1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Zijn er ook zendamateurs hier?
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 29 mei 2007 11:23 PM

En dan bedoel ik geen zendpiraten.
Ik heb mijn Callsign in 1997 gehaald, hij luidt: PD5MSF.
Ik ben vaak actief op de 2 meter en 70 centimeter repeater van Meppel en Heerenveen

Test

Profiel  

Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1155

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 29 mei 2007 11:48 PM
  [ # 1 ]

Ja,als het maar illegaal is!

Op de 3 meter ben ik al een jaar of 20 actief,door de jaren heen ben ik zelf mijn zenders gaan bouwen,in het begin waren dat onstabiele stoorbakken,later werden het super schoone,pll gestuurde zenders.

Ook op de 11 meter ben ik nog actief,met mijn President Lincoln (am-fm-usb-lsb) en 100 watt buizenliniear lul ik de halve wereld over.

Vegunningen en licenties heb ik nergens voor nodig.

Klaas

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 30 mei 2007 12:04 AM
  [ # 2 ]

Wat is (was) er mis met z.g. zendpiraten, Thijs ? Cool

Ik ben net als de bovenbuurman (Kornstra) in de jaren 70 bezig geweest op de 3 meterband (dat is voor de leken hier, dus de FM band) met een zelf gemaakt zendertje van 2x3 cm…spoeltje wikkelen op een potlood, de 2N 3053 zend-eindtor…en rond 1975 had een techneut een stereo-coder voor me gemaakt zodat ik ook nog eens in stereo te ontvangen was.

Met 1 Watt eindvermogen (12V via een autoaccu) op een 7-elements antenne met H reflector, via een coacks kabel van 40 meter lang (!) naar een mast met een rotor erop.
Ik haalde er vanaf Haarlem een keer in de nacht (dan was het lekker stil en kon je evt de RCD aan komen horen rijden Razz )....iemand uit Kampen mee….dat was onze sport…meestal zaten we op de 103 mhz, waar het toen nog lekker rustig was.
Gelukkig wisten de buren dat ik het was, toen had je na 24.00 uur vrijwel geen TV uitzendingen meer…want door de echo frequentie (heet anders, ben de naam even kwijt) drukte ik alle TV’s in een straal van 60 meter plat !  Twisted Evil

Hmmm….ik ruik de soldeertin weer. Razz

Oh ja….Radio Hudson heette ik, ik draaide toen altijd muziek van James Last (moet er nu nu niet meer aan denken) Surprisedops:

Radio Solo, YWW-4…..en zo nog wat namen uit die tijd.

Profiel  

Kornstra
> 1100 berichten

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 30 mei 2007 12:59 AM
  [ # 3 ]

Je bedoelt waarschijnlijk spiegel-frequentie Bram.

En 2n 3055 moet waarschijnlijk 2n 3553 zijn,het is ook al een tijdje geleden he.

Mijn zender bestaat uit: Oscillator bfy90,buffer bf199,stuurtrap 2n 4427 en eindtrap bly87c,dit is goed voor een watt of 12,niet echt veel maar wel super schoon.
Het hele zendertje is door mijzelf zwevend gebouwd,ik zal morgen een paar foto’s online zetten voor de liefhebbers.

Klaas

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 30 mei 2007 01:20 AM
  [ # 4 ]

Er is niet zoveel mis met zendpiraten, heb het zelf ook jaren gedaan.

Maar inmiddels heb ik al 10 jaar keurig een machtiging, en vroeg mij af of er meer Citrfielen zijn met een machtiging.

De 2n3055 bestaat wel, maar die vind je eerder terug in een voeding dan in een HF eindtrap.

Ik ben zelf ooit begonnen met de BF245a, met 2n2219, mrf237 en mrf238 erachter. Dat gaf een watt of 40, en dat was via mijn 4 dubbele geshtacte dipoool ongeveen een kilometer of 50 verderop nog wel te horen. Let wel, hier heb ik het over de jaren 90, waarin de 3 meter band al behoorlijk drukker was dan in de jaren 70 van Bram.

Later heb ik een met BCD duimwielen gestuurde PLL gebouwd, met wat tussentrapjes, en daarachter een dubbele CX250a buis. Die gaf in brugschakeling een niet kinderachtige 450 watt.
Dit stopte ik in een 3 elements beam, en toen konden de waddeneilanden meegenieten van Corry en de rekel achtige geluiden.

Op AM moduleerde ik met de welbekende 807 buis. Veel meer dan 20 watt kwam daar niet uit, maar ik had iets van 80 meter draad gespannen, en toen heeft men dat in Preston Engeland kunnen horen. Op de QSL kaart stond de vermelding dat hij Nederlandsche liedjes niet kon verstaan, maar ze wel leuk vond klinken.

Maar dat tijdperk heb ik achter mij gelaten, al heb ik alle apparatuur nog. Tja, alles zelf gebouwd, in nette alminium kastjes, dat doe je niet zomaar weg. Ik heb zelf nog een 16 bits stereo-coder en RDS coder zelf gebouwd. Naast auto en bus hobby-ist, ben ik ook electronica liefhebber.
Heel af en toe wil ik nog wel eens een signaaltje in de lucht zetten. Maar meer om even te spelen met het leuke van modulatie afregelen, en gewoon zien dat het spul nog steeds leuk aan de band kan staan. Maar dan wel keurig op een dummy-load, zodat het 50 meter verderop al niet meer te horen is.

Zoals al eerder gezegd ben ik veel acteif op 2 meter (144-146 mhz) en 70 centimeter (430-440 mhz). Aangezien ik veel in de auto zit, heb ik mijn BX helemaal volgehangen met zendamateur spulletjes.

PFF, wat een verhaal, ik krijg er RSI van…

Test

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 30 mei 2007 01:20 AM
  [ # 5 ]
Kornstra schreef:

En 2n 3055 moet waarschijnlijk 2n 3553 zijn,het is ook al een tijdje geleden he.

Ja…of Schaduwfrequentie….het is inderdaad al meer dan 30 jaar geleden ja. Razz
Ik heb vanaf 1972 van een paar HTS -electronica studenten (woonden in mijn buurt) de basisbeginselen geleerd…Ohm, nannofharad, picofharad….EBC-emittor-basis-collector….een beetje schema leren lezen..enz.

En toen maar een mini soldeerbout gekocht en stinken in de huiskamer van mijn ouders…..zette ik de zender aan, PA kwaad omdat de TV opeens grijs was Twisted Evil Hahaha, leuke tijd.
Vaak kwam ik van een avonddienst terug, was dan al over 12’en en eens luisteren naar de jongens….of er al eentje gepakt was door de RCD (er was toen een hele bekende opsporingsambtenaar, ben naam kwijt)...en wat tips opdoen.
Het was gewoon erg spannend, want het mocht niet….maar ach, wat deden wij voor kwaad nietwaar ? Cool

En het was toch echt wel de 2N 3053 hoor…dat ben ik niet vergeten :

Een enorm alu koelblok erop…want dat ding werdt kokend heet. Shocked
Leuk draadje, Thijs. Laughing

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 30 mei 2007 01:34 AM
  [ # 6 ]
Bram schreef:
Kornstra schreef:

Ja…of Schaduwfrequentie….het is inderdaad al meer dan 30 jaar geleden ja. Razz
Ik heb vanaf 1972 van een paar HTS -electronica studenten (woonden in mijn buurt) de basisbeginselen geleerd…Ohm, nannofharad, picofharad….EMC-emittor-basis-collector….een beetje schema leren lezen..enz.

En toen maar een mini soldeerbout gekocht en stinken in de huiskamer van mijn ouders…..zette ik de zender aan, PA kwaad omdat de TV opeens grijs was Twisted Evil Hahaha, leuke tijd.
Vaak kwam ik van een avonddienst terug, was dan al over 12’en en eens luisteren naar de jongens….of er al eentje gepakt was door de RCD (er was toen een hele bekende opsporingsambtenaar, ben naam kwijt)...en wat tips opdoen.
Het was gewoon erg spannend, want het mocht niet….maar ach, wat deden wij voor kwaad nietwaar ? Cool

En het was toch echt wel de 2N 3053 hoor…dat ben ik niet vergeten :

Een enorm alu koelblok erop…want dat ding werdt kokend heet. Shocked
Leuk draadje, Thijs. Laughing

Ja Bram, het klopt. de 2n3053 is wel degelijk een HF tor.
Ik denk dat ik even in de war was met de 2n2053/2n2055. Dat zijn wel LF torren.

Torren die in die behuizingen zitten geven maximaal iets van een watt of 4 a 5. tenzij je ze inderdaat belachelijk veel gaat koelen, dan kun je er wel 20 watt uithalen. Alleen is de levensduur dan wel aanzienlijk korter.

Ach ik heb het allemaal wel beleefd. Voedingsspanning van een babyfoon opvoeren, en dan sneu kijken als je met 18 volt dat ding opblaast.
Of van je eerste zakgeld onderdelen kopen, en de tor, het duurste natuurlijjk, opblaast.
Sommige torren kosten wel 150 gulden, soms nog duurder. Dan was je wel voorzichting.

Altijd wel grappig dat alle piraten roepen: We doen toch niemand kwaad? ik heb dat zelf ook jaren geroepen, tot ik mijn machtiging haalde, en werkelijk echt inzicht kreeg in hoe HF zich voortplant, en wat voor een rotzooi er uit 10 gulden aan onderdelen kan komen.

Met PLL sturing valt het nog wel mee, al wil je die scramble ruis van een te goedkoop IC ook niet in je iendtrap hebben. Maar met de om het potlood of schroevendraaier gewikkelde koperspoelen met goedkope plastic 70 PF trimmertjes maak je echt geen stabiele afstemkring. Het werkt wel, maar ook op 10 andere frequenties. Daar hebben ze dan weer PI filters voor, maar wat er niet aankomt hoeft er ook niet af zeg ik altijd.
Ik heb bij piraten die in de buurt zaten wel eens gezocht met een gevoelige ontvanger. Zelf als ze 5 KM verderop zaten kon ik de 1ste, 3de en soms de 5de harmonische [speigelfrequentie] nog horen.
Ja, dat waren de piraten die om het hardst schreeuwden dat ze niemand kwaad deden. Nee, maar de 3 harmonische van 104 FM komt wel uit middenin de luchtvaart band voor verkeersvliegtuigen.
Er zijn verhalen bekend van piloten die opeens Oompie Koerier kregen te verwerken, of James Last voor hun kiezen kregen (sorry Bram)

Test

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 30 mei 2007 04:17 AM
  [ # 7 ]
Thijsvandebles schreef:

....Met PLL sturing valt het nog wel mee, al wil je die scramble ruis van een te goedkoop IC ook niet in je iendtrap hebben. Maar met de om het potlood of schroevendraaier gewikkelde koperspoelen met goedkope plastic 70 PF trimmertjes maak je echt geen stabiele afstemkring. Het werkt wel, maar ook op 10 andere frequenties. Daar hebben ze dan weer PI filters voor, maar wat er niet aankomt hoeft er ook niet af zeg ik altijd.

Ik heb bij piraten die in de buurt zaten wel eens gezocht met een gevoelige ontvanger. Zelf als ze 5 KM verderop zaten kon ik de 1ste, 3de en soms de 5de harmonische [speigelfrequentie] nog horen.
Ja, dat waren de piraten die om het hardst schreeuwden dat ze niemand kwaad deden. Nee, maar de 3 harmonische van 104 FM komt wel uit middenin de luchtvaart band voor verkeersvliegtuigen.
Er zijn verhalen bekend van piloten die opeens Oompie Koerier kregen te verwerken, of James Last voor hun kiezen kregen (sorry Bram)

Nu je dit zo schrijft, komt het allemaal weer naar boven bij me ja. Cool

Maar ik toen zat met een zendvermogen van hooguit 1 Watt te zenden (ben weer even kwijt hoe ze dat noemen, het vermogen in de antenne zelf), ik herinner me nog wel dat zo’n HTS’er een meetapparaat had die hij op de uitgang zette en dan kon zien hoeveel vermogen hij afgaf (en je moest ook iets trimmen geloof ik om de antenne en zender op elkaar af te stellen)......onze sport was juist om met zo min mogelijk eindvermogen zo VER mogelijk te komen….dus vandaar die 7-elements 3-meter antenne met H-reflector op een rotor….dus puur op richting proberen te zenden.

En proberen om met die Stereocoder je muziek een 3 km verder binnen te komen zonder ruis op het signaal….immers, het was net de tijd dat de Stereoradio zijn intrede had gedaan.

Velen zaten nog met een monoradio…ikzelf had een Philips stereo tuner-versterker die nog een vermogen kostte in die tijd….maar was zeer gevoelig qua ontvangst en dat had je nu net nodig als je met je koptelefoon zat te luisteren tussen de ruis door of er een signaal doorkwam die op je reageerde….ondertussen goed luisterend naar verdacht verkeer in de straat…ik kon er avonden en nachten mee bezig zijn, tussendoor er even tussenuit omdat (inderdaad Thijs) die eindtor het weer eens had begeven, ik had er altijd een paar reserve klaar liggen (waren inderdaad erg duur toen ja)

Was ook de tijd dat net de allereerste Philips Videorecorder er aan kwam…de VC 1500 of zo….die grote vierkante casettes met hooguit 1 uur speeltijd in het begin. Cool
Ik was toen zelfs bezig om een kleine TV zender te gaan maken en dan een stukje film uit te zenden…maar dat was voor mij TE ingewikkelde materie…en toen *Radio-Solo*  overleed (ik kende de man goed, was al tegen de 70) was het bij mij over….en ging ik mij verder richten op die andere hobby : met radiografische Heli’s en Vliegtuigen vliegen.
(maar dat is weer een heel ander verhaal) Wink

Profiel  

Kornstra
> 1100 berichten

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 31 mei 2007 12:39 AM
  [ # 8 ]

Even wat foto’s online gezet (mijnalbum),op de eerste staat de complete 3 meter zender:Pll,stuurzender en eindtrap en de laatste foto’s geven een idee van de “studio” very sad very sad very sad
De antenne had ik ook zelf gemaakt,een 7 elements korte yagi,helemaal aangepast aan mijn frequentie,weet niet meer wat de versterking was,dacht een db of 7.

Met de komst van allerlei overbodige lokale omroepen die allemaal hetzelfde deden en nog steeds doen (een enkele uitzonderig daargelaten) was het onmgelijk om nog afstanden te draaien en zo kwam de hobby tot een einde,aan alle kanten werd ik weggedrukt,zat destijds op de 103,3 mhz.
Heb in een schrift nog bijgehouden wie ik destijds allemaal gesproken heb,compleet met datum en signaal rapport.

Meestal zat ik met vrienden uit de omringende dorpen de DX-en,elkaar doorsturen en stom lullen tot diep in de nacht.
Ik heb zelfs mijn vrouw leren kennen door het 3 meter gebeuren,tijdens vakantiewerk wat we beiden deden herkende ze mijn stem van de radio en van het een kwam het ander….................

Klaas

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 31 mei 2007 01:09 AM
  [ # 9 ]

Nou Klaas….dat ziet er al een stuk professioner uit dan ik toen bezig was hoor. Wink

Ik gebruikte toen om muziek uit te zenden een Lenco Pickup (waar blijft die tijd Crying or Very sad ) met een vrij duur element en naald erin….dat signaal werdt via een voorverstekertje (had ik ook een schema van gekregen) de zender in gegooid….en d.m.v. een schakelaar of microfoon…of muziek.
(een harde TOK hoorde men aan de andere kant als ik overschakelde….schakelaar was dus niet echt best, maar ja, niet vergeten dat het de jaren ‘70 waren Surprisedops: )

Ik weet niet meer hoe en wat het allemaal zat, maar het werkte (dat konden de buren beamen Twisted Evil ).....maar vertel me eens wat meer over die eerste foto, ik heb eens goed zitten kijken (en corrigeer me maar als ik het verkeerd heb)....is dat linker grote kastje een soort 3-traps zender….omdat die allemaal van elkaar afgescheiden zijn ?
En dat kleine kastje rechts is zeker de eindtrap…alhoewel ik dat koelblokje erop erg klein vind…..ik herinner me dat ik op die ene tor (de 3053 dus) een zelfgemaakt aluminium koelblok van 6 cm had zitten en nog werdt die bloedheet als ik hem op 12V had staan.

Dat had volgens de techneuten te maken met het feit dat mijn zender nog niet goed afgeregeld was op de antenne, herinner ik me.

Toch was het een mooie tijd, de vrije jongens op de 3-meter. Razz

Ik ben alleen de naam kwijt van de microfoon die ik toen gebruikte….het was geen Senheisser maar een ander vrij professioneel merk.
In welke tijd zat jij eigenlijk op die 3 meter…wanneer ben je ermee begonnen ?

Profiel  

Matthijs2006
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2276

Gepost: 31 mei 2007 01:13 AM
  [ # 10 ]

Geweldig Bram…ik zie het helemaal voor me…jij en die pickup en een zender…  Very Happy

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 31 mei 2007 01:21 AM
  [ # 11 ]
Matthijs2006 schreef:

Geweldig Bram…ik zie het helemaal voor me…jij en die pickup en een zender…  Very Happy

En ruim 30 jaar jonger Twisted Evil Wink 

Kwam al zoekende nog een leuke link tegen uit die tijd….helaas heb ik geen enkele foto gemaakt in die jaren Crying or Very sad

http://home.deds.nl/~transmit/home/piraat/piraat.htm

Een *Staande golfmeter*...JA, nu komen die dingen weer naar boven….die kon ik af en toe even lenen. Cool

En deze man gebruikte dus OOK de beruchte 2N 3053 HF tor, lees ik nu….ik was dus niet de enige.

Lees ook dit citaat eens, heel herkenbaar Mr. Green

Het zal in het najaar van 1969 zijn geweest, dat er iets grappigs plaatsvond. Mijn moeder vertelde mij dat ze ‘s middags een stem uit de luidsprekerboxen van de pick-up hoorde komen. Mijn vader schreef dit toe aan een experiment van de PTT. Dit leek mij onwaarschijnlijk. De volgende dag hoorde ik het nu zelf en toevallig keek ik net uit het raam. Toen bleek waar deze stem vandaan kwam; ik zag een buurman met een koptelefoon op, zittend achter een grote tafel, in een microfoon pratend (de heer A.). Ik waarschuwde meteen mijn moeder en die zag het ook. Er ging een aantal weken voorbij, totdat ik besloot om deze meneer eens op de hoogte te brengen van dit verschijnsel. Deze reageerde laconiek en toen bleek dat deze meneer aan het zenden was op de 27mc band. Voordat ik het wist ging ik met een walkie-talkie naar huis.

Profiel  

Kornstra
> 1100 berichten

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 31 mei 2007 11:30 PM
  [ # 12 ]
Bram schreef:

Ik weet niet meer hoe en wat het allemaal zat, maar het werkte (dat konden de buren beamen Twisted Evil ).....maar vertel me eens wat meer over die eerste foto, ik heb eens goed zitten kijken (en corrigeer me maar als ik het verkeerd heb)....is dat linker grote kastje een soort 3-traps zender….omdat die allemaal van elkaar afgescheiden zijn ?
En dat kleine kastje rechts is zeker de eindtrap…alhoewel ik dat koelblokje erop erg klein vind…..ik herinner me dat ik op die ene tor (de 3053 dus) een zelfgemaakt aluminium koelblok van 6 cm had zitten en nog werdt die bloedheet als ik hem op 12V had staan.

Dat had volgens de techneuten te maken met het feit dat mijn zender nog niet goed afgeregeld was op de antenne, herinner ik me.

Toch was het een mooie tijd, de vrije jongens op de 3-meter. Razz

Ik ben alleen de naam kwijt van de microfoon die ik toen gebruikte….het was geen Senheisser maar een ander vrij professioneel merk.
In welke tijd zat jij eigenlijk op die 3 meter…wanneer ben je ermee begonnen ?

In het linkse kastje zie je als eerste het PLL,dit zorgt ervoor dat de zender precies op de door mij ingestelde frequentie blijft staan.
Naast het PLL staat de inderdaad de 3-traps stuurzender,elke trap is afgeschermd door dubbelzijdige printplaat,ook de gehele + lijn is afgeschermd,in de laatste trap zit de 2n 4427,die heeft wat koeling nodig in de vorm van een koelster.
De stuurzender geeft ongeveer 0,8 watt,dit is perfect om de eindtrap aan te sturen,dat is dus het kastje rechts met de witte BLY87c,deze schakeling is goed voor een watt of 10,en als je goed kijkt zie je dat de eindtrap op een heel groot koelblok gemonteerd is.
Bij mij worden de transistoren amper warm,ik kan m’n vinger er gemakkelijk ophouden,dat de zaak bij jou destijds kokend heet werdt heeft inderdaad te maken met een slecht afgestelde antenne.
Dat zendertje wat jij gebruikte was waarschijnlijk een Jostikit,dit waren 2 traps zendertjes die gewoon bij de electronica zaak te koop waren en als je ruzie met de buurt wilde kon je ook een iets zwaardere 5 watt Stentor kopen.

En ja,het was een prachtige tijd,mijn school heeft er wel onder geleden,tot ergenis van mijn ouders die school veeeeel belangerijker vonden.
Zelf ben ik in al die jaren nooit gepakt,2 collega piraten/vrienden waarmee ik vaak aan het ouwehoeren/schaken was via de radio werden wel opgepakt,de een had z’n zender aangezet en was samen met mij een stuk gaan rijden om te kijken hoe ver het signaal reikte,op een gegeven moment was het signaal weg,eenmaal thuis gekomen was de RCD/Politie er al vandoor met z’n spullen.
De ander werdt gepakt tijdens een potje schaak via de radio met mij,zijn laatste woorden waren “shit Politie” en daarna ruisssssssssss.

Ik ben begonnen met het zenden op de 3 meter in 1983,ik kon een 27mc bak waar de bliksem ingeslagen was ruilen tegen een 5 watt Stentor en zo zette ik mijn eerste stappen op de FM band,de laatste keer dat mijn zender aanstond was 2e Pinksterdag,was aan mijn Visa bezig en wilde daarbij een lekker muziekje horen.
Opvallend is wel dat ik hoofdzakelijk muziek draai uit begin jaren ‘80,ben dus wel een beetje stil blijven staan qua muziek smaak.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is Bram!

Voor mij was het zenden op de 3 meter tijdens mijn pubertijd een mijlpaal in het leven,ik heb er zoveel goede herinneringen aan over gehouden,onvergetelijk.

Klaas (Bertus FM)

Profiel  

marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932

Gepost: 08 juni 2007 09:23 PM
  [ # 13 ]

Re: Zijn er ook zendamateurs hier?

Thijsvandebles schreef:

En dan bedoel ik geen zendpiraten.
Ik heb mijn Callsign in 1997 gehaald, hij luidt: PD5MSF.
Ik ben vaak actief op de 2 meter en 70 centimeter repeater van Meppel en Heerenveen

Mijn vader is ook zendamateur. Zijn call is PA3EPM als ik me niet vergis, maar hij doet er al jaren geen h*l meer aan en dat terwijl hij de hele family toendertijd hier zo’n beetje op de rand van therapie heeft gebracht met het leren van morse-code Mr. Green

3 maanden geleden hebben we de mast van 12 meter uit de tuin gezaagd Wink

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 08 juni 2007 11:10 PM
  [ # 14 ]
Kornstra schreef:

............

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is Bram!

Voor mij was het zenden op de 3 meter tijdens mijn pubertijd een mijlpaal in het leven,ik heb er zoveel goede herinneringen aan over gehouden,onvergetelijk.

Klaas (Bertus FM)

Dank voor de uitleg, Klaas (sorry dat ik zo laat reageer Surprisedops: )......het kwam weer allemaal naar boven toen ik het las. Wink
Ik ben dus nooit verder gekomen dan een 1-traps zender….ik was veel te bang voor die beruchte opsporings ambtenaar van de RCD rond 1974-77. Razz
(probeer nog steeds achter zijn naam te komen….hij was toendertijd berucht bij alle zendpiraten van NL)

Waarschijnlijk kwam ik niet eens boven de 1 watt uit (op de antenne)....ik geloof dat ik zeker 10 van die 2N-3053 torren heb versleten. Surprisedops: 
Het feit dat ik met dat kleine vermogen toch zo ver wist te komen, kwam omdat mijn ouders toen achter een Haarlemse bioscoop woonden en onze achtertuin daar direct aan grensde…..dus vroeg ik aan die eigenaar of hij er een probleem mee had dat ik op zijn toren (ong. 30 meter hoog) een 7-elements FM antenne mocht plaatsen (met op afstand bestuurde rotor).....dat mocht en dus geloofden ze me niet in de ether als ik zei dat ik maar met een 1-trapszender zat met hooguit 1 watt….zeker die man uit Kampen niet Smile .....je had toen iets van *zoveel signaal in de ruis* (het lag er ook aan wat voor weer het was).....dus dat een zender heel zwak doorkwam…ik zat met een Senheisser koptelefoon (het mocht wat kosten) urenlang tussen de ruis door te luisteren of ik een signaal hoorde, dan reageerde ik erop…..maar meestal konden ze mij dus niet ontvangen.

Het is dat ik andere hobbys heb…anders zou ik er zo weer aan beginnen. Cool
Lekker solderen aan de tafel….met weerstandjes, condensatoren e.d….heerlijk !

En de buren natuurlijk ook weer genieten van James Last door hun TV, nietwaar Thijs ? Mr. Green

Profiel  

bx-to-turkey
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45

Gepost: 11 juli 2007 05:27 PM
  [ # 15 ]

Ik bouw binnenkort (iig. voor de vakantie) mijn CB transciever weer in.
valt dat ook onder zendammateur?
Eens kijken of ik turkije ook Nederlanders tegenkom. iemand een goede locatie voor antenne (dak, motorkap, kofferklep?)

Na de vakantie eens kijken of ik een computer in kan bouwen, dan kan ik gaan wardriven! Met uiteraard een redelijke (10DBi?) omni antenne op het dak.

een stukkie van’n bloemkooltie is weer bloemkooltie op zich.

Daniƫl Loohuis.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook