Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gisteren het hele spul eens in en onder de sm geschroefd. Grill er weer in, proefritje, klaar voor de vakantie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Niet meer aankomen tot de dag van vertrek dan
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inmiddels aangekomen in Zuid-Frankrijk. Via de peage tot aan grenoble, daarna de N85 “route napoleon” gevolgt tot in het zuiden. 300 km binnendoor. Wat een feest!
SM doet het prima. Niets mis mee. De modificatie door Walter Bogaerts van de koelfans is trouwens het einde. Wat een verbetering! Door het “nadraaien” als het contact af is wordt de motorruimte een aantal minuten geventileerd. Dat scheelt enorm veel start-gezeik en warmte in de kabine. Nu er ook een langzame stand op zit wordt ie ook veel minder heet voor de fans inschakelen. De hele temperatuurhuishouding is veel beter geregeld en dat is goed te merken. Een échte aanraden!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goed nieuws!
Veel plezier in Frankrijk
De koelfans mod klinkt een beetje zoals je tegenwoordig op veel nieuwe auto’s heb. Dat lijkt me een mooie verbetering.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Geniet ervan in het mooie Franse land Waterman!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:De koelfans mod klinkt een beetje zoals je tegenwoordig op veel nieuwe auto’s heb. Dat lijkt me een mooie verbetering.
Dat klopt Arjan. Vooral het nadraaien is bij een sm een goot succes. Het wordt vreselijk heet onder de kap en als je hem stilzet en de rijwind valt weg, kan die warmte helemaal nergens meer heen. Met het nadraaien voorkom je dat de zaak nog heter wordt en ventileer je de ergste hitte in korte tijd weg. Voordeel: minder kans op vapour-lock en dus makkelijker starten. Met name bij een carburateur SM is dat starten van een écht warme motor nog wel eens lastig.
Verder blijkt het olieverbruik erg mee te vallen. Ik dacht gisteren dat het 1 liter op 1400 was, maar na controle van het dagboekje bleek dat het zelfs een liter op 1800 km was. Moet ik wel opmerken: bij zware belasting neemt het verbruik toe.
Benzineverbruik valt allezins mee: van amsterdam naar luxemburg was 50 liter, van luxemburg tot voorbij lyon gebruikten we 80 liter op 600 km. Best netjes, helemaal als je weet dat we na luxemburg lang met hoge tot soms zeer hoge snelheden hebben gereden. Hoe het verbruik op de Route Napoleon is/was weet ik nog niet. De SM lijkt trouwens gemaakt voor die weg. Van grenoble tot cannes, 300 km puur rijplezier door de mooiste omgevingen. Een absolute aanrader!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Veel plezier nog daar de komende periode. Komen er nog foto’s?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ben benieuwd of de SM van Yuri nog even stopt bij het sloopzusje nabij Montélimar, zodat haar baasje een blik kan werpen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik kom daar waarschijnlijk niet in de buurt. Ik zit veel verder naar het oosten en wil eigenlijk via de jura en vogezen naar huis rijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Jammer en ik snap het wel. Lekker genieten vanwege de gelegenheid en ook vanwege op stap met de SM. De dame heeft de liefhebberij voor de Citroën SM (zou raar staan zonder Citroën) kennelijk geaccepteerd en hopelijk een beetje omarmd.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25621
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JA en laat je mevrouw C. nu ook rijden wassermann?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Waterman schreef:
Verder blijkt het olieverbruik erg mee te vallen. Ik dacht gisteren dat het 1 liter op 1400 was, maar na controle van het dagboekje bleek dat het zelfs een liter op 1800 km was. Moet ik wel opmerken: bij zware belasting neemt het verbruik toe.
Ik verbaas mij toch over zo’n olieverbruik en vraag mij af waar blijft die olie dan? In ieder geval niet op straat toch?
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vermoed dat dat er toch via de uitlaat tijdens het rijden uit gaat
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
adiante schreef:Ik verbaas mij toch over zo’n olieverbruik en vraag mij af waar blijft die olie dan? In ieder geval niet op straat toch?
Een liter op 1000 km wordt als normaal gezien door de experts inclusief de fabriek zelf. Vergeet niet dat we het hier over een ontwerp van meer dan 40 jaar oud hebben. Kortom: olie wordt gewoon verstookt en hoe harder je em op z’n flikker geeft, hoe meer ie gaat verbruiken. Wen er maar aan
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Op die 1000 KM verbruik je tussen de 120 en 150 liter benzine, dus die liter olie extra stoort de verbanding niet echt.
To err is human, not to err is divine.