1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Aanschaf XM TD
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 31 mei 2007 10:07 PM

Helleu citroenfielen Smile

Ik ben me aan het inlezen over de XM, verschil tussen de type 1 en 2, tussen de 2.1 en 2.5. Nou hebben we (ik Wink ) besloten dat het een 2.1TD moet worden, het liefst een zwarte, en leer bouw ik er later wel in.

Nu komt het: Ik las ergens dat de type 2 behoorlijk verschilt van type1 als het gaat om kinder ziektes? Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Ik weer toevallig dat type 1 onder de deuren kan roesten, kwestie van type2 deuren inhangen? Wat zijn nog meer typsiche type1 kwaaltjes en in welke mate is dit op te lossen, door middel van type2 spullen erop te zetten of ande re tweaks? is type2 spul sowieso beetje ‘compatible’ met type 1?
Sorry voor de vele vragen in 1 keer maar heb al behoorlijk het forum doorgelezen voordat ik deze post heb aangemaakt dus ik hoop dat dat wat goedmaakt Wink

Ik kan wel aardig sleutelen, heb 2 309’s opgebouwd en 1 205 dus kom maar op, wat kan ik verwachten Very Happy

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 31 mei 2007 10:27 PM
  [ # 1 ]

Neem eens een kijkje op de wiki onder XM, staat inmiddels wel wat leuke info denk ik zo http://www.citroen-forum.nl/wiki

Type 1 staat bekend om haar elektronisch storingen, vooral bij V6’en het geval. Dit is meestal te wijten aan massapunten aan het chassis. Oplichtende ABS lampje is ook geen uitzondering (ook bij type 2) en dit zo oplossen gaat vaak niet.

Tevens andere gril, bumpers, interieur, hydractief 1 en nog wat kleine dingen. Dat roest onder deuren komt bij type 2 ook nog wel eens voor. Bij type 2 hebben ze de Turbo D12 lichtelijk gewijzigd. Wat dit precies inhoud kan ik je niet zeggen. Qua onderdelen zit er tussen type 1 en 2 best wel wat verschil zoals koplampen, stadslichten, mistlampen, interieur delen en motorisch wat kleine verschillen.

Ik denk dat je aan de 2.1td een goeie auto hebt, de 2.5 is lang niet zo betrouwbaar als de d12. Ook als je kijkt op marktplaats naar xm diesels met gigantische km standen.

Qua constructie is een XM vele malen degelijker dan een 309 en 205’s.. (tevens ook de prijs.. Surprisedops:  Laughing )

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 31 mei 2007 10:52 PM
  [ # 2 ]

Ik weet dat de type2 TD motor een electrisch aangestuurde pomp heeft, en misschien een alu inlaat maar verder? Heb toevallig een type1 blok staan (moest ooit in de 309).
Dat het meer auto is dan een 309 is ook de reden om over te stappen Wink
Qua prijs valt het wel mee hoor, 309 is niet zoveel dus je betaald niet zoveel. Als ik een goede 309 diesel wil, zit ik ook wel op 1000 euro ofzo.

Ik ga de wiki eens doorbladeren Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 01 juni 2007 02:54 AM
  [ # 3 ]

Ïk heb hier ooit een topic geopend om te weten te komen welke diesel nou welk voordeel had : http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=167804
Ik had er veel aan.

Succes met je keuze.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 01 juni 2007 02:57 AM
  [ # 4 ]
Ijs schreef:

...
Type 1 staat bekend om haar elektronisch storingen, vooral bij V6’en het geval. Dit is meestal te wijten aan massapunten aan het chassis. Oplichtende ABS lampje is ook geen uitzondering (ook bij type 2) en dit zo oplossen gaat vaak niet.

Hier haak ik nog even op in. Type 1 heeft electronische storingen tot de fabrieks mod in 1993 (?). Toen zijn alle zwakke stroomplekjes van de XM aangepakten zijn er o.a. andere massapunten en stekkers geplaatst. Ik heb 1 keer de type 1a gehad en nu 2 keer de type 1b, een wereld van verschil, in de type 1b’s heb ik nauwelijks (lees geen) storingen.

Dus (wat mij betreft) liever een type 1 van na 1993.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 01 juni 2007 02:09 PM
  [ # 5 ]

bedankt voor de feedback, dan kan ik misschien een type1 overwegen.
Een dashboard van type2 naartype1 overzetten, is dat mogelijk? Even los van hoeveel uur dat gaat kosten Razz Ik vind type2 namelijk een stuk mooier dan 1.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 01 juni 2007 02:17 PM
  [ # 6 ]

Das nou jammer dat je dat zegt,Evil or Very Mad het is meestal anders om. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 01 juni 2007 03:46 PM
  [ # 7 ]
eXpelliarMus schreef:

Das nou jammer dat je dat zegt,Evil or Very Mad het is meestal anders om. Wink

Type 2 rules..  Laughing

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 01 juni 2007 04:23 PM
  [ # 8 ]

Re: Aanschaf XM TD

Matthijs309 schreef:

Nu komt het: Ik las ergens dat de type 2 behoorlijk verschilt van type1 als het gaat om kinder ziektes?

De meeste XM’s zijn inmiddels wel over hun kinderziektes heen Wink

Matthijs309 schreef:

Ik weer toevallig dat type 1 onder de deuren kan roesten, kwestie van type2 deuren inhangen?

Mijn type2 deuren roesten binnen-onder als de nete. Niet een specifiek probleem dat is opgelost op de type1/2 grens. Echter makkelijk te constateren en daarnaast geen groot proleem. Ik heb het in de owatrol gezet en doe er verder niets meer aan. Hoort ook bij een Citroen Twisted Evil

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 01 juni 2007 04:24 PM
  [ # 9 ]

JEP! type 2 ROCKS!!

Profiel  
 
ronaldeponald
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 01 juni 2007 04:39 PM
  [ # 10 ]

het dashboard van type 2 past helemaal niet bij de vormgeving van de auto

Dus (wat mij betreft) liever een type 1 van na 1993.


hier sluit ik mij naadloos bij aan Very Happy

Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 01 juni 2007 04:45 PM
  [ # 11 ]
Ijs schreef:
eXpelliarMus schreef:

Das nou jammer dat je dat zegt,Evil or Very Mad het is meestal anders om. Wink

Type 2 rules..  Laughing

NOTT!! Twisted Evil

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
citroenzot
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Gepost: 01 juni 2007 05:45 PM
  [ # 12 ]

Een xm is zoals goede wijn. Hij (of zij) werd beter met de jaren. Bijgevolg kan je, ervan uitgaande dat hij (of zij…) goed verzorgd werd, gerust zeggen dat hoe recenter de auto is hoe betrouwbaarder en degelijker hij is.

De eerste serie xm’s zijn rijdende collecties van elektronische fouten, hoewel je ook chance kan hebben.  Dat zijn tevens de modellen die nog destijds nog redelijk vlot over de toonbank gingen en na een jaar of 15 blijven de goeie (of de betere) over..

Persoonlijk vind ik de eerste reeks xm’s het aantrekkelijkst. Ze waren het vernieuwendst en je vind er nu nog veel leuke topmodellen van. Toen de xm es onder handen werd genomen in ‘93 werden veel problemen verholpen en de xm heeft dan nog steeds de mooie ‘oude’ look. Het zijn die modellen waarvan je de duurdere versies wel es tegenkomt met meegespoten spiegels en die plastik lat voor de vooruit.
Heeft niet lang geduurd, want in 94-95 kwam serie II. Het interieur werd een pak ‘grijzer’ en normaler.

Het publiek had toen al lang het vertrouwen in de auto verloren en jammer genoeg vind je veel moeilijker een tof uitgerust model. Bijvoorbeeld, de zoektocht naar elektrisch leder voor een serie II zal heel wat moeilijker worden..

Heb al enkele xm’s onder me gehad, ook in de familie en vriendenkring. Daaronder 2 2.1 diesels. Dat waren platte diesels telkens in Luxury uitvoering (het middelste afwerkingsniveau). 1 daarvan rijdt werkelijk probleemloos rond met momenteel 150000km. Dat is eentje van 93. Roest is in geen van de xm-gevallen ooit een probleem geweest. Behalve dan dat de vijzels van de kofferklep roesten. De 2de 2.1d is ... euh.. ontploft… Niet de motor, want die zijn oerdegelijk, maar door een fout id hydractief zijn de voorste 2 bollen ontploft wat toen een aardige 360° schuiver heeft opgeleverd met een aanrijding tegen een verkeersgeleider tot gevolg.. (was gelukkig niet mijn xm, maar die van een maat Smile)
Heb zelf ook nog een 2.1td12 gehad van 92. Ondanks 3 breuken in de hogedrukleidingen, een flippende hydractief en een soms werkende agressieve ABS, was dit de graafste auto die k al heb gehad. En ik denk er vaak met heimwee aan terug. Het was een Pullman waar alles behalve leder op en aan zat. Soms werkte de helft vd elektrische prullen niet meer, maar de dag of week erna was ie weer genezen… Het hoort er allemaal bij als je xm rijdt… Graaf vent… hmmm….

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 01 juni 2007 05:50 PM
  [ # 13 ]
citroenzot schreef:

Heb zelf ook nog een 2.1td12 gehad van 92. Ondanks 3 breuken in de hogedrukleidingen, een flippende hydractief en een soms werkende agressieve ABS, was dit de graafste auto die k al heb gehad. En ik denk er vaak met heimwee aan terug. Het was een Pullman waar alles behalve leder op en aan zat. Soms werkte de helft vd elektrische prullen niet meer, maar de dag of week erna was ie weer genezen… Het hoort er allemaal bij als je xm rijdt… Graaf vent… hmmm….

Ja, zo zie je maar weer.. type 2 normaler en saaier zijn, ik doe het er daar wel mee Laughing

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 01 juni 2007 06:19 PM
  [ # 14 ]

Ik snap de puristen die een type 1 mooier vinden ook niet echt Oo

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 01 juni 2007 06:32 PM
  [ # 15 ]

Hoezo puristen? Ik was een serie 2 purist Very Happy

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook