de 30.000km beurt moet gebeuren. Want daar begin ik bij in de buurt te komen geloof ik (en anders krijgt Criezel een beurtje teveel).
Voorzichtig met afspuiten, dat middel kan erger zijn dan de kwaal….
Vaak lekken de slangen die van onder de olievulpot naar het kleppendeksel lopen. Daar moet je wel de luchtverdeler (voorzichtig) voor losschroeven.
Ich bin ein Breaker
Het lijkt mij beter verschillende soorten olie niet te mengen. Enaangezien de olie die ik regulier gebruik op dit moment op is, wil ik een vervroegde olieverversing doen.
En ik ken die slang, die is bij mij reeds vervangen
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Het lijkt mij beter verschillende soorten olie niet te mengen. Enaangezien de olie die ik regulier gebruik op dit moment op is, wil ik een vervroegde olieverversing doen.
A zo.
Mengen moet je idd niet zomaar doen. Het effect wat ik bedoel krijg je sowie so als je overschakelt van de ene op de andere soort.
Het gaat om het vermengen met de olie die in de motor achterblijft na het aftappen, en tussen de keerringen, pakkingen etc., dwz het spul waar je normaal alleen maar gemak van hebt omdat het helpt afdichten, maar wat nu ineens pootje gelicht wordt door dunnere synthetische olie.
Ich bin ein Breaker
Ik weet niet eens of de olie op m’n werk synthetisch is ops: Ga ik nog napluizen. Tevens napluizen of ze daar goede en passende oliefilters hebben. Zowieso hebben ze jerrycans, en daar ga ik er 1 van vullen met olie om onderweg bij te vullen. Zou een jerrycan van 25 liter genoeg zijn ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik weet niet eens of de olie op m’n werk synthetisch is
ops: Ga ik nog napluizen. Tevens napluizen of ze daar goede en passende oliefilters hebben. Zowieso hebben ze jerrycans, en daar ga ik er 1 van vullen met olie om onderweg bij te vullen. Zou een jerrycan van 25 liter genoeg zijn ?
Met het olieverbruik van Criezel moet je het daar wel een weekje mee redden zou ik zeggen
Oliefilters kosten nie zo gek veel en zijn goed verkrijgbaar; volgende keer in FR een lading inslaan als je niet per sé voor Purflux wilt gaan - die naar verluid beter zijn.
Ich bin ein Breaker
Van het extra olieverbruik bij overstap kan ik ook bevestigen: ik kreeg er bij de dealer (bij de Xantia) 10W40 halfsyntheet van Tamoil in. Verbruik: 1 op 3000.
Toen ik overstapte naar Lubbers kreeg ik er 5W40 van Total in. Verbruik: 1 op 1500 , vervolgens 1 op 3000 en toen naar 1 op 5000.
En tja, toen vond ik olie in de koelvloeistof en ben ik ZX gaan rijden…..
EW schreef:Van het extra olieverbruik bij overstap kan ik ook bevestigen: ik kreeg er bij de dealer (bij de Xantia) 10W40 halfsyntheet van Tamoil in. Verbruik: 1 op 3000.
Toen ik overstapte naar Lubbers kreeg ik er 5W40 van Total in. Verbruik: 1 op 1500, vervolgens 1 op 3000 en toen naar 1 op 5000.
En tja, toen vond ik olie in de koelvloeistof en ben ik ZX gaan rijden…..
Ook dat kan door de omschakeling komen. Mijn 19TGD bevatte ook een drupje, een paar jaar terug na de omschakeling. Nooit meer wat van gezien.
Syntheet werkt ook net als kruipolie heb ik gemerkt; het blok van mijn gestalde turbod was aan alle kanten vet van de olie - terwijl het ding niet eens gelopen had.
Ich bin ein Breaker