Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:patje74 schreef:Gatverdarrie, dat zijn mindere berichten, enneh, 4 uurtjes! Da’s knap werk! Ik ben met de uitbouw van mijn HY blok euh… nou ja… veel langer bezig geweest.
Succes met deze klus!Hoewel je het niet zou denken, is een SM met een carbu-blok vrij sleutelvriendelijk. Je kunt eigenlijk overal heel goed bij, en met een wegnemen van een paar extra onderdelen kun je heel veel ruimte creeren. Zodoende is het demonteren van een blok, waarbij de bak kan blijven zitten, heel goed te doen. Ik heb natuurlijk het gemene voordeel dat ik het al heel wat keertje heb kunnen oefenen. Bij een SM met injectieblok is dat sleutelvriendelijke een heel ander verhaal….... vraag dat maar eens aan bogaard77
Hey Yuri,
Heb je de post van walter niet gelezen??
Als je lid bent van de Franse Club,zoals ik, dan kosten bussen voor een 3 liter 80 € het stuk,een set veren 206 € EN ZE KUNNEN ER KOUD IN EN UITGEPERST WORDEN!!! Walter en ik kennen iemand die daarvoor een ingenieus systeem heeft bedacht.Totale kost,als je het zelf doet, een totale kost van 700 € ongeveer!!!
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:. Bij een SM met injectieblok is dat sleutelvriendelijke een heel ander verhaal….... vraag dat maar eens aan bogaard77
Als ik bougies wil vervangen moet ik eerst een half uur de inlaatgalerij wegsleutelen… terugplaatsen is 45 minuten. Daarna alles goed afregelen… 15 minuten….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:waterman771 schreef:patje74 schreef:Gatverdarrie, dat zijn mindere berichten, enneh, 4 uurtjes! Da’s knap werk! Ik ben met de uitbouw van mijn HY blok euh… nou ja… veel langer bezig geweest.
Succes met deze klus!Hoewel je het niet zou denken, is een SM met een carbu-blok vrij sleutelvriendelijk. Je kunt eigenlijk overal heel goed bij, en met een wegnemen van een paar extra onderdelen kun je heel veel ruimte creeren. Zodoende is het demonteren van een blok, waarbij de bak kan blijven zitten, heel goed te doen. Ik heb natuurlijk het gemene voordeel dat ik het al heel wat keertje heb kunnen oefenen. Bij een SM met injectieblok is dat sleutelvriendelijke een heel ander verhaal….... vraag dat maar eens aan bogaard77
Hey Yuri,
Heb je de post van walter niet gelezen??
Als je lid bent van de Franse Club,zoals ik, dan kosten bussen voor een 3 liter 80 € het stuk,een set veren 206 € EN ZE KUNNEN ER KOUD IN EN UITGEPERST WORDEN!!! Walter en ik kennen iemand die daarvoor een ingenieus systeem heeft bedacht.Totale kost,als je het zelf doet, een totale kost van 700 € ongeveer!!!
Ha die Bloop! Ik heb het allemaal gezien, en walter al even gesproken. Ik ga nu het hele blok uit de sm slopen en samen met Cyril Sars kijken wat er nodig is. Daarna een ritje Frankrijk plannen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:waterman771 schreef:. Bij een SM met injectieblok is dat sleutelvriendelijke een heel ander verhaal….... vraag dat maar eens aan bogaard77
Als ik bougies wil vervangen moet ik eerst een half uur de inlaatgalerij wegsleutelen… terugplaatsen is 45 minuten. Daarna alles goed afregelen… 15 minuten….
Ja! das één van de enige nadelen van een injectie! het bakie zit propvol
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het afgelopen weekend heb ik de rest van het sm blok eens goed bekeken: De bussen van de overige 5 cilinders zijn qua maat nog best goed, en vertonen geen groeven. Helaas zijn ze ooit eens slecht gehoond, en dat zal dus over moeten . Dan blijft de vraag of ze nog aan de maatvoering-eisen voldoen. De beide kettingen zijn nog vrij nieuw, dus die gaan terug. Verder is er 1 klepzitting gaar, en dus moeten de koppen ook maar gereviseerd worden. Tenslotte is de waterpomp keering naar de klote, en daar moet ook nieuwe in. Dat is allemaal heel goed te doen gelukkig. Ik heb zelfs foto’s gemaakt van het blok, voor op’t forum. Maar ‘t toestel ligt al 2 dagen op de achterbank van de xantia….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:Het afgelopen weekend heb ik de rest van het sm blok eens goed bekeken: De bussen van de overige 5 cilinders zijn qua maat nog best goed, en vertonen geen groeven. Helaas zijn ze ooit eens slecht gehoond, en dat zal dus over moeten . Dan blijft de vraag of ze nog aan de maatvoering-eisen voldoen. De beide kettingen zijn nog vrij nieuw, dus die gaan terug. Verder is er 1 klepzitting gaar, en dus moeten de koppen ook maar gereviseerd worden. Tenslotte is de waterpomp keering naar de klote, en daar moet ook nieuwe in. Dat is allemaal heel goed te doen gelukkig. Ik heb zelfs foto’s gemaakt van het blok, voor op’t forum. Maar ‘t toestel ligt al 2 dagen op de achterbank van de xantia….
Om alles te zeggen: je kan je blok zowat helemaal herbeginnen? sorry,maar waar zijn deze vorige werken uitgevoerd?? daar zou ik toch niemand aanbevelen om naartoe te gaan hoor!
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:waterman771 schreef:Het afgelopen weekend heb ik de rest van het sm blok eens goed bekeken: De bussen van de overige 5 cilinders zijn qua maat nog best goed, en vertonen geen groeven. Helaas zijn ze ooit eens slecht gehoond, en dat zal dus over moeten . Dan blijft de vraag of ze nog aan de maatvoering-eisen voldoen. De beide kettingen zijn nog vrij nieuw, dus die gaan terug. Verder is er 1 klepzitting gaar, en dus moeten de koppen ook maar gereviseerd worden. Tenslotte is de waterpomp keering naar de klote, en daar moet ook nieuwe in. Dat is allemaal heel goed te doen gelukkig. Ik heb zelfs foto’s gemaakt van het blok, voor op’t forum. Maar ‘t toestel ligt al 2 dagen op de achterbank van de xantia….
Om alles te zeggen: je kan je blok zowat helemaal herbeginnen? sorry,maar waar zijn deze vorige werken uitgevoerd?? daar zou ik toch niemand aanbevelen om naartoe te gaan hoor!
Niet geheel waar, al het lagerwerk is nog perfect, evenals primaire ketting, en alle spanners. Daarbij komt nog dat ik 70.000 kilometer met de auto heb gereden, alle met zeer hoge belasting en op hoge snelheid. Ik ben niet ontevreden, behalve met het slechte hoonwerk. En, u weet wie het werk heeft uitgevoerd en ook dat ik daar niet meer heen ga hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:Blooper1963 schreef:waterman771 schreef:Het afgelopen weekend heb ik de rest van het sm blok eens goed bekeken: De bussen van de overige 5 cilinders zijn qua maat nog best goed, en vertonen geen groeven. Helaas zijn ze ooit eens slecht gehoond, en dat zal dus over moeten . Dan blijft de vraag of ze nog aan de maatvoering-eisen voldoen. De beide kettingen zijn nog vrij nieuw, dus die gaan terug. Verder is er 1 klepzitting gaar, en dus moeten de koppen ook maar gereviseerd worden. Tenslotte is de waterpomp keering naar de klote, en daar moet ook nieuwe in. Dat is allemaal heel goed te doen gelukkig. Ik heb zelfs foto’s gemaakt van het blok, voor op’t forum. Maar ‘t toestel ligt al 2 dagen op de achterbank van de xantia….
Om alles te zeggen: je kan je blok zowat helemaal herbeginnen? sorry,maar waar zijn deze vorige werken uitgevoerd?? daar zou ik toch niemand aanbevelen om naartoe te gaan hoor!
Niet geheel waar, al het lagerwerk is nog perfect, evenals primaire ketting, en alle spanners. Daarbij komt nog dat ik 70.000 kilometer met de auto heb gereden, alle met zeer hoge belasting en op hoge snelheid. Ik ben niet ontevreden, behalve met het slechte hoonwerk. En, u weet wie het werk heeft uitgevoerd en ook dat ik daar niet meer heen ga hé
wie weet hoe het met mijn blok is gesteld op 15 juni gaat de dame binnen bij van dyck & co,om allereerst de klepjes van brodie er in te proppen en wie weet,nu mijn vrouwtje wat geërfd heeft,kan ik mss heel de motor ineens laten doen,maar dat is nog niet zeker helemaal! ze beloofd me het wel maar eerst ons huisje in orde brengen + een garage (met brug)!! ik heb al een schets klaar voor de architect! als stedebouw mij dit toelaat,dan komt er een garage van 5,30m op 30m lang,daar zal ruimte in wezen voor 5 auto’s + brug en gereedschapsruimte en een bureautje eventueel,waar ik uitwerkingen kan maken!! Ik ben momenteel bezig met het uitwerken van een nieuw oliewisselaarproject!! heel eenvoudig aan te sluiten op de pot achter de motor en op de verwarmingsleidingen! dus niet meer via het oliefilter
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vandaag heb ik mijn motor uitelkaar gehaald. We hebben vastgesteld dat de cilinders behoorlijke slijtage vertonen, en dat er 1 zuiger beschadigd is. De drijfstanglagers vertonen ook wat slijtage, en zullen ook vervangen moeten worden.
Wat gaan we nu doen??
We gaan de cilinderbussen demonteren, en de O-ringen aan de onderzijde vervangen. Daarna gaan we de cilinders opnieuw boren, naar de 1e overmaat. Daar komen dan 6 nieuwe gesmede race-zuigers in, die niet alleen sterker zijn dan de originele SM zuigers, maar ook lichter. Ook de cilinderkoppen gaan weg voor controle en nieuwe klepzittingen als dat nodig mocht zijn. Dan nog even naar de nokkenassen kijken. Met de nieuwe zuigers en verse cilinderkoppen gaan we zeker over de 200 pk…
‘t kost een beetje, maar dan heb je ook wat. Een SM die minimaal 240 loopt
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hierbij een aantal foto’s van het openliggende blok: Click op de kleine foto voor een grotere versie.
Hier kijken we in de 3de cylinder.
Distributie deksel met oliepomp.
Lagerschaaltjes toch wat aangeslagen…
Waterpompkeerring van het bronzen schoepenrad.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Met de nieuwe zuigers en verse cilinderkoppen gaan we zeker over de 200 pk…
misschien dan ook een idee om speciale zuigerveren te laten maken bij total seal in amerika. wij hebben daar destijds zuigerveren speciaal laten maken voor the beast. zuigerveren die gebruik van lachgas beter aankunnen. deze veren bestaan uit twee delen, waardoor ze ‘gapless’ zijn. we betaalden in 2004 nog geen 200 dollar voor die dingen. weliswaar voor maar vier cilinders natuurlijk.
met dergelijke veren kan je er misschien nog een paardje extra uittrekken.
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
garagestmarien schreef:
misschien dan ook een idee om speciale zuigerveren te laten maken bij total seal in amerika. wij hebben daar destijds zuigerveren speciaal laten maken voor the beast. zuigerveren die gebruik van lachgas beter aankunnen. deze veren bestaan uit twee delen, waardoor ze ‘gapless’ zijn. we betaalden in 2004 nog geen 200 dollar voor die dingen. weliswaar voor maar vier cilinders natuurlijk.
met dergelijke veren kan je er misschien nog een paardje extra uittrekken.
Er komen moderne, bij de race-zuigers behorende veren in de motor. Deze veren zijn van zeer hoge kwaliteit. Gezien het feit dat ik niet met kunstgrepen als lachgas en andere onzin ga werken, zullen deze veren wel voldoen. En zo zit er ook garantie op ‘t werk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
waterman771 schreef:Gezien het feit dat ik niet met kunstgrepen als lachgas en andere onzin ga werken, zullen…
Over gas gesproken, komt dat er gelijk achteraan? (dan kan je ook eens lachen bij de pomp!) En wie gaat het doen? Of ga je er zelf mee aan de slag? Worden er nog extra aanpassingen aan het blok gedaan voor de LPG installatie?
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Er komen moderne, bij de race-zuigers behorende veren in de motor. Deze veren zijn van zeer hoge kwaliteit. Gezien het feit dat ik niet met kunstgrepen als lachgas en andere onzin ga werken, zullen deze veren wel voldoen
ze maken daar veren op een ieders verzoek. aan de hand van de specificaties en eisen die je zelf levert. deze veren zijn dan alleen voor jouw motor en zijn niet per definitie voor lachgasauto’s bedoeld.
zo moet je het zien.
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
patje74 schreef:waterman771 schreef:Gezien het feit dat ik niet met kunstgrepen als lachgas en andere onzin ga werken, zullen…
Over gas gesproken, komt dat er gelijk achteraan? (dan kan je ook eens lachen bij de pomp!) En wie gaat het doen? Of ga je er zelf mee aan de slag? Worden er nog extra aanpassingen aan het blok gedaan voor de LPG installatie?
Dat gas moet wachten, ik ga eerst 5000km op benzine het blok goed in laten lopen. Maar, ik ben al in onderhanding over een Lpi installatie voor de SM
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste