Lelijke Eend schreef:Ideetje had ik al een poos, eigenlijk al toen ik Criezel net kreeg. Waarom ? Het schijnt iets minder happig te remmen + meer remvermogen. Kijk naar het rempedaal en ik sta stil
Xantia klauwen reageren duidelijk happiger dan BX klauwen. Let erop dat je voor een goede rembalans ook je achterremklauwen vervangt door Xantia klauwen spul. Anders krijg je echt duikneigingen omdat ie teveel remt aan de voorkant.
Achterremklauwtjes zitten er bij
Schijt aan originaliteit.
mpostma schreef:Lelijke Eend schreef:Ideetje had ik al een poos, eigenlijk al toen ik Criezel net kreeg. Waarom ? Het schijnt iets minder happig te remmen + meer remvermogen. Kijk naar het rempedaal en ik sta stil
Xantia klauwen reageren duidelijk happiger dan BX klauwen. Let erop dat je voor een goede rembalans ook je achterremklauwen vervangt door Xantia klauwen spul. Anders krijg je echt duikneigingen omdat ie teveel remt aan de voorkant.
zoals mijn 20 tzi nog steeds doet ops:
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Lelijke Eend schreef:Ik heb het idee dat ik het wel passend krijg dan. Eerst die klauwen maar, de rest komt later.
Ohja, nog een reden waarom ik er graag nieuwe remmen op wil: als ik achteruit rijd en ik rem, dna hoor ik een tik. Ergens zit dus speling. Schijnt niet erg te zijn (ik tuf er vrolijk mee door), maar het bevalt me niet.
Dat passend krijgen op ongeventileerde schijven zou ik echt ff lekker vergeten! Ik wil het je best demonstreren met een losse klauw en een BX schijf. JE zult echt sowieso xantia blokken moeten hebben, maar die flikkeren uit de klauw als je schijven te dun worden. Niet verstandig dus.
En als ik het goed begrijp vanwege die kloink bij achteruit rijden? Sja… als je de norm nou net zo hoog zou leggen als de gemiddelde eendrijder bij zijn eend doet, hoeft dat toch geen probleem te zijn??
Ik ga echt niet klooien met remschijven die niet bij de klauwen passen (of andersom). In een Xantia-klauw komt een Xantia-remschijf en in een BX-klauw komt een BX-remschijf. Want remblokken die op het verkeerde moment de remklauw verlaten ... BRRR ! ! ! Dan draai ik nog liever al m’n wielmoren rondom een slagje los.
Met passend krijgen bedoel ik dat het hele spulletje in de velg moet passen. Wellicht is het mogelijk om op veilige en verantwoorde wijze m’n banden op andere (bredere) velgen te leggen of de Xantia-remblokken wat af te schuren. En als het uiteindelijk toch niet past, gaat het spul de verkoop weer in.
Schijt aan originaliteit.
Ohja, wat betreft normen van Eendrijders: als ik de BX net zo lief zou hebben als de Eend, dan kwamen er geen 2e hands remklauwen onder, maar nieuwen !
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ohja, wat betreft normen van Eendrijders: als ik de BX net zo lief zou hebben als de Eend, dan kwamen er geen 2e hands remklauwen onder, maar nieuwen !
Hihi, maar wat rijdt er nu?
Ik zou die kloink eigenlijk gewoon lekker laten voor wat ie is. Het rijdt toch goed verder? Mocht je desondanks zo eigenwijs willen zijn dat je het perse wilt heb ik nog wel 2 Xantia velgen voor je. Daar kun je gewoon je huidige banden op leggen (momenteel zitten er winterbanden op met nog ong 3 mm profiel). Enige nadeel is dan dat je de wielen niet kan wisselen tot je remblokken ver genoeg versleten zijn Indien interesse hoor ik het wel. Ik hoef er niks voor te hebben.
beetje overtrokken is het eigenlijk wel wat veel,toch.
die schijven welke er nu op zitten kunnen met gemak 60 000 kms aan, zoniet nog meer.
dus voorlopig zou ik me echt niet om vervangen door wat dan ook bezorgd maken.
ik heb nog een mooi setje LM velgen, (welke je zelf hierheen hebt gebracht ) die tzt wel onder je bix kunnen met je nieuwe speeltje.
echter, ik zou me eerst bekommeren om die zwarte drek die onder je auto vandaan komt, dal die olie lekkage’s is nu niet echt bevorderlijk voor het milieu ,en nog eens brandgevaarlijk op de koop toe.
en dan maakt het niet uit, zelfs al heb je een scheeps anker van de QM2 als rem.
mvgr wupke
Ik heb mijn zinnen gezet op die klauwen. Ja ik ben eigenwijs ! Dus ga ik er voor. Eerst die klauwen maar binnen, de feitelijke montage komt dan wel als ik er tijd voor heb (+ geld voor nieuwe bijpassende schijven en blokken). Die klonk is ook meer een verzachtend smoesje, een ‘reden’, whatever (maar die klonk is er echt!).
Marten: Klinkt goed, die velgen. Mooi staal Als ik er gebruik van wil maken, laat ik het je wel horen, ok ?
Wupke: helaas, die velgen zijn te mooi voor Criezel. Maar ik heb nog iets voor jou voor die velgen, de bijpassende bouten (vergeten ops: ). Enneh, die zwarte drek ga ik binnekort eens oplossen. Denk dat het een zwetend carterventilatieslangetje is.
Schijt aan originaliteit.
Ohja, Roel krijgt ook nog een remklauw van me. Ik hou vast zo’n ding over (van de BX ) die dan naar Roel kan. Nog een (waardeloze) reden
Schijt aan originaliteit.
Ohja, het ging niet om happen van de remmen, maar om de doseerbaarheid ! Jaja, weer even wat verder gelezen over Xantiklauwen.
Schijt aan originaliteit.
Waarom koop je niet meteen een Xantia, beetje overdreven wat je nu in je hoofd haalt
De remmerij op je BX is prima, het geld dat je nu over de balk wil gooien, kun je beter aan je 2CV besteden, of is het de BX die het paradepaardje moet gaan worden :
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom op een BX 1.9D Xantia remmen
BX heeft prima remmen, zeker voor de snelheden die een 1.9D redt
Ik denk dat als je vol op de rem gaat staan dat je hem altijd wel geblokkeerd krijgt, had je daar niet al ervaring mee?
Dan zullen betere remmen dus geen zin hebben, want je kan het remvermogen toch niet kwijt op de weg.
Als je gewoon orgineel BX spul eronder zet dan zal die ook weer flink beter remmen als daarvoor
Het enige wanneer ik baat bij Xantia remmen kan voorstellen als je vanaf 230 naar 120 moet afremmen. Dat is dus alleen weggelegd voor de 16v’s.
Dan zullen ze met Xantia remmen ook wel sneller afkoelen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Aan de andere kant, het kan geen kwaad, er gaat weinig geld in zitten, en LE kan nu toch even niet verder met zijn eend.
Wat willen jullie? Of LE gaat lekker Xant-klauwen onder zijn hok zetten, of hij zit hier avond aan avond het forum vol te spammen?
Zeg het maar, ik weet het wel en stel direct mijn klusruimte ter beschikking.
LE, succes! Zolang het geen kwaad kan en jij het graag wil, zal ik je niet tegenhouden!
(behalve als je meteen een Xantia gaat kopen. Beter een smerige oude schuur op wielen dan een Peu… eh Xantia!)
@Patje74. Het forum wordt vaak gebruikt om advies te vragen en te geven. Als je dan met plannen komt die niet helemaal logisch lijken is het niet meer dan logisch dat je “ongevraagd” advies krijgt. Dat speelt natuurlijk al veel langer. Ik vind het persoonlijk ook niet rijmen dat de auto wordt omschreven als low-budget werkpaard om er dan Xantia remmerij onder te schroeven.
Ik weet trouwens niet wat je weinig geld noemt? Ik was zelf rond de 80+65+45 kwijt aan materiaal voor 2e hands klauwen + nieuwe blokken/schijven voor) klauwen/schijven/blokken. Goed: het is geen wereldbedrag natuurlijk, maar gratis is anders.
Maar goed: we kennen LE langer dan vandaag… en als hij in zijn kop heeft zitten krijg je het er toch niet meer uit en het is en blijft zijn auto.