Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In die tijd stond het bijmengen van schroot nog redelijk in de kinderschoenen. Vandaar dat auto’s uit die tijd soms beginnen te rosten op onlogische plaatsen. Ik had een DS23ie waar de roest midden in een deurpaneel begon. Dat schijnt te komen omdat daar dan een klein roestdeeltje van het verwerkte schroot gezeten heeft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dus dat van die roest bijmengen klopt gewoon?
Nee niet helemaal. Een beetje simplistisch gesteld: De ellende is begonnen toen men met het oxystaal proces begonnen en schroot konden bijmengen. Wat “ze” ( de heren fabrikanten) vergeten waren was dat als je dan gaat warmwalsen ( geeft betere eigenschappen als koudwalsen) je de walshuid ( ijzer oxide) moet verwijderen tijdens het walsen, anders wals je die in de plaat…. en dan zit de roest er in en komt er later altijd uit. Daarom zie je zo weinig auto’s van sommige merken uit 1973/74 etc. Na een jaar of anderhalf hadden “ze” door wat er gebeurde en werden de productie processen aangepast.
Waarom oxystaal etc: Dunner staal met zelfde kwaliteit, en daar hadden fabrikanten als Citroen voor de GS, Fiat/Alfa en Volkswagen voor de Golf wel oren naar: Lichter bouwen met dezelfde stijfheid….. Je zag toen auto’s met gaten in het midden van de deur voordat ze 1 jaar oud waren…...... grrrrrrr.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waarom moet die lak er eigenlijk helemaal af?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Mooi werk, maar ben je niet bang voor schuurkrassen in je sierstrip?
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
bogaard77 schreef:waarom moet die lak er eigenlijk helemaal af?
Omdat het anders geheid niks wordt. Blank maken en goed voorbewerken.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
CitroenAZU schreef:Mooi werk, maar ben je niet bang voor schuurkrassen in je sierstrip?
of in het aluminium?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leg uit wat je bedoeld met schuurkrassen in het alu? De lak moet er allemaal af omdat het gewoon ruk is om laag over laag te hozen op een alu ondergrond zonder de juiste primer. In het verleden is de kap al eens gespoten, zonder de oude troep er af te halen en dat werkt dus gewoon niet. Iedere spuiter zou dat moeten weten…
Wat die sierlijst betreft: hij zit gekit en zonder hem te slopen krijgen we hem er niet af. Op zich is dat geen probleem want een nieuwe sierlijst kost maar 500 euro, maar deze lijst is deukvrij dus slopen zou onnodig zijn. Kortom, voorzichtig omheen werken. Gelukkig is het rvs dus als er een krasje in zou komen polijsten we dat er weer uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In Alu krijg je nog sneller dan in staal krassen als je te diep schuurt. Daar moet je mega voor oppassen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt, maar ach, deze gozer spuit ook ander alu spul dus zal ie het wel weten. Hoe dan ook is het gewoon het beste om terug te gaan tot op de blanke plaat. Anders blijf je bezig..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Maar dan moet je wel heel erg grof te werk gaan wil je diepe schuurkrassen krijgen in aluminium. Bovendien neem ik aan dat Waterman niet een stel beunen op z’n SM-motorkap loslaat. Blank maken en goed voorbewerken en dan wordt het lakwerk mooi en blijft het mooi.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Weet je, de beste stuurlui staan altijd aan de wal. Ik breng die auto natuurlijk niet voor niets weg naar een spuiter. Als ik het zelf zou kunnen, nou..dan deed ik dat wel. Ik zal mij dus moeten neerleggen bij de kennis en het vakmanschap van een ander. In dit geval heb ik er vertrouwen in dat het goed gaat komen, al was het maar omdat deze spuiter mijn auto NIET 3 weken buiten laat staan in alleen een laagje spuitplamuur….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja vind je het gek dat er vocht in is gekomen… Die vroige gast was echt een beun…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
waterman schreef:
Wat die sierlijst betreft: hij zit gekit en zonder hem te slopen krijgen we hem er niet af. Op zich is dat geen probleem want een nieuwe sierlijst kost maar 500 euro, maar deze lijst is deukvrij dus slopen zou onnodig zijn. Kortom, voorzichtig omheen werken. Gelukkig is het rvs dus als er een krasje in zou komen polijsten we dat er weer uit.
Dat ie er niet makkelijk af gaat had ik min of meer al begrepen, anders had ie er natuurlijk niet meer opgezeten, ik doelde meer op het feit dat ze deze niet hebben afgeplakt. Als je dan ‘uitschiet’ met de schuurmachine gaat ie over de tape en niet over het RVS, juist omdat die strips nogal prijzig zijn…