Hatsikidee, een dubbele ‘no go’ vrees ik . Harry Martens die Yuri z’n bak reviseert en andere olie in die bak Nou zou het interessant zijn te weten waaraan het janken ligt. Toch wel fijn, geen gejank. Ik prijs me gelukkig met het kunnen horen van de motor bij 170. Moet er niet aan denken, dat ik het gejank van de versnellingsbak erbij zou hebben.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ho ho mannen, dat de bak zou “janken” is schromelijk overdreven. Ik hoor de bak enkel meer dan de vorige bak. Dat kan door een aantal zaken komen: lagers, maar ook door het kroon- en pignonwiel. Omdat ik de lagers allemaal in orde heb bevonden vermoed ik dat het komt door het kroon en pignon. Daar was een beetje slijtage te zien, maar totaal niet erg. Kortom: niets aan de hand. Er zit nu trouwens goedkopere olie in. Die blijft er een paar 100 km in om eens lekker te kunnen spoelen, en dan stap ik over op Castrol.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vandaag de hydraulische pomp eindelijk eens groen gespoten. De pomp zelf zit er al een tijd op, maar van spuiten was het nog niet gekomen. Meteen een nieuwe koppeling én een nieuwe tussen-as er op en het zit weer zoals het hoort
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5483
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Het zijn de details die het doen Yuri!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik moet toch eens goed kijken hoe dat CX pompje van jou nou geroggelt is..
btw. mooi asje he?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vandaag heb ik een begin gemaakt met de “revisie” van de oorspronkelijke versnellingsbak die uit de sm komt. Bij demontage bleek dat er wel het één en ander voor vervanging in aanmerking kwam. Zo moesten de synchromeshringen van zowel 2 als 3 vervangen worden, het pignonlager ( de aanleiding voor de montage van de andere bak), de 2 eindlagers, het achteruit-tandwiel en de synchromesh en schakelmof van de 5e versnelling. Verder bleek bij grondigere inspectie van de tandwielgroep van de 1e en 2e versnelling dat het conische vlak waar de synchromesh van de 2 op komt, te ver versleten was. Geluk bij een ongelukje was dat ik nog één goede 5 –bak van een DS op de plank had liggen die ik 10 jaar geleden uit een platgereden Dsuper gesleuteld had. Die bak had maar 140.000 km achter de kiezen en dat was goed te zien. Uiteindelijk hebben we uit die bak heel veel goede onderdelen kunnen halen. Al met al een productief dagje dus. Nu heb ik een super frisse bak voor mijn sm. Zie hier wat fotootjes:
Lekker alles uit elkaar op de werktafel:
De speciale dopsleutel om de moer/teller aandrijving mee los te maken:
Nieuw pignonlager op z’n plek:
De pignon en prise-as op hun plaats:
De eigenlijke bak klaar:
En controle van de speling tussen het kroonwiel en het pignontandwiel:
Nu alleen het koppelingshuis nog monteren en de boel afbouwen en hij kan de sm weer in.
Voor vandaag was het weer mooi geweest. Garage Hydraulique BEDANKT voor het gebruik van de spoelbak, het bier én de kennis!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Indrukwekkend.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Begrijp ik nou goed dat de bak van een SM en een DS 5-bak flink wat delen delen?
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt EW. Zo’n 80% van de draaiende delen zijn uitwisselbaar, als je weet wat je doet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Niet dat ik ook maar een ruk te zoeken heb in je topic maar ik vind de foto’s en het gedane werk toch een flink compliment waard!
Ziet er weer netjes uit zeg. Heb er geen kaas van gegeten maar mooi werk.
Ook wel een maximaal gevalletje van ” wie wat bewaard, die ....”
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog wat fotootjes:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10347
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Vandaag heb ik een begin gemaakt met de “revisie” van de oorspronkelijke versnellingsbak die uit de sm komt. Bij demontage bleek dat er wel het één en ander voor vervanging in aanmerking kwam. Zo moesten de synchromeshringen van zowel 2 als 3 vervangen worden, het pignonlager ( de aanleiding voor de montage van de andere bak), de 2 eindlagers, het achteruit-tandwiel en de synchromesh en schakelmof van de 5e versnelling. Verder bleek bij grondigere inspectie van de tandwielgroep van de 1e en 2e versnelling dat het conische vlak waar de synchromesh van de 2 op komt, te ver versleten was. Geluk bij een ongelukje was dat ik nog één goede 5 –bak van een DS op de plank had liggen die ik 10 jaar geleden uit een platgereden Dsuper gesleuteld had. Die bak had maar 140.000 km achter de kiezen en dat was goed te zien. Uiteindelijk hebben we uit die bak heel veel goede onderdelen kunnen halen. Al met al een productief dagje dus. Nu heb ik een super frisse bak voor mijn sm. Zie hier wat fotootjes:
Nieuw pignonlager op z’n plek:
Moesten daar geen 2 ringen tussen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik zou m’n dopjes 10 wel laten vallen tussen al die tandwielen….