Vanochtend om 11 over 8 langs de A12 bij de BP de ANWB gebeld omdat de uitlaat afgebroken was en ik niks bij me had, bovendien geen zin had om in een pak onder de auto te gaan kijken…..
De complete achterpot is er af, afgebroken vanaf het laatste stuk pijp voor de achterpot. Het lijkt erop dat het geen klemverbinding is maar een doorlopend stuk pijp totaan de pot net voor het reservewiel en waar de dubbele pijp op uitkomt.
Iemand enig idee wat zoiets kost en welk deel ik zal moeten vervangen? Zet ik m zaterdag snel op de brug, maar wil ik wel direct de juiste onderdelen hebben natuurlijk!
gelukkig maakt het niet al teveel herrie, kan ik er de rest van de week nog mn werk mee doen…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
De tussendemper heeft een pijp naar de einddemper die met een klem vast zit. De einddemper is dus alleen een pot, echter zit die hele pijp aan de tussendemper vast… tussendemper is circa 170 euro.
Dat idee kreeg ik net ook via Hbase.nl, maar onder mn auto zie ik toch echt een dubbele pijp naar de tussendemper gaan, en zat er aan mn acherdemper geen klem…
Rrraarr…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Dat idee kreeg ik net ook via Hbase.nl, maar onder mn auto zie ik toch echt een dubbele pijp naar de tussendemper gaan, en zat er aan mn acherdemper geen klem…
Rrraarr…
die klem is dus pleite, je hebt als het goed is 2 flenzen die je tegen elkaar drukt en er een klem omheen zet! er zit trouwens geen dubbele pijp, tenzij je een V6 hebt.
hmmm, raar, zal vanmiddag nog eens beter kijken.
Ik heb wel gezien dat er aan de achterpot, die nu in de kofferbak ligt, geen klem heeft gezeten. Je ziet dat er een verdikking zat, waar ik een klem verwachtte, zoals gebruikelijk is, maar de pijp liep na de verdikking door, want je ziet dat het metaal is afgescheurd, in plaats van recht afgesneden te zijn.
In ieder geval, als er al een klemverbinding zou zijn, dan is de pijp van de andere pot die er nog onder hangt ook naar zn gootje, en moet ik die dus ook vervangen. Dure grap lijkt het voorlopig.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Er zitten onder een viercylinder vier potten. De eerste met de katalisator zit aan de voorkant vast aan het spruitstuk of turbo met een flexibele koppeling en aan de achterkant aan de tweede pot met een flens. De pijpen gaan hier een stukje in elkaar en het zit met een klem met twee bouten vast.
Aan de tweede pot zit een pijp welke naar achteren loopt, waar hij met een flenskoppeling en een klem met een enkele bout/moer vast zit aan de derde pot welke dwars onder de auto ligt, vóór het reservewiel.
Aan de linkerkant van deze pot zit de uitgang welke direct aansluit op de vierde pot en weer met een flens en een klem met een enkele bout.
Deze flensverbindingen zijn schuin en je moet ze goed recht op elkaar zetten, met wat hittebestendige kit er tussen en de klem er goed recht omheen. Doe je dit niet erg serieus dan zal er snel een kier ontstaan of nog erger, de boel lazert uit elkaar.
Ik heb een tijdje geleden de hele zooi behalve de katalisator maar vervangen en dat viel kwa kosten best mee. Ik haalde ze bij Cartal (merk: Bosal) en dat was redelijk goedkoop, een stuk goedkoper dan de dealer en twee stukken goedkoper dan Kwikfit, die nog duurder was dan de officiale dealer.
De aansluiting op de achterkant van de katalisator wil nog wel eens rondom losscheuren, dit is prima te lassen maar je moet wel even de boel er onder vandaan halen en dat is tricky, want de lambda sonde moet er uit, of je moet die draad achterna en ergens loshalen.
Leuk autootje, zo’n XM.
Hoi Han,
dank voor je heldere uitleg, kan je aangeven wat dat grapje al met al gekost heeft, van merk Bosal?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Hoi Han,
dank voor je heldere uitleg, kan je aangeven wat dat grapje al met al gekost heeft, van merk Bosal?
Ik weet het niet meer, maar je zou kunnen bellen naar Cartal in Hoorn en de prijs vragen, ze hebben meerdere vestigingen en misschien ook bij jou ergens in de buurt.
Net nog eens goed gekeken, maar tussen de aan- en afvoerpijp van de dwarsliggende pot zit een verbindingsstuk, dat stuk heb ik gezien als dubbele pijp.
Met andere woorden, als de afvoerpijp vanaf de dwarsliggende pot is afgebroken aan de kant van de achterste pot, moet ik dus beide potten vervangen. En aangezien de dwarsliggende pot aan 1 stuk is verbonden met de aanvoerpijp vanaf de katalysator, zal ik dus de gehele uitlaat tot aan de katalysator moeten vervangen…....
Hmmmmm, dat ziet er niet leuk uit. Verdimme…...
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_397.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
bij Civer hebben ze vast nog wel wat nog wat tweedehands liggen…
En een nieuwe C6 waarschijnlijk, maar beiden liggen buiten mijn budget
Donderdagochtend help ik de buurman door de APK, hopelijk kan ik de xm dan even snel op de brug zetten en kijken wat er vervangen moet worden.
Rare is dus wel dat mijn uitlaat blijkbaar een andere is dan de normale, zelfs anders dan dat er op Hbase staat als zijnde mijn uitlaat (op kenteken)....
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Heb je die parts-microfiches al gedownload? Daar vind je die dempers zo.
http://rammstein.dfmk.hu/~xminfo/
Mark
malle pietje schreef:Net nog eens goed gekeken, maar tussen de aan- en afvoerpijp van de dwarsliggende pot zit een verbindingsstuk, dat stuk heb ik gezien als dubbele pijp.
Met andere woorden, als de afvoerpijp vanaf de dwarsliggende pot is afgebroken aan de kant van de achterste pot, moet ik dus beide potten vervangen. En aangezien de dwarsliggende pot aan 1 stuk is verbonden met de aanvoerpijp vanaf de katalysator, zal ik dus de gehele uitlaat tot aan de katalysator moeten vervangen…....
Hmmmmm,dat ziet er niet leuk uit. Verdimme…...
Nee hoor, alle potten zijn los van elkaar, aan die dwarsligger zit een stukje pijp met een naar buiten schuin aflopende flens en aan de achterste pot zit een stukje pijp met een naar binnen aflopende flens en die zitten met een grote ronde klem aan elkaar vast.
Aan de tussendemper die direct achter de katalisator zit, zit een stuk vrij lange pijp met aan het einde een knik, die zit met net zo’n verbinding aan de ingang van de dwarsligger.
Han S schreef:malle pietje schreef:Net nog eens goed gekeken, maar tussen de aan- en afvoerpijp van de dwarsliggende pot zit een verbindingsstuk, dat stuk heb ik gezien als dubbele pijp.
Met andere woorden, als de afvoerpijp vanaf de dwarsliggende pot is afgebroken aan de kant van de achterste pot, moet ik dus beide potten vervangen. En aangezien de dwarsliggende pot aan 1 stuk is verbonden met de aanvoerpijp vanaf de katalysator, zal ik dus de gehele uitlaat tot aan de katalysator moeten vervangen…....
Hmmmmm,dat ziet er niet leuk uit. Verdimme…...
Nee hoor, alle potten zijn los van elkaar, aan die dwarsligger zit een stukje pijp met een naar buiten schuin aflopende flens en aan de achterste pot zit een stukje pijp met een naar binnen aflopende flens en die zitten met een grote ronde klem aan elkaar vast.
Aan de tussendemper die direct achter de katalisator zit, zit een stuk vrij lange pijp met aan het einde een knik, die zit met net zo’n verbinding aan de ingang van de dwarsligger.
`
Dat systeem ken ik maar al te goed van mn vorige xm, de peugeot 205jes en mn bx, maar dat zie ik hier dus deels niet terug. Dat is het vreemde. En heeft iemand ooit eerder die directe verbinding tussen de twee pijpen van de dwarsdemper ooit gezien?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Beunpijpje?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2862.jpg)
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar ik zag bij mijn XM (type I 2.1 TD) een soort by-pass tussen de dwarspot en de einddemper, is dat wat jij ook hebt ?
Nu C5 tijger…